Netwerkkosten per 1 augustus 2013 | Eneco Community
vraag

Netwerkkosten per 1 augustus 2013

• Komt hier vaker (level 8)
  • 35 reacties
Beste lezer,

Op 10 juli jl. heb ik van Liander een brief ontvangen dat vanaf 1 augustus a.s. de netwerkkosten niet meer door hun zullen worden gefactureerd, maar door mijn energieleverancier (wat Eneco is).

Op 18 juli jl. krijg ik van Nuon (namens Liander) een jaarafrekening, waarin tevens mijn nieuwe termijnbedrag voor netbeheer wordt vermeld welke ik per 1 augustus a.s. aan hun zal moeten gaan betalen.

En vandaag, 26 juli, krijg ik van Eneco een e-mail waarin staat dat ik vanaf 1 augustus a.s. de netwerkkosten rechtstreeks aan hun ga betalen.

Ik begrijp hier helemaal niets van.

Kunt u mij hiermee verder helpen?

Dank u wel.

34 Reacties

Hoi Caro,
ik heb de eind nota van Nuon dus ook gehad, jammer dat je niet aangeeft wat je niet snapte, maar gelukkig heb je terug gekregen waar je recht op had. 
Je zegt dat je voorschotnota omhoog gaat; is dat veel dan?
De voorschotnota was misschien al te laag; je kreeg immers geld terug door de extra 70 euries die ten onrechte in rekening over aug/sept werden gebracht. 
Reputatie 6
Badge +1
Fijn om te horen dat het (eindelijk) allemaal naar wens is opgelost en duidelijk is.
Nou, de eindafrekening Nuon ontvangen en de jaarafrekening van Eneco. Nuon gaf aan dat ik een bedrag terug kreeg, wat maar een deel van de augustus-september termijnbedrag was. Hele berekening, waar ik natuurlijk niets van snapte. Toen maar even niets gedaan en alle paperassen weggestopt. En toen kwam de jaarafrekening van Eneco, en daar krijg ik een bedrag terug die op de cent na het eerder genoemde termijnbedrag aanvult. Kortom, een mooie wisseltruc maar ik heb mijn teveel betaalde termijnbedrag terug. Mijn jaarverbruik was minder maar mijn termijnbedrag gaat per 1 oktober wel omhoog, maar ik zag ergens dat daar ook een goede reden voor is. Eind goed, al goed.
Volgens de Nuon mevrouw ben ik één van de weinigen bij wie dit is gebeurd. Dus een bloemetje had wel leuk geweest .. 😉.

Zou wel eens kunnen kloppen.
Net weer even bij NUON gekeken.
En ja hoor de eindafrekening stond reeds digitaal klaar voor 18 augustus 2013.
Nog 15 euries nabetalen.
Termijn bedragen keurig verrekend en geind dus tot en met juli 2013.
Ook de meterstanden waren goed verwerkt.
11092012 (overgang naar Eneco) was exact gelijk aan de stand per 31 juli 2013.

Logisch want bij NUON heb ik verder geen verbruik gehad.
Uiteindelijk heb ik dus NIETS te klagen en heeft NUON het bij mij perfect afgewikkeld.

