Termijnbetaling na overstap te hoog | Eneco Community
vraag

Termijnbetaling na overstap te hoog

• 12 december 2012
  • 40 reacties
  • 3069 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Hoe komt het dat mijn termijn betaling te hoog is .
veel te hoog lijkt mij .
234euro per maand .

Garantieprijs Ecostroom zomer 12  tot 01-10-2015
Garantieprijs gas zomer 12 tot 01-10-2015

heb al geprobeert te communiceren maar dat lijkt traag  te gaan.

willen jullie dit nu heel goed nakijken?
wintertarief zal wel maar dan nog kan het nooit zo hoog zijn.

ben alleenstaand dus mijn verbruik zal niet veel zijn dan een gemiddeld gezin

Mvg
De heer Krom
Uitgeest

40 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
Allereerst Welkom op het Eneco Forum.

Als u net de woning heeft zal eneco u voor het eerste jaar inschatten qua verbruik. Ze doen dit op basis van de vorige bewoner. Het termijnbedrag kan dan voor het eerste jaar wat hoger uitvallen.

Als u al even klant bij eneco bent kunt u, via mijneneco, zelf het termijnbedrag veranderen.
Reputatie 3
Badge
Het veranderen van het termijnbedrag kan via "mijn eneco", telefoontje met de klantenservice en/of een bericht op dit forum. De vorige bewoners zouden erg veel gestookt kunnen hebben in de wintermaanden, maar mogelijk ook in de zomer. Zonnebank in gebruik gehad, noem zo maar op. De meterstanden uit het verleden die bij Eneco bekend zijn worden hiervoor gebruik.

Als je belt met Eneco zou je samen met deze betreffende medewerker kunnen kijken hoeveel te hoog je ingeschat zou zijn. Bedenk altijd dat bijbetalen op een jaarnota niet voor iedereen even gemakkelijk is.

Het bedrag wat je zegt, betaal ik met mijn gezin zeker niet, maar ik kan niet zien hoe jij leeft. Is je huis goed geissoleerd, ga zo maar door.

Gr. Jeroen
Ik woon al langer in dit huis maar zit net 2 maanden bij Eneco.
huis is goed geisoleerd en zat beduidend lager bij mijn vorige leverancieer.
Van bellen werd ik niet wijzer.

ik snap dat het eerste termijnen wat hoger uit kan vallen maar zo hoog lijkt me niet reeel .
mijn gevoel zeg nattte vinger werk.

ik woon alleen maar ben niet veel thuis dus zal het verbruik niet hoog zijn.
of er loopt een gigantische gasbuis onder me huis . :-)

de vorige bewoners hebben ondanks leeftijd niet hoog gestookt .

mvg
Dhr Krom
uitgeest
Reputatie 3
Badge
Dan is het verstandig om je termijnbedrag in goed overleg te verlagen, maar als klant durf ik niet te zeggen wat reeel is. Volgens mij kan je het beste contact opnemen telefonisch omdat ik niet zeker weet of Eneco nog een aantal vragen wil stellen voordat ze een voorstel doen. Uiteindelijk ben je er zelf bij wil jij je bedrag verlagen.
Dat had ik gedaan maar dat was zeer onduidelijk om te volgen .
via email ging goed maar hoor nu niets meer .

graag reactie Van Eneco a.u.b

mvg
Dhr Krom
uitgeest
Reputatie 5
Badge +3
Welkom op het forum Teds,

Ik heb de titel van je bericht aangepast, zodat het voor anderen direct duidelijk is waar je vraag over gaat. In het topic over de maandelijkse kosten na een overstap geven we een duidelijke uitleg over de berekening. Deze uitleg is ook op jouw situatie van toepassing.

Een maandelijks termijnbedrag is een schatting van onze kant, gebaseerd op o.a. de meetgegevens die we van de netbeheerder ontvangen hebben. Op de eerstvolgende jaarnota (begin volgend jaar) brengen we hoofdzakelijk een winterperiode in rekening. Dit verklaart waarom het termijnbedrag nu hoger is vastgesteld. Je kunt het termijnbedrag verlagen. Dit is wel op eigen risico, in de zin dat als daardoor een bijbetaling op de jaarnota ontstaat, we er geen betalingsregeling over afspreken.

Wil je het bedrag toch aanpassen? Laat me dan even weten naar welk bedrag, dan maak ik dat met terugwerkende kracht in orde voor je.

