Netwerkkosten per 1 augustus 2013 | Eneco Community
vraag

Netwerkkosten per 1 augustus 2013


  • Komt hier vaker (level 8)
  • 35 reacties
Beste lezer,

Op 10 juli jl. heb ik van Liander een brief ontvangen dat vanaf 1 augustus a.s. de netwerkkosten niet meer door hun zullen worden gefactureerd, maar door mijn energieleverancier (wat Eneco is).

Op 18 juli jl. krijg ik van Nuon (namens Liander) een jaarafrekening, waarin tevens mijn nieuwe termijnbedrag voor netbeheer wordt vermeld welke ik per 1 augustus a.s. aan hun zal moeten gaan betalen.

En vandaag, 26 juli, krijg ik van Eneco een e-mail waarin staat dat ik vanaf 1 augustus a.s. de netwerkkosten rechtstreeks aan hun ga betalen.

Ik begrijp hier helemaal niets van.

Kunt u mij hiermee verder helpen?

Dank u wel.

34 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hallo Caro, welkom op dit forum.

Als ik je verhaal lees den heb je een netwerkbeheerder die heet Leander. Zij zorgen voor het beheer van je stroom en Gas
vervolgens heb je stroom van Eneco en gas van Nuon ( of net anders om). Zij zijn je leveranciers.

Per 1 augustus gaan de leveranciers de netwerkkosten berekenen en niet meer de netbeheerder. Voorheen betaalde je aan leander netbeheerkosten gas en netbeheerkosten stroom, gezamelijk op 1 factuur.  Dus in jou geval gaat Eneco het gedeelte netbeheerkosten regelen voor jou stroom en Nuon gaat het gedeelte netbeheerderkosten rekenen voor je Gas.

zo wat duidelijker.
Reputatie 3
Badge
Ik heb ook een brief ontvangen. de netwerkkosten worden nu gewoon via eneco betaald doormiddel van een verhoging van een termijnbedrag aanpassing. hoogstens kan het 1 maand kruisen en moet je hier rekening mee houden op je jaarafrekening.


Op 18 juli jl. krijg ik van Nuon (namens Liander) een jaarafrekening, waarin tevens mijn nieuwe termijnbedrag voor netbeheer wordt vermeld welke ik per 1 augustus a.s. aan hun zal moeten gaan betalen.


Ik begrijp hier helemaal niets van.

Kunt u mij hiermee verder helpen?

Dank u wel.

Hoi Caro,

Weet je het zeker wat je daar schrijft?

Zoals hierboven ook is uitgelegd is er voor energie en netwerkkosten per 1 augustus nog maar 1 nota die betaald dient te worden en dat is een totale nota met alle kosten in jouw geval dus Eneco!
Dank voor jullie reacties.

Ik heb al jaren stroom + gas van Eneco en Liander was mijn netbeheerder. Ik had nooit contact met Nuon. Dat Liander de afronding van de afgelopenjaarafrekening aan Nuon heeft uitbesteed, wil ik voor lief aannemen. Maar wat ik niet snap, is dat Nuon op dezelfde jaarafrekening mijn nieuwe termijnbedrag voor netbeheer vermeldt. Terwijl in de mail van Eneco staat "de hoogte van uw nieuwe termijnbedrag, dus inclusief de netwerkkosten van uw netbeheerder, moeten we nog berekenen. U krijgt hierover in augustus apart bericht.". En verder "U krijgt niet langer een aparte factuur van uw netbeheerder. Uw netbeheerder stuurt u een eindnota voor de netwerkkosten tot en met 31 juli 2013. Vanaf 1 augustus 2013 betaalt u deze kosten aan Eneco. U betaalt dus niet dubbel".

Kortom, als Eneco mijn netbeheerkosten in rekening gaat brengen maar nog niet weet hoeveel dit is; hoe kan Nuon mij dan laten weten dat zij (namens Liander)  X bedrag per 1 augustus a.s. in rekening gaan brengen voor netbeheerkosten. Nuon is toch een gas/stroom leverancier? Zou Liander mijn gegevens doorgegeven hebben aan de verkeerde leverancier (Nuon in plaats van Eneco)?
Dank voor jullie reacties.

