Te hoog termijnbedrag na de jaarnota | Eneco Community

Te hoog termijnbedrag na de jaarnota

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 9 reacties
Denk dat overstappen echt loont. Klantenservice reageert niet binnen 2 werkdagen als je een probleem ervaart, zoals ik. Het lijkt alsof de organisatie niet goed functioneert.
Mijn verhaal: Na de jaarrekening ineens verhoging termijnbedrag van 90 naar 210!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Terwijl ik geld terugkrijg!

Ik kan dit niet betalen. Er komt echter geen reactie van Eneco. Het enige dat rest is het storneren van elke betaling totdat het weer in orde is gekomen. Voor de goede orde, vorig jaar heb ik 600 kuub gas verbruikt en 1100 eenheden electra. Dus het verbruik zit ruim onder de 90 euro per maand! Ik ben alleen verhuisd en op basis van het verbruik van de vorige eigenaar, wordt waarschijnlijk dit zo berekend! Ik heb zooo genoeg van Eneco. 

23 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Eigenlijk is dit toch een heel vreemde wijze van werken. De hoogte van het energieverbruik is in hoge mate afhankelijk van de persoon en zijn toepassingen.
Natuurlijk speelt ook de (isolatie)kwaliteit en/of grootte van de woning een rol. Het gevoel voor comfort verschilt van persoon tot persoon. De één voelt zich lekker bij 22 graden en een ander vindt 19 graden warm zat. Je hoeft dan echt geen energiedeskundige te zijn om te weten dat de laatste een stuk goedkoper uit is.
Als het historisch in de woning bepalend is voor de hoogte van het termijnbedrag, mag ik hopen dat er vóór mij in die woning geen wiet-kwekerij heeft gezeten.
Uitgangspunt moet volgens mij altijd zijn het historisch verbruik van de betreffende klant. Uiteraard kan Eneco er die klant dan op wijzen dat bijv. het historisch verbruik in de wijk hoger ligt en het dan aan de klant overlaten om het termijnbedrag te verhogen.
Doe dit soort dingen tenminste in goed overleg met de klant. Dat is toch wel het minste dat we mogen verwachten.

Ik weet niet @toon econoom, maar volgens mij kijkt Eneco alijd naar het verbruiksverleden van je als klant. Echter als een klant nog geen verbruikersverleden heeft, kijkt men wat de woning in het verleden heeft gedaan, mbt energie. Er zal toch op een of andere manier geschat moeten worden. Of link om of rechts om. Natte vingerwerk wordt helemaal niet geaccepteerd tegenwoordoge tijd.

Wel is het altijd mogelijk om je voorschot aan te passen, als je het met het geschatte  voorschot tarief niet eens bent. Alleen zul  je dan zelf actie moeten ondernemen.
Ik kan me voorstellen dat je je in de kou gelaten voelt.
Morgen zal er ongetwijfeld een moderator reageren, die dit even heel snel voor je oplost.
Als ze inderdaad gebruik maken van de historische gegevens van de vorige bewoner, dan geef je via een pb aan de reageerende moderator je standen door en het komt ongetwijfeld goed.
Reputatie 7
Badge +7
Denk dat overstappen echt loont. Klantenservice reageert niet binnen 2 werkdagen als je een probleem ervaart, zoals ik. Het lijkt alsof de organisatie niet goed functioneert.
Mijn verhaal: Na de jaarrekening ineens verhoging termijnbedrag van 90 naar 210!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Terwijl ik geld terugkrijg!

Ik kan dit niet betalen. Er komt echter geen reactie van Eneco. Het enige dat rest is het storneren van elke betaling totdat het weer in orde is gekomen. Voor de goede orde, vorig jaar heb ik 600 kuub gas verbruikt en 1100 eenheden electra. Dus het verbruik zit ruim onder de 90 euro per maand! Ik ben alleen verhuisd en op basis van het verbruik van de vorige eigenaar, wordt waarschijnlijk dit zo berekend! Ik heb zooo genoeg van Eneco. 

