Jaarnota versus correctienotie | Eneco Community
beantwoord

Jaarnota versus correctienotie

• 28 oktober 2015
  • 44 reacties
  • 948 Bekeken

• Liefhebber (level 10)
  • 21 reacties
Hoe kan het dat mijn meterstanden op 19-10-2015 door gegeven is aan Eneco en dat op 23-10-2015 een jaarnota per mail gestuurd word en dat het bedrag op 29-10-2015 afgeschreven zal worden. En het ruim 4 tot 6 weken duurt voordat er een correctienota gemaakt kan worden en nadien het bedrag terug krijg van Eneco. En er is ook tegen mij gezegd dat het misschien nog wel langer kan duren.
Kortom jullie zijn erg rap zijn in het versturen van jaarnota's om het geld te innen bij de klant, maar teruggave aan de klant gaat 4 tot 6 weken duren of langer. Waar is de service naar de klant toe?
icon

Beste antwoord door Danielle 29 oktober 2015, 13:54

@India,

Balen om te vernemen dat de meter defect was en je afgerekend wordt op een niet kloppend verbruik!
Ik zie dat we naar aanleiding van het telefonische contact verder zijn gegaan om de correctienota op te maken. We hebben gekeken of we het huidige bedrag van de jaarnota konden uitstellen zodat het niet afgeschreven zou worden, maar omdat het bedrag al klaar stond, konden we er niets aan doen. We hebben het wel voor je uitgezocht gelukkig, maar helaas waren we te laat. Vandaar ons verzoek om het bedrag te storneren, want als het bedrag weer op onze rekening staat, dan stellen we het wel uit.
Om eerlijk te zijn kan ik je frustraties begrijpen. Maar let wel dat wij ook niets aan de defecte meter konden doen en we doen ons best het allemaal te herstellen. Jammer dat je gelijk denkt aan overstappen. We bedoelen het allemaal niet slecht hoor, we hebben het beste met je voor ook al komt dat misschien niet zo op je over.
Wanneer de nieuwe nota precies wordt opgemaakt durf ik niet te zeggen. We zijn er wel met spoed mee bezig, dus ik hoop dat het snel gebeurt en niet de maximale 6 weken in beslag neemt. Maar het is nog even afwachten!
Bekijk origineel

44 Reacties

Ik zit met een soortgelijk probleem en het lukt me zelfs niet een klachtenformulier verstuurd te krijgen. Ik heb recht op 500 euro terug, betaalde een termijnbedrag van 170 euro en ben ondanks dat naar 330 euro per maand gezet en dit bedrag is van mijn rekening afgeschreven en van de jaarafrekening ingehouden en terugbetalen kan dan niet zeggen ze dan. En een klacht indienen lukt niet, ik ben zo boos!!!
Hoe kan het dat mijn meterstanden op 19-10-2015 door gegeven is aan Eneco en dat op 23-10-2015 een jaarnota per mail gestuurd word en dat het bedrag op 29-10-2015 afgeschreven zal worden. En het ruim 4 tot 6 weken duurt voordat er een correctienota gemaakt kan worden en nadien het bedrag terug krijg van Eneco. En er is ook tegen mij gezegd dat het misschien nog wel langer kan duren.
Kortom jullie zijn erg rap zijn in het versturen van jaarnota's om het geld te innen bij de klant, maar teruggave aan de klant gaat 4 tot 6 weken duren of langer. Waar is de service naar de klant toe?

Hoi India,

De normale gang van zaken, vaak op het forum behandeld is, dat een foutieve jaarnota met een correctienota wordt hersteld. Een eventueel te betalen bedrag wordt dan altijd in de wacht gezet en niet geïncasseerd, behalve uiteraard de normale voorschotnota behorende bij de jaarnota.

