Termijnbedrag plotseling gewijzigd? | Eneco Community
vraag

Termijnbedrag plotseling gewijzigd?

• 4 september 2012
  • 22 reacties
  • 1937 Bekeken

Wij hebben ons termijnbedrag ingesteld op €200,- per maand en dat gaat al jaren lang verder prima. Vandaag zag ik op ons bankafschrift dat er een bedrag van €445,- was ingehouden ipv de gebruikelijke €200,-. Toen ik inlogde via Mijn Eneco zag ik dat het termijnbedrag veranderd was in €445,-. We zijn thuis met z'n tweetjes en noch mijn vrouw noch ik zelf hebben die wijziging doorgevoerd via de website. Los van het feit dat er ineens meer dan het dubbele wordt afgeboekt is het vreemd dat dit zomaar kan. Normaal moet je inloggen op je eigen pagina en dan zo'n wijziging doorvoeren. Ik heb er geen verklaring voor maar maak me er wel zorgen om. Hoe kan zoiets gebeuren?
Er zijn geen andere gebruikers op onze PC en die is niet gehackt of zoiets. Ik heb gevraagd om het teveel betaalde terug te storten want meer dan het dubbele is wat teveel van het goede.

22 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hallo OLDNGREY,

Welkom op dit forum. Toevallig nieuw contract aangegaan of net een jaarnota ontvangen? Hierin kan het zijn dat Eneco een nieuw termijnbedrag heeft gekozen voor je waarvan je uiteraard wel schriftelijk op de hoogte gesteld moet worden.

Je kunt dan zeggen waarom zo hoog. Tja blijven computers. Mogelijk is dit het probleem.
Reputatie 5
Badge +3
Welkom @OLDNGREY,

Bedankt voor je bericht. Vreemd verhaal inderdaad. Ik heb net telefonisch met je vrouw gesproken en aan haar uitgelegd dat ik ook geen verklaring voor het hogere termijnbedrag heb kunnen vinden. Ik zie dat jullie het termijnbedrag op 20 juli 2012 via Mijn Eneco hebben aangepast, maar niet naar 445 euro. Ik vermoed dat er dan bij de communicatie tussen Mijn Eneco naar onze gegevens misschien iets niet goed gegaan is.

Ik zag dat jullie het termijnbedrag vanaf september 2012 zelf weer hebben aangepast naar 200 euro. Ik zal ook de maand augustus 2012 corrigeren naar 200 euro en het teveel geïncasseerde bedrag binnen tien werkdagen aan jullie overmaken. Op die manier komt het weer helemaal in orde.

Sorry voor het ongemak dat de onverklaarbare/onterechte verhoging van het termijnbedrag veroorzaakt heeft.

Groet, Kelly
Dit verdient een PLUIM !
Ja, Kelly, een pluim is op z'n plaats.
Dank voor je interventie en het rechtzetten van deze "zijsprong".
Kennelijk is er ergens automatisch iets verkeerd gegaan. (Komt dit overigens wel eens vaker voor of zijn we de enige?)
We zijn beiden niet meer de jongste en proberen zo goed als het kan met de automatisering mee te gaan en dat lukt best wel.
Je piekert je rot hoe dit nou kon gebeuren. Je gaat zelf niet je termijn bedrag zo sterk verhogen, je zal wel gek zijn.
Ik heb er vertrouwen in dat de terugbetaling wel goed zal gaan. Nogmaals dank!
vr.gr
Oldngrey
Reputatie 5
Badge +3
@OLDNGREY
Geen dank hoor! Ik heb zoiets nog niet eerder gehoord. Normaal gesproken is een verhoging van het termijnbedrag door een van de partijen wel te verklaren. Ik zie alleen dat er via Mijn Eneco een termijnwijziging heeft plaatsgevonden op 20 juli 2012, maar zoals jullie beiden aangeven was dat geen verhoging naar 445 euro. Ik kan daarom alleen maar aannemen dat er in de communicatie tussen Mijn Eneco en ons systeem iets niet goed gegaan is. Het is in elk geval opgelost! ;)

Groet, Kelly
Via Kelly complimenten voor Eneco. Ruim binnen de 14 dagen werd het bedrag dat teveel was ingehouden door het vreemd verhoogde termijnbedrag teruggestort op onze rekening! Even nog gekeken hoe het termijnbedrag er nu voorstond en dat was...........prima! Onze dank is groot en de manier waarop jullie consumentenproblemen benaderen verdient lof!
vr.gr
Oldngrey
Reputatie 5
Badge +3
Hallo OLDNGREY,

Bedankt voor je leuke bericht! Fijn om te lezen dat je zo tevreden bent, daar doen we het voor ;)

