Teruggave Energiebelasting | Eneco Community

Teruggave Energiebelasting

Eneco
Ik heb bij uw speciale telefoonnummer een vraag voorgelegd  t.a.v. heffing en teruggaaf van de belasting op elektriciteit. De concrete vraag was hoeveel elektriciteit ik kan afnemen zonder te betalen of anders geformuleerd: bij welke hoeveelheid afgenomen elektriciteit zijn de in rekening gebrachte kosten gelijk aan de teruggave van de belasting. Een snelle rekensom van uw medewerker leerde dat het omslagpunt ongeveer bij een afname van 510 kWh per jaar ligt.
Neem je minder dan 510 kWh/jr af dan krijg je ondanks je verbruik geld toe. Boven de 510 kWh ga je betalen. Hieruit blijkt dat het tarief progressief is. Bij een laag verbruik is de prijs per kWh laag en bij een hoog verbruik is de prijs hoog, met een maximum.
Ik ben nog maar een persoon tegengekomen die het wist.  Alle anderen denken dat het teruggaaf betreft van teveel betaalde termijn bedragen of ze denken dat ik sprookjes vertel. Maar dat je geld toe kunt krijgen wil niemand echt geloven. De voorlichting die gegeven wordt is wel juist maar brengt niemand op de gedachte dat het tarief progressief is en dat bij een verbruik lager dan 500 kWh per jaar geld toe wordt betaald .
lk denk dat als dit aspect van het tarief met deze invalshoek onder de aandacht wordt gebracht daar een sterke stimulans voor uw afnemers van uit gaat om het verbruik laag te houden en zelfs een streven naar een afname van 510 kWh per jaar om zodoende niets te hoeven betalen. Dit is goed haalbaar voor m.n. 1 persoons huihoudingen. Dat levert een leuk verhaal op voor  verjaardagen e.d.
Mijn suggestie is om een degelijk verhaal al of niet met cijfers toegelicht in uw periodiek voor klanten te publiceren onder de pakkende kop: Gratis stroom voor zuinigerds. Een dergelijk bericht ben ik nog nooit tegen gekomen.
Met vriendelijke groet,
Evert Sjoerdsma.

P.S.
Ik ben stroomklant van Nuon vanwege de kabel en gasklant van Eneco. Ons stroomverbruik ligt in de buurt van 500 kWh/jr en we kregen elk kwartaal een Euro toe.
We meenden dat dit een vergissing was maar lieten het zo.  Door diep nadenken rees het vermoeden dat het in de variabele heffing- en de vaste teruggave van de belasting zat en dat NUON niets aan ons tekort kwam. Het telefoontje met uw speciale nummer bevestigde mijn vermoeden.
Ons verbruik is zo laag omdat alleen een kantoorje aan ons huis, op hetzelfde kadasternummer, is aangesloten op het net. De woning zelf heeft geen aansluiting en ontvangt nu al 23 jaar lang stroom van de zon. Er wordt niets terug geleverd.

5 Reacties

Reputatie 3
Badge
Evert Sjoerdsma wrote:

Eneco
Ik heb bij uw speciale telefoonnummer een vraag voorgelegd  t.a.v. heffing en teruggaaf van de belasting op elektriciteit. De concrete vraag was hoeveel elektriciteit ik kan afnemen zonder te betalen of anders geformuleerd: bij welke hoeveelheid afgenomen elektriciteit zijn de in rekening gebrachte kosten gelijk aan de teruggave van de belasting. Een snelle rekensom van uw medewerker leerde dat het omslagpunt ongeveer bij een afname van 510 kWh per jaar ligt.
Neem je minder dan 510 kWh/jr af dan krijg je ondanks je verbruik geld toe. Boven de 510 kWh ga je betalen. Hieruit blijkt dat het tarief progressief is. Bij een laag verbruik is de prijs per kWh laag en bij een hoog verbruik is de prijs hoog, met een maximum.
Ik ben nog maar een persoon tegengekomen die het wist.  Alle anderen denken dat het teruggaaf betreft van teveel betaalde termijn bedragen of ze denken dat ik sprookjes vertel. Maar dat je geld toe kunt krijgen wil niemand echt geloven. De voorlichting die gegeven wordt is wel juist maar brengt niemand op de gedachte dat het tarief progressief is en dat bij een verbruik lager dan 500 kWh per jaar geld toe wordt betaald .
lk denk dat als dit aspect van het tarief met deze invalshoek onder de aandacht wordt gebracht daar een sterke stimulans voor uw afnemers van uit gaat om het verbruik laag te houden en zelfs een streven naar een afname van 510 kWh per jaar om zodoende niets te hoeven betalen. Dit is goed haalbaar voor m.n. 1 persoons huihoudingen. Dat levert een leuk verhaal op voor  verjaardagen e.d.
Mijn suggestie is om een degelijk verhaal al of niet met cijfers toegelicht in uw periodiek voor klanten te publiceren onder de pakkende kop: Gratis stroom voor zuinigerds. Een dergelijk bericht ben ik nog nooit tegen gekomen.
Met vriendelijke groet,
Evert Sjoerdsma.