Kennelijk heb je telefonisch contact gehad met de klantenservice, wat is op dat gebied afgesproken?
De enige optie die ik heb en wat jij ook kan toepassen, is het bedrag restorneren dit ga ik morgen ook doen, omdat het bedrag morgen wordt afgeschreven van mijn rekening. Ik betaal dus alleen mijn maandtermijn (deze is dus ook weer verhoogt) terwijl er vanuit Stedin gecommuniceerd is met Eneco dat mijn meters stuk zijn. Hier was ik zelf helaas niet van de op de hoogte. Stedin heeft mijn vraag en verzoek goed opgepakt en erkend dat het niet aan mij ligt dat ik een veel te hoge rekening heb ontvangen (let op voor de tweede jaar). Dus het enige wat Eneco hoeft te doen is een correctienota over 2014 en 2015 opmaken en het bedrag op mijn rekening over te maken. En het gaat er bij mij echt niet in dat zij er 4 tot 6 weken of langer voor nodig hebben. Meer mensen aannemen bij Eneco om dit tijdens de drukke periode op te lossen voor de klant dus als men weet dat de jaarnota opgemaakt zal worden etc. Zo raak je als Eneco klanten kwijt. En jij en ik zijn vast niet de enige met hetzelfde probleem. Ik heb geen gebruik gemaakt van een klachtenformulier omdat ik had gehoopt dat door hen direct te bellen geholpen zou kunnen worden, helaas heeft het bellen mij ook nog eens geld gekost het is een 0900 nummer en het heeft niets opgeleverd alleen de mededeling gekregen dat zij alle klanten op dezelfde manier behandelen omtrent creditnota. Ik ben 23 jaar klant bij Eneco en als ik dan een vraag/verzoek heb dan komt men je niet tegemoet. Eneco had mij ook tegemoet kunnen komen door het bedrag onhold te zetten totdat alles verrekend is. Maakt het voor Eneco ook administratief gezien makkelijker, maar blijkbaar houd men van ingewikkeld doen.
Beste Brand,

Ik heb drie keer gebeld met de klantenservice, helaas ben ik niet goed geholpen door de klantenservice. Het enige wat mij vanmiddag is medegedeeld dat ik het bedrag kan restorneren, maar dat mijn vaste maandbedrag dan tijdens mijn correctienota verrekend zal worden. Ik heb toen aangegeven dat ik mijn vaste maandbedrag zal overmaken maar het bedrag van mijn jaarnota zal restorneren. En toen kwam het verhaal dat Eneco alle klanten op dezelfde manier behandeld of iemand 10 euro of 500 euro terug ontvangt tijdens een correctienota. En jullie nemen gesprekken op misschien handig om mijn eerste gesprek met verzoek eens terug te luisteren hoe de klantenservice reageerde op mijn vraag nadat ik een brief van Stedin heb ontvangen over mijn meters die stuk zijn en vervangen moesten worden waarbij ik dus aangaf dat het niet handig is om een jaarnota op te maken, maar ermee te wachten of hoe we dit kunnen oplossen, omdat ik weet dat ik geld terug zal krijgen voor 2014 en 2015 vanwege een meter dat stuk is.
Jammer dat je niet eerder dit forum had ontdekt.
Toen je de brief van Stedin kreeg had je meteen de standen door moeten geven, maar ik realiseer me dat achteraf praten altijd makkelijk is. Wel heb ik als gewoon forumlid wel wat ervaring hier en vandaar uit redeneer ik nu!

Ik zou je ook de tip geven de meterstanden altijd te controleren, dat heb je kennelijk vorig jaar ook niet gedaan. Uit ervaring weten wij hier dat dat nu eenmaal altijd een bottleneck kan zijn.
Als straks/morgen een moderator reageert zal ongetwijfeld geregeld kunnen worden dat je voorschot ook niet geïncasseerd wordt, zeker nu er kennelijk een relatief grote teruggave aan zit te komen.

Dan kan je rustig de correctienota afwachten, toch....
En uiteraard storneren.
Ik heb ook meteen gereageerd naar aanleiding van de brief van Stedin, en door Stedin is de meterstand ook doorgegeven en ook nog eens door mij. Kortom dubbel op. Stedin heeft geconstateerd dat de meterstand stuk is en dit schijnt dus al sinds 2013 te zijn dus hier krijg ik een correctienota over. Het is gewoon jammer dat men mijn huidige jaarnota niet onhold zet en eerst mijn correctienota opmaken zoals zij dus binnen 1 week een jaarnota kunnen maken. Mijn punt is waarom het 4 tot 6 weken of langer moet duren en medewerkers bij de klantenservice mij niet willen tegemoet komen. Vandaag wist de medewerker mij haarfijn te vertellen nadat ik aangaf dat ik niet weet of ik nog klant wil blijven bij Eneco mij aangaf dat er een boete plaats zal vinden. Tja dit weet ik dus ook en ik gaf dat als jullie mij de correctienota gaan versturen en dit zal dus in december zijn (4-6 weken of langer) dan heb ik nog maar 3 maanden te gaan voor ik een nieuw contract aanga. En in elke voorwaarde staat vermeld dat als er nog maar enkele maanden te gaan is dat het contract wordt uitgezeten etc. Dus hier was ze blijkbaar ook niet van op de hoogte. Kortom ze begint over een boete i.p.v. dat ze mijn verzoek/vraag tegemoet wil komen.
Je verhaal is duidelijk. Jammer dat je niet ingaat op controle van je meterstanden, dan had je toch in 2013 alarm geslagen??

