Jaarnota klopt niet, antwoord Eneco via mail zwaar onvoldoende | Eneco Community

Jaarnota klopt niet, antwoord Eneco via mail zwaar onvoldoende

• 4 januari 2013
  • 12 reacties
  • 1365 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 16 reacties
Ik hoop dat iemand van Eneco mij zo spoedig mogelijk te woord kan staan en hopelijk ook uitleg kan geven.

Vorig jaar hield ik, na afrek van het voorschotbedrag van januari, een bedrag van 444,86 over. 
Dit jaar, hoewel ik minder gas en elektra verbruikt heb, slechts 18, 92
?? 

Eind vorig jaar/ begin 2012 heb ik een contract afgesloten voor 3 jaar waar de prijzen van 2011 gehanteerd zouden worden.
Het voorschotbedrag wat ik in 2011  en 2012 betaalde was 140,- Dus daar was geen verschil in.
Ik zou nu dus opeens 400,- duurder uit zijn,

Er klopt iets niet! 

Ik laat expres altijd  een wat hoger voorschotbedrag afschrijven uit veiligheid en om een spaarpotje te kunnen maken.
Ik leef van een uitkering en sparen schiet er verder bij in. 

Wie kan en wil meekijken. De nota is zo ingewikkeld tegenwoordig dat je er bijna hogere wiskunde voor gestudeerd moet hebben....

Ik heb al een mail naar Eneco gestuurd en kreeg vandaag een nietszeggend antwoord terug!! 
Bellen doe ik alleen in uiterste geval om niet ook nog eens een hoge telefoonrekening te krijgen! 

Ik ben al bijna 20 jaar trouwe klant van Eneco, nooit ook maar iets op aan te merken gehad.... 
Ik hoop dat zo blijft.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

Om zelf maar even antwoord te geven...

Heb eerst wat mailtjes naar Eneco gestuurd maar kreeg daar een nietszeggend, algemeen antwoord op.
Toen naar de klantenservice gebeld waar wel begrip voor de vraag en situatie was. 
De nota is dit jaar zo onoverzichtelijk dat ik er geen bal van begrijp. 

In de eerdere mailtjes werd geschreven dat ik ook minder gas verbruikt had, maar de meneer van de klantenservice heeft alles uitgezocht en nagerekend en zag dat ik juist veel meer, zo'n 350 m3  meer had verbruikt. In het notaoverzicht kon ik dat niet uithalen. Er staan geschatte getallen, getallen die ik doorgegeven heb, en dat is maar een fractie van de chaos in het overzicht. 

Nou heb ik afgelopen jaar diverse storingen aan mijn combi (hr) ketel gehad waar zelfs door een fout van een monteur er gas lekte en ik de ochtend na de reparatie wakker werd terwijl het huis naar gad stonk! 
Ik had dood kunnen zijn! :mad:

Maar goed, ik weet niet of het kan dat als er zo'n 17 uur gas lekt dat ook zoveel kan zijn, maar ik heb in ieder geval de woningbouw, van wie ik de ketel huur, om compensatie gevraagd. Zij huren weer een bedrijf in die het onderhoud doet dus het zal mij benieuwen. Het zou toch net mogelijk moeten zijn dat door zo'n storing en fout van een monteur, ik voor die kosten op zou moeten draaien... toch? 

Wat ik nog wel vreemd vind is dat de transportkosten zo erg zijn gestegen.zo'n 150 euro zou dan zijn,  Ik hoor weinig mensen erover , hebben die dat dan niet? 
Reputatie 3
Badge
Beste Aaltje,

Geschatte standen? Heb je niet de werkelijke standen doorgegeven? Zo niet kan je dit alsnog doen. Hoeveel is je verbruik geweest dan? Als di meer is dan vorig jaar dan kan het kloppen dat je minder terug krijgt. Zijn ze geschat hebben ze mogelijk meer verbruik gerekend, kan je hier iets meer over vertellen.
Hai Jeroen,

Nee ik heb gewoon de meterstanden doorgegeven. 
Maar op het overzicht staan dus, EN standen die eneco geschat heeft, EN de meterstanden die ik doorgegeven heb,
Daarbij heb ik ook een dag en nachtteller, alles staat er dus dubbel, ook van het gasverbruik.
Het is echt heel onoverzichtelijk. 

En ik verbruik meestal aan gas zo tussen de 1200 en 1300 kuub, Nu ruim 1600.... zo ongeveer. 
Er is niks veranderd in mijn leefsituatie, ik ben juist nog zuiniger gaan doen, kook ook veel electrisch. 