Wel hierbij ook in meenemen dat je nieuwe woning mss minder energie zuinig kan zijn?
weet je zeker dat dit niet het geval is .
en je nieuwe woning net zo energie zuinig is dan je oude woning .
energie label oude woning en nieuwe woning ?
kijk naar cv ketel type / merk / leeftijd / radiatoren / vloerverwarming ?
koken op gas of electrisch.
rekening houdend met de zonstand ten opzichte van je oude woning.
wind enz enz.
is dit allemaal het zelfde of beter.?
Reputatie 6
Badge +1
en niet vergeten de forse belastingverhoging en de extra belasting "opslag duurzame energie"die per 1 januarie boven op de huidige energiekosten extra berekend gaat worden en van kracht is.
Reputatie 4
Badge +1
@indekou

Ik vind het jammer om te lezen dat je ontevreden bent over het termijnbedrag dat we hebben berekend op de jaarnota. Ook geef je aan dat je geen reactie ontvangt op je e-mail. Ik geef je graag een reactie.

Het is niet onze bedoeling om je het idee geven dat we niet goed functioneren. Graag leg ik je uit dat we het juist erg belangrijk vinden dat alles voor jou naar tevredenheid verloopt. We betreuren het dan ook dat je dit anders ervaart. Ik zie dat je e-mail van 8 juli 2013 bij ons in behandeling is. Omdat je hier niet binnen de gestelde 2 werkdagen een reactie hebt ontvangen, bied ik je hiervoor onze verontschuldigingen aan.

Op de energiemarkt is het gebruikelijk dat het termijnbedrag wordt vastgesteld op basis van het historisch verbruik. Omdat je nog niet zolang geleden bent verhuisd naar de nieuwe woning, bestaat er nog geen duidelijk beeld van jouw energieverbruik in de woning. Zo heb je bijvoorbeeld nog geen energie afgenomen tijdens het stookseizoen. Daarom hebben we in de berekening van je nieuwe termijnbedrag, ook gekeken naar het historisch verbruik in de woning. Dit doen we met positieve intenties en om het risico op een eventuele bijbetaling, zo goed mogelijk te beperken.

Ik merk dat je het termijnbedrag te hoog vindt. Met name als je dit vergelijkt met het termijnbedrag in de vorige woning. Ik stel dan ook voor dat we het termijnbedrag verlagen. Heb je zelf een termijnbedrag in gedachten? Houd er wel rekening mee, zoals je ook leest in de reacties van de andere forumleden, het verbruik per woning kan verschillen. Wanneer we het termijnbedrag hebben aangepast, kun je ons na ongeveer 3 of 4 maanden de actuele meterstanden doorgeven. We controleren dan graag of je termijnbedrag inderdaad past bij jouw energieverbruik.

Ik zie je reactie graag tegemoet en ik vertrouw erop dat we samen tot een passende oplossing komen :)

Groet,
Mike
Hoi Mike, 
Ik zie nu je mail, waarvoor dank.
Ik ben net bezig met budgetenergie, dus het is op de valreep.
Mijn vorige woning was veel minder geisoleerd, had een G label.
In deze woning woon ik alleen, terwijl er een gezin in heeft geleefd dat heel veel energie gebruikte! Label C
Ik wil en kan 90 euro betalen per maand. Als er onverhoopt bij betaald moet worden inzake de jaarrekening, is dat geen probleem en wil en hoef ik geen regeling.
Ik wil ook vanuit de jaarnota van juli mijn teveel betaalde bedrag terug hebben!
Lukt dit alles op korte termijn, stap ik nog niet over. Anders ben ik echt definitief weg.
Ik hoop op korte termijn van je te horen
Yvonne Leenhouwers

Ik vind het jammer om te lezen dat je ontevreden bent over het termijnbedrag dat we hebben berekend op de jaarnota. Ook geef je aan dat je geen reactie ontvangt op je e-mail. Ik geef je graag een reactie.

Het is niet onze bedoeling om je het idee geven dat we niet goed functioneren. Graag leg ik je uit dat we het juist erg belangrijk vinden dat alles voor jou naar tevredenheid verloopt. We betreuren het dan ook dat je dit anders ervaart. Ik zie dat je e-mail van 8 juli 2013 bij ons in behandeling is. Omdat je hier niet binnen de gestelde 2 werkdagen een reactie hebt ontvangen, bied ik je hiervoor onze verontschuldigingen aan.