P.S.
Ik ben stroomklant van Nuon vanwege de kabel en gasklant van Eneco. Ons stroomverbruik ligt in de buurt van 500 kWh/jr en we kregen elk kwartaal een Euro toe.
We meenden dat dit een vergissing was maar lieten het zo.  Door diep nadenken rees het vermoeden dat het in de variabele heffing- en de vaste teruggave van de belasting zat en dat NUON niets aan ons tekort kwam. Het telefoontje met uw speciale nummer bevestigde mijn vermoeden.
Ons verbruik is zo laag omdat alleen een kantoorje aan ons huis, op hetzelfde kadasternummer, is aangesloten op het net. De woning zelf heeft geen aansluiting en ontvangt nu al 23 jaar lang stroom van de zon. Er wordt niets terug geleverd.

Ik heb je verhaal net gelezen, maar zal dit zo nog is doen om het helemaal te begrijpen. Het bericht kan je de volgende keer beter onder een ander kopje plaatsen, aangezien dit niets te maken heeft met problemen omtrent mijn eneco.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Evert,

Ik heb je reactie verplaatst naar een nieuw topic. Zoals Jeroen ook aangeeft, sluit je reactie niet aan bij het topic over de problemen rondom Mijn Eneco. Op deze manier houden we het forum overzichtelijk.

Goed om te lezen dat je bewust met energie omgaat en het woonhuis volledig wordt voorzien van zelf opgewekte energie. Bedankt voor je suggestie over de teruggave van de Energiebelasting. Het aantal afnemers met een dusdanig laag verbruik, dat in kosten lager uitvalt dan de teruggave Energiebelasting, is erg klein. Op dit moment informeren we onze klanten over de teruggave van de Energiebelasting via de jaarnota. Dit is een bedrag dat ieder huishouden jaarlijks vanuit de overheid ontvangt. Ik heb je tip, de teruggave van de Energiebelasting toe te lichten om zo energiebesparing te motiveren, doorgegeven.

Ik bedank je voor het meedenken!

Groet,
Mike
Okee....ik heb waarschijnlijk een hele domme vraag. 
Echter heb ik me tot op heden nog nooit in deze materie verdiept, maar mijn vraag luidt simpel en krachtig: Hoe wordt de teruggave/ heffingskorting verrekend?😕
Op de jaarnota's van Eneco kan ik hier helemaal niets over vinden, misschien dat ik een of andere specificatie over het hoofd zie ofzo, maar ik ben nu toch wel benieuwd.

Groet,
Broodje
Reputatie 5
Badge +3
@broodje,
De vermindering energiebelasting/heffingskorting wordt verrekend met de energiebelasting. De jaarnota die je vorige jaar van ons ontvangen hebt, is niet uitgebreid gespecificeerd. Hierdoor zie je op die nota alleen het uiteindelijke bedrag voor de energiebelasting, maar niet de achterliggende verrekening. Ik stuur je per e-mail een specificatie toe van de jaarnota van vorig jaar. Hierop kun je op pagina 2 van 3 de verrekening van de vermindering energiebelasting/heffingskorting terug zien.

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge
@broodje,

omdat deze terugave voor niet veel mensen relevant is zullen ze dit ook niet standaard op de jaarnota beschrijven vermoed ik.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen