Termijnbedrag te hoog? | Eneco Community
beantwoord

Termijnbedrag te hoog?

Hallo,
ik heb een vragje over het nota, sinds dat is Eneco geworden betaal ik hoog bedraag.
Het was altijd €141 bij E-on.
en nu bij Eneco: okt€167,56 en nov €170.
Is dat normal?
icon

Beste antwoord door VincentN 30 november 2018, 13:37

Hallo @Morgana,

Leuk je hier op de Community te zien. Welkom!

Bij E.On heb je een eindafrekening gehad, geheel technisch gezien maken we dan een nieuwe inschatting voor je tot aan de eerst volgende jaarnota.
Het kan dan gebeuren dat het maandtermijn wijzigt, zoals bij jou heeft plaatsgevonden.

Dit is natuurlijk slechts een inschatting en bij Eneco sta je vrij om je maandtermijn aan te passen naar eigen inzicht.
Hier kan je Mijn Eneco en de Mijn Eneco app voor gebruiken.

Groet, Vincent

Bekijk origineel

7 Reacties

Heb je ook gekeken of je energieverbruik is gestegen?
Net een jaarnota misschien gehad?
In 2019 stijgen de vaste kosten ook weer meer.
Wellicht dat daar al nu rekening mee gehouden wordt.
Reputatie 5
Badge +2
Hallo @Morgana,

Leuk je hier op de Community te zien. Welkom!

Bij E.On heb je een eindafrekening gehad, geheel technisch gezien maken we dan een nieuwe inschatting voor je tot aan de eerst volgende jaarnota.
Het kan dan gebeuren dat het maandtermijn wijzigt, zoals bij jou heeft plaatsgevonden.

Dit is natuurlijk slechts een inschatting en bij Eneco sta je vrij om je maandtermijn aan te passen naar eigen inzicht.
Hier kan je Mijn Eneco en de Mijn Eneco app voor gebruiken.

Groet, Vincent
Dankjewel voor het antwoord.

groetjes Morgana
Goedemiddag,

23 december 2018 heb ik de jaarafrekening van ENECO ontvangen.
Nu moet ik meer dan 200 euro?!?!? bijbetalen.
De verkoper heeft een misleidend verhaal gehouden en Eneco heeft o.b.v. het voorgaande verbruik (met realistische en gemiddelde cijfers) een termijn bedrag afgegeven wat achteraf blijkbaar onjuist is.
Volgens ENECO hebben wij een gemiddeld verbruik en zou ons huidige termijn bedrag toereikend moeten zijn.
Nu is het termijnbedrag veel hoger dan Eneco ons heeft voorgerekend o.b.v. het werkelijke verbruik wat wij alle voorgaande jaren bij de NUON hadden (waar wij overigens ieder jaar geld terug kregen i.p.v. bij te betalen)
Verneem graag (geen standaard antwoord zoals bij alle voorgaande posts)

Reputatie 7
Badge +4
@S. Tampung

Jammer om te zien dat er zo'n flinke bijbetaling uit de jaarnota is gekomen. We doen ons best het termijnbedrag zo veel mogelijk te baseren op verbruik van onze klanten, maar het blijft een schatting.

Kan je toelichten wat je vraag op dit moment precies is?

Groet, Denise
Hallo Denise,

Wat mijn vraag is…?!
Mijn vraag is: Hoe kan ENECO er zover naast zitten wanneer ENECO een schatting maakt o.b.v. mijn gebruik in het voorgaande jaar?
Ik heb dit jaar minder verbruikt (dit geeft TOON ook aan) dan in 2017.
En wanneer er een schatting gemaakt wordt, kan ENECO er uiteraard een paar euro boven of onder zitten.
Maar een verschil van meer dan 200 euro!!! kan niemand mij wijs maken. ENECO heeft genoeg kennis en ervaring om een goede / gerichte schatting te maken.
Vermoedelijk krijg ik ook op dit bericht weer een standaard antwoord: ‘oh, wat vervelend’ of ‘ja, dat begrijpen we’.
Een gerichte actie van ENECO zou meer betekenen.

Verneem graag

Gr. Fam. Tampung / (ex ENECO klant, afhankelijk van je reactie)
Reputatie 5
Badge +3
@S. Tampung,

Bedankt voor jouw reactie, ik kan me voorstellen dat je opkijkt van de bijbetaling van 204,41 euro.

Je geeft aan je misleid te voelen, dat is jammer om te lezen! Goed om te weten dat de bijbetaling een heel jaar betreft.

In deze periode heb je twaalf keer een voorschot betaald. Wanneer je de kosten van het meerverbruik over dezelfde periode bekijkt, is het ingeschatte maandbedrag zo'n 16 euro per maand te weinig geweest.

Via Mijn Eneco en jouw Toon is er constant inzicht in je (ingeschatte) verbruik en kosten. Op basis daarvan kun je ook tussentijds besluiten om het termijnbedrag te wijzigen, omdat je meer of minder verbruikt dan ingeschat.

Zo koers je stapsgewijs op een gunstige jaarnota af. Houd er daarnaast ook rekening mee dat de kosten, buiten de kale energietarieven, over het algemeen jaarlijks stijgen.

Aan de hand van de termen energiebelasting en netbeheerkosten kun je op jaarnota's, ook bij gelijk of lager verbruik en met het oog op je nieuw berekende termijnbedrag bijvoorbeeld, vergelijken wat deze kosten precies bedragen per jaar.

Laat het ons gerust weten wanneer je tussentijds twijfelt of vragen hebt over de kosten van je energieverbruik!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen