Opbouw van het termijnbedrag | Eneco Community

Opbouw van het termijnbedrag

• 6 september 2012
  • 9 reacties
  • 1553 Bekeken

Hallo,
Ik heb een vraag. Als ik inlog op `mijn` eneco. En ik kijk bij hoe mijn termijnbedrag is samengesteld, dan staat er bij gas 62,25 euro en bij stroom -1,25 euro. Mijn termijnbedrag is dus 61,00. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent? Waarom een `min` bedrag?

Met vriendelijke groet,
Geertje Krap

9 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo geertjekrap,

Leuk dat je de weg naar ons forum gevonden hebt. Welkom! Ik heb je bericht verplaatst naar het forum 'Servicevragen' en de titel aangepast zodat je bericht makkelijker te vinden is.

Ik snap je vraag over de opbouw van het termijnbedrag. Bij elk huishouden met een elektriciteitsaansluiting wordt van overheidswege een vast bedrag (inclusief btw) in mindering gebracht op de energiebelasting. Dit bedrag noemen we ‘vermindering energiebelasting’ of ook wel ‘heffingskorting’. Dit bedrag wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld.

Wij hebben je jaarlijkse verbruik voor elektriciteit geschat op 1458 kWh. Bij dit verbruik echter, is de vermindering energiebelasting een hoger bedrag dan de verwachte elektriciteitskosten. Voor elektriciteit kom je daardoor op de jaarnota naar verwachting op een negatief bedrag uit. Vandaar dat dit ook zo verwerkt is in het termijnbedrag.

Is deze uitleg duidelijk?

Groet, Kelly
Waarom vermeldt Eneco op de jaarafrekening niet op welke hoeveelheden gas en stroom het nieuwe termijnbedrag is gebaseerd? Het lijkt mij normaal dat je ongeveer (tariefwijzigingen etc. daargelaten) weet waar je voor aangeslagen wordt.
Nu moest ik het via een mail aan Eneco opvragen, dat geeft dus weer overbodig werk en overbodige kosten voor de helpdesk.
Chris
Dag Chris,

Welkom op ons forum! Bedankt voor de tip. Ik kan me inderaad voorstellen dat het handig is om te weten op wat voor verbruik we je termijnbedrag baseren.

Op onze jaarnota zie je wel welk bedrag we per product en dienst reserveren, maar niet voor welk jaarverbruik dat is. Wel kun je op pagina 2 van onze jaarnota's zien wat je historisch verbruik is. Dit historisch verbruik is uitgangspunt voor het vaststellen van je termijnbedrag. Daarnaast houden we bij het vaststellen van je termijnbedrag rekening met een gemiddelde winter en daar passen we je verwachte gasverbruik op aan.

Hoop dat mijn toelichting duidelijk voor je is. Zo niet, dan hoor ik dat nog van je!

Groeten,
Rieneke
Hallo Rieneke,
wat gaan jullie doen met mijn tip? Worden de jaarrekeningen nu aangepast of moet daar eerst nog flink over vergaderd worden???
Het resultaat zie ik volgend jaar wel.
Tipgeld kan op mijn girorekening, het nummer is bij jullie bekend.
Groeten,
Chris
Hallo Rieneke,
wat gaan jullie doen met mijn tip? Worden de jaarrekeningen nu aangepast of moet daar eerst nog flink over vergaderd worden???
Het resultaat zie ik volgend jaar wel.
Tipgeld kan op mijn girorekening, het nummer is bij jullie bekend.
Groeten,
Chris

We zijn nu een jaartje verder .Mijn jaarafrekening was nog dezelfde. Zeker nog steeds aan het vergaderen hierover, of maakt dit prijsvergelijkingen met andere energieleveranciers te eenvoudig??
Groeten,
Chris
Misschien had je zuiniger met de energie om moeten gaan. 
Is een Toon misschien een idee?
Reputatie 6
Badge +1
Ik denk dat het gewoon onmogelijk is om er standen aan te hangen. De inschatting is van zoveel varriabele onderhevigd, dat het dit jaar zo is en volgend jaar zus. Ieder jaar worden in mijn optiek de voorschot op een andere wijze berekend en proberen de energiebedrijven dit zo goed mogelijk te bewerkstellen.

En denk je dat je met je voorschot te hoog of te laag zit, dn een verzoekje aan Eneco en dan wordt de zaak bijgesteld. Simpel toch.
Brandje en jvp,
ik vroeg Eneco gewoon de hoeveelheden gas en stroom te melden waarop zij de voorschotten baseren. Die cijfers hebben ze in hun systeem staan dus het is ook een kleine moeite om die aan iedereen bekend te maken. Rineke van Eneco vond het een goede tip, dan verwacht je toch dat ze dat ook gaan doen of anders toelichten waarom niet.
Dit heeft niets met de hoogte van mijn termijnbedrag te maken. Dat hou ik zo laag mogelijk, ik ben geen bank van lening voor Eneco en kan gelukkig het verschil bij de jaarafrekening wel bijpassen als dat nodig mocht zijn. Mijn verbruik verschilt per jaar ook niet veel dus het gaat ook niet om grote bedragen.  Wat ik met Toon moet weet ik niet, die heb ik niet nodig om te weten wanneer ik gas of stroom verbruik. De kosten voor Toon houd ik liever in mijn zak.
Waarvoor kijk je niet op de site van Eneco?
Daar staat een tool voor berekening van het voorschot bedrag/

http://thuis.eneco.nl/klantenservice/notas-betalen/termijnbedrag/

Q
ua standen is het simpel, je zegt het zelf er verandert niet veel, dus je weet zelf je verbruik per jaar en op diezelfde standen baseert Eneco dus je voorschotbedrag.

Als je niet weet wat je met Toon moet doen, dan vooral zo laten; het is geen verplichting.
Gelukkig zijn wij Toon gebruikers aardig op de hoogte van ons verbruik en dat vinden wij wel zo prettig!

Reageer