Hoe dan ook ik heb aangegeven wat gebruikelijk is wat hier op het forum wordt gemeld.

Dus even wachten op nadere actie van een moderator
Die zal ongetwijfeld de incasso's stop zetten en je kan zelf de incasso van morgen storneren.
Dan rustig afwachten op de correctienota!!

Let op ik heb het hier niet voor het zeggen, maar voorspel vanuit m'n ervaring wat er gaat gebeuren.

En dat is mi de makkelijkste en voor jou handigste methode.
Tja in 2013 zat ik voor werk in het buitenland. Na terugkomst in NL overleed mijn vader rond periode jaarnota kortom geen aandacht voor gehad. Nu dus wel, en het is erg prettig dat het door Stedin is bevestigd dat het aan de meter ligt en niet door mijn energie verbruik. Ik moet eerlijk bekennen dat ik veel heb geleerd wat betreft het zelf controleren van mijn meters of ze wel of niet werken. Ik zal vanaf nu voor zolang ik leef elke drie maanden controleren of het allemaal werkt en klopt. En ik heb nu een slimme meter dus controle is hierbij denk ik ook handig voor mij ook al kan men dit nu aflezen. Ik zal rond de periode dat ik weet dat men mij een jaarnota zal versturen alles keurig in de gaten houden en foto's maken per dag rond die periode waarbij vermelding van datum op de foto. Ik heb hier enorm veel van geleerd. Het is jammer dat je zo te werk moet gaan en dat Eneco erg "behulpzaam" is als mijn contract verlengd dient te worden. Dan bellen ze mij zelf. Als ik met een verzoek/hulpvraag zit dan geven ze niet thuis. Voor mij een leer moment hoe het werkt bij Eneco.
Ja nu is de achtergrond iets duidelijker en begrijpelijk dat je wel wat anders aan je hoofd had!

Kijk dit bericht, dat je NU gaat monitoren, dat lees ik graag.
Jij bent een voorbeeld waar ik altijd op wijs en probeer daardoor problemen te voorkomen.

Want zelfs bij slimme meters kunnen problemen ontstaan en komen standen niet door. Het blijft techniek. En dat is ooit allemaal ooit (terecht) opgetuigd ivm privacy.
In dat circuit; netbeheerder haalt via GSM standen op; stopt het in een database; leverancier haalt data op met uitdrukkelijke toestemming klant; tja daar kunnen zaken fout gaan.

Vandaar dat ik hier altijd hamer op monitoren van standen. Een zeer kleine moeite en soms een groot plezier.

En ach over max 6 weken heb je de correctienota en dan is het over!

Jammer dat er nog geen moderator hier in deze zaak geen licht over heeft laten schijnen.
Heb het vermoeden dat dit ook niet zal gebeuren dat moderator zal reageren.... ik hoop dat het maximaal 6 weken zal duren en geen twee maanden of langer, want klantenservice kon mij hier niets over vertellen omdat zij bang is dat ik haar aan haar afspraak zal houden (dit is letterlijk wat zij tegen mij verteld heeft. Tja zij kan hier ook niets aan doen ze doet wat haar opgedragen wordt. Het is alleen jammer dat zij en andere er misschien de dupe van worden die daar werken aan de klantenservice als er klanten weg gaan bij Eneco.

Heb het vermoeden dat dit ook niet zal gebeuren dat moderator zal reageren....

Ik loop hier al wat langer mee en ik kan je meedelen dat je dat totaal verkeerd ziet.

Het duurt soms wat langer, maar IEDEREEN dus ook jij krijgt hier in dit topic keurig bericht van een moderator.
Denk maar niet dat het een onderonsje tussen ons hier op het forum blijft!

Dus nog even geduld! Want ik vind dat je toch gedurende de looptijd van de aanmaak correctienota niet lastig gevallen hoeft te worden met incasso's.
Ik weet niet anders dat dit soort zaken hier altijd keurig worden geregeld!
Ik mag hopen dat u/jij gelijk hebt en ik ongelijk....Ik zal op dit forum melden wanneer ik het geld binnen heb en of ik inderdaad alsnog hulp heb gekregen vanuit moderator.
De afloop hier melden is uiteraard altijd welkom omdat andere forumleden daar weer van kunnen leren.