Groet, Kelly
Ik voel me flink genaaid door eneco, er kwam zo'n figuur aan mijn deur voor een aanbieding van eneco voor 3jaar en hij liet het allemaal keurig zien dat het goedkoper is dan mijn toen huidge energieleverancier maar wat blijkt, bij vaststelling van het termijnbedrag komen ze aan met 200 euro!! terwijl mijn huidige bedrag 173 euro was en dan blijkt dat de kosten van de netwerkbeheerder er nog eens over heen komen a 33 euro dus wat nou goedkoper uit? ben 60 euro duurder uit. Ik wou dat ik het noooooooooooooooit gedaan had. Ga kijken of ik nog wat kan doen met mn oude energieleverancier want hier wil ik zo snel mogelijk weer vanaf.
Reputatie 3
Badge
@J-E

meer betalen per maand wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk meer betalen moet aan uitgegeven gas en stroom

voorbeeld: je verbruikt per jaar 1000 m3 gas.

Bij Eneco  betaal je 10 cent per m3 en bij een ander 15 cent per m3

bij Eneco ben je dan 100 euro kwijt en bij de ander 150

dat je bij Eneco nu meer betaald als voorschot wil niet zeggen dag je dat extra geld niet terug k krijgen. In de winter verbruik je meer en kan zijn als jou jaarnota in maart is dag je dus nu meer betaald aangezien je in de winter het meeste gas verbruikt. Dit had je ook kunnen lezen.

ik neem aan dat jij zelf akkoord bent gegaan met je contract en dus wist wat de verschillen ten opzichte van je vorige contract zijn?

maar goed ik kan niets inzien dus ook niet verder helpen. Maar je reactie had misschien even anders gekund toch? Mag ik vragen met welke reden je overgestapt bent?

nogmaals als jij pas in oktober klant bent geworden (voorbeeld) en in maart je jaarnota krijgt ben je in de duren maanden aan het betalen. Als je dus dan minder betaald moet je straks bijbetalen op je jaarnota en dat is ook niet fijn
Goedemorgen

Ik heb een en ander gelezen op de site en de berichten op dit forum.

Ik ben ook onlangs verhuisd en klant geworden bij jullie. Ik heb gister mijn termijnbedrag ontvangen en ben ingeschat op EUR 106.

Is dit bedrag ook hoger omdat ik in Augustus begin en de winter bijna voor de deur staat? In een ander topic heb ik van Kelly gehoord dat mijn jaarnota pas in Augustus 2014 komt dus deze berekening gaat wel over een heel jaar dus incl de zomermaanden. Dan vind ik het alsnog een aardig hoog bedrag.

Als ik het goed begrijp kijken jullie ook naar het gebruik van de vorige bewoner(s)? Omdat jullie uiteraard niet weten wat mijn verbruik is - en dat is logisch want ik ben nieuw. De vorige bewoners van mijn nieuwe huis waren namelijk met 2 volwassenen - en sinds vorig jaar een kindje. Ik woon namelijk alleen. Dit zou het hogere bedrag dan wel beter verklaren. Zij betaalden EUR 125 per maand.

Ik heb wat rondgevraagd bij vrienden die ook alleen wonen en die betalen rond de EUR 60 per maand (ook bij Eneco - Ecostroom en Gas). Ik heb dan wel een hoek appartement dus zal allicht iets duurder uitkomen.

Ik kan via de site het bedrag verlagen naar EUR 96 - nog steeds vrij hoog denk ik.
Ik las ook dat ik mijn termijnbedrag opnieuw kan laten berekenen.
Ik ben uiteraard wel wat "angstig" om mijn maandbedrag te verlagen omdat ik niet echt ruimte heb om ineens een groot bedrag bij te moeten betalen. Maar EUR 106 per maand zat ook niet echt binnen mijn budget.

Wat zouden jullie me aanraden om te doen in deze situatie?
Ik hoor het graag.

Alvast bedankt weer.

Nadine

PS. Ik heb net echt heel snel reactie gekregen op een van mijn vragen, helemaal super! Bedankt Kelly 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Nadine,

Je hebt het allemaal goed begrepen hoor. Bij een nieuwe klant op een bestaand adres kijken wij onder andere naar het historische verbruik op het adres, bij het vaststellen van het termijnbedrag. We weten nu natuurlijk nog niet hoeveel verbruik we van jou kunnen verwachten omdat we niet bekend zijn met jouw woon- en leefsituatie. Het vastgestelde termijnbedrag kan/zal dan ook te hoog zijn.

