Je termijnbedrag na een verhuizing of overstap | Eneco Community

Je termijnbedrag na een verhuizing of overstap


We krijgen vaak vragen over hoe we het termijnbedrag vaststellen bij een overstap of een aanmelding op een nieuw adres. Als je kiest voor een ander product van Eneco, bijvoorbeeld een Garantieprijscontract, dan maken we een nieuwe berekening van het termijnbedrag. Dit kan leiden tot een verhoging of een verlaging van het termijnbedrag. Dit geldt ook voor een nieuwe aanmelding in verband met een verhuizing.

Het termijnbedrag stellen we vast op basis van verschillende factoren, zoals de actuele prijs voor de levering en het transport van energie. Ook de verwachte tarieven tot het moment van de volgende jaarnota nemen we mee in de berekening van het nieuwe termijnbedrag. Bij een aanmelding op een nieuw adres kijken we ook naar het historische verbruik van de woning. Dit kan natuurlijk afwijken van de vorige woonsituatie. De verbruiksgegevens ontvangen we van de netbeheerder. Omdat we afhankelijk zijn van deze gegevens, is het niet mogelijk om direct tijdens de aanmelding een termijnbedrag af te spreken. We ontvangen de gegevens van de netbeheerder namelijk na je aanmelding.

Ook is het bij het vaststellen van een nieuw termijnbedrag van belang over welke periode het verbruik op de eerstvolgende jaarnota wordt berekend. Is dit een winter of zomerperiode. Voor meer uitleg hierover zie dit topic over de maandelijkse energiekosten na een overstap.


Als je nog vragen hebt over dit onderwerp, stel ze dan in dit topic!

33 Reacties

Na telefonisch contact kan ik weer rustig slapen; het maandbedrag is verlaagd naar normale waarde

Jammer dat het na een eerste belletje met Eneco niet lukte; ik kwam in de knel met andere betalingen.

Zou wel fijn zijn als op de jaarnota het verwachte verbruik staat. Nu staat er alleen een bedrag. Omdat vooral het electriciteitsverbruik in verschillende woningen vrij constant is zou ik dan in een opslag kunnen zien of het enigzins klopt.
Reputatie 4
Badge +1
Goed om te horen dat je n.a.v. ons contact over je topic 'Termijnbedrag nieuwe woning' weer beter kunt slapen. Fijn dat het zo is opgelost!

Mike
Hallo ,heb 3 jaar garantieprijs ecostroom lente /garantieprijs gas lente , is dat een goedekeuze? ps, waarom staat garantieprijs lente niet op de side?
Reputatie 5
Badge +3
@hurm,
Bedankt voor je vraag. Sorry voor mijn late reactie, ik had je bericht over het hoofd gezien. Je maakt nu gebruik van de Garantieprijsovereenkomsten met vaste leveringstarieven tot 1 juli 2015. Hiermee heb je de zekerheid van een vast leveringstarief gedurende de looptijd van het contract. De prijzen zijn niet meer onderhevig aan prijsschommelingen op de energiemarkt.

Ik zie dat de Garantieprijsovereenkomsten momenteel ook zichtbaar zijn op Mijn Eneco.

Als je nog vragen hebt hierover, laat het dan gerust even weten.

Groet, Kelly
Hallo kelly ,kun je mij vertelen waarom ik deze maand 103 euro betaal , mijn termijnbedrag is 115 euro.
Reputatie 5
Badge +3
@hurm
Het termijnbedrag is voor deze maand nog 103,00 euro. Vanaf augustus hebben we het termijnbedrag verhoogd naar 115,36 euro.
@hurm
Het termijnbedrag is voor deze maand nog 103,00 euro. Vanaf augustus hebben we het termijnbedrag verhoogd naar 115,36 euro.
waar komt die drie euro vandaan ,ik betaalde 100 euro ?
Reputatie 5
Badge +3
@hurm,
Klopt, je betaalde eerst 100 euro. Volgens onze gegevens hebben we op 10 juli 2012 via Mijn Eneco het verzoek ontvangen om dit te verhogen naar 103 euro. Uit je reactie merk ik echter dat het niet de bedoeling was. Ik weet dan niet waar het mis gegaan is. Het is verder geen probleem. Het termijnbedrag is nu eenmalig 103 euro. Vanaf volgende maand is het 115,36 euro. Deze laatste wijziging heeft te maken met het nieuwe contract. Als je toch liever een ander termijnbedrag betaalt, hoor ik het graag.
Reputatie 3
Badge
Tip! Kijk naar je eigen stookverbruik. Bij mijn eerste appartement was de vorige koper echt een droplul. Altijd verwarming aan en daarbij alle ramen open. Zo kan het maandbedrag flink oplopen. Als er iemand woonde die juist nooit thuis was en jij dus advies van de aanbieder accepteert kan je mogelijk voor kosten komen te staan.
Hallo,
Sinds juli 2012 ben ik klant bij Eneco. Vandaag de contract bevestiging via de post ontvangen met daarbij het eerste termijn bedrag van €159,-
Is dat zoals ik hier lees grof berekend (het gaat om een nieuwbouwhuis) ? 
Bij het aanvragen hebben wij namelijk gekozen voor Garantieprijs Ecostroom en gas lente 12 met een bedrag van ongeveer +/- €120,-