En Caro, nogmaals de bel kan misschien zo gaan en daar is de NUON: met een bloemmetje; ze hoeven niet bang te zijn voor het scheppen van een precedent, want jij was één van de weingen!!
Volgens de Nuon mevrouw ben ik één van de weinigen bij wie dit is gebeurd. Dus een bloemetje had wel leuk geweest .. 😉.
Ja ja het enige excuus wat ze konden bedenken: niet tijdig in de systemen kunnen verwerken!
Het was ruimschoots voor 1 augustus bekend!
Treurig; ik zou als ik NUon was je een bloemetje gestuurd hebben. 
Vandaag heb ik een brief van Nuon ontvangen. Zij hebben één en ander niet tijdig in hun systemen kunnen verwerken vandaar het in rekening brengen van augustus en september. Ik heb 72,26 teveel aan voorschot betaald. Dit ontvang ik terug op de eindafrekening, na verrekening met de overige bedragen ... wat dat betekent zie ik wel op de eindafrekening 😉. Excuses voor het ongemak en met vriendelijke groet, namens Liander. Nou, toch netjes zo´n brief.
Reputatie 6
Badge +1
Dan gaan we er maar even vanuit dat het uiteindelijk wel goed gaat komen en dat alles na de afrekening duidelijk is geworden.
Ik ben zojuist door Nuon gebeld door een zeer aardige dame die uitgebreid de tijd voor mij nam. Ze heeft het mij geprobeerd uit te leggen; op zich klonk het logisch wat ze zei, maar ik ga het hier niet herhalen omdat ik eerst de eindafrekening wil zien om er daadwerkelijk zeker van te zijn, dat ik snap wat ze zei. Ze heeft mij ook verteld waar ik op de eindafrekening moet letten, omdat het daar het meest duidelijk staat (blad 3 van 4). Zij garandeerde mij dat alles klopt en daar ga ik nog steeds van uit. Eindafrekening komt omstreeks 18 augustus en zeer kort daarop vinden de verrekeningen plaats. Als laatste, de jaarnota van Nuon was tot 25 juni. En tot 31 juli is er dus een overbruggingsperiode. Dat was de reden om alsnog augustus en september in rekening te brengen en achteraf te corrigeren.
Vandaag ben ik gebeld door Nuon en zij hebben een voicemail bericht achtergelaten. "Het is een eindafrekening kwestie. Het klopt dat zij mij de termijn in rekening hebben gebracht en die zal verrekend worden met de eindafrekening. De eindafrekening kan ik omstreeks 18 augustus verwachten". Afwachten dus.
Hoi Caro,

Zie mijn reactie in het andere topic!

Zie de mijne daar ook 😉!
Hoi Caro,

Zie mijn reactie in het andere topic!
Hoi Brandje, dank voor de tip; ik heb het net gelezen! Fijn dat het leeft en speelt bij Eneco. Van Liander kreeg ik vandaag deze reactie:

"Wat vervelend dat u hierover geen duidelijk antwoord heeft ontvangen. Hiervoor bieden wij onze verontschuldigingen aan. Door een vertraging heeft Nuon nog geen eindafrekening opgesteld. Hierdoor ontvangt u nog een factuur voor augustus en september. Dit bedrag wordt verrekend met de eindafrekening. Het teveel betaalde aan netwerkkosten ontvangt u dan terug. Helaas heb ik geen inzage in de facturatie. Ik kan u niet aangeven wanneer u de eindafrekening gaat ontvangen. Nuon kan u hier over informeren."

Dus het is, zoals ik al eerder ergens hier heb gelezen, een kwestie van de eindafrekening (wat weer anders is dan een jaarafrekening). Afijn, men is ermee bezig en ik heb (nu helemaal) goede hoop dat alles voor iedereen netjes wordt afgehandeld. Het bedrag storneren doe ik dus vooralsnog niet. Vandaag heeft Eneco mijn maandbedrag augustus (inclusief netbeheerkosten) van mijn rekening afgeschreven, dus er kan niet gezegd worden dat ik mijn netbeheerkosten niet betaal 😉.

Hoi Caro,

Heb je de reactie van de moderator in het andere topic gezien?
Dat is het ergste, dat je nergens terecht kan voor een helder antwoord. Nogmaals het geld terughalen is zo gedaan, maar aan de andere kant geloof ik best dat er een plausibele reden voor dit alles is. Alleen jammer dat noch het kastje noch het muurtje dit aan mij weet uit te leggen. Zo ook de klacht aan Liander, dan krijg ik antwoord van "Pietje Puk" van de afdeling klantenservice. En die probeer ik juist te omzeilen, want die snappen er ook niets van. Ik denk dat het administratief een chaos is en dat de klantenservicemedewerkers de boodschap hebben gekregen om iedereen zo lang mogelijk het bos in te sturen, zodat ze achter de schermen de tijd hebben om orde op zaken te stellen.

