nieuwe cv ketel | Eneco Community
vraag

nieuwe cv ketel

• 5 februari 2014
  • 15 reacties
  • 2685 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 233 reacties
Binnenkort ga ik mijn huidige cv ketel (Nefit ecomline HR, 1994 of 1996) vervangen. Niet dat de Nefit stuk is. Hij doet het nog prima, maar ik wil de ellende graag voor zijn. Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk welke ketel is het meest geschikt voor mij? Welke ketel raden jullie mij aan?

De ketel hoeft alleen te worden gebruikt voor verwarming van de benedenverdieping (en badkamer boven) en warmwater in de badkamer. Beneden krijgen we warm water dmv een elect. boiler (plintboiler Daalderop). Op de bovenverdieping stoken wij (op de badkamer na) niet. In een uitzonderlijk geval (koude winter vorig jaar) hebben we wel eens elektrisch bijverwarmd.
We hebben een draadloze aan/uit thermostaat van Honeywell. Maar mocht modulerend echt veel voordeliger en/of comfortabeler zijn (overtuig me maar), dan wil ik de thermostaat nog wel vervangen.

Graag jullie advies o deskundige forumleden!

15 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Hoi reinoud,

Ik zou persoonlijk niet de mening van de "deskundigen" hier op het forum vragen.
Even googelen op internet, vergelijkende testen consumentenbond, kieskeurig enz.
Ik heb op basis van mijn onderzoek 2 jaar geleden via kiskeurig een Remeha Calenta gekocht waar ik uiterst tevreden over ben maar lees ook een aantal gebruikets die ereen paar problemen mee hadden bijvoorbeeld lekkage.
Ook lees ik dat Atag jaar op jaar de beste keus is.

Mijn ervaring was een uiterst stille ketel, geen enkel geruis in de leidingen meer en een keurig verbruik 2013 608m3 prognose 2014 500m3 tussenwoning goed geisoleerd 1976 ( met oude VR ketel 1200m3)
De deskundigen zijn ook de gebruikers op kieskeurig die een review schrijven.
Maar laat je gerust inspireren door andere forumleden......

Succes met je keuze,

Stansat🆒
Reputatie 2
Badge
Dag Stansat,

Bedankt voor je info en tips. Ik had ook al het internet afgestruind, maar ook dan blijft het lastig. Ook bij de zogenaamde onanfhankelijke tests zie je grote verschillen. De ene test prijst deze aan, de andere test een heel andere. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat ze niet allemaal hetzelfde testen of belangrijk vinden. Ik denk dat ik inmiddels wel weet waar ik op moet letten en wat aandachtspunten zijn van verschillende ketels en ook mijn eigen c.v. systeem (heb twee convectorputten in de woonkamer [en een tegelkachel]).
Een belangrijke tip die ik ergens gelezen had was dat "je een mercedes niet bij een opel-garage moet laten onderhouden". Hiermee bedoelde deze dat je het beste ervoor kunt zorgen dat je een installateur moet hebben die verstand heeft van de ketel die hij/zij installeert. De meeste problemen die mensen met ketels hebben komen door verkeerde installatie en inregeling. Inmiddels weet ik wel redelijk waar ik de installateur op moet wijzen in onze situatie.

Mochten er nog wat mensen zijn met tips om op te letten, dan hoor ik het graag.
Reputatie 2
Badge
Ik ben er uit! Het is een Intergas HRE 28/24 geworden. De installateur heeft de doorslag gegeven. We hebben onze thuissituatie doorgesproken en bekeken. Daar zijn een aantal mogelijke CV-ketels uitgekomen. De installateur was het meest enthousiast over de Intergas. Daar had hij de beste ervaringen mee. Ook bij deze gaat heus wel eens iets stuk, maar het zijn geen lastige klussen beweert de installateur. Daarnaast doet hij wat hij moet doen en kan heel goed communiceren met onze thermostaat (Honeywell draadloos aan/uit). Over iets meer dan een week wordt hij geplaatst.
Reputatie 2
Badge
De ketel is gisteren geplaatst. De installateur is er al met al toch meer dan een halve dag mee bezig geweest. Dit had vooral te maken met het feit dat het niet altijd even makkelijk was de leidingen te leggen zoals de installateur het wilde. Maar de ketel hangt er mooi bij en het allerbelangrijkste: hij doet het! De ketel is ook heel stil (al was onze vorige ook behoorlijk stil).