Bedankt, 
Groetjes!
Reputatie 3
Badge
Is er meer informatie op de rekening te vinden. Mogelijk betaal je een bedrag van juli en vast een bedrag vooruit voor de maand augustus? Met 1 telefoontje of een berichtje naar de moderators kan je het termijnbedrag weer laten aanpassen. Ik denk (kan niet zien) dat je voor de maand juli en augustus hebt betaald. Klopt het dat je niet per 1 juli een contract ben aangegaan. Wanneer je bijvoorbeeld op 20 juli in je nieuwe huis bent komen wonen zou je 10 dagen van juli en 30 dagen voor augustus moeten betalen. Ik weet niet 100% zeker of het zo werkt maar ik dacht het wel.
Bedankt voor je reactie.
Het betreft de volgende producten:
Electriciteit / 02-07-2012 / €56,65
Gas / 02-07-2012 / €102,35

Totale termijnbedrag: €159 wordt omstreeks 02-08-2012 afgeschreven.

Heb je iets aan deze informatie of kan ik dan alsnog beter berichtje sturen naar de moderator?
Reputatie 3
Badge
Wanneer je verhuizen gaat (afgezien van nieuwbouw) maken ze een termijnbedrag na aanleiding van het vebruik van de vorige bewoners. Dit is een gemiddelde. Als de oude bewoners voor de mussen stoken kan het wel eens flink hoger uitvallen als dat jij in je eentje zou betalen bij wijze van spreke en nooit thuis bent. Nu ben je een NIEUW huis komen wonen. Mogelijk wil Eneco voorkomen dat je minder betaald dan werkelijk verbruikt. Zoals gezegd 1 bericht met het bedrag wat je wil betalen en het is geregeld.

Het kan ook zijn dat opf je factuur enige kosten staan mbt voorschot voor de komende maand. Of dat het komt omdat je nieuwe termijnbedrag ingaat pas een maand na de 1e factuur. Het kunnen verschillende redenen zijn. Ik ben geen medewerker en kan dus niet in je nota kijken.

De beginperiode is op 2 juli maar eind periode van deze nota?
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Pascalle8,

Welkom op ons forum! Klopt Jeroen, het is lastig een exact termijnbedrag te berekenen wanneer je in een nieuwbouwwoning gaat wonen. Er is dan nog een geen historisch verbruik bekend. Naast de samenstelling van het gezin, is de isolatie e.d. van een woning ook erg van invloed op het energieverbruik. We hebben in dit geval een schatting gemaakt. Dat we over juli 2012 geen termijnbedrag in rekening hebben gebracht, hebben we hierin ook meegenomen. Daarnaast hebben we bekeken hoeveel "koude dagen" er zijn in de periode tussen je aanmelding en de jaarnota. We maken de jaarnota in februari 2013.

Ik stel voor dat je ons over enkele maanden de actuele meterstanden doorgeeft. We kijken dan of het termijnbedrag past bij jouw energieverbruik. Indien nodig passen we je termijnbedrag dan aan. Wil je nu al je termijnbedrag aanpassen, kan dat ook. Houdt dan wel rekening met het risico op een bijbetaling met de jaarnota.

Ik hoop dat ik je hiermee een duidelijke uitleg geef over je termijnbedrag.

Groet,
Mike
Hallo Mike,

Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!
Het is mij inderdaad nu een stuk duidelijker.
Nog 1 vraagje: is het dan nu het geval dat het termijnbedrag voor nu (€159,-) hoger is doordat juli nog niet berekend is? Of blijft dit het termijnbedrag tot de nieuwe jaarnota?
Ik zal over enkele maanden contact opnemen voor de huidige meterstanden op dat moment.
Bedankt voor de informatie!
Reputatie 3
Badge
Wanneer je inlogt op MIJN ENECO kan je ook je termijnbedrag zien wat Eneco heeft ingesteld voor je. Mogelijk heb je dan sneller antwoord op je vraag. Tenzij Mike eerder reageerd.
Reputatie 4
Badge +1
Dit blijft het termijnbedrag tot aan de jaarnota. Juli hebben we verspreid over de maanden die je nog hebt te gaan tot de jaarnota.