We kunnen het termijnbedrag nu verlagen naar bijvoorbeeld 90 euro (of wat je zelf in gedachten hebt). Dan spreken we af dat je ons in of net na de wintermaanden de meterstanden doorgeeft, zodat wij een herberekening kunnen maken. Dan kunnen we ruim op tijd het termijnbedrag voor je bijstellen, mocht dat nodig zijn.

Kun je je daarin vinden?

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Kelly
Hoi Kelly

Dat lijkt me een goed idee :)
EUR 90 lijkt me een redelijk bedrag om te beginnen inderdaad. Ik heb goede hoop dat het na de herberekening lager wordt..

Kan ik gewoon via de site de meterstanden doorgeven en dan wordt automatisch mijn termijnbedrag opnieuw berekend? Of moet ik dan eerst contact met jullie opnemen?

Dank je wel!

Nadine
Reputatie 5
Badge +3
Prima! Ik heb het termijnbedrag aangepast naar 90 euro vanaf volgende maand. Voor deze maand wordt er dus nog 1 keer 106 euro afgeschreven.

Je kunt t.z.t. de meterstanden hier aan ons doorgeven. Dag mag ook via een privé bericht aan mij of 1 van de andere moderators.
mijn termijn bedrag is volgende maand 344 euro,
bij mijn vorige leverancier was dit 210 euro voor gas en electra samen.
terwijl we de overstap hebben gemaakt op basis van dat eneco goedkoper was per maand.
Hoi Marvon,

Let op bij goedkoper gaat het alleen over de verbruikskosten; dus alle andere vaste kosten zoals transport/energie-belasting/BTW enz staan hier buiten en kunnen voor een hoger voorschotbedrag zorgen.
Maar 124 euries verschil is wel erg veel.
Houdt er rekening mee dat het nu weekend is, dus een moderator zal pas op z'n vroegst maandagmorgen op je vraag inhoudelijk ingaan.
Dus nog even een paar dagen geduld.
Badge
Al die andere kosten moet je bij een andere leverancier ook betalen Brandje. Wat een verklaring voor dit hoge bedrag kan zijn is de tijd die er tussen de start bij Eneco en de datum van de eindafrekening zit. In de zomermaanden betaal je een gedeelte als voorschot voor de duurdere wintermaanden. Aangezien het nu al augustus is is er niet veel tijd om te sparen voor de dure maanden.
In mijn situatie: mijn eindafrekening is in Februari. Als ik nu zou overstappen naar een andere leverancier krijg ik geld terug van Eneco, maar moet een hoger maandbedrag betalen aan een andere leverancier (of bijbetalen). Dat wordt dan weer rechtgezet in Februari bij de eindafrekening. Veel mensen kijken alleen naar het maandbedrag en vergeten dat het s zomers een spaarpot is voor de duurdere wintermaanden.

Als het maandbedrag echt te hoog is, kan een moderator het maandag naar een lager bedrag (in overleg) zetten.
mijn termijn bedrag is volgende maand 344 euro,
bij mijn vorige leverancier was dit 210 euro voor gas en electra samen.
terwijl we de overstap hebben gemaakt op basis van dat eneco goedkoper was per maand.

Hoi Marvon,
Er is overigens al een topic gewijd aan je vraag.
Zie hier:

https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/maandelijkse-energiekosten-na-overstap-veel-hoger-oude-leverancier-3866/#post16948

Daar wordt door de moderator Mike ook verwezen naar een animatie om de eigen situatie te controleren.

Zie hier:

http://thuis.eneco.nl/klantenservice/notas-betalen/termijnbedrag/
Reputatie 5
Badge +3
Goedemorgen marvon,

Welkom op het forum. Als aanvulling op Brandje en kaat; bij een overstap worden de termijnbedragen gebaseerd op gegevens die we van de netbeheerder ontvangen. Uitleg hierover staat dus hier. De jaarnota krijg je van ons echter pas in augustus volgend jaar, dus het termijnbedrag is nu niet hoger vastgesteld omdat de jaarnota al op kort termijn wordt gemaakt. Die verklaring geldt voor jou dus niet. Wel is het zo dat wij naast de levering ook het transport bij je in rekening brengen. Was dit bij je vorige leverancier ook het geval?

Ik kan me voorstellen dat je een verklaring zoekt voor het verschil. Een termijnbedrag is een inschatting van de maandelijkse kosten. Het vergelijken van termijnbedragen om te concluderen welke leverancier voordeliger is, is niet reëel, immers een te laag termijnbedrag veroorzaakt een bijbetaling op de jaarnota. Wat wel relevant is om te vergelijken zijn de leveringstarieven. Heb je die bij je keuze voor Eneco vergeleken?

