Kosten netbeheer Liander | Eneco Community

Kosten netbeheer Liander

Ik heb nu meer dan een jaar eneco. ik ben wel gedupeerd door het feit dat ik een bedrag aan jullie betaal en eerst 35 leveringskosten aan nuon betaal en nu ineens 75 euro..wat het toch een zwaar bedrag maakt. hoe is dat mogelijk?

15 Reacties

Beste michaela,

Ik heet je van harte welkom op ons forum. Ik heb je reactie uit het topic ‘wat vindt je van het vernieuwde Mijn Eneco” verplaatst en een nieuw topic gemaakt. Je vraag sluit namelijk niet aan bij het topic over Mijn Eneco. Als ik het goed begrijp, is het je niet duidelijk is waarom je bij ons een hoger termijnbedrag betaalt dan bij je vorige energieleverancier. Ik vind het jammer dat je je gedupeerd voelt. Ik heb de meterstanden van de datum van overstap en de eindstanden op de jaarnota bekeken. Zowel de begin- en eindstanden zijn werkelijk opgenomen meterstanden. Dit betekent dat we de jaarnota en het nieuwe termijnbedrag hebben gebaseerd op je werkelijke energieverbruik.

Het is voor ons niet mogelijk om na te gaan of uw vorige energieleverancier het termijnbedrag heeft gebaseerd op een werkelijk energieverbruik. Ik heb het historische verbruik bekeken en ik zie dat het huidige verbruik niet veel hiervan afwijkt. Als je een duidelijke vergelijking wilt maken tussen je vorige leverancier en ons dan kan je het beste de leveringstarieven met elkaar vergelijken. Als je hier hulp bij wilt, laat het me dan even weten.

Groet, Hosnia
Beste Hosnia,

bedankt voor je reactie. Het gaat mij echter niet om de verbruikskosten maar om het feit dat de leveringskosten van gas en elektra die door Nuon apart worden geleverd in korte tijd bijna 3 keer zo hoog zijn.
Betaal voor verbruik energie apart aan eneco en voor levering van het produkt apart aan nuon.

Als je mij hier meer over kunt vertellen graag.

Voorbaat dank,
Michaela
Reputatie 4
Badge +1
Beste Michaela,

Sorry, we hebben je vraag eerder anders begrepen! Ik lees dat de kosten die je betaalt aan Nuon voor transport, zijn verhoogd van 35 euro naar 75 euro. Ik ga ervan uit dat je hiermee de transportkosten bedoelt en niet de leveringskosten. Graag leg ik je uit dat de transportkosten vaste bedragen zijn en onafhankelijk van je energieverbruik. Daarnaast zijn de transportkosten altijd hetzelfde, bij welke energieleverancier je je energie ook afneemt. Dat je wilt weten waarom de kosten ineens zo zijn gestegen, kan ik me goed voorstellen. Helaas heb ik hierop geen antwoord, omdat de kosten door je netbeheerder worden berekend. Ik adviseer je daarom bij hun verdere navraag te doen.

Als je een antwoord hebt, laat je het hier dan nog even weten?

Groet,
Mike
Goedendag beste dames en heren,

Zit nu al een heel tijdje bij Eneco tot volledige tevredenheid maar nu heb ik toch een vraag. Eneco levert mij stroom en gas maar aangezien ik hier in Gelderland woon is Liander mijn netbeheerder. Sinds jaar en dag zijn de maandelijkse kosten voor netbeheer 31.45 euro maar sinds mei van dit jaar wordt er zomaar meer dan het dubbele, €67.78, afgeschreven via automatische afschrijving hier. Dat heb ik een tijdje zo aangezien en ik heb overal gezocht maar ik kan nergens iets vinden over een wijziging van de tarieven voor netbeheer.