Groet,
Mike
in juni ben ik veranderd van variabel tarief naar Garantieprijs 3 jaar vast. termijnbedrag is ongewijzigd gebleven.
Nu mijn meterstanden pas zijn opgenomen vraag ik me af, hoe wordt berekend welk deel van mijn energieverbruik tegen het nieuwe tarief wordt verrekend en welk deel tegen de oude tarieven. ik heb tussentijds geen meterstanden door hoeven geven.
Reputatie 5
Badge +3
@sanna.r,
Welkom op het forum! Bij het wijzigen van een contract vragen we inderdaad niet om de meterstanden. Op de jaarnota schatten we de meterstanden per de datum van het nieuwe contract. Dit doen we o.a. op basis van historisch verbruik, om een zo goed mogelijke schatting van je verbruik te maken.

Groet, Kelly
Goedemiddag,

Onlangs ben ik verhuisd en heb een contract afgesloten bij Eneco. Zelf heb ik geen ervaring met gasverbuik (ik kom uit de studentenflats) maar wat is enigszins normaal verbruik? Voor zo ver ik weet doen we hier niets raars; geen ramen open en stoken etc..

Het "berekende" termijnbedrag komt uit op bijna €400,- in de maand! Hebben de vorrige bewoners het dusdanig misbruikt dat het zo hoog is, of zie ik iets over het hoofd?
(De elektra hangt op ongeveer €70,- van die 400...)

B.v.d.
Jeroen
Reputatie 3
Badge
Beste knots,

welkom op het forum. Het ligt natuurlijk aan verschillende factoren. Gebruik je vaak een droger, wasmachine, verwarming...

mis je huis slecht geïsoleerd, groot of klein huis ga zo maar door. Neem telefonisch contact met eneco op en bespreek jou situatie. Dan komt het maandbedrag mogelijk lager uit.
Reputatie 5
Badge +3
@Knots,
Ik heet je ook graag welkom op ons forum. Ik heb het even voor je nagekeken. We hebben het termijnbedrag nu o.a. gebaseerd op het historische verbruik. We gaan bij het huidige termijnbedrag uit van een verwacht jaarverbruik van 4224 kWh en 2881 m³. Of dit verbruik ook bij jouw woonsituatie past is ons niet bekend. Je geeft aan dat je niet weet wat je ongeveer aan energie verbruikt. Hoe is de woonsituatie nu (soort woning, aantal bewoners, apparatuur enz). Kun je me dat in een privébericht laten weten, dan denk ik even met je mee en kunnen we een nieuw termijnbedrag afspreken. Die kunnen we dan als je er een paar maanden gewoond hebt nog eens opnieuw berekenen op basis van meterstanden. Vind je dat een goed idee? Dan zie ik je berichtje graag tegemoet!

Groet,
Kelly
Hallo,

15 oktober is onze startdatum bij Eneco. Vandaag is 172 euro afgeschreven als zogenaamde termijnnota. Dit bedrag vind ik uitzonderlijk hoog voor een kleine woning met 2 bewoners. We hebben energiebedrijven kunnen vergelijken en zowel sites als 'kenners' stellen hele andere (lagere) bedragen voor. Kan er iets mis zijn gegaan met het doorgeven van de meterstanden, hoe wordt dit bedrag bepaald en hoe krijgen we het terug? 😉 Bij voorbaat dank
Reputatie 3
Badge
Beste, via mijn eneco kan je jou termijnbetaling verlagen maar ik zou eerst contact opnemen met eneco om zeker te zijn dat je daardoor niet te weinig gaat betalen. Dat voorkomt bijbetaling. Ook je netbeheerder betaal je maandelijks. Zit dit niet in je termijnbedrag?
Dag Noortje,

Welkom bij Eneco en welkom op ons forum! Ik heb je vraag en de reactie hierop van Jeroen verplaatst naar het topic 'Je termijnbedrag na een verhuizing of overstap.' Mijn collega Hosnia legt op de eerste pagina van dit topic uit hoe we een termijnbedrag vaststellen na een verhuizing over overstap.

Daarnaast kun je hier een animatie bekijken waarin we uitleggen waarom het termijnbedrag soms lager of hoger uitvalt dan verwacht.

In jouw situatie vragen we je begin april om de meterstanden door te geven voor de jaarnota die je eind april, begin mei ontvangt. Op je eerste jaarnota factureren we je dus alleen het verbruik in de wintermaanden. We berekenen je termijnbedrag tot aan die jaarnota. Omdat gemiddeld 70% van je gasverbruik in de wintermaanden plaatsvindt, valt je termijnbedrag voor die maanden hoger uit. Het verbruik in het daarop volgende jaar verdelen we wél over twaalf maanden verdeeld. Dan worden ook de zomermaanden waarin je weinig gas verbruikt meegerekend, en valt het termijnbedrag automatisch lager uit.

Ik hoop dat je iets met dat antwoord kan. Mocht je nog vragen hebben dan lees ik dat natuurlijk graag!

Groeten,
Rieneke

Reageer