Ik heb al jaren stroom + gas van Eneco en Liander was mijn netbeheerder. Ik had nooit contact met Nuon. Dat Liander de afronding van de afgelopenjaarafrekening aan Nuon heeft uitbesteed, wil ik voor lief aannemen. Maar wat ik niet snap, is dat Nuon op dezelfde jaarafrekening mijn nieuwe termijnbedrag voor netbeheer vermeldt. Terwijl in de mail van Eneco staat "de hoogte van uw nieuwe termijnbedrag, dus inclusief de netwerkkosten van uw netbeheerder, moeten we nog berekenen. U krijgt hierover in augustus apart bericht.". En verder "U krijgt niet langer een aparte factuur van uw netbeheerder. Uw netbeheerder stuurt u een eindnota voor de netwerkkosten tot en met 31 juli 2013. Vanaf 1 augustus 2013 betaalt u deze kosten aan Eneco. U betaalt dus niet dubbel".

Kortom, als Eneco mijn netbeheerkosten in rekening gaat brengen maar nog niet weet hoeveel dit is; hoe kan Nuon mij dan laten weten dat zij (namens Liander) X bedrag per 1 augustus a.s. in rekening gaan brengen voor netbeheerkosten. Nuon is toch een gas/stroom leverancier? Zou Liander mijn gegevens doorgegeven hebben aan de verkeerde leverancier (Nuon in plaats van Eneco)?

Hoi Caro,
Bij mij speelt exact dezelfde situatie.
Ik krijg straks (per 1 augustus 2013) ook een eindafrekening voor de netwerkkosten bij Nuon/Liander.
Mijn voorschotbedrag bij Eneco zal dan 21 euro per maand omhoog gaan, dat geldt ook voor jou.
In feite ben je nog steeds de netwerkkosten voor NUON/Liander verschuldigd, maar jouw leverancier Eneco zal dat met NUON/Liander verrekenen.
Dan is bereikt wat de regering wilde: namelijk 1 aanspreekpunt voor de betaling van alle kosten!

Is er iets aan de hand met je meter of heb je storing dan heb je wel nog steeds met NUON/Liander te maken.
Brandje, ik snap wat je bedoelt! Ik ben nu gerustgesteld; dank je wel 🙂.

Toch handig hier dit forum. Ik heb nog een andere vraag, over mijn verbruikskosten, maar daar kom ik op terug (zal ik dat hier doen of moet ik een nieuw topic openen?).
Hoi Caro,

Graag gedaan, ja dat is nou de kracht van dit forum. 
Ik zou een nieuw topic starten. 
Even een update. Op 1 augustus heeft Nuon de netbeheerkosten voor augustus en september van mijn rekening afgeschreven. Ik heb ze gebeld maar ik kreeg iemand van klantenservice die het volgens mij ook niet helemaal snapte. Deze rekening is wel de laatste die ik van hun mag verwachten, want mijn account staat nu op inactief (volgens de medewerker). Ik heb ze nu maar een mail gestuurd, zodat ik een schriftelijke reactie krijg. Op Mijn Eneco staat nu dat ik eind augustus mijn jaarafrekening voor stroom en gas krijg. Misschien dat de betaling aan Nuon de overbruggingsperiode betreft, totdat Eneco zelf de netbeheerkosten in rekening gaan brengen?
Even een update. Op 1 augustus heeft Nuon de netbeheerkosten voor augustus en september van mijn rekening afgeschreven. Ik heb ze gebeld maar ik kreeg iemand van klantenservice die het volgens mij ook niet helemaal snapte. Deze rekening is wel de laatste die ik van hun mag verwachten, want mijn account staat nu op inactief (volgens de medewerker). Ik heb ze nu maar een mail gestuurd, zodat ik een schriftelijke reactie krijg. Op Mijn Eneco staat nu dat ik eind augustus mijn jaarafrekening voor stroom en gas krijg. Misschien dat de betaling aan Nuon de overbruggingsperiode betreft, totdat Eneco zelf de netbeheerkosten in rekening gaan brengen?

