jaarnota rammelt aan alle kanten | Eneco Community

jaarnota rammelt aan alle kanten

  • 7 november 2013
  • 32 reacties
  • 1934 Bekeken

op zaterdag 2 november ontving ik mijn jaarnota. 
hier zitten fouten die ik gelijk teruggekoppeld heb via een mail aan eneco (vorige week zaterdag dus)
ik neem aan dat de medewerkers van de helpdesk het heel druk hebben aangezien ik tot op heden geen reactie heb mogen ontvangen.

ik heb slimme meters, de standen worden door eneco uitgelezen. Via mijn eneco kan ik de juiste meterstanden ook zien. Maar op de jaarnota word een schatting gemaakt van de gasstand die ongeveer 7 keer zoveel is als ik gebruik!
(moest 180 kuub zijn, geschat op 1225 kuub)

vervolgens staat bij verbruik dat ik 6 kwh verbruik heb en 131 kwh terug geleverd zou hebben, aangezien dit gesaldeerd moet worden moet de stand 0 kWh verbruik en 125kWh teruglevering zijn. Dit zijn geen schrikbarende standen maar het klopt gewoon niet zoals het nu op de nota staat.

vervolgens wordt het capaciteitstarief van de netbeheerder berekend over het geschatte verbruik. omdat ik echter weining gas verbruik (150 kuub per jaar) moet het capaciteitstarief de helft zijn van wat op de jaarnota staat. 
zie website cogas, http://www.cogas.nl/home/thuis/tarieven/netwerk/NettarievenGasKleinverbruik
dit kan natuurlijk nog aangepast worden als de goede gasmeterstand ingevuld gaat worden, maar ik ben er een beetje bang voor.

Ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die dezelfde zaken tegenkomen (of tegengekomen zijn) en hoe dit is opgelost.

Is het normaal dat er op vragen / klachten /opmerkingen richting eneco niet, of anders wel heel laat gereageerd wordt? Wat voor beleid heeft Eneco hierin?

Hoe kan het dat de slimme meter die bijna dagelijks uitgelezen wordt ( is te zien via mijn eneco) ineens geschat moet worden tbv een jaarnota?
Met name bij een jaarnota zou je toch verwachten dat ze dit nauwkeurig doen, immers daar wordt het voorschotbedrag voor het komende jaar ook op bepaald. 
mijn voorschotbedrag is nu veel hoger geworden omdat eneco onzorgvuldig te werk gaat.


 

32 Reacties

Hoi zonnestraal, 

Een heel verhaal, maar waar het omgaat is, dat Eneco voor welke reden ook de standen dus heeft geschat.
Vervelend, maar uiteraard niet onoverkomelijk, morgen gewoon desgevraagd de juiste standen door geven en er zal een correctienota worden opgemaakt.
En wellicht via contact met de helpdesk is die correctie al in gang gezet.

Morgen even de reactie van een moderator afwachten!
Reputatie 6
Badge +1
Maar hij heeft wel een punt. Je bet een slimme meter, dus niks geschatte standen of correctienota. Gewoon in een keer goed regelen. De slimme meter teeft accuraat de standen per dag door. Daar is niks geschat voor nodig.

eind deze maand krijg ik ook mijn eerste jaarnora en ik ga er ook vanuit dat ze de daadwerkelijke standen gebruiken vanuit mijn slimme meter en geen geschatte standen.  Anders ga ik niet vrolijk worden, want dat was immers een voordeel van het in bezit hebben van een slimme meter.
@ brandje:

het is niet alleen de geschatte standen (hoe vreemd ook ivm de slimme meter) maar ook:
1. er wordt niet gereageerd op een klacht.
2. het feit dat ik dit jaar meer elektra geleverd heb dan afgenomen en dat er toch verbruik berekend wordt. 
3. en doordat eneco onzorgvuldig werkt mijn voorschotbedrag ineens 4 keer zoveel is als dat het zou moeten zijn.
4. door dit onzorgvuldig handelen ik een hoger capaciteits tarief moet betalen voor mijn gasaansluiting.

en dan stoor ik me het meest aan punt 1, er wordt gewoon niet gereageerd terwijl de fouten zeer duidelijk zijn. en als ze wat dingen moeten uitzoeken kunnen ze toch minstens een berichtje geven dat ze er mee bezig zijn lijkt me zo.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo zonnestraal,

Welkom op ons forum, goed je hier te zien.
Allereerst excuses voor het feit dat we nog niet op je e-mail hebben gereageerd. We hebben de e-mail inmiddels gevonden maar deze was om onduidelijke reden in ons spamfilter terecht gekomen. Dat zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn dus we laten dit nu uitzoeken. In ieder geval sorry voor het wachten op antwoord van ons!

