Overheidsheffingen 2019 – Voorkom een onverwachte bijbetaling op je jaarnota | Eneco Community
Sticky

Overheidsheffingen 2019 – Voorkom een onverwachte bijbetaling op je jaarnota

• 11 januari 2019
  • 20 reacties
  • 1311 Bekeken
Overheidsheffingen 2019 – Voorkom een onverwachte bijbetaling op je jaarnota
Reputatie 7
Badge +4
Door de verhoogde energiebelasting in 2019 wil de regering een flinke stap zetten naar een duurzamer Nederland. Dit heeft invloed op je jaarlijkse energiekosten. Heb jij je termijnbedrag hier al op aangepast in Mijn Eneco? Zo voorkom je een bijbetaling op je jaarnota.

Heb je vragen over de nieuwe tarieven in 2019, kijk dan eens op onze website. Staat jouw antwoord hier niet bij? Stel dan je vraag hieronder.

20 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Helaas lijkt @DeniseMR niet meer actief (sinds 29 dagen geen enkele bijdrage meer op het forum).

Wellicht kan een andere moderator (@Audrey) de vraag oppakken?

Dag,

in Mijn Eneco staat bij "producten" geen electra, derhalve ook geen tarieven. De tarieven die medio december zijn gemaild gaan nog uit van de overheidstarieven 2018. Voor de tarieven Warmte word ik weer ergens anders heen verwezen. Met gemiddelden kan ik niet zo veel, zeker niet omdat er geen gemiddelde voor Warmte wordt genoemd.
Zo wordt het wel een zoekplaatje om te bekijken of het nodig is om je maandbedrag aan te passen.
Jammer.
Mijn vraag lijkt in een moeras te zijn beland.

Nog maar een keer: bij "mijn producten" staat geen stroomcontract. Alleen de mededeling dat ik op die plek mijn warmtetarieven niet kan inzien, met een linkje.
Voor mijn stroomtarieven moet ik dan weer naar de Eneco app. In de Eneco app zie ik wel warmtetarieven, maar ontbreekt weer de huur van de warmte-unit.

In de Eneco-app ontbreekt sowieso de "tussenstand", omdat er geen GJ-standen bekend zijn. Omdat mijn jaarafrekening met 'n week of 3 verwacht wordt, valt er ook niets aan te passen. Eneco gaat 't voor me bedenken. Ik heb er 0 vertrouwen in.

Hoi @kiz,

Goed dat je dit nog aankaart. Binnen enkele weken volgt er een nieuwe release van Mijn Eneco. Daarnaast ontvang je ook een jaarnota. We verwachten dat dit probleem met de nieuwe release wordt opgelost. Sorry voor dit ongemak.

Groet, Audrey
Badge +2
Helaas lijkt @DeniseMR niet meer actief (sinds 29 dagen geen enkele bijdrage meer op het forum).

Dag,

in Mijn Eneco staat bij "producten" geen electra, derhalve ook geen tarieven. De tarieven die medio december zijn gemaild gaan nog uit van de overheidstarieven 2018. Voor de tarieven Warmte word ik weer ergens anders heen verwezen. Met gemiddelden kan ik niet zo veel, zeker niet omdat er geen gemiddelde voor Warmte wordt genoemd.
Zo wordt het wel een zoekplaatje om te bekijken of het nodig is om je maandbedrag aan te passen.
Jammer.

Mijn vraag lijkt in een moeras te zijn beland.

Nog maar een keer: bij "mijn producten" staat geen stroomcontract. Alleen de mededeling dat ik op die plek mijn warmtetarieven niet kan inzien, met een linkje.
Voor mijn stroomtarieven moet ik dan weer naar de Eneco app. In de Eneco app zie ik wel warmtetarieven, maar ontbreekt weer de huur van de warmte-unit.

In de Eneco-app ontbreekt sowieso de "tussenstand", omdat er geen GJ-standen bekend zijn. Omdat mijn jaarafrekening met 'n week of 3 verwacht wordt, valt er ook niets aan te passen. Eneco gaat 't voor me bedenken. Ik heb er 0 vertrouwen in.
Nee, dat is te kort door de bocht. Je moet voordat je dat doet eerst (bijna) zeker weten dat Toon®️ met de juiste info rekent. 😉

Het eerste deel klopt uiteraard vwb de kale energieprijs, maar over de verhogingen schreef ik dat die via je voorschot lopen.
Dus juist nu die grote verhoging er per 1 januari 2019 is, is het zaak dat voorschot te controleren en daarom is Eneco dit topic gestart.

Mijn advies is altijd, vraag bij twijfel aan een moderator om een service berekening te laten doen.
Badge

De bedoelde verhoging in dit topic werkt uiteraard wel door in voorschotbedrag.
Anders zou je aan het eind van de rit moeten bij betalen op de jaarnota.

Eneco zorgt er voor dat Toon®️ rekent met het juiste ingeschatte jaarverbruik; waarbij je zelf moet opletten dat als je aanpassing voorschot doet dat je dit door een moderator naar Toon laat pushen.

Dus als ik goed begrijp wat je zegt; Toon rekent wel met de bedragen van je jaarnota, dus als er op je Toon staat dat je maandelijks bespaart tov de bedragen op je Toon dan zou je ondanks de verhogingen niet bij hoeven te betalen?
Hoi Marcel,

Die (status)functie er er idd om te zien hoe je er qua verbruik voor staat. Zie oa de rode lijn over de maandgrafiek.