En ik blijf het kwalijk van Eneco vinden dat zij geen contacten met Liander en/of Nuon hebben, zodat zij hun eigen klanten kunnen informeren en adviseren. Ik denk dat ik daar ook maar een klacht ga indienen. Drie keer is tenslotte scheepsrecht.
Ik had dus een klacht ingediend bij Liander en dit is hun antwoord:

"Helaas moet ik verwijzen naar Nuon. Wij kunnen niet in hun administratie kijken en daarom ook geen rede zien waarom zij een factuur sturen. Ze dienen u uitleg te geven over de facturen die zij sturen"".

Ik heb geantwoord hier geen genoegen mee te nemen en dat ik verwacht dat zij (Liander) dit namens mij opnemen met Nuon. Zij zijn tenslotte de opdrachtgever en krijgen uiteindelijk mijn zuurverdiende centjes. En vervolgens heb ik ook een klacht ingediend bij Nuon. Op de 2x gestuurde e-mail heb ik ook nog geen reactie ontvangen.
Niet alleen heb ik Nuon 2x aan de lijn gehad, en Eneco ook 2x, maar heb ik mijn vraag ook inmiddels 2x per email aan Nuon gesteld. Zij beloven binnen 3 dagen antwoord te geven ... vol verwachting klopt mijn hart (niet).

Mike, fijn dat je het intern hebt doorgegeven. Ik merk aan zowel Nuon als Eneco dat ook bij de klantenservicemedewerker de welwillenheid er is, maar ze weten het niet omdat niemand het hun heeft verteld. Maar ja, zeggen dat ze het niet weten kan natuurlijk ook niet. Daardoor krijg je ook vage uitspraken. Wat ik eigenlijk had gehoopt is dat Nuon dit namens mij met Liander zou opnemen, aangezien zij al die tijd namens Liander de rekeningen van mij incasseerden. Zelfs het laatste bedrag (waar het nu dus om gaat) is door hun van mijn rekening afgeschreven, en toch moet ik nu zelf contact met Liander opnemen. Vandaar de klacht die ik heb ingediend. Ik krijg het even niet voor elkaar om van die ook de klantenservice te bellen, want ik ben bang dat ik bij het volgende vage verhaal een tikkeltje boos ga worden. Liander heeft een responsetijd op e-mails van 10 werkdagen, dus afwachten maar. Ik heb 56 dagen de tijd om het bedrag terug te halen (per incasso betaald) en anders heb ik er vertrouwen in dat Eneco hun klanten bij zal staan bij de afhandeling van eventueel dubbel betaalde netwerkkosten.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Caro,

Vervelend dat je zo van het kastje naar de muur wordt gestuurd! Ik heb inmiddels intern jullie ervaringen doorgegeven. We zorgen ervoor dat de medewerkers van onze Klantenservice hier ook van op de hoogte zijn. Op deze manier kunnen ze je beter helpen. Goed om te lezen dat je een klacht hebt neergelegd bij Liander. Laat je weten wat hier uitkomt?

Groet,
Mike, Eneco
Inmiddels 2x Nuon, 2x Eneco aan de telefoon gehad en 4 verschillende verhalen gehoord. Ik heb nu maar een klacht ingediend bij Liander want zo van het kastje naar de muur gestuurd worden, schiet ook niet op. En de inhoudelijke kennis van Eneco in deze kwestie is ook bedroevend (in ieder geval van de 2, doch zeer vriendelijke en correcte, klantenservice medewerkers).

