Klacht!: zonder toestemming automatische incasso | Eneco Community
vraag

Klacht!: zonder toestemming automatische incasso

• 2 januari 2014
  • 16 reacties
  • 418 Bekeken

Badge
  • Komt hier vaker (level 8)
  • 61 reacties
Zie in 'mijn Eneco' ineens staan dat voorschotbetaling via automatische incasso gaat! Daarvoor heb ik NOOIT toestemming gegeven, dat is ook na te gaan in de voicelog bij het afsluiten van nieuw contract. In de voicelog zal staan: betaling via Ideal, zo betaal ik nl. al jaren.

Het ergste vind ik nog dat je dit niet zelf kan wijzigen in 'mijn Eneco'. Die optie is er niet!

16 Reacties

Dus dan doe je een stornering en betaal je op de manier en moment die je afspreekt met Eneco, toch.................
Of............, is ivm met je nieuwe contract alleen maar incasso mogelijk; kijk je contract even na.
Badge
Nee, Brandje daar heb ik helemaal geen zin in. Mag ik zeker 12 maanden lang gaan storneren? Wel wat beters te doen. Eneco moet gewoon hun zaken goed in orde hebben.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Carola,

Ik zie dat we op 23 december 2013 de betaalwijze hebben gewijzigd naar automatische incasso. Dit is inderdaad het gevolg van het nieuwe contract, waarbij in de voorwaarden wordt gesteld dat er via automatische incasso wordt betaalt. Hier was je dus niet van op de hoogte begrijp ik. Ik zal de betaalwijze direct omzetten naar acceptgiro.
Badge
Hoi Kelly,

Allereerst nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Bij het telefonisch afsluiten van het contract is me dat inderdaad niet meegedeeld; de medewerkster noemde tijdens de voicelog ook nog als betaalwijze Ideal op.

Omzetting naar acceptgiro gaat me geld kosten, vind ik niet terecht, zeker omdat de fout door de medewerkster is gemaakt.

Is betalen via Ideal helemaal niet meer mogelijk?
Badge
Hallo Carola,

Ik zie dat we op 23 december 2013 de betaalwijze hebben gewijzigd naar automatische incasso. Dit is inderdaad het gevolg van het nieuwe contract, waarbij in de voorwaarden wordt gesteld dat er via automatische incasso wordt betaalt. Hier was je dus niet van op de hoogte begrijp ik. Ik zal de betaalwijze direct omzetten naar acceptgiro.

Kelly, het klopt niet wat je schrijft. Zojuist even mijn contract bekeken en daar zie ik bij punt 11 staan:

De verbruiker betaalt administratiekosten voor de verwerking van het betalingsverkeer (bij aanvang van de levering betreft dit een bedrag van C 2,00 per maand (mcl. BTW)). Deze kosten worden vermeld op de jaarnota. Klanten die de nota online ontvangen of met automatische incasso betalen, ontvangen daarnaast een korting (bij aanvang van de levering betreft dit een bedrag van C 2,00 per maand (mcl. BTW)). Deze korting wordt vermeld op de jaarnota.

Dus graag automatische incasso wijzigen in nota online (Ideal) met als uiterste betaaldatum 25e van de maand.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Carola,

Natuurlijk ook de beste wensen voor 2014!
Dan is er een fout gemaakt bij het invoeren van de betaalwijze, waarvoor excuus! Natuurlijk kun je ook kiezen voor betaling via iDEAL maar dat kun je alleen zelf activeren via Mijn Eneco. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat eerst de betaalwijze op acceptgiro staat. Je kan namelijk de betaalwijze niet naar iDEAL wijzigen als deze op automatische incasso staat, maar nu kun je het dus zelf aanpassen via Mijn Eneco.

Nogmaals sorry voor het ongemak!

Groet, Kelly
Kelly, het klopt niet wat je schrijft. Zojuist even mijn contract bekeken en daar zie ik bij punt 11 staan:

De verbruiker betaalt administratiekosten voor de verwerking van het betalingsverkeer (bij aanvang van de levering betreft dit een bedrag van C 2,00 per maand (mcl. BTW)). Deze kosten worden vermeld op de jaarnota. Klanten die de nota online ontvangen of met automatische incasso betalen, ontvangen daarnaast een korting (bij aanvang van de levering betreft dit een bedrag van C 2,00 per maand (mcl. BTW)). Deze korting wordt vermeld op de jaarnota.

Dus graag automatische incasso wijzigen in nota online (Ideal) met als uiterste betaaldatum 25e van de maand.

Kijk dat bedoel ik dus gewoon je controct even nazien.
Maar fijn dat alles is geregeld, zo blijf je baas in eigen portemonnee:)
Badge
Zojuist gewijzigd in betalen via online nota. Wil je als uiterste betaaldatum de 25e zetten? Dan is alles weer bij het oude. Dank voor je snelle hulp.

Even nog een ander vraagje: kun jij nakijken hoe oud mijn gasmeter is? Ik bezuinig me r*t met stoken en het verbruik loopt steeds meer op de laatste jaren. Ben ik niet eens toe aan een nieuwe meter?
Nee, Brandje daar heb ik helemaal geen zin in. Mag ik zeker 12 maanden lang gaan storneren? Wel wat beters te doen. Eneco moet gewoon hun zaken goed in orde hebben.