Daarbij zijn de kale verbruikskosten alleen relevant. Deze zijn variabel. Via besparing energie kan je daar opsturen immers.
De overige, zoals netwerkkosten zijn vaste kosten.
En deze vaste kosten zijn dus op Toon niet interessant. Hoe veel je ook bespaart die kosten blijven gelijk.

De bedoelde verhoging in dit topic werkt uiteraard wel door in voorschotbedrag.
Anders zou je aan het eind van de rit moeten bij betalen op de jaarnota.

Eneco zorgt er voor dat Toon®️ rekent met het juiste ingeschatte jaarverbruik; waarbij je zelf moet opletten dat als je aanpassing voorschot doet dat je dit door een moderator naar Toon laat pushen.
Badge
Goed dat je deze vraag stelt. Er is geen rekening gehouden met de verhoging van de overheidsheffingen.

Groet, Audrey

Eneco,

Dat lijkt me toch niet juist?
Die functie is er juist om te zien hoe je er financieel voor staat.
Wanneer wordt dit aangepast?

Mvg,
Marcel
Klopt, als je een PV hebt werkt de tussenstand niet.
Maar je kan op het forum altijd even vragen om een service berekening, zodat je weet dat je niet uit de pas loopt met je voorschot.
Reputatie 2
Badge +1
ik zie geen tussenstand in de app, en volgens mij aangezien ik zonnepanelen heb werkte deze tussenstand sowieso niet ?
Badge +2

Dag,

Jammer.
Reputatie 5
Badge +3
Op mijn Toon, krijg ik maandelijks mijn verbruikstatus. Is daarin rekening gehouden met de verhoging?

Goedemorgen @T.J. van Roon ,

Goed dat je deze vraag stelt. Er is geen rekening gehouden met de verhoging van de overheidsheffingen.

Groet, Audrey
Op mijn Toon, krijg ik maandelijks mijn verbruikstatus. Is daarin rekening gehouden met de verhoging?
Badge +2
@kiz

Bedankt voor je feedback. Ik ga voor je uitzoeken waarom je elektra ontbreekt in Mijn Eneco en kom hier zo snel mogelijk op terug.

Groet, Denise

@DeniseMR
Is er al meer bekend? Het product "elektra" (en de tarieven) staan nog altijd niet in Mijn Eneco.
Warmte staat er overigens wel genoemd, maar met een verwijzing naar een algemeen tarievenblad.
Reputatie 2
Badge
@DeniseMR

Op mijn Eneco zijn de vermelde tarieven (stroom en gas) niet hetzelfde als de tarieven in het contract. Hoe zit dit?
Reputatie 7
Badge +7

@jvdl

Er gaan bij ons geen alarmbellen af wanneer een slimme meter in storing staat. Bij de netbeheerder wel en die is vaak al bezig de storing te verhelpen, wanneer een consument erachter komt. Het klopt dat een netbeheerder dit niet meldt aan een consument. Het beste advies wat ik je kan geven is toch om de storing uit te zitten en je hamer veilig in de gereedschapskist te laten. ;-)

Groet, Denise

hoi Denise,
inmiddels zelf maar contact op genomen met Stedin

tja het is bekent bij ons uw slimme meters moeten vervangen worden

en een afspraak kunnen maken , voor let wel ergens in februari ( 2,5 maand nadat de slimme meter in storing ging)

jammer dat je daar als klant zelf achter aan moet , zo slim is het systeem dus niet
om door te geven als er geen gegevens meer binnen komen om dan aan de bel te trekken

punt van aandacht mss !

mvg, jan
Reputatie 7
Badge +4
@Niel

Als je de Tussenstand in de Eneco-App bedoelt, is het antwoord 'ja'!

@jvdl

Er gaan bij ons geen alarmbellen af wanneer een slimme meter in storing staat. Bij de netbeheerder wel en die is vaak al bezig de storing te verhelpen, wanneer een consument erachter komt. Het klopt dat een netbeheerder dit niet meldt aan een consument. Het beste advies wat ik je kan geven is toch om de storing uit te zitten en je hamer veilig in de gereedschapskist te laten. 😉

Groet, Denise
Reputatie 7
Badge +7

@jvdl

Je slimme meters staan sinds december in storing, waardoor je inderdaad het verbruik mist in Mijn Eneco. Je netbeheerder heeft deze storing in behandeling, nu duimen dat het snel is opgelost!

Groet, Denise

hoi Denise , als dat zo is waarom word dat niet aan mij gemeld
en als deze slimme meters al in december in storing storing staan
kan het niet zo zijn dat dit zo lang al duurt om dit op te lossen !!!
kan ik hier zelf nog wat in betekenen ( klap met een hamer of zo 🙂 )
mvg, jan
Reputatie 1
Badge +1
Wordt er door jullie bij de "tussenstand" al gerekend met de nieuwe tarieven of niet?
Reputatie 7
Badge +4
@kiz

Bedankt voor je feedback. Ik ga voor je uitzoeken waarom je elektra ontbreekt in Mijn Eneco en kom hier zo snel mogelijk op terug.

@jvdl

Je slimme meters staan sinds december in storing, waardoor je inderdaad het verbruik mist in Mijn Eneco. Je netbeheerder heeft deze storing in behandeling, nu duimen dat het snel is opgelost!

Groet, Denise
Reputatie 7
Badge +7
en als dan mijn verbruik op de website van mijn eneco niet werkt
en ook het ingeschat verbruik niet werkt
en de eneco app de gegevens niet heeft

veel nnnnn ne tjes

wat moeten we dan om het een en ander eventueel aan te passen ???
Badge +2
Dag,

Jammer.

Reageer