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groet, Kelly
Ikzelf ben ook enige tijd geleden overgestapt naar Eneco en verbaasde me ook over het voorschotbedrag van maar liefst 190 euro. Wellicht heeft Eneco het voorschotbedrag gebaseerd op het verbruik van een gezin, terwijl ikzelf alleenwonend ben. Een beknopt overzicht van mijn verbruik:

Opnamedatum 03-12-2011:

Meterstand Elektriciteit I: 80259
Meterstand Elektriciteit II: 06694
Meterstand Gas: 11068

Opnamedatum 10-11-2012:

Meterstand Elektriciteit I: 80835
Meterstand Elektriciteit II: 08703
Meterstand Gas: 11896

Opnamedatum 02-10-2013:

Meterstand Elektriciteit I: 81379
Meterstand Elektriciteit II: 10655
Meterstand Gas: 12796

Gesteld kan worden dat het jaarlijks elektriciteitsverbruik in mijn geval circa 700 kwh is, terwijl het gasverbruik op jaarbasis ongeveer 1000 m3 is. Ik zou Eneco daarom willen vragen mijn maandelijkse voorschotnota te verlagen naar 110 euro.

Met vriendelijke groet,
Mark
Hoi Mark,

Hoe kom je aan 700kwh?
Je jaarverbruik is volgens mij 2496 kWh 
Hoi Mark,

Hoe kom je aan 700kwh?
Je jaarverbruik is volgens mij 2496 kWh

Hallo Brandje,

Het betreft een meter met een zogenaamd hoog- en laagverbruik. Elektriciteit I is dan hoogverbruik en Elektriciteit II laagvebruik.
Ja dat snap ik wel. 
81379 - 80835 = 544 
10655 - 8703   = 1952

totaal.                2496
Ja dat snap ik wel.
81379 - 80835 = 544
10655 - 8703 = 1952

totaal. 2496

Ohja, het kwartje valt ... !

Maar dan ga ik even uit van een jaarlijks verbruik van 2500 kwh elektriciteit. Ik ga uit van een gemiddelde prijs van 0,22 euro per kwh. Kom ik met een verbruik van 2500 kwh uit op 550 euro per jaar. 550 gedeeld door 12 maanden is afgerond 48 euro.

Dan het gas: prijs per m3 lijkt 0,66 euro. Met een verbruik van 1000 m3 jaarlijks is dat 660 euro. Gedeeld door 12 maanden is dat dan een maandelijkse kostenpost van 55 euro.

Totaal kom ik dan uit op 103 euro per maand geschatte werkelijke kosten voor gas- en elektriciteitsverbruik per maand.

Met dit nieuwe inzicht stel ik een verlaging van mijn maandelijkse voorschot naar 115 euro voor. Kunt u zich hierin vinden ... ?
Kijk eens op je jaarnota, dan zie je dat de verbruikskosten niet zoveel voorstellen.
Nee het zijn de bij komende kosten, zoals de netwerkkosten/vastrecht/belastingen.
Dus kijk nou eens op de site van Eneco en je ziet met welke extra kosten je ook dient rekening te houden.

Om een voorbeeld te geven.
Voor stroom ben je alleen al 21 euro p/m kwijt aan die bijkomende kosten
Kijk eens op je jaarnota, dan zie je dat de verbruikskosten niet zoveel voorstellen.
Nee het zijn de bij komende kosten, zoals de netwerkkosten/vastrecht/belastingen.
Dus kijk nou eens op de site van Eneco en je ziet met welke extra kosten je ook dient rekening te houden.

Om een voorbeeld te geven.
Voor stroom ben je alleen al 21 euro p/m kwijt aan die bijkomende kosten

Ben nu uw site en mijn jaarrekeningen aan het doorspitten. Kunt u ook zeggen hoeveel ik kwijt ben aan bijkomende kosten wat betreft gasverbruik?

De tarieftabellen die weergegeven worden op eneco.nl maken melding van vastrecht van 2,31 euro inclusief BTW. Dit is niet per m3 gas of kwh elektriciteit neem ik aan?
Nee dat is nooit per kwh of m3!
Simpel weg zijn de transportkosten voor stroom en gas altijd vaste componenten ongeacht het verbruik.
Uit m'n hoofd is het per maand voor stroom 21; voor gas 15 euro.

Als ik mijn situatie even schets:
stroom verbruik 3500
gasverbruik         900

Ik heb dat een maandbedrag van ± 120 euro's

Reageer