De enigste contactgegevens die ik hier kan vinden over het netbeheer is een duur telefoonnummer en dat weiger ik te bellen, ik heb graag contact via de mail. Wie o wie kan mij hier iets meer over vertellen, want ik vind deze verhoging nogal tamelijk drastisch. Op voorhand alvast bedankt en de groetjes van Jan Willem.
Hallo Michaela, grappig dat ik dit nu net precies lees, heb net 5 minuten geleden ook een topic geopend met dezelfde vraag, zit hier met Liander als netbeheerder en precies hetzelfde! Afschrijving is overigens onder de naam Nuon CCC maar inderdaad wel meer dan verdubbeld, en ik kan nergens de nieuwe tarieven uit herleiden, en de enigste contactgegevens die ik kan vinden betreffen een duur 0900 nummer wat ik weiger te bellen, zijn ze daar soms helemaal gek geworden? Volg dit topic met grote interesse, groetjes van Jan Willem
Reputatie 3
Badge
Hallo FZX70, ik zal even reageren in dit topic aangezien de topictitel beter aanspreekt.

zoals je zelf zegt heb je weinig behoefte om een duur 0900 nr te bellen. is mailen wel mogelijk? misschien kunnen ze uitleggen waarom de kosten zo zijn gestegen. ik ben ook wel benieuwd waarom ze zo verdubbeld zijn in de prijs. ik kan de jaarnota nog niet zien op mijn eneco maar ik zal is kijken wat westland infra vraagt. dacht dat mijn termijnbedrag 33 was, dat keer 12 en dan nog is 25 euro bijbetalen. wel iets minder dus.
Reputatie 4
Badge +1
@FZX750
Ja, ik ben ook benieuwd of @michaela al een antwoord heeft. Mocht jij eerder al wat weten, hoor ik het graag van je 🙂 Ik heb je vraag trouwens verplaatst naar het bestaande topic.

Groet,
Mike
Goeiedaggies iedereen!

Heb nu toch een mailadres van Liander gevonden en ik heb ze een mailtje gestuurd, ik citeer:

Geachte mevrouw, meneer,

Graag wilde ik van de mogelijkheid van dit formulier gebruik maken om u een vraag te stellen over de kosten van het netbeheer hier in Gelderland. Sinds jaar en dag betaalde ik daarvoor aan Liander (voorheen Continuon) een bedrag van €31.45, maar sinds mei van dit jaar is dit bedrag ineens meer dan verdubbeld tot een bedrag van €67.78 zonder dat ik daarover informatie heb mogen ontvangen. Eerst heb ik het even aangezien, mogelijk was er een fout in het spel of zo maar nu is het november en nog steeds betaal ik iedere maand dit bedrag.

Van u verlang ik derhalve een uitleg over deze ruime tariefsverdubbeling, vind dit wel heel erg veel om zomaar af te schrijven zonder nadere uitleg. Alvast bedankt voor de genomen moeite en ik wacht uw reactie af.

Hoogachtend, Jan Willem Spruijt.

Nou, ik heb net de bevestiging van ontvangen van de mail gekregen en ze gaan mijn vraag binnen 10 werkdagen maar liefst beantwoorden, dat is lekker snel zeg! 😕:eek: Hmmmzzz, zouden ze zoveel vragen/klachten/opmerkingen krijgen? We wachten af, ik meld het hier als ik meer weet.
Reputatie 4
Badge +1
Super, we zien de reactie tegemoet. Bedankt voor het delen!

Groet,
Mike
@FZX750

Weet je zeker dat je niet sinds mei 2012 voor twee maanden betaalt i.p.v. één maand?
Mijn viel het ook op dat ik februari 2012 een afschrijving van 32,79 EUR zag met de volgende beschrijving

NUON CCC*** BTW 5,24
KLANTNR *** CRN ***
TERMIJN FEB 2012
(adres)

maar sinds maart 2012 voor een afschrijving van 67,78 EUR de beschrijving er als volgt uitziet;

NUON CCC*** BTW 10,82
KLANTNR *** CRN ***
TERMIJN SEP 2012 T/M OKT 2012
(adres)

Hieruit mag ik opmaken dat ik per 2 maanden betaal, niet meer per maand.
Als je grof gaat rekenen (32,79*2 maakt 65,58 EUR) zie ik een verschil van 2,20 EUR. Ik heb alle BTW berekeningen er overheen gehaald die enigszins logisch lijken, dan lijk ik het 'missende bedrag' enigzins te benaderen, maar niet helemaal. Die kleine verhoging blijft wel een mysterie.

