Tool om inzicht te krijgen in je verbruik | Eneco Community
vraag

Tool om inzicht te krijgen in je verbruik

• 7 augustus 2012
  • 27 reacties
  • 3426 Bekeken

Waarom heeft Eneco geen VerbruiksManager zoals Essent?

27 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hallo DennisGroningen,

Welkom op dit forum. Goeie vraag, maar dan stel ik jou ook een vraag 😉 Waarom heeft Essent geen Toon net zoals Eneco. Beetje flauw, maar Essent heeft de verbruiksmanager. Eneco heeft de Toon ontwikkeld en mogelijk komen er in de toekomst bij beide bedrijven nog meer dingen. Heb je de werking van Toon gezien op internet? Deze heb ik persoonlijk liever dan de verbruiksmanager van Essent. Sinds toon heb ik dit bij beide bedrijven bekeken.
Toon is een leuk ding maar moet je die wel kunnen krijgen.
maar de verbruikmanager is gratis en toon daar betaal je ook nog een elke maand voor.
Reputatie 3
Badge
Heb je wel een slimme meter? Dan kan je mogelijk via mijn eneco al meer dan met andere oudewetse meters. het is natuurlijk nog steeds geen verbruiksmanager net zoals essent heet. Eneco is wel bezig voor mogelijkheden om je meterstanden met regelmaat door te geven om zo je verbruik inzichtelijker te maken.
Reputatie 3
Badge +3
Volgens mij bij de verbruiksmanager moet je altijd zelf actie ondernemen in de applicatie. Toon verzamelt gegevens automatisch en geeft deze weer in een display.  De live updates krijg je (door middel van een abonnement) automstich binnen.
Reputatie 3
Badge
Volgens mij krijgt eneco ook een verbruiksmanager (ander naampje natuurlijk) zoals ik heb begrepen in een eerder bericht. kan dit nergens meer vinden. mogelijk stond dit in een prive bericht van 1 van de moderators. hier zal de moderator wel een antwoord hebben. Helemaal top als dit doormiddel van een applicatie kan voor telefoon en tablet. dit voor de mensen die Toon niet hebben.
Reputatie 3
Badge +3
Ik heb ook begrepen dat er een tool gemaakt zou worden zodat zelf de meterstanden bijgehouden kon worden.
Beste Dennis,

Ik heb de titel van je topic aangepast zodat duidelijk te zien is waar het topic over gaat. We zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuwe tool die inzicht biedt in het verbruik en de kosten. Zodra hierover meer bekend is informeren we onze klanten hierover. Ik kan je dus nu nog niets zeggen over wanneer deze tool live gaat. Houdt in ieder geval ons forum in de gaten!

Groeten, Hosnia
Reputatie 3
Badge
@dennisgroningen,

als jij graag wilt besparen kan toon ook een optie zijn ondanks dat je er 3.50 euro pm voor betaald. besparen moet natuurlijk ook kunnn zonder toon maar geeft je wel zeer duidelijk inzicht en waarbij je ook gaat nadenken over verbruik. denk er toch maar is over na. de live updates kan je uitzetten na enkele maanden (1 maand opzegtermijn).

Tevens had ik geen modulerende thermostaat maar wel cv ketel en was voor mij zowiezo handig om dit te doen.
@dennisgroningen,

als jij graag wilt besparen kan toon ook een optie zijn ondanks dat je er 3.50 euro pm voor betaald. besparen moet natuurlijk ook kunnn zonder toon maar geeft je wel zeer duidelijk inzicht en waarbij je ook gaat nadenken over verbruik. denk er toch maar is over na. de live updates kan je uitzetten na enkele maanden (1 maand opzegtermijn).

Tevens had ik geen modulerende thermostaat maar wel cv ketel en was voor mij zowiezo handig om dit te doen.

Voor mij zijn het niet zo zeer de maandkosten, maar vooral de aanschafkosten van de Toon die mij tegenhouden... Als de Toon een stuk goedkoper zou worden, ga ik er nogmaals over nadenken..
Reputatie 3
Badge
120 euro is niet duur voor en thermosstaat zoals deze. Bij mij moest ik toevallig een nieuwe en kwam dit concept heel goed uit voor mij. Ligt er ook aan of je nu een aan/uit thermosstaat hebt en/of je ketel eventueel open therm ondersteund. kan je ook geld schelen zeggen ze. ik ben over het laatste nog niet uit.
Reputatie 2
Badge
Inderdaad, je moet het wel vergelijken met een ander klokthermostaat, anders is het niet eerlijk. Een beetje klokthermostaat kost ook al gauw 100 a 150 Euro. Daarbij is het mogelijk om met de Toon veel meer te doen, zeker in de toekomst.