Op de energiemarkt is het gebruikelijk dat het termijnbedrag wordt vastgesteld op basis van het historisch verbruik. Omdat je nog niet zolang geleden bent verhuisd naar de nieuwe woning, bestaat er nog geen duidelijk beeld van jouw energieverbruik in de woning. Zo heb je bijvoorbeeld nog geen energie afgenomen tijdens het stookseizoen. Daarom hebben we in de berekening van je nieuwe termijnbedrag, ook gekeken naar het historisch verbruik in de woning. Dit doen we met positieve intenties en om het risico op een eventuele bijbetaling, zo goed mogelijk te beperken.

Ik merk dat je het termijnbedrag te hoog vindt. Met name als je dit vergelijkt met het termijnbedrag in de vorige woning. Ik stel dan ook voor dat we het termijnbedrag verlagen. Heb je zelf een termijnbedrag in gedachten? Houd er wel rekening mee, zoals je ook leest in de reacties van de andere forumleden, het verbruik per woning kan verschillen. Wanneer we het termijnbedrag hebben aangepast, kun je ons na ongeveer 3 of 4 maanden de actuele meterstanden doorgeven. We controleren dan graag of je termijnbedrag inderdaad past bij jouw energieverbruik.

Ik zie je reactie graag tegemoet en ik vertrouw erop dat we samen tot een passende oplossing komen :)

Groet,
Mike
[/quote]
Reputatie 4
Badge +1
Goedemorgen Yvonne,

Dank voor je reactie. Goed om te lezen dat ik nog op tijd ben met mijn reactie 🙂 Ik pas het termijnbedrag voor je aan naar 90 euro. Ook het termijnbedrag van 219,97 euro, welke we via de jaarnota in rekening brengen, passen we aan. Dit doen we door het bedrag van 219,97 tegen te boeken en een nieuwe nota te maken van 90 euro. Het bij te betalen bedrag op de jaarnota, vervalt hierdoor:

Oorspronkelijke bijbetaling jaarnota: 120,47 euro
Vervallen termijnbedrag: -219,97 euro
Nieuw termijnbedrag: 90 euro
Door u te ontvangen: 9,50 euro

Dit bedrag maken we binnen ongeveer 10 werkdagen over op uw rekeningnummer.

Ik hoop dat ik hiermee een passende oplossing bied en ik verneem graag of je hierover tevreden bent.

Groet,
Mike
Mike, dank voor je snelle antwoord. Ik ga in principe natuurlijk akkoord, maar Ik kreeg van de jaarnota  in juli rond de 80 euro terug, waarom dan 9,50?
Als je hier een bevredigend antwoord op hebt, dan blijf ik nog bij Eneco..
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Yvonne,

Op de jaarnota vermelden we dat we 99,50 teveel in rekening hebben gebracht. Hierna brengen we het nieuwe termijnbedrag in rekening van 219,97 euro bij in rekening, wat resulteert in een bijbetaling van 120,47 euro. Waarom je aangeeft dat je 80 euro zou terug ontvangen, wordt mij niet duidelijk. In mijn vorige reactie heb ik de totstandkoming van het bedrag van 9,50 euro toegelicht. Mocht je het anders zien, vraag ik je dit toe te lichten, zodat ik je een duidelijke reactie kan geven.

Groet,
Mike
Ik zie het al, ik krijg 99,50 terug, heb hiermee 28 juli het temijnbedrag al betaald en krijg 9,50 terug. Weet je zeker dat jullie de 28e van deze maand dit dan niet nogmaals incasseren? sorry voor mijn vragen, maar budgettair is het voor mij erg lastig, vandaar.
Reputatie 4
Badge +1
Nee, we hebben nu alles geregeld zoals afgesproken 🙂 We storen dus 9,50 euro terug op je rekening en incasseren het bedrag van de jaarnota niet alsnog van je rekening.

Groet,
Mike
Nee dat laatste snap ik. Jullie verrekenen de termijn van augustus met wat ik nog terugkrijg, dus geen betaling eind juli voor mij, en ik krijg 9,50 terug. Klopt dit zo?
Reputatie 4
Badge +1
Juist, zo heb je het goed begrepen Yvonne :)

Ik wens je een fijn weekend toe.