Ik heb je e-mail nu ontvangen en ga hier naar kijken. Je ontvangt op kort termijn van mij een reactie.

Groet, Kelly
@ brandje:

het is niet alleen de geschatte standen (hoe vreemd ook ivm de slimme meter) maar ook:
1. er wordt niet gereageerd op een klacht.
2. het feit dat ik dit jaar meer elektra geleverd heb dan afgenomen en dat er toch verbruik berekend wordt. 
3. en doordat eneco onzorgvuldig werkt mijn voorschotbedrag ineens 4 keer zoveel is als dat het zou moeten zijn.
4. door dit onzorgvuldig handelen ik een hoger capaciteits tarief moet betalen voor mijn gasaansluiting.

en dan stoor ik me het meest aan punt 1, er wordt gewoon niet gereageerd terwijl de fouten zeer duidelijk zijn. en als ze wat dingen moeten uitzoeken kunnen ze toch minstens een berichtje geven dat ze er mee bezig zijn lijkt me zo.


Hoi zonnestraal,

Zoals je ziet heeft Kelly inmiddels greageerd en zal je ongetwijfeld precies meedelen wat er aan de hand is.
Bij slimme meters is het nu eenmaal mogelijk dat Eneco niet op tijd de juiste standen uit het systeem krijgt.
Dan ontstaat soms een situatie, zoals bij jou!

Ik heb dan ook in eerdere situaties aan Eneco geadviseerd het factureringssysteem even een halt toe te roepen.
Zij weten dat het slimme meters zijn en het lukt niet de standen te verkrijgen, nou schakel dan de klant in en vraag de standen dan maar even op.
Dat voorkomt een geschatte rekening, wat de klant niet snapt, want die denkt: ïk heb toch slimme meters??"
zojuist van eneco de correctienota mogen ontvangen.

ze hebben de fout van het elektraverbruik nu goed opgelost. scheelt toch weer € 0,65. HOERA!

alleen jammer dat ze de 7 keer te hoog geschatte gasmeterstand toch nog hebben laten staan.
dus waar het eigenlijk om ging is niets mee gedaan.
wel positief is dat nu dus al 1 van de punten opgelost is.

ik hoop dat iemand van eneco dit op wil pakken en alle genoemde punten af wil werken.
Reputatie 5
Badge +3
Beste zonnestraal,

Een aantal vragen heb ik uitgezet. Ik verwacht voor het einde van de week meer informatie te ontvangen zodat ik je vragen kan beantwoorden. Je hoort zo snel mogelijk meer.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Hallo zonnestraal,

Of ik vandaag nog antwoord ontvang, is niet zeker. Ik ben er in ieder geval mee bezig en informeer je zsm!

Groet, Kelly
Hallo kelly,

goed om te horen dat er aan gewerkt wordt.

kun je eigenlijk verklaren hoe het kan dat meterstanden geschat worden? ik vind het zo vreemd ivm de slimme meter. de meterstanden staan namelijk netjes iedere dag op mijn eneco. die standen hebben jullie dan toch?  

wat ik ook vreemd vind, ik lees via een andere site (energiemanageronline.nl)  ook mijn meterstanden uit, dat gaat via jullie servers. daar staan de meterstanden van het terugleveren wel netjes in. waarom kan ik die op mijn eneco niet uitlezen?
zojuist de 2e correctienota mogen ontvangen.

nu is de gasmeterstand juist ingevuld. uiteraard volgt daarop een heel ander eindbedrag.
HOERA!

helaas is het nog niet zoals het wezen moet.

mijn gasverbruik over het afgelopen jaar was 153 kuub.
er wordt echter een transporttarief berekend van €14,57. per maand
op de website van cogas staat echter dat bij een gasverbruik lager dan 500 kuub gas per jaar het transportarief €10,03 per maand is.
een verschil van €4,54 per maand. (€54,54 per jaar)
tevens is voor het bepalen van het nieuwe voorschotbedrag ook gerekend met het te hoge tarief.
ik weet dat het geen schokkende bedragen zijn, maar volgens mij moet zo'n eindnota gewoon kloppen, of het nu hoge of lage bedragen zijn.