Binnenkort zal ook de teruglevering van eigen opgewekte stroom zichtbaar worden via Toon, als ik hier zo en daar op het forum lees. Daarnaast bevat kan de Toon in de toekomst gebruikt worden om meer te schakelen dan alleen de ketel. Toon maakt gebruik van het Z-Wave gegevens overdracht principe om de gegevens uit te lezen van de meters in de meterkast, maar dit kan ook gebruikt worden om meer apparaten uit te lezen (of zelfs te schakelen/dimmen). Denk daarbij aan het verbruik van specifieke apparaten door het toevoegen van een zogenaamde Z-wave sensor aan deze aparaten. Maar ook het schakelen van verlichting.

De Toon is nog zeker niet uitontwikkeld en er staan nog heel wat mooie toepassingen te wachten. Technisch is de Toon er in ieder geval op voorbereid, nu alleen de software nog. Ik verwacht dat Eneco de komende maanden er zeker meer functionaliteit aan gaat toevoegen. Het is meer de vraag of je nu in stapt of dat je dat later doet.

Daarbij kan je de Toon ook altijd blijven gebruiken, mocht je overstappen naar een andere aanbieder. Enkel de updates en tarieven welke nu naar de Toon gestuurd worden zal je dan niet meer ontvangen. De vraag is alleen welke winst je dan uit deze overstap haalt. Ga je helemaal "off the grid" (dus zonder energieleverancier, maar alles zelf opwekken), echter is het balanceren van je vraag/aanbod aan energie dan wel een kostbare zaak, dus kan je beter gekoppeld blijven met het dan in gebruik zijnde "smart-grid". Bespaar je enkel een paar euro per kWh, dan is het wellicht een overweging om zelf meer op te wekken door te investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen. En zelfs dan biedt de Toon uitkomst.

In ieder geval ben ik het met Jeroen eens, 120 Euro is zeker niet te duur als je ziet wat je er voor krijgt.
Als je overstapt of stopt met live updates, dan hou je alleen een uitgeklede thermostaat over.
Adviezen, extra applicaties (verkeer, weer), software updates, grafieken en alle opslag van gemeten waarden raak je kwijt.
Meermaals bevestigd door Eneco inmiddels, zie onderstaand topic
https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/geen-advies-op-toon-4568/index5.html
In vergelijking met andere klokthermostaten is Toon niet echt duur. Wel is de functionaliteit minder dan van bijv. een Honeywell.
Verder zitten er nogal wat foutjes in Toon, ook in het thermostaat-gedeeltje. Als je geen software updates meer krijgt, blijf je daarmee zitten.
Voorts wil Eneco maar niet duidelijk maken met welke CV-ketels Toon kan samenwerken. Qua OpenTherm is dat maar met een beperkt aantal en dan nog gaat het niet altijd lekker. Er wordt nog steeds aan gesleuteld en ook daarvoor heb je software updates nodig. Zelfs in aan/uit-mode werkt het niet altijd met alle ketels.
Heb geen ervaring met teruglevering, maar ik heb zo'n idee dat die gegevens ook niet meer bewaard worden in Toon als de live updates worden beëindigd.
Verder heb ik ook geen idee wat er m.b.t. Z-Wave protocol wordt uitgeschakeld als de live updates worden gestopt.
120 euro is niet duur voor en thermosstaat zoals deze. Bij mij moest ik toevallig een nieuwe en kwam dit concept heel goed uit voor mij. Ligt er ook aan of je nu een aan/uit thermosstaat hebt en/of je ketel eventueel open therm ondersteund. kan je ook geld schelen zeggen ze. ik ben over het laatste nog niet uit.