Groet,
Mike
... Op de energiemarkt is het gebruikelijk dat het termijnbedrag wordt vastgesteld op basis van het historisch verbruik. Omdat je nog niet zolang geleden bent verhuisd naar de nieuwe woning, bestaat er nog geen duidelijk beeld van jouw energieverbruik in de woning. Zo heb je bijvoorbeeld nog geen energie afgenomen tijdens het stookseizoen. Daarom hebben we in de berekening van je nieuwe termijnbedrag, ook gekeken naar het historisch verbruik in de woning. ...Eigenlijk is dit toch een heel vreemde wijze van werken. De hoogte van het energieverbruik is in hoge mate afhankelijk van de persoon en zijn toepassingen.
Natuurlijk speelt ook de (isolatie)kwaliteit en/of grootte van de woning een rol. Het gevoel voor comfort verschilt van persoon tot persoon. De één voelt zich lekker bij 22 graden en een ander vindt 19 graden warm zat. Je hoeft dan echt geen energiedeskundige te zijn om te weten dat de laatste een stuk goedkoper uit is.
Als het historisch in de woning bepalend is voor de hoogte van het termijnbedrag, mag ik hopen dat er vóór mij in die woning geen wiet-kwekerij heeft gezeten.
Uitgangspunt moet volgens mij altijd zijn het historisch verbruik van de betreffende klant. Uiteraard kan Eneco er die klant dan op wijzen dat bijv. het historisch verbruik in de wijk hoger ligt en het dan aan de klant overlaten om het termijnbedrag te verhogen.
Doe dit soort dingen tenminste in goed overleg met de klant. Dat is toch wel het minste dat we mogen verwachten.
Hoi indekou,

Nou je ziet Eneco heeft je niet in de kou laten staan. 
Mike heeft het toch maar weer perfect opgelost voor je.....
Als ik dit alles afzet tegen de laatste volzin van je 1e bericht heb je dan nog zo genoeg van Eneco???
Of was dat alles in een opwelling geschreven??
Hoi Jürgen,

En er wordt door Eneco aangeboden om na 3 of 4 maanden de standen door te geven en aan de hand daarvan het voorschotbedrag bij te stellen.

In zo'n situatie stel ik zo'n forumlid vaak voor om meteen wekelijks de standen bij te houden, zodat je van je zelf weet hoe je verbruik verloopt.
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Jürgen,

En er wordt door Eneco aangeboden om na 3 of 4 maanden de standen door te geven en aan de hand daarvan het voorschotbedrag bij te stellen.

Wist ik niet en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat verzoek nooit van Eneco heb gekregen, maar als je het wil kun je dat heel smipel via dit forum regelen, zodat je het kunt laten controleren. als jedaar  behoefte aan zo hebben.

In zo'n situatie stel ik zo'n forumlid vaak voor om meteen wekelijks de standen bij te houden, zodat je van je zelf weet hoe je verbruik verloopt.

Ik schrijf geen standen op, want ik heb Toon. En zolang de standen kloppen met de standen die op Toon staan ( bij een slimme meter is dat ) kopt de grafieken ook. Dus vind ik met mijn kop in de meterkast hangen om standen opschrijven, zonde van mijn tijd.
Hoi Jürgen,

Dat snap ik maar het gaat hier niet over een reguliere situatie, want dan krijg je inderdaad niet zo'n verzoek van Eneco.
Het gaat hier om iemand die daar net is komen wonen en dan is er geen historie.............
Tja dan kan je schattingsproblemen krijgen..............

Dan is er een makkelijke manier om je verbruiks info bij de hand te hebben.
Niet voor niets stelde Eneco dit in dit topic voor om dan na 3 a 4 maanden de standen door te geven, zodat op feiten gebaseerd er een bijstelling kan plaats vinden.