In de algemene zin vind ik persoonlijk dat ook de transporteur, dus Liander in dit geval, ook de plicht heeft openheid te geven in prijsstelling. Ik heb hierover ooit getracht de discussie aan te gaan - weetjewel, ik ben 'verplicht' te betalen maar ontvang geen gespecificeerde factuur - maar dat heeft mij nergens gebracht behalve termen m.b.t. overheid, vaste prijzen, 'klopt allemaal hoor mevrouwtje' en dat soort dingen. Ik geloof dat het klopt maar wil net als bij elke ander(e) dienst/product weten waar ik voor betaal. Zeker gezien menig consument onnodig betaalt voor dingen als, bijvoorbeeld, een ongeschikte gasmeter voor een particuliere woning. Nu ik weet dat een G4 meter redelijk normaal is voor een eensgezinswoning en ik dus niet opgescheept zit met hoge kosten voor teveel capaciteit laat ik het rusten maar ik kan me genoeg situaties voorstellen waarin mensen wél inzicht nodig hebben om een weloverwogen keuze te maken.

Wie meer heeft inzicht proberen te krijgen in deze kosten en heeft hier wel wat mee bereikt?
@EZervos:

En verd*md: je hebt gelijk!! Net nog eens eventjes aan het internetbankieren geslagen en het bedrag is inderdaad per 2 maanden! Dit had ik nooit eerder gezien, my bad. Hahaha, en ik heb net gisteren een mailtje naar Liander gestuurd, met in een vrij scherpe bewoording dat ik dit een beetje onacceptabel vind en uitleg eis...

Nouja, daar moet ik dan toch nog maar even op terug komen, ik had het werkelijk niet gezien! Maar ze hebben m'n naam en adres en ze hadden me best even op de hoogte kunnen stellen van deze verandering, al was het maar met een mailtje, dan had ik het geweten. Maar goed, het is mijn eigen schuld dat ik niet verder heb gekeken dan m'n neus lang is. Ook hier een lichte prijsverhoging maar die €4.88 die ik nu meer betaal schaar ik maar onder de noemer inflatiecorrectie, alhoewel je zou denken dat bij een 2-maandelijkse betaling de administratiekosten lager zijn. Maar goed, nu laat ik het er dan maar bij zitten.

Greetzzz van Jan Willem en bedankt voor je input!
geachte eneco

Heb een jaarnota binnen gekregen waarin ik mijn vraagtekens bij zet.
Ik heb mijn meterstanden doorgegeven wat ook te zien is in mijn jaarnota,maar
wat ik ook zie is dat de netbeheerder ook zijn meterstanden heeft doorgegeven.
 stedin wordt aangeduid als nr 1
en ik als nr2.
zowel bij stroom als Gas word dit aangewezen.
Wat ik niet begrijp is dat het verbruik wat ik door hebt gegeven samen op geteld wordt met die van stedin???
HOe kan ik als cafe houder aan zulke bedragen komen?
Wat klopt er niet?
Heb geen bakkerij of in shorma tent,
jullie gaan toch van mijn verbruik af en niet die van de netbeheerder.
meer dan 36000 kwh ???

wachtend op u antwoord.
Hoi karim,

Zoals je het schetst is het een rare situatie; samentelling lijkt mij toch uitgesloten; of deze jaarnota betreft 2 leveringsadressen?

Maar hoe dan ook morgen pas zal er een moderator jouw vraag oppakken en een reactie geven.
Reputatie 7
Badge +7
geachte eneco

Heb een jaarnota binnen gekregen waarin ik mijn vraagtekens bij zet.
Ik heb mijn meterstanden doorgegeven wat ook te zien is in mijn jaarnota,maar
wat ik ook zie is dat de netbeheerder ook zijn meterstanden heeft doorgegeven.
 stedin wordt aangeduid als nr 1
en ik als nr2.
zowel bij stroom als Gas word dit aangewezen.
Wat ik niet begrijp is dat het verbruik wat ik door hebt gegeven samen op geteld wordt met die van stedin???
HOe kan ik als cafe houder aan zulke bedragen komen?
Wat klopt er niet?
Heb geen bakkerij of in shorma tent,
jullie gaan toch van mijn verbruik af en niet die van de netbeheerder.
meer dan 36000 kwh ???

wachtend op u antwoord.

Als ondernemer ( cafe houder) zakelijke klant.
zou ik de telefoon toch even pakken en morgen een belletje plegen naar Eneco.
om het een en ander te laten verduidelijken.
Reputatie 5
Badge +3
@karim,

Welkom op het forum. Je hebt in de tussentijd al contact met de Klantenservice opgenomen en zij hebben dit voor je in behandeling. Ik ga er ook vanuit dat zij dit naar tevredenheid afhandelen.

Groet, Kelly

Reageer