Je krijgt vandaag of morgen hier in dit topic heus wel bericht van een moderator en dat lezen we dat hier vanzelf toch.............
Ik wacht het af, ik kijk nergens meer van op na keer op keer bellen en vragen om hulp.......
Reputatie 3
Badge
Zullen we een weddenschap afsluiten: in wed dat het nog twee uur gaat duren voordat een moderator hierop reageert. Wie biedt meer? of minder?

OT: jammer dat Eneco zo'n slechte klantenservice heeft. Hier zouden ze veel meer werk van moeten maken.
Hoi Reinoud,

Ik vermoed dat even na 12:00 uur de eerste moderator begint met reacties te geven was gister dacht ik ook!

Zeker mbt het stilleggen van de incasso's vind ik dat deze klant treurig, maar dan ook treurig is behandeld! Maar let op ik ben er niet bij geweest; dus is het altijd lastig......
Ik weet niet of de klantenservice slecht is of niet, het lijkt er meer op dat men inhoudelijk niet weet wat men met vragen aan moet. Medewerkers beter opleiden en als men zegt dat ik terug gebeld zal worden omdat het systeem plat ligt zoals vorige week vrijdag, dan verwacht ik ook dat dit gaat gebeuren.
En als men mij niet verder kunnen helpen misschien doorzetten naar iemand die er meer verstand van heeft, dus leidinggevende. Dit kon dus wel toen ik mijn contract verlengd moest worden, kreeg dus meteen iemand anders aan de lijn om met een goede deal te komen in 2014.
Reputatie 3
Badge
het lijkt er meer op dat men inhoudelijk niet weet wat men met vragen aan moet. Medewerkers beter opleiden en als men zegt dat ik terug gebeld zal worden omdat het systeem plat ligt zoals vorige week vrijdag, dan verwacht ik ook dat dit gaat gebeuren.
.

Dat is in mijn ogen een slechte klantenservice.
Uiteraard want het Klantbelang staat hier duidelijk niet voorop!
En mi is de Klant nog steeds Koning!
Vrouw die ik heb gesproken gaf aan dat men erg tevreden isver haar prestaties aan de klantenservice (het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk). Ik moest van haar niet negatief praten over Eneco zoals zij het verwoordde dat is niet netjes van u mevrouw. Natuurlijk ben ik na keer op keer bellen boos, als er geen oplossing komt. Ja als men 4-6 weken of langer een oplossing vind......om een correctienota te maken terwijl en maar vijf werkdagen heeft geduurd om een jaarnota op te maken.
Uiteraard is wat er gebeurt is niet netjes en verdient zeker niet de schoonheidsprijs, maar de termijn voor een correctienota opmaken is juist gemeld en is hier ook op het forum gebruikelijk en gecommuniceerd!!

Waar de crux in zit is dat met dit gegeven Eneco de incasso stil moet leggen hangende deze correctie-nota en dat is bij vergelijkbare gevallen hier op het forum altijd gebeurd.

Dus had die mogelijkheid meteen geboden moeten worden; was dat wellicht niet mogelijk door een down van het systeem? Nou dan nog belangrijker was/is het terugbellen, toch...........
Mogelijkheid is niet geboden, en terug bellen is ook niet aan de orde geweest. Ik zal ook geen telefonisch contact meer aangaan met Eneco. Ik wil gewoon mijn correctienota ontvangen en heb inmiddels mijn maandtermijn via de site aangepast. Ik durf te wedden dat men als mijn contract afloopt gaan bellen om het te verlengen en dat men helemaal niet op de hoogte is van dit hele gebeuren.
Zullen we een weddenschap afsluiten: in wed dat het nog twee uur gaat duren voordat een moderator hierop reageert. Wie biedt meer? of minder?

OT: jammer dat Eneco zo'n slechte klantenservice heeft. Hier zouden ze veel meer werk van moeten maken.

Ik zie een verschuiving in de avatars; ik denk dat er straks een reactie komt...............
Reputatie 3
Badge
Ik zie een verschuiving in de avatars; ik denk dat er straks een reactie komt...............

spannend...

spannend...

Nou je ziet Danielle is een half uurtje bezig en die kan rap werken hoor!!
Nog ff en de ts heeft bericht hier!

Reageer