In eerdere gevallen stelde Eneco het al na 2 maanden bij; hangt er ook van af of er net een stookseizoen is........
Ik weet niet @toon econoom, maar volgens mij kijkt Eneco alijd naar het verbruiksverleden van je als klant. Echter als een klant nog geen verbruikersverleden heeft, kijkt men wat de woning in het verleden heeft gedaan, mbt energie. Er zal toch op een of andere manier geschat moeten worden. Of link om of rechts om. Natte vingerwerk wordt helemaal niet geaccepteerd tegenwoordoge tijd.Helaas werkt dat in de praktijk niet zo. Ik reageer juist bij dit geval omdat de vraagsteller schrijft
... Mijn verhaal: Na de jaarrekening ineens verhoging termijnbedrag van 90 naar 210!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Terwijl ik geld terugkrijgEr is hier dus wel degelijk een historisch verbruiksverleden van de klant. Een verhoging van 90 naar 210 euro is buitenproportioneel.
Als je fatsoenlijk bent, treed je in zo'n geval in contact met de klant om tot een juiste schatting van het termijnbedrag te komen.
Nee hoor gewoon verhogen en als de klant dat niet aan staat moet ie maar in actie komen. Via de telefoon bijv., eerst 9 verschillende menu's aanhoren, dan vergeten wat de eerste ook al weer was. Opnieuw bellen om vervolgens in de wacht te worden gezet met een afgrijselijk muziekje (wie zoekt die rommel eigenlijk uit) en horen dat er nog twaalf wachtenden voor je zijn. Als er dan nog twee voor je zijn, wordt de verbinding verbroken. Weer helemaal opnieuw beginnen. Als je uiteindelijk zover komt dat je wordt doorverbonden, krijg je een mutsje aan de lijn dat het lakken van haar nagels veel belangrijker vindt. Ze gaat het probleem voorleggen aan de afdeling die daar over gaat. U hoort nog van ons. Niet dus.
Die mensen komen hier ten einde raad om misschien hier gehoor te vinden. Vaak krijg je niet eens een antwoord, dan weer word je met een kluitje in het riet gestuurd (enig idee hoeveel suggesties van forumgebruikers over problemen/verbeteringen van Toon aan het ontwikkelteam zijn doorgegeven, waar we nooit meer iets over gehoord hebben.)
Toegegeven, in dit geval heeft de radeloze vraagsteller hier een barmhartige samaritaan gevonden die heeft rechtgezet wat ongelofelijk krom was.
Wat wij hier zien, is nog maar het topje van de ijsberg.
Bij bedrijven staat niet meer de klant centraal, maar de aandeelhouder. Die roert zich wel als het niet goed gaat en dat raakt de directie in de bonus, dus wordt er onmiddellijk actie genomen.
De klant, ach voor hem/haar weer een andere. Klanten laten alles maar over zich heen komen en zijn niet bij machte om zich te verenigen.
Integendeel, hier op het forum wordt Eneco door klanten/forummers de hand boven het hoofd gehouden.
Zo verandert er nooit iets en vroeg of laat word ook jij slachtoffer van dit soort klantonvriendelijke praktijken.
Eneco lacht zich dood dat niet zij, maar de forummers een serieuze en terechte noodkreet met de mantel der liefde bedekken en onder het tapijt vegen.
Gelukkig is de vraagsteller geholpen, maar vraag niet hoeveel moeite en stress dat heeft gekost. Temeer omdat de vraagsteller heeft aangegeven niet veel financiële middelen te hebben.
Graag iets meer compassie met mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en door conglomeraten als Eneco onnodig in de tang worden genomen.
Reputatie 6
Badge +1
Beste Toon Econoom,

Laat ik ten eerste stellen dat ik niemand de hand boven zijn hoofd hou. Ook Eneco niet. Recht is rech en krom is krom is altijd mijn stelling.  Echter de situatie die jij schets, met in contact treden bij een "ongeregeldheid" is gewoon dromen. Sorry dat ik het zo zeg.
Dat kan en doet geen 1 energieleverancier of dienstverlener. Zelfs de piloot niet die bijna neerstort.
Ik geloof ook nooit dat er iemand alles met de hand aan het uit rekenen is. Dat doet gewoon een computer aan de hand van modelen die hem geleerd zijn en die spuugt op het eind van de rit de jaarnota en het nieuwe voorschotbedrag uit naar de klant. En een computer kan niet denken als een mens, ofdat iets goed berekend is of fout. Hij hanteerd het model. De de klant moet anticiperen en aan de bel trekken als het niet goed is en gaat