misschien dat Kelly hier nog even naar zou willen kijken.
Hoi zonnestraal,

Zoals ik al verwachtte komt het met een correctienota heus wel goed.
Ook hier is het vevelend om te zien wat er allemaal ontstaat als Eneco de standen door welke oorzaak ook niet doorkrijgt en tot schatting over gaat.
Begrijpelijk want de trein moet door.
Ik ben ook nieuwsgierig of er ooit ZEKER bij slimme meters een stop (bv 2 weken)in het systeem komt om de standen handmatig optevragen en in te kloppen.
Zo heeft de klant de mogelijkheid om er voor te zorgen dat er een jaarnota met juiste standen wordt afgeschoten!
Hallo Brandje,

ik was er ook niet bang voor dat het uiteindelijk niet goed zou komen, ik weet mijn meterstanden dus controleer ik alles wel en kan het ook aantonen.
Alleen vind ik het wel jammer dat ik als klant er niet op kan vertrouwen dat ze alles naar behoren berekenen.

Op een rechtstreekse mail naar de klantenservice wordt niet gereageerd. en als ik mijn ongenoegen via een forum laat horen kan er wel actie ondernomen worden. daar zet ik wel mijn vraagtekens bij.

Maar alles is nog niet opgelost. ik wacht nog op reactie over het transportarief gas. volgens de website van cogas is dat namelijk minder dan op de eindnota staat.

we zijn er dus nog niet, maar ik wacht nog gewoon rustig af. de grootste bedragen zijn nu immers wel rechtgezet. 

ik vind voor je oplossing betreffende de slimme meter wel wat te zeggen. maar wanneer het uitlezen van een slimme meter om de een of andere reden niet lukt op een dag worden alle waardes en tijdstippen gewoon de volgende dag uitgelezen. Ikzelf heb toestemming gegeven om de meter dagelijks uit te lezen. maar
standaard word hij maar 6 keer jaar uitgelezen. Dan kunnen ze ook achteraf per dag de standen zien.

wat ik hiermee wil zeggen; Ik kan niet snappen waarom ze de waardes moeten schatten.

gr. zonnestraal
En in mijn specifieke geval, de standen voor het elektra en gas worden tegelijk uitgelezen( in de elktrameter zit namelijk het modem ingebouwd) . op deze eindnota staan wel de goede elektrastanden. 
Hallo Brandje,


wat ik hiermee wil zeggen; Ik kan niet snappen waarom ze de waardes moeten schatten.

gr. zonnestraal
En in mijn specifieke geval, de standen voor het elektra en gas worden tegelijk uitgelezen( in de elktrameter zit namelijk het modem ingebouwd) . op deze eindnota staan wel de goede elektrastanden. 


Hoi zonnestraal,


Waarom ze de waardes moeten schatten heb ik toch uitgelegd? Ik zal het wat uitgebreider doen.
De meterstanden gaan van de Netbeheerder naar de EDSN; een soort verzameldatabank; jouw leverancier kan met jouw toestemming daar jouw data uitvergaren.
De ervaring leert dat het helaas in die schakels wel eens fout gaat; niet erg want de standen komen dan gewoon later, maar als de trein rijdt om een jaarnota te maken, dan is er dus een probleem; de trein wil verder; dus wordt het schatten.
Vandaar mijn eerdere visie!
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Zonnestraal,

Je hebt de correctienota zo te lezen al gezien.
De voorgaande correctienota van 75,91 euro is komen te vervallen en mag je als niet verzonden beschouwen.

Op de recente correctienota is de eindstand voor gas aangepast. Ook de teruglevering is nu op de juiste manier verwerkt. Je geeft aan dat het transporttarief nog niet klopt. Dit laat ik nog onderzoeken. Ik kom daar nog op terug.

Ik zie dat Brandje inmiddels heeft uitgelegd waardoor er ondanks het feit dat het om een slimme meter gaat, toch geschat is. Het blijft vervelend als zoiets gebeurt. De stand van slimme meter was niet door ons systeem overgenomen en daarom geschat omdat de jaarnota gemaakt moest worden. Het is altijd raadzaam de jaarnota's en met name de standen te controleren na ontvangst.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Beste Zonnestraal,

Met betrekking tot de transportkosten, hebben we de netbeheerder gemaild. We zijn in afwachting van een reactie.
Zodra ik meer weet, breng ik je op de hoogte!

