Termijnbedrag hoger dan voorheen | Eneco Community
vraag

Termijnbedrag hoger dan voorheen

• 8 februari 2013
  • 1 reactie
  • 189 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 0 reacties
Beste Eneco,

Telefonisch heb ik jullie benaderd om door te geven dat vanwege een scheiding het contract op naam veranderd moest worden. Jullie vertelde mij dat een nieuw contract noodzakelijk was. Dit heb ik gedaan en vroeg jullie of het goedkoper kon, aangezien ik nu alleen woonde. Met de tariefbespreking gaven jullie prijzen door van leveringstarief etc. per kWh en gas per m3. Dit alles kon ik niet vergelijken met het oude contract. Ik nam aan dat het gelijk zou blijven en misschien zelfs lager. Nu heb ik het nieuwe termijnbedrag ontvangen, die in plaats van  € 193,--, € 231,-- euro is geworden!
Ik ben hier erg van geschrokken en hoop dat jullie hier wat mee kunnen doen. U zult begrijpen dat ik in mijn situatie al genoeg tegenslagen te verwerken heb. Moet dat dan ook nog eens van mijn vetrouwde energieleverancier?
Hopend op een passende oplossing wacht ik met smart op een reactie van jullie.

Met vriendelijke groet,

David

1 Reactie

Reputatie 4
Badge +1
Hallo David,

Welkom op het Eneco Forum. Ik kan me goed indenken dat het verwarrend is waarom we een hoger termijnbedrag in rekening brengen dan voorheen. Graag leg ik je uit waarom het termijnbedrag hoger ligt.

De verhoging van het termijnbedrag heeft niets te maken met hogere leveringstarieven. Wel met de periode van de jaarnota. Het termijnbedrag van 193 euro was gebaseerd op een energieverbruik van 12 maanden (wintermaanden en zomermaanden). In de wintermaanden verbruik je meer aan energie dan je termijnbedrag. In zomermaanden betaal je weer een hoger termijnbedrag dan je werkelijk aan energie afneemt. Dit houdt elkaar in evenwicht.

Sinds eind januari 2013 staat de energielevering op jouw naam en ontvang je eerste jaarnota in mei 2013. Dit betekent dat de jaarnota met name gaat over de koudere periode. In deze periode heb je geen volledige zomerperiode ter compensatie van de koude/stookperiode. Daarom hebben we je termijnbedrag wat hoger vastgesteld. Deze berekenen we met de jaarnota in mei weer opnieuw.

Vindt je het termijnbedrag toch te hoog, staat het je vrij om deze te verlagen. Dit vergroot wel het risico op een eventuele bijbetaling op de jaarnota.

Groet,
Mike

Reageer