Over het 0900 nummer met vervolgens 1 menu en daarna 10 wachten is ook voor mij altd een door in het oog. Ik hoop dan ook dat er wetgeving voor gaat komen, dat er bv pas gerekend word zodra je een mens van vlees en bloed aan de lijn krijgt en niet eerder. Daarbij moet degene die je aan de lijn krijgt ook de dusdanige bevoegdheden hebben dat ze wat kunnen oplossen. Echter zit het helaas zo in elkaar en kan jij en ik dit toch niet veranderd worden. Dit is de huidige maatschappij.

Daarbij denk ik wel dat Eneco op de goede weg is, hier op dit forum. Ze willen luisteren naar mensen, problemen oplossen en lossen veel problemen ook daadwerkelijk op en denken samen met ons over Toon. Daarbij is dit forum laagdrempelig en goedkoper dan het 0900 nummer en is het team van moderaors dusdanig klein dat je wel weet met wie je afspraken maakt. Dit is beduidend anders van bij het 0900 nummer waar je iedereen kunt krijgen.
Echter moet je ook rieel blijven en is niet alles wat we roepen bruikbaar voor Toon of Eneco, omdat dit niet past binnen de visie en ontwikkeling van Toon of Eneco zelf. Ik weet niet hoe Toon softwarematig in elkaar zit, maar daardoor kan, wat voor ons makkelijk lijkt te kunnen geinplanteerd te worden aan verbetering, toch moeilijk gaan. Maar ik kan daar niet over oordelen.

En als laaste, Ik heb passie en begrip voor mensen die moeilijk de eindjes aan elkaar kunnen knopen. In deze tijd zal dit nog bij veel meer mensen gebeuren. Echter neemt dit niet weg dat dit dan ook geen excuus kan wezen om dan maar gaan zitten wachten totdat een ander actie onderneemt of datdat het je "bijgebracht". Gaat worden. Actie ondernemen kost niks, alleen tijd en kan je alleen wat opleveren is mijn visie.  En dat heeft de klager uiteindelijk gedaan.
Daarbij als je een klantenbestand hebt van tig klanten, maak je nooit iedereen gelukkig en er is een spreekwoord, waar gewerkt word, worden fouten gemaakt. En als wij het topje van de ijsberg zijn, zoals jij suggereerd dan zou Eneco vaak te gast en in het nieuws zijn bij consumentenprogramma's, en dat kan ik me niet heugen. Ik ken wel andere opnoemen die wel in dit schuitje zitten!

P.s.( ik kijk vaak  door de ogen van een dienstverlener en door mijn eigen ogen als klant, en zo probeer ik tot een heldere afweging te komen, van wat recht is en wat krom is. Niet meer niet minder ) en misschien daardoor wat minder negatief. Neemt niet weg dat problemen of ongeregeldheden m.b.t nota's of what ever opgelost moeten worden. Eneco doet in mjn optiek zijn best. En Ja?....Zonder klanten is er geen dienstverlener nodig en heeft deze dus zonder klanten dus ook geen bestaandsrecht.
Reputatie 7
Badge +7
Beste Toon Econoom,

Laat ik ten eerste stellen dat ik niemand de hand boven zijn hoofd hou. Ook Eneco niet. Recht is rech en krom is krom is altijd mijn stelling.  Echter de situatie die jij schets, met in contact treden bij een "ongeregeldheid" is gewoon dromen. Sorry dat ik het zo zeg.
Dat kan en doet geen 1 energieleverancier of dienstverlener. Zelfs de piloot niet die bijna neerstort.
Ik geloof ook nooit dat er iemand alles met de hand aan het uit rekenen is. Dat doet gewoon een computer aan de hand van modelen die hem geleerd zijn en die spuugt op het eind van de rit de jaarnota en het nieuwe voorschotbedrag uit naar de klant. En een computer kan niet denken als een mens, ofdat iets goed berekend is of fout. Hij hanteerd het model. De de klant moet anticiperen en aan de bel trekken als het niet goed is en gaat

Over het 0900 nummer met vervolgens 1 menu en daarna 10 wachten is ook voor mij altd een door in het oog. Ik hoop dan ook dat er wetgeving voor gaat komen, dat er bv pas gerekend word zodra je een mens van vlees en bloed aan de lijn krijgt en niet eerder. Daarbij moet degene die je aan de lijn krijgt ook de dusdanige bevoegdheden hebben dat ze wat kunnen oplossen. Echter zit het helaas zo in elkaar en kan jij en ik dit toch niet veranderd worden. Dit is de huidige maatschappij.