Groet, Kelly
Reputatie 7
Badge +7
hier heb ik ook heel veel twijfels over de jaar nota en dan met name over de transport kosten
het is maar enkle euro,s  werk maar toch.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo jvdl,

Wil je aangeven wat er voor jou niet duidelijk is?

Groet, Kelly
Reputatie 7
Badge +7
Hallo jvdl,

Wil je aangeven wat er voor jou niet duidelijk is?

Groet, Kelly


Goedemorgen Kelly,
ik doe dat vandaag even via een pb als je dat goed vind.
mvg,
jan
Gisteren heb ik contact gehad met cogas.
het volgende is aan de hand:
ik ben 1,5 jaar teug hier komen wonen. toen is mijn gasmeterstand genoteerd. 3 maand later is een meteropnemer geweest. dit was in de zomer.
toen is mijn jaarverbruik berekend bij normaal stookgedrag en zou op 1200 kuub komen.
enkele weken terug heeft eneco mij de eindafrekening verstuur met een te hoog geschat verbruik, (ongever 1200 kuub) in werkelijkheid was dit 150 kuub over het afgelopen jaar. enenco heeft dit 2 weken terug recht gezet. alleen zijn de nieuwe gegevens nog niet bekend bij cogas waardoor zij mij nog steeds inschalen in het tarief tussen de 500 en 4000 kuub. 
ik heb de gasmeterstand van 1 december doorgegeven (weer raar dat ik dat moet doen omdat ik een slimme meter heb) vanaf december is het lagere tarief dus voor mij van toepassing.
helaas geldt het lagere tarief niet voor de afgelopen maanden. ik krijg van cogas geen geld terug maar betaal vanaf nu wel het transporttarief van 10 euro ipv 15 euro per maand.

nu moet eneco alleen nog ervoor zorgen dat ik voor de maand december het juiste tarief doorberekend krijg. misschien kan kelly daar even naar kijken?
Reputatie 5
Badge +3
Bedankt zonnestraal,

Ik neem dit mee in de bestaande communicatie tussen de afdeling facturatie en de netbeheerder. Ik kom zo snel mogelijk met een inhoudelijke reactie. Na vandaag ben ik er een paar dagen niet. Ik ben er donderdag 12 december weer.

Groet, Kelly

@jvdl,
Ik ga nu naar je PB kijken.
Eindafrekening van enco is onduidelijk, heb er vragen over gesteld via de email. nu ongeveer 2 weken later nog steeds geen antwoord. Bellen wordt je in de wacht gezet er zijn er nog ... wachtende voor je. Dit werkt niet. Volgens mij ben ik niet de enige.
Reputatie 6
Badge +1
Beste @slootweg,

het is vervelend dat je de eindafrekening onduidelijk vind. In mijn Eneco staat ook een uitleg over de eindafrekening en hoe deze tot stand komt. Zie https://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/voorwaarden-en-brochures/jaarnota/toelichtingjaarnota.ashx

Daarbij de vraag om wat specifieker ter zijn ( zonder persoonlijke gegevens te verstrekken) in je vraagstelling, zodat andere forummers of een moderator je ook een goed en pasend andwoord kan geven.
Hoi slootweg,

Erg vervelend, maar je hebt nu de weg naar dit forum gevonden.
Er zal straks een moderator contact met je opnemen en het e.a.a. met je doornemen.
Komt goed!

P.s handig is al je al kort en krachtig hier vast een paar vragen plaatst!
Eind november 2013 krijg ik de jaarnota. Deze rammelt aan alle kanten. Ik stuur dus een bericht en krijg snel antwoord. Binnen 4 tot 6 weken ga ik een correctienota ontvangen. Wie scheta mijn verbazing, als ik begin december 2013 een correctienota krijg. Alleen het voorschotbedrag is gewijzigd. Geen correctie op betaalde voorschotbedragen of terugleververgoeding.
Reputatie 5
Badge +3
@zonnestraal,

We zijn nog steeds voor je in overleg met de netbeheerder. Ik ben nog in afwachting van hun reactie. Vandaar dat het best even duurt. Ik hou het gewoon in de gaten en informeer je zodra ik meer informatie heb.

Reageer