Kosten na overstap | Eneco Community
beantwoord

Kosten na overstap

• 20 januari 2014
  • 12 reacties
  • 2441 Bekeken

Hoi enneco
Ben sinds 6-01-2014 klant van eneco.
Eneco zou voor mij de overstap regelen met essent.
Krijg nu de eindrekening van essent van 184.97 en dat voor 19 dagen stroom en gas
Een op zegvergoeding 100,00.

Lekker geregeld ENECO!!!!
Wat moet ik doen???
icon

Beste antwoord door jvp 20 januari 2014, 19:20

Hallo en welkom op dit forum.

De eindafrekening die Essent maakt is gebaseerd op de meterstanden die je hebt opgegeven bij de switsing. Echter stap je in de winter over en dan kun je idd verschieten van een eindafrekening. Dit is als volgd te verklaren.
Jou voorschotnota word gebaseerd op winter en zomer gedeeld door 12. Daarom betaal je in de winter eigenlijk minder voorschot dan je werkelijk verbruikt, maar in de zomer wordt dit dan gecompenseerd omdat je dan eigenlijk veel meer voorschot bedrag betaald terwijl je minder gebruikt. Overstappen in de zomer of bij einde contract, was beter geweest,omdat je bij einde contract gewoon normaal afgerekend werdt en als je in de zomer was overgestapt, dat je dan geld terug zou krijgen. Helaas is dit niet het geval.

Dan de overstapboete van 100euro. Ik ben ook klant geweest bij Essent en overgestap naar Eneco. De overstapboete wordt door Eneco betaald. ( als dit ook in de (actie)voorwaarde is aangegeven of is afgesproken) . U kunt dan dit formulier invullen. Echter let wel op dat u de overstapboete wel zelf eerst aan Essent moet betalen. Eneco vergoed aan u en niet aan Essent.

Eneco regeld ook voor u de overstap, zodat u niet zonder stroom of gas zit en de levering van deze produkten door loopt. Ook heeft Eneco de administratie, aangaande de overstap  en opzegging bij Essent voor u geregeld. Echter de financiele kant moet u zelfs altijd regelen, omdat u daar zelf verandwoordelijk voor bent. ( financiele aansprakelijkheid)

Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je.
Bekijk origineel

12 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hallo en welkom op dit forum.

De eindafrekening die Essent maakt is gebaseerd op de meterstanden die je hebt opgegeven bij de switsing. Echter stap je in de winter over en dan kun je idd verschieten van een eindafrekening. Dit is als volgd te verklaren.
Jou voorschotnota word gebaseerd op winter en zomer gedeeld door 12. Daarom betaal je in de winter eigenlijk minder voorschot dan je werkelijk verbruikt, maar in de zomer wordt dit dan gecompenseerd omdat je dan eigenlijk veel meer voorschot bedrag betaald terwijl je minder gebruikt. Overstappen in de zomer of bij einde contract, was beter geweest,omdat je bij einde contract gewoon normaal afgerekend werdt en als je in de zomer was overgestapt, dat je dan geld terug zou krijgen. Helaas is dit niet het geval.

Dan de overstapboete van 100euro. Ik ben ook klant geweest bij Essent en overgestap naar Eneco. De overstapboete wordt door Eneco betaald. ( als dit ook in de (actie)voorwaarde is aangegeven of is afgesproken) . U kunt dan dit formulier invullen. Echter let wel op dat u de overstapboete wel zelf eerst aan Essent moet betalen. Eneco vergoed aan u en niet aan Essent.

Eneco regeld ook voor u de overstap, zodat u niet zonder stroom of gas zit en de levering van deze produkten door loopt. Ook heeft Eneco de administratie, aangaande de overstap  en opzegging bij Essent voor u geregeld. Echter de financiele kant moet u zelfs altijd regelen, omdat u daar zelf verandwoordelijk voor bent. ( financiele aansprakelijkheid)

Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je.
Bedankt voor de uitleg.

Maar vindt het geen goede service van Eneco
Reputatie 6
Badge +1
wat had jij dan graag gezien m.b.t. je overstap, omdat dit zo ongeveer vergelijkbare service is bij ieder ander energieleverancier. Echter neemt niet weg dat jou input op dit forum misschien bruikbare tips op kan leveren, zodat Eneco de service naar de klant kan verbeteren.
Hier voor was ik bij energiedirect klant met die overstap heb echter geen problemen gehad
En wanneer je een nieuwe klant bij eneco wordt dit niet gezegd.
Dan zeggen ze alles wordt voor u geregeld.
Dus NIET!!!!!
Reputatie 7
Badge +7
beste @ francis,

Zo zie je maar het is mss nog niet zo handig om elke keer over te stappen.
dit kun je alleen maar doen als je heel zeker bent van je zaak ,
dat het geld opleverd
en geen problemen op leverd.
de aanbiedingen lijken heel mooi , maar er kunnen ook wel eens addertjes onder het gras zitten.