Daarbij denk ik wel dat Eneco op de goede weg is, hier op dit forum. Ze willen luisteren naar mensen, problemen oplossen en lossen veel problemen ook daadwerkelijk op en denken samen met ons over Toon. Daarbij is dit forum laagdrempelig en goedkoper dan het 0900 nummer en is het team van moderaors dusdanig klein dat je wel weet met wie je afspraken maakt. Dit is beduidend anders van bij het 0900 nummer waar je iedereen kunt krijgen.
Echter moet je ook rieel blijven en is niet alles wat we roepen bruikbaar voor Toon of Eneco, omdat dit niet past binnen de visie en ontwikkeling van Toon of Eneco zelf. Ik weet niet hoe Toon softwarematig in elkaar zit, maar daardoor kan, wat voor ons makkelijk lijkt te kunnen geinplanteerd te worden aan verbetering, toch moeilijk gaan. Maar ik kan daar niet over oordelen.

En als laaste, Ik heb passie en begrip voor mensen die moeilijk de eindjes aan elkaar kunnen knopen. In deze tijd zal dit nog bij veel meer mensen gebeuren. Echter neemt dit niet weg dat dit dan ook geen excuus kan wezen om dan maar gaan zitten wachten totdat een ander actie onderneemt of datdat het je "bijgebracht". Gaat worden. Actie ondernemen kost niks, alleen tijd en kan je alleen wat opleveren is mijn visie.  En dat heeft de klager uiteindelijk gedaan.
Daarbij als je een klantenbestand hebt van tig klanten, maak je nooit iedereen gelukkig en er is een spreekwoord, waar gewerkt word, worden fouten gemaakt. En als wij het topje van de ijsberg zijn, zoals jij suggereerd dan zou Eneco vaak te gast en in het nieuws zijn bij consumentenprogramma's, en dat kan ik me niet heugen. Ik ken wel andere opnoemen die wel in dit schuitje zitten!

P.s.( ik kijk vaak  door de ogen van een dienstverlener en door mijn eigen ogen als klant, en zo probeer ik tot een heldere afweging te komen, van wat recht is en wat krom is. Niet meer niet minder ) en misschien daardoor wat minder negatief. Neemt niet weg dat problemen of ongeregeldheden m.b.t nota's of what ever opgelost moeten worden. Eneco doet in mjn optiek zijn best. En Ja?....Zonder klanten is er geen dienstverlener nodig en heeft deze dus zonder klanten dus ook geen bestaandsrecht.

Niets aan toe te voegen heel duidelijk en waar !.

wat 
@ Toon Econoom schrijft .

Integendeel, hier op het forum wordt Eneco door klanten/forummers de hand boven het hoofd gehouden.
Zo verandert er nooit iets en vroeg of laat word ook jij slachtoffer van dit soort klantonvriendelijke praktijken.
Eneco lacht zich dood dat niet zij, maar de forummers een serieuze en terechte noodkreet met de mantel der liefde bedekken en onder het tapijt vegen.