Groet, Kelly
Goeden middag,
Ik heb zojuist contact gehad met de klantenservice betreffende een bijna gelijksoortig geval. Na verlenging van mijn 3-jarig contract had ik zelf mijn termijnbedrag op € 170,00 ingesteld. In januari werd dit bedrag ook daadwerkelijk afgeschreven. Maar vandaag constateer ik ineens dat het termijnbedrag vanaf februari op € 350,69 gezet is. Let wel, niet door mij. Volgens de medewerkster van de klantenservice is dit gedaan i.v.m. mijn nieuwe jaarcontract (?) en om te voorkomen dat mijn jaarrekening te hoog zou uitpakken. De overigens vriendelijke mevrouw legde mij uit dat dit (dubbele) termijnbedrag helaas niet meer teruggedraaid kon worden aangezien dit reeds afgeboekt was van mijn rekening. Logisch als je een automatische incasso hebt. Met een excuus voor het ongemak werd mijn termijnbedrag vanaf maart weer op € 170,00 gezet.
Nu lees hier op het forum dat het blijkbaar toch mogelijk is om een te hoog termijnbedrag binnen 10 dagen te kunnen compenseren. Blijkbaar was die medewerkster van de klantenservice hier niet van op de hoogte?!
Dus, hoe zit een en ander precies in mekaar? Kan Eneco mijn termijnbedrag zonder kennisgeving zomaar verhogen? Een vermelding onder "Mijn Eneco" bij het kopje termijnbedrag vind ik geen kennisgeving aangezien ik niet dagelijks bij "Mijn Eneco" inlog. En wordt een verlenging van een 3-jarig contract gelijkgesteld met een nieuw contract?
Gaarne opheldering in deze.
En, indien mogelijk, gaarne terugboeking van het teveel betaalde, zijnde € 180,69. De maand duurt nog lang..........
Met vriendelijke groet
Aad
Reputatie 5
Badge +3
Hallo aadjepiraatje,

Welkom op ons forum!
Het is gebruikelijk dat bij tariefwijzigingen, zoals een nieuw contract, het termijnbedrag opnieuw wordt vastgesteld. Hierbij houden we dan rekening met de nieuwe tarieven en het aantal resterende maanden tot de jaarnota. De jaarnota staat gepland op 12 mei 2013 en we brengen tot die tijd nog 4 termijnbedragen in rekening (inclusief januari). We beschikken echter nog niet over je verbruiksgegevens sinds oktober 2012 tot nu, dus het is goed mogelijk dat onze inschatting van het nieuwe termijnbedrag te hoog is geweest.

Ik laat het termijnbedrag met terugwerkende kracht corrigeren naar 175 euro. Wel ontvang ik graag (via een privé bericht) je actuele meterstanden. Ik kan dan op basis daarvan het termijnbedrag herbereken voor een reëler beeld.

Het teveel geïncasseerde bedrag maken we binnen 10 dagen aan je over.

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende uitleg gegeven. Ik zie de meterstanden graag tegemoet.

Groet, Kelly
Hall Kelly,
Heb zojuist via een PB de gevraagde meterstanden doorgegeven.
Alvast bedankt voor de medewerking
Met vriendelijke groet en een hele dikke pluim
http://members.chello.nl/a.vermeulen14/potm/applause.gif

Aad
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Aad,

Onderstaande heb ik ook via een privé bericht aan je gestuurd:

Op basis van deze meterstanden is een aanpassing van het termijnbedrag op dit moment niet nodig.
Het tegoed van 175,69 euro maken we binnen een paar dagen aan je over.

Groet, Kelly
En hiermede is, zoals een oud, maar zeer wijs man eens zei: "Alles weer goed gekomen".
Zoals reeds eerder: Heel veel dank.
Reputatie 5
Badge +3
Graag gedaan hoor! 😉
Ik heb geconstateerd dat mijn termijnbedrag is gedaald met euro 12,00. kunt u daarvoor een verklaring geven
?
m.v.g.
Reputatie 3
Badge +3
Beste Pietje,
Allereerst welkom op het forum van Eneco.

Is jouw termijnbedrag gedaald ná dat je de jaarafrekening hebt gekregen ?
Reputatie 3
Badge
Na een jaarnota zal een termijnbedrag worden aangepast. Hiermee gaan ze rekening houden met het verbruik (gemiddels) van afgelopen jaren en nog vele andere factoren. het kan dus zijn dat je termijnbedrag met 12 euro is afgenomen. dit had ook een stijging kunnen zijn. via mijn eneco kan jij je bedrag op elk moment nog aanpassen.
Mijn termijnbedrag (alleenstaand) is gewijigd van € 57,00 in € 80,00. Dit is aangekondigd met de zin: "Als gevolg van een wijziging is uw termijnbedrag gewijzigd".
Een jaarnota heb ik nog niet ontvangen en de hiervoor genoemde "wijziging" is mij volstrekt onbekend. Ik heb geen anderssoortig contract ondertekend. 
Mijn klantcode is Ik acht deze gang van zaken beneden peil en verzoek u zsm hier helderheid te verschaffen.
drs a.p.ranner  
Reputatie 6
Badge +1
Mijn termijnbedrag (alleenstaand) is gewijigd van € 57,00 in € 80,00. Dit is aangekondigd met de zin: "Als gevolg van een wijziging is uw termijnbedrag gewijzigd".
Een jaarnota heb ik nog niet ontvangen en de hiervoor genoemde "wijziging" is mij volstrekt onbekend. Ik heb geen anderssoortig contract ondertekend. 
Mijn klantcode is 13639387. Ik acht deze gang van zaken beneden peil en verzoek u zsm hier helderheid te verschaffen.
drs a.p.ranner  