Hoi Caro,
Als je zeker bent dat het voor aug/sept is? Dan kan je de IC toch storneren?

Ik heb even op mijn NUON gekeken, de laatste incasso was 26 juni voor juni en juli ad €40,75 Ik betaal net als jij alleen de netwerkkosten aan NUON.
Een overbruggingsperiode is er niet; simpel weg omdat NUON per 0108 geen netwerkkosten meer mag innnen (wettelijk geregeld) en per 0108 neemt Eneco dat over. Jouw voorschot bedrag zal ongeveer met 20 euries stijgen!
[/quote]
Hoi Caro,
Als je zeker bent dat het voor aug/sept is? Dan kan je de IC toch storneren?

Ik heb even op mijn NUON gekeken, de laatste incasso was 26 juni voor juni en juli ad €40,75 Ik betaal net als jij alleen de netwerkkosten aan NUON.
Een overbruggingsperiode is er niet; simpel weg omdat NUON per 0108 geen netwerkkosten meer mag innnen (wettelijk geregeld) en per 0108 neemt Eneco dat over. Jouw voorschot bedrag zal ongeveer met 20 euries stijgen!
[/quote]

Hoi Brandje, ja het is voor augustus en september. In principe heb je gelijk over het storneren, maar ik wacht nog even het antwoord af van de Nuon. Ik heb even gecheckt en ik heb 56 dagen de tijd om het geld op mijn rekening terug te boeken. Als dat inderdaad wettelijk niet meer mag, dan wil ik ze eerst de gelegenheid geven om het zelf te corrigeren.

De incasso hiervoor was voor juni en juli. Ik betaal ongeveer 70 euro per 2 maanden. Hoe kan het dat jij zoveel minder betaalt dan ik?
Hoi Caro,
De berekening van de transportkosten heb ik al eens in een ander topic aan de orde gesteld.
Kijk hier eens:

https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/facturatie-netwerkkosten-wijzigt-6074/

Kijk dan in het bijzonder eens bij reactie nr 8, waar Kelly precies voorrekend hoe het zit.
Mijn verhoging per 1 augustus 2013 bij Eneco klopte percies.
Ongeveer het zelfde betaalde ik bij NUON; logisch uiteraard, want er kan en mag geen verschil in zijn.

Waarom jij 70 euries betaalt, snap ik niet.
Heb je soms een 3 x 35 kW aansluiting?
Hoi Caro,
De berekening van de transportkosten heb ik al eens in een ander topic aan de orde gesteld.
Kijk hier eens:

https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/facturatie-netwerkkosten-wijzigt-6074/

Kijk dan in het bijzonder eens bij reactie nr 8, waar Kelly precies voorrekend hoe het zit.
Mijn verhoging per 1 augustus 2013 bij Eneco klopte percies.
Ongeveer het zelfde betaalde ik bij NUON; logisch uiteraard, want er kan en mag geen verschil in zijn.

Waarom jij 70 euries betaalt, snap ik niet.
Heb je soms een 3 x 35 kW aansluiting?


Dus jij hebt je jaarafrekening + het nieuw te betalen bedrag al van Eneco ontvangen? Bij Mijn Eneco staat dat ik dit 28 augustus a.s. ontvang. Ik heb de reactie van Kelly gelezen en ik denk de overbruggingsperiode te snappen. Maar snap ik het ook dat Eneco dit mij (per terugwerkende kracht) per 1 augustus in rekening moet brengen en dat Nuon dit niet meer had mogen doen?

Hoe kan ik zien of weten of ik een 3x 35kW aansluiting heb? Als ik in mijn meterkast kijk, dan zie ik 4 schakelaars, waarvan er 3 op elkaar lijken. En wat maakt dat er dan een prijsverschil is?