@ jvp,
Jurgen jij mag van mij bij eneco gaan werken , volgens mij een mooie en nette uitleg :) duimpje
Reputatie 4
Badge

@ jvp,
Jurgen jij mag van mij bij eneco gaan werken , volgens mij een mooie en nette uitleg :) duimpje

Gek en vreemd genoeg dacht ik hetzelfde. Top bezig jvp, http://i39.tinypic.com/2hzlc8i.jpg
En dat mag ook wel eens gezegd worden.
Reputatie 6
Badge +1

...............wordt dit niet gezegd.
Dan zeggen ze alles wordt voor u geregeld.
!!

Wat wordt in uw optiek niet gezegd?. Dit is te algemeen en daar kunnen ze bij Eneco alle kanten mee op. En ik vraag me dan ook af wat Energiedirect ( daar was u wel over tevreden m.b.t de overstapservice) anders voor u heeft geregeld bij uw overstap van ? Naar ? tegenover Eneco. ( u gaf aan dat u van Essent af kwam en in uw 2e post had u het over overstap Energie direct, vandaar de ?.)

Mijn persoonlijke mening is dat, als je wilt switsen van leverancier, je zelf de keuze hebt op welke datum je de overstap laat ingaan. Bij Kassa of Radar hebben ze zelfs een heel item aan besteed, in welke periode het wijs is om over te stappen. Ook ben je zelf verantwoordelijk voor je financiele verplichtingen tegenover de oude en huidige leverancier. De nieuwe leverancier heeft immers geen inzicht in de contracten en financiele verplichtingen van de oude leverancier.
De rest heeft Eneco geregeld. Maar.........

Stel, Eneco bevalt u niet als leverancier en u besluit weer over te stappen op het verkeerder moment, dan krijgt u ongeveer dezelde situatie als wat u nu is overkomen.

Bij Kassa of Radar hebben ze zelfs een heel item aan besteed, in welke periode het wijs is om over te stappen. 

En het advies was toen om over te stappen in de zomer, want je verbruik vrijwel geen gas en minder stroom en je betaalt nog steeds het gemiddelde voorschotbedrag.
Helaas hebben vele overstappers dat nog niet door!
Reputatie 6
Badge +1
Dat is maar ten dele waar, want als je kontract jaar eindigd in de winter kun je gerust in de winter overstappen. Maar je moet natuurlijk wel inzicht hebben van wanneer tot wanneer dingen lopen 🙂.

Maar eigenlijk is het gewoon stuivertje verleggen. Nu moet je bijbetalen bij je oude leverancier en als je bij je nieuwe leverancier hetzelfde voorschotbedrag laat incaseren, dezelfde hoeveelheid gas en stroom af neemt, dan wordt dit met de jaarafrekening bij je nieuwe leverancier weer recht getrokken. Je krijgt dan altijd geld terug. Het enigste wat je wel hebt is renteverlies over het bedrag wat je "teveel". Hebt betald bij je vorige beheerder. Maar dat zijn pinuts. ( al zijn er mensen die over 1 cent vallen.)
Uiteraard als je een contract hebt en dat uit dient, tja dan heb je je 12 termijnen voldaan, maar ik en jij ook uiteraard, doel natuurlijk op de variabele contracten, die kunnen gaan en staan per maand/dag wat ze willen. 
Volgend mij hebben we ook een topic er over gehad met rekenvoorbeelden van een moderator. 
Reputatie 6
Badge +1
Maar in deze specifike casus was dit niet aan de orde. Klant had een vast contract. Ik herlijd dit uit het feit dat ze een overstapboete bij Enexis of energie direct (want dat is me nog steeds helaas niet duidelijk, ook al veranderd dat niks aan deze casus )moet betalen. Dit heb je niet bij een varriabel contract. 🆒
Hoi Jürgen,

Dat zou best kunnen, maar ik heb met mijn extra info, los van die van jou even in z'n algemeenheid proberen aan te geven wat altijd de beste periode is en dan met name voor de variabele.
Als we exact weten hoe dat bij de ts zit kan je de lijn eventueel doortrekken, maar had hij een vast contract en heeft hij z'n contract geheel uit gezeten dan is deze algemene info uiteraard niet op hem/haar van toepassing.

Reageer