jaarnota rammelt aan alle kanten | Eneco Community

jaarnota rammelt aan alle kanten

• 7 november 2013
  • 32 reacties
  • 1932 Bekeken

Toon eerste bericht

32 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
@slootweg,

Welkom op het forum. Vervelend dat de eindnota onduidelijk is voor je en dat je nog geen reactie op je e-mail hebt ontvangen. Is je vraag in de tussentijd beantwoord of kunnen wij hier iets voor je doen? Geef dan aub aan wat er onduidelijk is voor je, dan kijken we graag met je mee.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@gebruiker,

Welkom op ons forum en bedankt voor je bericht. Excuses voor de late reactie.
Ik vraag aan mijn collega, die hier al mee bezig is, wat de huidige stand van zaken is. Ik informeer je hier zsm over.

Groet, Kelly
Hoi Kelly

Geen idee wat de collega heeft gedaan. Inmiddels een andere "jaarnota" ontvangen. Echter de puzzel wordt alleen ingewikkelder.
Voorschotbedragen van beide "jaarnota"s" dienen opgeteld te worden en dan kloppen ze.
Salderen klopt op 2 punten niet. Aantal kWh en bedrag kWh
Gasverbruik klopt niet, omdat beginstand niet goed van eindstand is afgetrokken.

Is het echt veel moeite een (1) jaarnota op te maken?

@gebruiker,

Welkom op ons forum en bedankt voor je bericht. Excuses voor de late reactie.
Ik vraag aan mijn collega, die hier al mee bezig is, wat de huidige stand van zaken is. Ik informeer je hier zsm over.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@zonnestraal,

De correctienota is -inmiddels- in de maak. Je ontvangt deze zo snel mogelijk.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi Kelly

Geen idee wat de collega heeft gedaan. Inmiddels een andere "jaarnota" ontvangen. Echter de puzzel wordt alleen ingewikkelder.
Voorschotbedragen van beide "jaarnota"s" dienen opgeteld te worden en dan kloppen ze.
Salderen klopt op 2 punten niet. Aantal kWh en bedrag kWh
Gasverbruik klopt niet, omdat beginstand niet goed van eindstand is afgetrokken.

Is het echt veel moeite een (1) jaarnota op te maken?

Hallo,

Ik had nog niet op de je bericht gereageerd maar heb begrepen dat je inmiddels al contact hebt gehad met een collega en dat een en ander nu opgehelderd is. Klopt dat?

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Gisteren heb ik contact gehad met cogas.
het volgende is aan de hand:
ik ben 1,5 jaar teug hier komen wonen. toen is mijn gasmeterstand genoteerd. 3 maand later is een meteropnemer geweest. dit was in de zomer.
toen is mijn jaarverbruik berekend bij normaal stookgedrag en zou op 1200 kuub komen.
enkele weken terug heeft eneco mij de eindafrekening verstuur met een te hoog geschat verbruik, (ongever 1200 kuub) in werkelijkheid was dit 150 kuub over het afgelopen jaar. enenco heeft dit 2 weken terug recht gezet. alleen zijn de nieuwe gegevens nog niet bekend bij cogas waardoor zij mij nog steeds inschalen in het tarief tussen de 500 en 4000 kuub. 
ik heb de gasmeterstand van 1 december doorgegeven (weer raar dat ik dat moet doen omdat ik een slimme meter heb) vanaf december is het lagere tarief dus voor mij van toepassing.
helaas geldt het lagere tarief niet voor de afgelopen maanden. ik krijg van cogas geen geld terug maar betaal vanaf nu wel het transporttarief van 10 euro ipv 15 euro per maand.

nu moet eneco alleen nog ervoor zorgen dat ik voor de maand december het juiste tarief doorberekend krijg. misschien kan kelly daar even naar kijken?

Beste zonnestraal,

Het heeft 'even' geduurd, maar wij hebben ondertussen antwoord van de netbeheerder ontvangen, met betrekking tot het capaciteitstarief. We hebben de netbeheerder verzocht het capaciteitstarief tussen 12-11-2012 en 19-10-2013 te wijzigen, op basis van een verbruik kleiner dan 500 m³. Tot onze spijt heeft de netbeheerder ons verzoek niet ingewilligd. Zij geven aan het capaciteitstarief niet met terugwerkende kracht aan te passen conform wet- en regelgeving. Wel hebben zij het tarief per 8 januari 2014 aangepast, voor toekomstige afrekeningen.

Het spijt me dat ik je na deze tijd geen positiever nieuws kan brengen. Ik hoop wel dat ik je voldoende heb geïnformeerd.

Groet, Kelly
Ook ik heb in eerdere jaren, 2 maal gezien dat danwel het eerste deel van de jaar gebruikers periode geschat wordt dan weer het laatste deel.
Toen nog denkbaar omdat ik de gewone meter had. Die waarop jezelf ook meteen kunt zien wat de standen zijn. De meter waarvan jijzelf de standen moest doorgeven. Toch meende ik dat in beide situaties dit te verklaren was.
De laatste keer namelijk, was er sprake van de verhoging van de btw tarieven door de overheid per juli. Mijn onrust over dit geschatte bedrag betrof de btw die gerekend wordt over een bedrag dat wel eens hoger had kunnen zijn dan in feite ad orde was. Het was niet te zien of men seizoensinvloeden meenam in het berekenen van dit gemiddelde en al helemaal niet mijn pogingen om echt zorgvuldiger / zuiniger met energie om te gaan.
Nu met de slimme meter, die waarvoor ik moet inloggen om te zien wat mijn standen (misschien) zijn, zou van dergelijke geschatte tussenstanden geen sprake meer moeten zijn.
Dat moeten we ook niet willen laten gebeuren.
De transportkosten van Stedin zien er overigens per jaar ook steeds ongeloofwaardiger uit.
Van een kleine euro 150 naar euro 700. Daar ga ik mij dit jaar eens op richten.
tenzij iemand mij kan uitleggen hoe dergelijke verhogingen kunnen worden verklaard?

Maar hij heeft wel een punt. Je bet een slimme meter, dus niks geschatte standen of correctienota. Gewoon in een keer goed regelen. De slimme meter teeft accuraat de standen per dag door. Daar is niks geschat voor nodig.

eind deze maand krijg ik ook mijn eerste jaarnora en ik ga er ook vanuit dat ze de daadwerkelijke standen gebruiken vanuit mijn slimme meter en geen geschatte standen.  Anders ga ik niet vrolijk worden, want dat was immers een voordeel van het in bezit hebben van een slimme meter.

Reageer