Dank je wel voor je hulp. Brandje.
Nee, ik heb de eindnota voor de netwerkkosten van Nuon nog niet ontvangen. 
Wel is mijn voorschotbrdrag bij Eneco per 1 augustus voor gas en stroom nu met 20 euro verhoogd. 
Dus mi gaat het perfect. 
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Caro,
De berekening van de transportkosten heb ik al eens in een ander topic aan de orde gesteld.
Kijk hier eens:

https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/facturatie-netwerkkosten-wijzigt-6074/

Kijk dan in het bijzonder eens bij reactie nr 8, waar Kelly precies voorrekend hoe het zit.
Mijn verhoging per 1 augustus 2013 bij Eneco klopte percies.
Ongeveer het zelfde betaalde ik bij NUON; logisch uiteraard, want er kan en mag geen verschil in zijn.

Waarom jij 70 euries betaalt, snap ik niet.
Heb je soms een 3 x 35 kW aansluiting?


Ik neem aan dat Ton ( Brandje) 3 x 35 ampere bedoeld .
inplaatst van 1 x 35 ampere wat standaard is 

1 fase is 35 amp ( soms is het nog 25 ampere )
3 fase is 3 x 35 ampere.
dus ook 3 zekeringen van 35 amp , maar die zitten achter het verzegelde kastje.
heb je een electrisch fornuis dan heb je zeker een 3 fase aansluiting
ergens in je contract moet het een en ander vermeld staan of je 1 of een 3 fase aansluing hebt.

mvg,
jan
Hoi Jan,

Dank voor de aanvullende uitleg. 
Dat bedoelde ik inderdaad!
Was nog vergeten dat nader te verklaren. 
Inmiddels 2x Nuon, 2x Eneco aan de telefoon gehad en 4 verschillende verhalen gehoord. Ik heb nu maar een klacht ingediend bij Liander want zo van het kastje naar de muur gestuurd worden, schiet ook niet op. En de inhoudelijke kennis van Eneco in deze kwestie is ook bedroevend (in ieder geval van de 2, doch zeer vriendelijke en correcte, klantenservice medewerkers).

Ik lees dat ik niet de enige ben ...

https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/dubbele-nota-transportkosten-augustus-6191/#post41536
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Caro,

Vervelend dat je zo van het kastje naar de muur wordt gestuurd! Ik heb inmiddels intern jullie ervaringen doorgegeven. We zorgen ervoor dat de medewerkers van onze Klantenservice hier ook van op de hoogte zijn. Op deze manier kunnen ze je beter helpen. Goed om te lezen dat je een klacht hebt neergelegd bij Liander. Laat je weten wat hier uitkomt?

Groet,
Mike, Eneco
Niet alleen heb ik Nuon 2x aan de lijn gehad, en Eneco ook 2x, maar heb ik mijn vraag ook inmiddels 2x per email aan Nuon gesteld. Zij beloven binnen 3 dagen antwoord te geven ... vol verwachting klopt mijn hart (niet).

Mike, fijn dat je het intern hebt doorgegeven. Ik merk aan zowel Nuon als Eneco dat ook bij de klantenservicemedewerker de welwillenheid er is, maar ze weten het niet omdat niemand het hun heeft verteld. Maar ja, zeggen dat ze het niet weten kan natuurlijk ook niet. Daardoor krijg je ook vage uitspraken. Wat ik eigenlijk had gehoopt is dat Nuon dit namens mij met Liander zou opnemen, aangezien zij al die tijd namens Liander de rekeningen van mij incasseerden. Zelfs het laatste bedrag (waar het nu dus om gaat) is door hun van mijn rekening afgeschreven, en toch moet ik nu zelf contact met Liander opnemen. Vandaar de klacht die ik heb ingediend. Ik krijg het even niet voor elkaar om van die ook de klantenservice te bellen, want ik ben bang dat ik bij het volgende vage verhaal een tikkeltje boos ga worden. Liander heeft een responsetijd op e-mails van 10 werkdagen, dus afwachten maar. Ik heb 56 dagen de tijd om het bedrag terug te halen (per incasso betaald) en anders heb ik er vertrouwen in dat Eneco hun klanten bij zal staan bij de afhandeling van eventueel dubbel betaalde netwerkkosten.
Ik had dus een klacht ingediend bij Liander en dit is hun antwoord:

"Helaas moet ik verwijzen naar Nuon. Wij kunnen niet in hun administratie kijken en daarom ook geen rede zien waarom zij een factuur sturen. Ze dienen u uitleg te geven over de facturen die zij sturen"".