is wel erg kort door de bocht.
@jvp
Voor alle duidelijkheid: het gaat me om dit specifieke geval. Mevrouw heeft hiervoor al aan de bel getrokken bij de klantenservice via telefoon/email, maar kreeg daar geen antwoord.
Er is een jaarrekening, dus een klanthistorie waarbij altijd een termijnbedrag van 90 euro is aangehouden en dat leverde bij de jaarnota zelfs een teruggave op.
Vervolgens wordt alleen omdat klant is verhuisd, het termijnbedrag met maar liefst 133% verhoogd van 90 naar 210 euro.
Natuurlijk werkt ook Eneco met computers en in heel veel gevallen zal het allemaal wel goed gaan. Maar je kunt een computer heel goed extreme afwijkingen laten signaleren en een verhoging met 133% is extreem.
De computer signaleert en vervolgens zal een mens zo'n signaal moeten gaan beoordelen. In die gevallen ligt het voor de hand om daarover met de klant contact op te nemen.
Het gaat dus om uitzonderingen en dus niet om iedere verhoging of verlaging van het termijnbedrag.
Ik wil nog wel eens zien hoe jullie reageren als je bij producten of diensten geconfronteerd wordt met prijsverhogingen van 133% en vervolgens bij je pogingen om dat aan te kaarten stuk loopt op een klantenservice die niet reageert. Vooral als die verhoging ook nog eens automatisch wordt geïncasseerd en je moet rond komen van een krap budget.
Ik heb door werkzaamheden van mijn vrouw zicht op hoe veel eerzame burgers aan de onderkant van de samenleving iedere maand weer een gevecht moeten leveren om de dubbeltjes en kwartjes bij elkaar te schrapen om ook aan het eind van de maand de kinderen nog eten te kunnen geven.
Voor die mensen klim ik graag in de pen om organisaties als Eneco tot meer menselijkheid te bewegen bij hun handelen. Met de simpele verklaring "systeem is systeem" neem ik dan geen genoegen. Dat doet mij teveel denken aan een duistere periode uit de vorige eeuw.
Reputatie 6
Badge +1
Dat is ook prima en netjes van je @Toon Econoom. Ik ben blij dat er mensen opkomen, voor de zwakkere en die niet kapabel zijn om een weer woord te geven. Maar hou je dan bij feiten waarvan je 100% zeker weet dat ze zo zijn gebeurd bij de hulpvrager ( bv. Jij weet, volgens mij niet 100% zeker dat ze nog 10 wachtende had en dat de lijn 2 keer is verbroken :rolleyes:. Volgens mij een eigen sausje aan het hele verhaal) .Mijn  ervaring is dat mensen vaak maar ten dele de waarheid vertellen, of maar half vertellen ( merk het ook op het forum ), om iets voor elkaar te krijgen van anderen. Daardoor onstaat er een scheef beeld.
Ik zeg nu niet dat de klaagster van dit topic dit ook doet of heeft gedaan.
En dat jij geen genoegen neemt dat het systeem, het syteem is kan ik weinig mee. Dat is realiteit. Alles is geautomatiseerd en bied tegenwoordige tijd geen ruimte voor eigen inzichten. Die tijd is pase. De verantwoording tot controle is verschoven van dienstvérlener naar klant. Dus daarom controleer altijd je eindnota en geef ongeregeldheden door via dit forum, of telefoon, per brief, of twitter. Dan word het vanzelf opgepakt en waar kan opgelost.

Dan nog even terug komend op deze casus; de klant is verhuisd en dan krijg je andere parameters waarmee het systeem werkt. Nieuwe situatie en een ander stookgedrag en energieverbuik. ( Het kan bv veel uitmaken ofdat je 1 kamer of 8 kamers moet verwarmen. Daar hoef je geen raket geleerde voor te zijn, om maar in de energie te blijven 😉 ). Het is dus weliswaar dezelfde klant, maar er is geen historie van deze situatie. Dus het zal me niet verbazen dat de klant op basis van woning de klant behandeld als nieuwe klant, met dit als eindresultaat. Dat het uiteindelijko resultaat niet goed is is een feit, maar doordat de klager zelf verandwoording heeft genomen is de situatie helder en opgelost.

( je krijgt ook een boete op de a2, alsje met een camper hader rijd dan 80 terwijl je 120 zou mogen. Er is niemand die controleerd. Je krijgt hem gewoon op je deurmat. Controleren? Dat moet je zelf doen en bezwaar aantekenen. Voorbeeld 2: De belastingdienst vult alles in. Jij moet controleren etc...En doe je dit niet dan betaal je gewoon in beide situaties! En dit is dan overheid, die zich als een goede burger behoord te gedragen!) 1 verschil met Eneco. Na de jaarnota word alles verrekened en krijg je het teveel betaalde bedrag terug. Bij de voorbeelden niet.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen