jaarnota rammelt aan alle kanten | Eneco Community

jaarnota rammelt aan alle kanten

  • 7 november 2013
  • 32 reacties
  • 1934 Bekeken

op zaterdag 2 november ontving ik mijn jaarnota. 
hier zitten fouten die ik gelijk teruggekoppeld heb via een mail aan eneco (vorige week zaterdag dus)
ik neem aan dat de medewerkers van de helpdesk het heel druk hebben aangezien ik tot op heden geen reactie heb mogen ontvangen.

ik heb slimme meters, de standen worden door eneco uitgelezen. Via mijn eneco kan ik de juiste meterstanden ook zien. Maar op de jaarnota word een schatting gemaakt van de gasstand die ongeveer 7 keer zoveel is als ik gebruik!
(moest 180 kuub zijn, geschat op 1225 kuub)

vervolgens staat bij verbruik dat ik 6 kwh verbruik heb en 131 kwh terug geleverd zou hebben, aangezien dit gesaldeerd moet worden moet de stand 0 kWh verbruik en 125kWh teruglevering zijn. Dit zijn geen schrikbarende standen maar het klopt gewoon niet zoals het nu op de nota staat.

vervolgens wordt het capaciteitstarief van de netbeheerder berekend over het geschatte verbruik. omdat ik echter weining gas verbruik (150 kuub per jaar) moet het capaciteitstarief de helft zijn van wat op de jaarnota staat. 
zie website cogas, http://www.cogas.nl/home/thuis/tarieven/netwerk/NettarievenGasKleinverbruik
dit kan natuurlijk nog aangepast worden als de goede gasmeterstand ingevuld gaat worden, maar ik ben er een beetje bang voor.

Ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die dezelfde zaken tegenkomen (of tegengekomen zijn) en hoe dit is opgelost.

Is het normaal dat er op vragen / klachten /opmerkingen richting eneco niet, of anders wel heel laat gereageerd wordt? Wat voor beleid heeft Eneco hierin?

Hoe kan het dat de slimme meter die bijna dagelijks uitgelezen wordt ( is te zien via mijn eneco) ineens geschat moet worden tbv een jaarnota?
Met name bij een jaarnota zou je toch verwachten dat ze dit nauwkeurig doen, immers daar wordt het voorschotbedrag voor het komende jaar ook op bepaald. 
mijn voorschotbedrag is nu veel hoger geworden omdat eneco onzorgvuldig te werk gaat.


 

32 Reacties

Ook ik heb in eerdere jaren, 2 maal gezien dat danwel het eerste deel van de jaar gebruikers periode geschat wordt dan weer het laatste deel.
Toen nog denkbaar omdat ik de gewone meter had. Die waarop jezelf ook meteen kunt zien wat de standen zijn. De meter waarvan jijzelf de standen moest doorgeven. Toch meende ik dat in beide situaties dit te verklaren was.
De laatste keer namelijk, was er sprake van de verhoging van de btw tarieven door de overheid per juli. Mijn onrust over dit geschatte bedrag betrof de btw die gerekend wordt over een bedrag dat wel eens hoger had kunnen zijn dan in feite ad orde was. Het was niet te zien of men seizoensinvloeden meenam in het berekenen van dit gemiddelde en al helemaal niet mijn pogingen om echt zorgvuldiger / zuiniger met energie om te gaan.
Nu met de slimme meter, die waarvoor ik moet inloggen om te zien wat mijn standen (misschien) zijn, zou van dergelijke geschatte tussenstanden geen sprake meer moeten zijn.
Dat moeten we ook niet willen laten gebeuren.
De transportkosten van Stedin zien er overigens per jaar ook steeds ongeloofwaardiger uit.
Van een kleine euro 150 naar euro 700. Daar ga ik mij dit jaar eens op richten.
tenzij iemand mij kan uitleggen hoe dergelijke verhogingen kunnen worden verklaard?


Maar hij heeft wel een punt. Je bet een slimme meter, dus niks geschatte standen of correctienota. Gewoon in een keer goed regelen. De slimme meter teeft accuraat de standen per dag door. Daar is niks geschat voor nodig.

