Maandelijkse energiekosten na overstap veel hoger dan bij oude leverancier | Eneco Community

Maandelijkse energiekosten na overstap veel hoger dan bij oude leverancier

• 4 april 2012
  • 1 reactie
  • 2866 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
  • Moderator
  • 1732 reacties
We krijgen regelmatig de vraag van klanten waarom hun maandbedrag na een overstap naar Eneco hoger is dan bij hun vorige leverancier. We kunnen ons voorstellen dat dit een onaangename verrassing is. Daarom leggen we het graag aan je uit.

Het verschil komt doordat bij een overstap rekening wordt gehouden met het resterende aantal maanden tot de volgende jaarnota. De jaarnota ontvang je niet altijd precies na een heel jaar. De netbeheerder bepaalt dit per postcodegebied voor je. Het is dus mogelijk dat je kort na je overstap al je jaarnota onvangt.
Als je kort voor of tijdens de winterperiode overstapt en jouw jaarnota binnen enkele maanden op de mat valt, dan wordt je maandbedrag tot aan die jaarnota berekend. En omdat gemiddeld 70% van je energieverbruik in de wintermaanden plaatsvindt, valt je termijnbedrag voor die maanden hoger uit. Het daarop volgende jaar wordt wél over twaalf maanden verdeeld. Dan worden ook de zomermaanden waarin je weinig energie verbruikt meegerekend, en valt het termijnbedrag automatisch lager uit.
Om e.e.a. duidelijker te maken hebben we een animatie gemaakt. Klik op de pagina even op het 3e tabje.

1 Reactie

Reputatie 3
Badge
Zo heb ik nooit gekeken naar mijn energiekosten. Ik ben ooit klant geworden en daarbij is mijn maandbedrag geschat op gebruik van de vorige bewoner. Ik heb zelf bekeken welke richting ik op moest met mijn termijnbedrag en hierbij gebleven. Na mijn verhuizing (grotere woning) zelf gekozen voor een bedrag dat ik reeel vond (gekeken wat de buren betaalde). Zou ik nu op het zelfde adres overstappen naar een andere leverancier, zou ik bij een nieuwe aanbieder meteen het termijnbedrag wijzigen naar het huidige bedrag. Gelukkig hoef ik niet over te stappen.

Reageer