Natuurlijk moet Eneco z'n zaakjes op orde hebben! En daar heb je dan ook excuses voor gehad.
Maar 12 maanden storneren overigens slaat nergens op. Bij het storneren vermeld je de blokkade van het bankrekeningnr dat incasseert en er volgt geen incasso meer.

Maar gelukkig hoeft dat allemaal niet meer en is het opgelost!!
Badge
@brandje: dan krijg je dus iedere x een accept en dat kost 2,- euro p.m. 

Maar zoals ik al schreef: ik heb helemaal geen zin in gedoe omdat bedrijven (Eneco is helaas niet de enige) fout op fout maken. Iedere x aan de telefoon gaan hangen, mailtjes sturen enz. enz. Kost MIJ tijd, geld en energie, terwijl ik niet de veroorzaker van de problemen ben.

Wel, het schijnt nu te zijn opgelost.
Reputatie 5
Badge +3
@Carola,
Goed dat je het hebt omgezet. Bij betaling via iDEAL geldt geen bepaalde betaaldatum. Je ontvangt nu de nota's digitaal en daarom staat een vervaldatum vermeld.

De gasmeter is van 1982. Dat wil overigens niet zeggen dat deze niet goed meer werkt. (Gas)meters gaan erg lang goed mee. Onderzoeksinstituut Kema voert steekproefsgewijs controles uit op meters van een bepaalde serie. Als blijkt dat deze niet goed meer werken, wordt de hele serie vervangen, eerder eigenlijk niet. Je kunt natuurlijk altijd bij je netbeheerder informeren of er een mogelijkheid bestaat om een nieuwe meter te ontvangen. Je kunt hiervoor bij Stedin terecht (088-8963963).

Groet, Kelly
Badge
@Carola,
Goed dat je het hebt omgezet. Bij betaling via iDEAL geldt geen bepaalde betaaldatum. Je ontvangt nu de nota's digitaal en daarom staat een vervaldatum vermeld.

Groet, Kelly

orry, Kelly, maar wat je schrijft, klopt niet. Mijn digi nota stond altijd op uiterste betaaldatum 25e v.d. maand. Twee jaar terug hadden ze dit ineens op de 16 ofzo gezet, daarover gebeld (vind 1 week voor de nieuwe maand betalen ruim op tijd) en toen heeft de medewerker dit weer op de 25e gezet. Het is dus wel mogelijk.

Aangezien dit gedoe het gevolg is van een fout van Eneco, verzoek ik je dan ook dit weer op de 25e te (laten) zetten.
Badge
@Carola,

Groet, Kelly

Sorry, Kelly, maar wat je schrijft, klopt niet. Mijn digi nota stond altijd op uiterste betaaldatum 25e v.d. maand. Twee jaar terug hadden ze dit ineens op de 16 ofzo gezet, daarover gebeld (vind 1 week voor de nieuwe maand betalen  ruim op tijd) en toen heeft de medewerker dit weer op de 25e gezet. Het is dus wel mogelijk.

Aangezien dit gedoe het gevolg is van een fout van Eneco, verzoek ik je dan ook dit weer op de 25e te (laten) zetten.
Badge
Nog bedankt voor je antwoord op de gasmeter. Ik zal de hoge verbruikskosten dan maar wijten aan de oude cv ketel. Deze is inmiddels vervangen.
Reputatie 5
Badge +3
Geen dank. Hogere verbruikskosten worden inderdaad eerder veroorzaakt door een oude / niet goedwerkende CV ketel dan door deen oude gasmeter. Maar mocht je toch aan de werking van de meter twijfelen, kun je altijd navraag doen bij Stedin.

De vervaldatum van een nota hangt bij betaling via iDEAL en acceptgiro af van de notadatum, of terwijl de datum waarop de nota gemaakt is. We kunnen bij betaling via acceptgiro maximaal een betalingstermijn van 17 dagen hanteren. Dat wil zeggen; als de notadatum de 8e is, dan is de vervaldatum uiterlijk de 25e. Vooralsnog is dit bij voorgaande nota's zo geweest.

Als januari 2014 ook op 8 januari 2013 klaarstaat, dan zal de vervaldatum de 25e zijn. Wordt de nota eerder gemaakt, dan valt de vervaldatum ook eerder in de maand. Wij kunnen die datum niet vastzetten. Het moment waarop wij een nota maken, kan weleens wijzigen. Hierdoor kan de vervaldatum enkele dagen eerder of later uitvallen. De vervaldatum staat bij betaling via iDEAL altijd op de nota vermeldt. Ik adviseer je om die in de gaten te houden.

Groet, Kelly
@brandje: dan krijg je dus iedere x een accept en dat kost 2,- euro p.m. 

Maar zoals ik al schreef: ik heb helemaal geen zin in gedoe omdat bedrijven (Eneco is helaas niet de enige) fout op fout maken. Iedere x aan de telefoon gaan hangen, mailtjes sturen enz. enz. Kost MIJ tijd, geld en energie, terwijl ik niet de veroorzaker van de problemen ben.

Wel, het schijnt nu te zijn opgelost.

Tja dat is vervelend, maar gelukkig kan je heel wat zaken hier op het forum regelen en dat is toch gratis.
Je datum staat nu dus goed geprikt en je behoeft geen € 2,= te betalen.

Reageer