eind deze maand krijg ik ook mijn eerste jaarnora en ik ga er ook vanuit dat ze de daadwerkelijke standen gebruiken vanuit mijn slimme meter en geen geschatte standen.  Anders ga ik niet vrolijk worden, want dat was immers een voordeel van het in bezit hebben van een slimme meter.
Reputatie 5
Badge +3
Gisteren heb ik contact gehad met cogas.
het volgende is aan de hand:
ik ben 1,5 jaar teug hier komen wonen. toen is mijn gasmeterstand genoteerd. 3 maand later is een meteropnemer geweest. dit was in de zomer.
toen is mijn jaarverbruik berekend bij normaal stookgedrag en zou op 1200 kuub komen.
enkele weken terug heeft eneco mij de eindafrekening verstuur met een te hoog geschat verbruik, (ongever 1200 kuub) in werkelijkheid was dit 150 kuub over het afgelopen jaar. enenco heeft dit 2 weken terug recht gezet. alleen zijn de nieuwe gegevens nog niet bekend bij cogas waardoor zij mij nog steeds inschalen in het tarief tussen de 500 en 4000 kuub. 
ik heb de gasmeterstand van 1 december doorgegeven (weer raar dat ik dat moet doen omdat ik een slimme meter heb) vanaf december is het lagere tarief dus voor mij van toepassing.
helaas geldt het lagere tarief niet voor de afgelopen maanden. ik krijg van cogas geen geld terug maar betaal vanaf nu wel het transporttarief van 10 euro ipv 15 euro per maand.

nu moet eneco alleen nog ervoor zorgen dat ik voor de maand december het juiste tarief doorberekend krijg. misschien kan kelly daar even naar kijken?


Beste zonnestraal,

Het heeft 'even' geduurd, maar wij hebben ondertussen antwoord van de netbeheerder ontvangen, met betrekking tot het capaciteitstarief. We hebben de netbeheerder verzocht het capaciteitstarief tussen 12-11-2012 en 19-10-2013 te wijzigen, op basis van een verbruik kleiner dan 500 m³. Tot onze spijt heeft de netbeheerder ons verzoek niet ingewilligd. Zij geven aan het capaciteitstarief niet met terugwerkende kracht aan te passen conform wet- en regelgeving. Wel hebben zij het tarief per 8 januari 2014 aangepast, voor toekomstige afrekeningen.

Het spijt me dat ik je na deze tijd geen positiever nieuws kan brengen. Ik hoop wel dat ik je voldoende heb geïnformeerd.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Hoi Kelly

Geen idee wat de collega heeft gedaan. Inmiddels een andere "jaarnota" ontvangen. Echter de puzzel wordt alleen ingewikkelder.
Voorschotbedragen van beide "jaarnota"s" dienen opgeteld te worden en dan kloppen ze.
Salderen klopt op 2 punten niet. Aantal kWh en bedrag kWh
Gasverbruik klopt niet, omdat beginstand niet goed van eindstand is afgetrokken.

Is het echt veel moeite een (1) jaarnota op te maken?


Hallo,

Ik had nog niet op de je bericht gereageerd maar heb begrepen dat je inmiddels al contact hebt gehad met een collega en dat een en ander nu opgehelderd is. Klopt dat?

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@zonnestraal,

De correctienota is -inmiddels- in de maak. Je ontvangt deze zo snel mogelijk.
Hoi Kelly

Geen idee wat de collega heeft gedaan. Inmiddels een andere "jaarnota" ontvangen. Echter de puzzel wordt alleen ingewikkelder.
Voorschotbedragen van beide "jaarnota"s" dienen opgeteld te worden en dan kloppen ze.
Salderen klopt op 2 punten niet. Aantal kWh en bedrag kWh
Gasverbruik klopt niet, omdat beginstand niet goed van eindstand is afgetrokken.

Is het echt veel moeite een (1) jaarnota op te maken?





@gebruiker,

Welkom op ons forum en bedankt voor je bericht. Excuses voor de late reactie.
Ik vraag aan mijn collega, die hier al mee bezig is, wat de huidige stand van zaken is. Ik informeer je hier zsm over.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@gebruiker,

Welkom op ons forum en bedankt voor je bericht. Excuses voor de late reactie.
Ik vraag aan mijn collega, die hier al mee bezig is, wat de huidige stand van zaken is. Ik informeer je hier zsm over.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@slootweg,

Welkom op het forum. Vervelend dat de eindnota onduidelijk is voor je en dat je nog geen reactie op je e-mail hebt ontvangen. Is je vraag in de tussentijd beantwoord of kunnen wij hier iets voor je doen? Geef dan aub aan wat er onduidelijk is voor je, dan kijken we graag met je mee.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@zonnestraal,

We zijn nog steeds voor je in overleg met de netbeheerder. Ik ben nog in afwachting van hun reactie. Vandaar dat het best even duurt. Ik hou het gewoon in de gaten en informeer je zodra ik meer informatie heb.
Eind november 2013 krijg ik de jaarnota. Deze rammelt aan alle kanten. Ik stuur dus een bericht en krijg snel antwoord. Binnen 4 tot 6 weken ga ik een correctienota ontvangen. Wie scheta mijn verbazing, als ik begin december 2013 een correctienota krijg. Alleen het voorschotbedrag is gewijzigd. Geen correctie op betaalde voorschotbedragen of terugleververgoeding.
Hoi slootweg,

Erg vervelend, maar je hebt nu de weg naar dit forum gevonden.
Er zal straks een moderator contact met je opnemen en het e.a.a. met je doornemen.
Komt goed!

P.s handig is al je al kort en krachtig hier vast een paar vragen plaatst!
Reputatie 6
Badge +1
Beste @slootweg,

het is vervelend dat je de eindafrekening onduidelijk vind. In mijn Eneco staat ook een uitleg over de eindafrekening en hoe deze tot stand komt. Zie https://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/voorwaarden-en-brochures/jaarnota/toelichtingjaarnota.ashx

Daarbij de vraag om wat specifieker ter zijn ( zonder persoonlijke gegevens te verstrekken) in je vraagstelling, zodat andere forummers of een moderator je ook een goed en pasend andwoord kan geven.
Eindafrekening van enco is onduidelijk, heb er vragen over gesteld via de email. nu ongeveer 2 weken later nog steeds geen antwoord. Bellen wordt je in de wacht gezet er zijn er nog ... wachtende voor je. Dit werkt niet. Volgens mij ben ik niet de enige.
Reputatie 5
Badge +3
Bedankt zonnestraal,

Ik neem dit mee in de bestaande communicatie tussen de afdeling facturatie en de netbeheerder. Ik kom zo snel mogelijk met een inhoudelijke reactie. Na vandaag ben ik er een paar dagen niet. Ik ben er donderdag 12 december weer.

Groet, Kelly

@jvdl,
Ik ga nu naar je PB kijken.
Gisteren heb ik contact gehad met cogas.
het volgende is aan de hand:
ik ben 1,5 jaar teug hier komen wonen. toen is mijn gasmeterstand genoteerd. 3 maand later is een meteropnemer geweest. dit was in de zomer.
toen is mijn jaarverbruik berekend bij normaal stookgedrag en zou op 1200 kuub komen.
enkele weken terug heeft eneco mij de eindafrekening verstuur met een te hoog geschat verbruik, (ongever 1200 kuub) in werkelijkheid was dit 150 kuub over het afgelopen jaar. enenco heeft dit 2 weken terug recht gezet. alleen zijn de nieuwe gegevens nog niet bekend bij cogas waardoor zij mij nog steeds inschalen in het tarief tussen de 500 en 4000 kuub. 
ik heb de gasmeterstand van 1 december doorgegeven (weer raar dat ik dat moet doen omdat ik een slimme meter heb) vanaf december is het lagere tarief dus voor mij van toepassing.
helaas geldt het lagere tarief niet voor de afgelopen maanden. ik krijg van cogas geen geld terug maar betaal vanaf nu wel het transporttarief van 10 euro ipv 15 euro per maand.

nu moet eneco alleen nog ervoor zorgen dat ik voor de maand december het juiste tarief doorberekend krijg. misschien kan kelly daar even naar kijken?
Reputatie 7
Badge +7
Hallo jvdl,

Wil je aangeven wat er voor jou niet duidelijk is?

Groet, Kelly


Goedemorgen Kelly,
ik doe dat vandaag even via een pb als je dat goed vind.
mvg,
jan
Reputatie 5
Badge +3
Hallo jvdl,

Wil je aangeven wat er voor jou niet duidelijk is?

Groet, Kelly
Reputatie 7
Badge +7
hier heb ik ook heel veel twijfels over de jaar nota en dan met name over de transport kosten
het is maar enkle euro,s  werk maar toch.
Reputatie 5
Badge +3
Beste Zonnestraal,

Met betrekking tot de transportkosten, hebben we de netbeheerder gemaild. We zijn in afwachting van een reactie.
Zodra ik meer weet, breng ik je op de hoogte!

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Zonnestraal,

Je hebt de correctienota zo te lezen al gezien.
De voorgaande correctienota van 75,91 euro is komen te vervallen en mag je als niet verzonden beschouwen.

Op de recente correctienota is de eindstand voor gas aangepast. Ook de teruglevering is nu op de juiste manier verwerkt. Je geeft aan dat het transporttarief nog niet klopt. Dit laat ik nog onderzoeken. Ik kom daar nog op terug.

Ik zie dat Brandje inmiddels heeft uitgelegd waardoor er ondanks het feit dat het om een slimme meter gaat, toch geschat is. Het blijft vervelend als zoiets gebeurt. De stand van slimme meter was niet door ons systeem overgenomen en daarom geschat omdat de jaarnota gemaakt moest worden. Het is altijd raadzaam de jaarnota's en met name de standen te controleren na ontvangst.

Groet, Kelly
Hallo Brandje,


wat ik hiermee wil zeggen; Ik kan niet snappen waarom ze de waardes moeten schatten.

gr. zonnestraal
En in mijn specifieke geval, de standen voor het elektra en gas worden tegelijk uitgelezen( in de elktrameter zit namelijk het modem ingebouwd) . op deze eindnota staan wel de goede elektrastanden. 