Ik ben het met je eens, dat voor zo'n thermostaat het niet duur is.
Alleen ik heb nu een Honywell Chronotherm Modulation en volgens mij is dat al een aardig goede thermostaat. Om dit dan te vervangen voor een Toon vind ik een flinke investering...
Als ik echt een nieuwe zou moeten, omdat deze stuk oid is dan is het nog een overweging waard.. Al hoop ik dat dat voorlopig nog niet aan de orde is 😉
Reputatie 3
Badge
Wattcher kopen misschien een idee? Is alleen bedoeld voor inzicht voor stroom. Ik heb deze in gebruik naast toon. Mooie aanvulling vind ik.
Waarom heeft Eneco geen VerbruiksManager zoals Essent?

ja ben hier mee eens.
je kunt zien van af gelopen jaar.
heb hier vandaag over gebeld
en weetje wat ze zeggen!
ligt aan liander.
nou echt niet!!
aan de survis!!!!
en niet de meter kast zo alls het aan mij uit legt!!!
Hallo DennisGroningen,

Welkom op dit forum. Goeie vraag, maar dan stel ik jou ook een vraag 😉 Waarom heeft Essent geen Toon net zoals Eneco. Beetje flauw, maar Essent heeft de verbruiksmanager. Eneco heeft de Toon ontwikkeld en mogelijk komen er in de toekomst bij beide bedrijven nog meer dingen. Heb je de werking van Toon gezien op internet? Deze heb ik persoonlijk liever dan de verbruiksmanager van Essent. Sinds toon heb ik dit bij beide bedrijven bekeken.

beetje flauw??!!!
toon kost geld en de verbruikmanager niet....en nuon essent en zo hebben ze het allemaal bijna behalve eneco!!!
stukje exstra service?!
dus fleuw nee hoor het is gewoon zo......ja toon kijk wat het kost!!!!! 
plus je moet van alles doen alls je geen nieuwe meterkast hebt na 2012
en slimme meter kost ook geld!!!
Reputatie 3
Badge
Er zijn Apps voor smartphones die ook je verbruik kunnen monitoren alleen zal je soms je meterstand moeten opschrijvn
[quote]Ik heb ook begrepen dat er een tool gemaakt zou worden zodat zelf de meterstanden bijgehouden kon worden.
[/QUOTE
Dat lijkt mij ook een heel goed plan. Dan ben je er zelf bewuster mee bezig, maar ik hoop wel dat het helemaal gratis is! Energie is al erg duur, er wordt veel winst gemaakt voor de aandeelhouders. Hoewel.........aandeelhouder zijn waarschijnlijk meer geinterresseerd in een hoog verbruik.
Reputatie 3
Badge
Als je een smartphone hebt zou je ook kunnen zoeken op gratis applicaties.
Zelf gebruik ik deze tool

http://www.myuse.eu/
De verbruiks manager, wat een onzin. Ik hoef echt niet van ieder apparaat te weten wat het verbruikt. Je gaat het toch niet vervangen om een paar watt te besparen. Toon Geeft een prachtig overzicht van je totaalverbruik dat is veel relevanter dan een enkel apparaat.

Trap nou gewoon niet in die marketing onzin. En als je echt van een enkel apparaat wil weten wat het verbruik is zijn daar bij de bouwmarkt genoeg oplossingen voor.
trouwens mijn eneco geeft ook gewoon je ingeschatte verbruik weer. Je hebt dan wel slimme meters nodig maar die heb je bij essent ook nodig. (lees de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden van essent er maar op na.)

Ik denk trouwens dat jullie E-inzicht bedoelen? Wahahaha die is nog duurder dan toon! En daar kan je verder niks mee.
Voorbeeld: iets wat handig kan zijn om te weten is je koelkast. (gebruik is ook in de handleiding te vinden.) Probeer die er maar eens op aan te sluiten als je een inbouw koelkast hebt.

Nogmaals hier wat tips: veeeeel goedkoper en net zo effectief.

http://www.beslist.nl/products/r/energie+verbuik+meter/
Reputatie 3
Badge
Altijd leuk zo'n instapmodel maar daarna wil je gaan uitbreiden en dat kan in de kosten gaan lopen.
Jup, en je kan er vervolgends niks meer mee, behalve dat je weet dat je een onzuinige koelkast hebt. Het leuke zou zijn (maar dan ga ik gigantisch offtopic.... again...) als het in combinatie met domotica dan ook van afstand aan en uit te zetten is. Maar nogmaals ik denk dat bijna niemand zijn apparaten gaat vervangen om die reden want het verdient zichzelf niet terug.
Reputatie 3
Badge
Maar werkt het dan ook via zwave? Als dit het middel voor communicatie gaat worden dan kan toon bv geïntegreerd worden met apparaten. Maar in topic. Ik zou niet teveel geld uitgeven aan het kunnen bijhouden van meterstanden.

Reageer