Wat gelijk opviel is dat de convectorputten sneller warm werden. Het warm water in de badkamer wordt ook beter warm. Al is dit verschil niet zo groot.
Wanneer ik de warmwaterstand op continue 'aan'  laat staan geeft hij direct warm water af. Als ik het uit zet duurt het ongeveer 20 seconden. Ik kies voor het laatste. Dan maar iets meer water gebruik en minder gas/electriciteit. Er is ook nog een andere stand voor als je op regelmatige tijden warm water gebruikt. Dan verwarmt de ketel op die tijden het water alvast voor. Maar zo regelmatig zijn wij niet ;-)

Totnogtoe zijn we dus tevreden. Eens zien hoe lang het goed blijft gaan.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo reinoud,

Ik wil je veel plezier wensen met je nieuwe ketel.
Qua werking zal dat best wel goedkomen.
De ketel is gisteren geplaatst. De installateur is er al met al toch meer dan een halve dag mee bezig geweest. Dit had vooral te maken met het feit dat het niet altijd even makkelijk was de leidingen te leggen zoals de installateur het wilde. Maar de ketel hangt er mooi bij en het allerbelangrijkste: hij doet het! De ketel is ook heel stil (al was onze vorige ook behoorlijk stil).

Wat gelijk opviel is dat de convectorputten sneller warm werden. Het warm water in de badkamer wordt ook beter warm. Al is dit verschil niet zo groot.
Wanneer ik de warmwaterstand op continue 'aan'  laat staan geeft hij direct warm water af. Als ik het uit zet duurt het ongeveer 20 seconden. Ik kies voor het laatste. Dan maar iets meer water gebruik en minder gas/electriciteit. Er is ook nog een andere stand voor als je op regelmatige tijden warm water gebruikt. Dan verwarmt de ketel op die tijden het water alvast voor. Maar zo regelmatig zijn wij niet ;-)

Hoi reinoud,

Gefeliciteerd met je mooie configuratie.
Bij ons speelt het comfort sterker mee en wij weigeren gewoon 20 seconden te wachten op warm water.
Dus de close-in boiler bevalt hier perfect.
Reputatie 4
Badge

Dat is mooi. Ik heb hier ook nog niet zo'n oude ketel, en in het begin werd deze ook in een rap tempo warm. Maar hoe ouder hij wordt des te langzamer gaat het.
Het is nu al een verschil met in het begin. En hij is nu geloof ik 2 jaar oud. Maar heb er natuurlijk nog wel veel plezier van 😮
Reputatie 7
Badge +7
Dat is mooi. Ik heb hier ook nog niet zo'n oude ketel, en in het begin werd deze ook in een rap tempo warm. Maar hoe ouder hij wordt des te langzamer gaat het.
Het is nu al een verschil met in het begin. En hij is nu geloof ik 2 jaar oud
. Maar heb er natuurlijk nog wel veel plezier van :o

Als een nieuwe ketel van 2 jaar oud al verschil gaat geven tov het begin , dan klopt er iets niet :rolleyes:
maar het zou ook het gevoel kunnen zijn:o
Reputatie 4
Badge
Nee is niet het gevoel, hij doet er iets langer over om b.v. beneden warm water te leveren. Ketel hangt boven.
Maar over 2 weken komt de monteur hem even nakijken en een service beurt geven dus wie weet.
Reputatie 7
Badge +7
Nee is niet het gevoel, hij doet er iets langer over om b.v. beneden warm water te leveren. Ketel hangt boven.
Maar over 2 weken komt de monteur hem even nakijken en een service beurt geven dus wie weet.

ben benieuwd , zou wel erg snel zijn na 2 jaar .
Reputatie 4
Badge
Ik weet niet wat er voor een ketel staat. Maar hij staat wel 2 jaar dag en nacht te werken dus er kan wel is wat mis gaan.
Maar we zien het over 2 weken wel. Ik laat het nog weten.
Reputatie 7
Badge +7
Ik weet niet wat er voor een ketel staat. Maar hij staat wel 2 jaar dag en nacht te werken dus er kan wel is wat mis gaan.
Maar we zien het over 2 weken wel. Ik laat het nog weten.

Nou hier heeft hij / zij het rustig hoor s,nachts dan slapen wij , en kan de ketel ook slapen:p
maar als hij na 2 jaar al een mindere werking gaat vertonen dan lijkt me dat niet lekker , en is elk jaar een beurtje beter.
maar goed , als hij / zij z,n beurt weer krijgt dan moet het goed komen.:D
zo niet dan verkeerd merk ketel.
Reputatie 4
Badge
Nou hier heeft hij / zij het rustig hoor s,nachts dan slapen wij , en kan de ketel ook slapen:p
maar als hij na 2 jaar al een mindere werking gaat vertonen dan lijkt me dat niet lekker , en is elk jaar een beurtje beter.
zo niet dan verkeerd merk ketel.

Nou het is een Remeha, dus dat zal wel goed zitten. En met een gezin in huis wordt hij wel vaak gebruikt. Ook al is de winter zacht geweest.
Maar we gaan het zien na de beurt.
Reputatie 7
Badge +7
heb je van dat merk ook geen frietsaus:D
Hoi Jan,

Is Remia................:(
Ik prefeer de Zaanse:$

Reageer