Ik heb geantwoord hier geen genoegen mee te nemen en dat ik verwacht dat zij (Liander) dit namens mij opnemen met Nuon. Zij zijn tenslotte de opdrachtgever en krijgen uiteindelijk mijn zuurverdiende centjes. En vervolgens heb ik ook een klacht ingediend bij Nuon. Op de 2x gestuurde e-mail heb ik ook nog geen reactie ontvangen.
Dat is het ergste, dat je nergens terecht kan voor een helder antwoord. Nogmaals het geld terughalen is zo gedaan, maar aan de andere kant geloof ik best dat er een plausibele reden voor dit alles is. Alleen jammer dat noch het kastje noch het muurtje dit aan mij weet uit te leggen. Zo ook de klacht aan Liander, dan krijg ik antwoord van "Pietje Puk" van de afdeling klantenservice. En die probeer ik juist te omzeilen, want die snappen er ook niets van. Ik denk dat het administratief een chaos is en dat de klantenservicemedewerkers de boodschap hebben gekregen om iedereen zo lang mogelijk het bos in te sturen, zodat ze achter de schermen de tijd hebben om orde op zaken te stellen.

En ik blijf het kwalijk van Eneco vinden dat zij geen contacten met Liander en/of Nuon hebben, zodat zij hun eigen klanten kunnen informeren en adviseren. Ik denk dat ik daar ook maar een klacht ga indienen. Drie keer is tenslotte scheepsrecht.
Hoi Caro,

Heb je de reactie van de moderator in het andere topic gezien?
Hoi Brandje, dank voor de tip; ik heb het net gelezen! Fijn dat het leeft en speelt bij Eneco. Van Liander kreeg ik vandaag deze reactie:

"Wat vervelend dat u hierover geen duidelijk antwoord heeft ontvangen. Hiervoor bieden wij onze verontschuldigingen aan. Door een vertraging heeft Nuon nog geen eindafrekening opgesteld. Hierdoor ontvangt u nog een factuur voor augustus en september. Dit bedrag wordt verrekend met de eindafrekening. Het teveel betaalde aan netwerkkosten ontvangt u dan terug. Helaas heb ik geen inzage in de facturatie. Ik kan u niet aangeven wanneer u de eindafrekening gaat ontvangen. Nuon kan u hier over informeren."

Dus het is, zoals ik al eerder ergens hier heb gelezen, een kwestie van de eindafrekening (wat weer anders is dan een jaarafrekening). Afijn, men is ermee bezig en ik heb (nu helemaal) goede hoop dat alles voor iedereen netjes wordt afgehandeld. Het bedrag storneren doe ik dus vooralsnog niet. Vandaag heeft Eneco mijn maandbedrag augustus (inclusief netbeheerkosten) van mijn rekening afgeschreven, dus er kan niet gezegd worden dat ik mijn netbeheerkosten niet betaal 😉.

 
Hoi Caro,

Zie mijn reactie in het andere topic!
Hoi Caro,

Zie mijn reactie in het andere topic!


Zie de mijne daar ook 😉!
Vandaag ben ik gebeld door Nuon en zij hebben een voicemail bericht achtergelaten. "Het is een eindafrekening kwestie. Het klopt dat zij mij de termijn in rekening hebben gebracht en die zal verrekend worden met de eindafrekening. De eindafrekening kan ik omstreeks 18 augustus verwachten". Afwachten dus.

Reageer