Volgens mij heeft het andwoord op uw vraag in de nieuwsbrief gestaan van April. Daarin schreef Eneco dat door nieuwe energiebelasting op gas,  nieuwe heffing duurzame oplag en (in dien u bij Stedin zit als netbeheerder ) de kosten voor het netwerk, zijn toegenomen. Daarom zal Eneco ook het termijnbedrag aangepast hebben, zodatu goed blijft uitkomen met uw jaarafrekening. ( let op vermoeden. Ik ben ook maar een klant en geen medewerker van Eneco ) :)
Hierbij de link naar het artikel.
https://mail.eneco.nl/2/3fde825823a1e092d6a7b5927765f262c7b727446750775707f086a5200661976#title

E
n hierbij de link voor de hele nieuwsbrief. ( handig hulpmiddel om op de hoogte te blijven voor allerlei wijzigingen en acties.)
https://mail.eneco.nl/3/3fde878a83a1e092d6a7a113870113e297b6a7009614a386f32443b1f51625075214a2c666e234b586d58562c
Badge
Mijn klantcode is 13639387. Ik acht deze gang van zaken beneden peil en verzoek u zsm hier helderheid te verschaffen.
drs a.p.ranner  

Volgens mij heeft het andwoord op uw vraag in de nieuwsbrief gestaan van April. Daarin schreef Eneco dat door nieuwe energiebelasting op gas,  nieuwe heffing duurzame oplag en (in dien u bij Stedin zit als netbeheerder ) de kosten voor het netwerk, zijn toegenomen. Daarom zal Eneco ook het termijnbedrag aangepast hebben, zodatu goed blijft uitkomen met uw jaarafrekening. ( let op vermoeden. Ik ben ook maar een klant en geen medewerker van Eneco ) :)
Hierbij de link naar het artikel.
https://mail.eneco.nl/2/3fde825823a1e092d6a7b5927765f262c7b727446750775707f086a5200661976#title

E
n hierbij de link voor de hele nieuwsbrief. ( handig hulpmiddel om op de hoogte te blijven voor allerlei wijzigingen en acties.)
https://mail.eneco.nl/3/3fde878a83a1e092d6a7a113870113e297b6a7009614a386f32443b1f51625075214a2c666e234b586d58562c

Volgens de informatie die online te vinden is stijgen de energielasten voor wat betreft overhead gemiddeld € 110 euro per jaar. Dan vind ik € 23 per maand een erg grote verhoging.

Nou lijkt mij een bedrag van € 57 per maand erop te duiden dat @apranner exclusief netwerk betaald, dus de verhoging is gemiddeld lager, want die € 110 is inclusief ongeveer € 27 netwerk/transportkosten.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo apranner,

Welkom op ons forum!
Tot 1 april 2013 heb je gebruik gemaakt van een Garantieprijsovereenkomst voor elektriciteit. Per 1 april 2013 is dit contract automatisch omgezet naar een variabel contract en maak je gebruik van de huidige marktconforme leveringstarieven. Door deze wijziging is het termijnbedrag herberekend. We brengen 1 termijnbedrag in rekening tot aan de jaarnota. Dit termijnbedrag is uitgekomen op 80 euro.

Wij adviseren dit termijnbedrag eenmalig te voldoen. Op de jaarnota stellen we een nieuw termijnbedrag vast. Als je het termijnbedrag toch wilt wijzigen, kun je dit gemakkelijk zelf regelen via Mijn Eneco.

Ik hoop dat ik je een duidelijke uitleg heb gegeven over de wijziging van je termijnbedrag.

Kelly
Reputatie 6
Badge +1

Tot 1 april 2013 heb je gebruik gemaakt van een Garantieprijsovereenkomst voor elektriciteit. Per 1 april 2013 is dit contract automatisch omgezet naar een variabel contract en maak je gebruik van de huidige marktconforme leveringstarieven. Door deze wijziging is het termijnbedrag herberekend. 

Ja dt was ook nog een mogelijkheid 🙂
Reputatie 3
Badge
Er zijn zoveel mogelijkheden waarom Eneco het termijnbedrag zal wijzigen waardoor ik begrijp dat ze dit niet los na elke klant kunnen communiseren en dus automatisch berichten laten versturen. misschien een idee om een sticky te maken hierover. Dit idee heb ik trouwens al een keer aangedragen.

Reageer