Ik lees dat ik niet de enige ben ...

https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/dubbele-nota-transportkosten-augustus-6191/#post41536
Hoi Jan,

Dank voor de aanvullende uitleg. 
Dat bedoelde ik inderdaad!
Was nog vergeten dat nader te verklaren. 
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Caro,
De berekening van de transportkosten heb ik al eens in een ander topic aan de orde gesteld.
Kijk hier eens:

https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/facturatie-netwerkkosten-wijzigt-6074/

Kijk dan in het bijzonder eens bij reactie nr 8, waar Kelly precies voorrekend hoe het zit.
Mijn verhoging per 1 augustus 2013 bij Eneco klopte percies.
Ongeveer het zelfde betaalde ik bij NUON; logisch uiteraard, want er kan en mag geen verschil in zijn.

Waarom jij 70 euries betaalt, snap ik niet.
Heb je soms een 3 x 35 kW aansluiting?

Ik neem aan dat Ton ( Brandje) 3 x 35 ampere bedoeld .
inplaatst van 1 x 35 ampere wat standaard is 

1 fase is 35 amp ( soms is het nog 25 ampere )
3 fase is 3 x 35 ampere.
dus ook 3 zekeringen van 35 amp , maar die zitten achter het verzegelde kastje.
heb je een electrisch fornuis dan heb je zeker een 3 fase aansluiting
ergens in je contract moet het een en ander vermeld staan of je 1 of een 3 fase aansluing hebt.

mvg,
jan
Nee, ik heb de eindnota voor de netwerkkosten van Nuon nog niet ontvangen. 
Wel is mijn voorschotbrdrag bij Eneco per 1 augustus voor gas en stroom nu met 20 euro verhoogd. 
Dus mi gaat het perfect. 
Hoi Caro,
De berekening van de transportkosten heb ik al eens in een ander topic aan de orde gesteld.
Kijk hier eens:

https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/facturatie-netwerkkosten-wijzigt-6074/

Kijk dan in het bijzonder eens bij reactie nr 8, waar Kelly precies voorrekend hoe het zit.
Ongeveer het zelfde betaalde ik bij NUON; logisch uiteraard, want er kan en mag geen verschil in zijn.

Dus jij hebt je jaarafrekening + het nieuw te betalen bedrag al van Eneco ontvangen? Bij Mijn Eneco staat dat ik dit 28 augustus a.s. ontvang. Ik heb de reactie van Kelly gelezen en ik denk de overbruggingsperiode te snappen. Maar snap ik het ook dat Eneco dit mij (per terugwerkende kracht) per 1 augustus in rekening moet brengen en dat Nuon dit niet meer had mogen doen?

Hoe kan ik zien of weten of ik een 3x 35kW aansluiting heb? Als ik in mijn meterkast kijk, dan zie ik 4 schakelaars, waarvan er 3 op elkaar lijken. En wat maakt dat er dan een prijsverschil is?

Dank je wel voor je hulp. Brandje.
Hoi Caro,
Kijk hier eens:

[/quote]
Hoi Caro,
Als je zeker bent dat het voor aug/sept is? Dan kan je de IC toch storneren?

Ik heb even op mijn NUON gekeken, de laatste incasso was 26 juni voor juni en juli ad €40,75 Ik betaal net als jij alleen de netwerkkosten aan NUON.
Een overbruggingsperiode is er niet; simpel weg omdat NUON per 0108 geen netwerkkosten meer mag innnen (wettelijk geregeld) en per 0108 neemt Eneco dat over. Jouw voorschot bedrag zal ongeveer met 20 euries stijgen!
[/quote]

Hoi Brandje, ja het is voor augustus en september. In principe heb je gelijk over het storneren, maar ik wacht nog even het antwoord af van de Nuon. Ik heb even gecheckt en ik heb 56 dagen de tijd om het geld op mijn rekening terug te boeken. Als dat inderdaad wettelijk niet meer mag, dan wil ik ze eerst de gelegenheid geven om het zelf te corrigeren.

De incasso hiervoor was voor juni en juli. Ik betaal ongeveer 70 euro per 2 maanden. Hoe kan het dat jij zoveel minder betaalt dan ik?

Reageer