Hoi zonnestraal,


Waarom ze de waardes moeten schatten heb ik toch uitgelegd? Ik zal het wat uitgebreider doen.
De meterstanden gaan van de Netbeheerder naar de EDSN; een soort verzameldatabank; jouw leverancier kan met jouw toestemming daar jouw data uitvergaren.
De ervaring leert dat het helaas in die schakels wel eens fout gaat; niet erg want de standen komen dan gewoon later, maar als de trein rijdt om een jaarnota te maken, dan is er dus een probleem; de trein wil verder; dus wordt het schatten.
Vandaar mijn eerdere visie!
Hallo Brandje,

ik was er ook niet bang voor dat het uiteindelijk niet goed zou komen, ik weet mijn meterstanden dus controleer ik alles wel en kan het ook aantonen.
Alleen vind ik het wel jammer dat ik als klant er niet op kan vertrouwen dat ze alles naar behoren berekenen.

Op een rechtstreekse mail naar de klantenservice wordt niet gereageerd. en als ik mijn ongenoegen via een forum laat horen kan er wel actie ondernomen worden. daar zet ik wel mijn vraagtekens bij.

Maar alles is nog niet opgelost. ik wacht nog op reactie over het transportarief gas. volgens de website van cogas is dat namelijk minder dan op de eindnota staat.

we zijn er dus nog niet, maar ik wacht nog gewoon rustig af. de grootste bedragen zijn nu immers wel rechtgezet. 

ik vind voor je oplossing betreffende de slimme meter wel wat te zeggen. maar wanneer het uitlezen van een slimme meter om de een of andere reden niet lukt op een dag worden alle waardes en tijdstippen gewoon de volgende dag uitgelezen. Ikzelf heb toestemming gegeven om de meter dagelijks uit te lezen. maar
standaard word hij maar 6 keer jaar uitgelezen. Dan kunnen ze ook achteraf per dag de standen zien.

wat ik hiermee wil zeggen; Ik kan niet snappen waarom ze de waardes moeten schatten.

gr. zonnestraal
En in mijn specifieke geval, de standen voor het elektra en gas worden tegelijk uitgelezen( in de elktrameter zit namelijk het modem ingebouwd) . op deze eindnota staan wel de goede elektrastanden. 
Hoi zonnestraal,

Zoals ik al verwachtte komt het met een correctienota heus wel goed.
Ook hier is het vevelend om te zien wat er allemaal ontstaat als Eneco de standen door welke oorzaak ook niet doorkrijgt en tot schatting over gaat.
Begrijpelijk want de trein moet door.
Ik ben ook nieuwsgierig of er ooit ZEKER bij slimme meters een stop (bv 2 weken)in het systeem komt om de standen handmatig optevragen en in te kloppen.
Zo heeft de klant de mogelijkheid om er voor te zorgen dat er een jaarnota met juiste standen wordt afgeschoten!
zojuist de 2e correctienota mogen ontvangen.

nu is de gasmeterstand juist ingevuld. uiteraard volgt daarop een heel ander eindbedrag.
HOERA!

helaas is het nog niet zoals het wezen moet.

mijn gasverbruik over het afgelopen jaar was 153 kuub.
er wordt echter een transporttarief berekend van €14,57. per maand
op de website van cogas staat echter dat bij een gasverbruik lager dan 500 kuub gas per jaar het transportarief €10,03 per maand is.
een verschil van €4,54 per maand. (€54,54 per jaar)
tevens is voor het bepalen van het nieuwe voorschotbedrag ook gerekend met het te hoge tarief.
ik weet dat het geen schokkende bedragen zijn, maar volgens mij moet zo'n eindnota gewoon kloppen, of het nu hoge of lage bedragen zijn.

misschien dat Kelly hier nog even naar zou willen kijken.
Hallo kelly,

goed om te horen dat er aan gewerkt wordt.

kun je eigenlijk verklaren hoe het kan dat meterstanden geschat worden? ik vind het zo vreemd ivm de slimme meter. de meterstanden staan namelijk netjes iedere dag op mijn eneco. die standen hebben jullie dan toch?  

wat ik ook vreemd vind, ik lees via een andere site (energiemanageronline.nl)  ook mijn meterstanden uit, dat gaat via jullie servers. daar staan de meterstanden van het terugleveren wel netjes in. waarom kan ik die op mijn eneco niet uitlezen?
Reputatie 5
Badge +3
Hallo zonnestraal,

Of ik vandaag nog antwoord ontvang, is niet zeker. Ik ben er in ieder geval mee bezig en informeer je zsm!

Groet, Kelly

Reageer