Als ik het grafiekje bekijk over het verschil tussen mijn verbruik en die van bewoners in deze wijk verbruik ik de helft van de rest maar gas juist veel meer... 
Ik heb de woningbouw geschreven dat ze misschien mijn cv ketel maar moeten vervangen! 
Reputatie 3
Badge
Ervaringen met reacties op het forum zijn bij mij positief. Mogelijk zal moderator Kelly of Joep je morgen een uitgebreid antwoord sturen na aanleiding van je berichten hier. Ik ben benieuwd hoe het precies zit. Kan me voorstellen dat je hier van baalt
De Forum moderators zijn ook goed en heb ik niks op aan te merken Jeroen. 
Maar mijn 'zaak'  is gewoon nogal ingewikkeld en als er andere vragenstellers zijn die veel aansdacht 'eisen' dan hebben ze mijn vraag waarschijnlijk over het hoofd gezien.

Maar degene die mijn e-mails beantwoorde heeft gewoon niets uitgezocht, alleen een algemeen antwoord van gehad. 
Dus ten einde raad, tegen mijn principe vanwege de kosten, toch maar gebeld. Mijn geduld raakte gewoon op.
En het is gewoon ook te ingewikkeld om op te schrijven. 

Maarre Jeroen, jij hebt al veel badges, ze kunnen jou wel in dienst nemen bij Eneco, je bent zoveel hier op dit forum en alle hulp die je bied...  (y) 
Reputatie 3
Badge
Ik weet lang niet alles maar lees veel. Ik doe me best.
Ik weet niet wat er gebeurt als ik op die Duim rechtsboven klik, maar een 'duimpje' voor jou Jeroen. Het is fijn als er tenminste iemand rageert! :)
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor het compliment maar daar doe ik het niet voor. 🙂 ik ben geïnteresseerd geraak in energie en vind het fijn als k een ander helpen kan en hoop als ik vragen heb dat mensen mij ook helpen. 🙂 heb de laatst tijd veel tijd gehad om te reageren en zal nu wat minder worden maar alle beetjes helpen.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo aaltje,

Ik heb je bericht gelezen. Door de vakantieperiode was de bezetting van de moderators even wat minder, vandaar de wat latere reactie. Sorry daarvoor. Ook excuses voor het eerste antwoord dat je van ons per mail kreeg, dat was kennelijk erg onvoldoende. Ik geef je hieronder graag een toelichting op de jaarnota's.

Ik heb je jaarnota's bekeken. Begin 2012 kreeg je inderdaad 444,86 euro terug. Op die jaarnota brengen we over een periode van 349 dagen een verbruik van 1256 m³ en 1820 kWh in rekening. Dit jaar brengen we op de jaarnota een langere periode in rekening, namelijk 372 dagen (van 27 november 2011 tot 3 december 2012). De begin- en eindstanden die je op de beide nota's ziet staan, zijn werkelijk. Op de recente jaarnota hebben we tussendoor de standen op 18 januari 2012 geschat. Dat heeft te maken met het nieuwe contract wat toen in is gegaan.

Je kan op de jaarnota zien dat je tussen 27 november 2011 en 3 december 2012 in totaal 1559 m³ en 1940 kWh hebt verbruikt. Hoewel de periode op de recente jaarnota 3 weken langer is dan op de voorgaande nota, is het gasverbruik in verhouding toch aanzienlijk hoger dan voorheen. Het resulteert weliswaar niet in een bijbetaling, maar zorgt er wel voor dat de teruggave lager is dan je verwacht had. Daar komt bij, dat de instaptarieven van het vaste contract, wat hoger liggen dan de tarieven die je daarvoor had. Dat in combinatie met een hoger verbruik, verklaart het verschil.

Je gaf zelf al aan dat de ketel gas gelekt heeft. Zo'n 17 uur. Ik kan je niet vertellen of die 17 uur gelijk staat aan het meerverbruik. Dat hangt ook een beetje af van het lek zelf, hoe groot het was e.d. Maar het lijkt me aannemelijk dat dit heeft bijgedragen aan het hogere verbruik.

Ik hoop dat ik je met deze uitleg een beter inzicht in de nota's en de kosten heb gegeven.

Groet, Kelly
Ik heb net de zelfde vraag uit gezet.
Ook een contract van 3 jaar afgesloten en de prijzen zijn na een jaar ook allemaal omhoog gegaan. Ik ben benieuwd of dit aangepast wordt.

groeten Frank

Ik hoop dat iemand van Eneco mij zo spoedig mogelijk te woord kan staan en hopelijk ook uitleg kan geven.

Vorig jaar hield ik, na afrek van het voorschotbedrag van januari, een bedrag van 444,86 over. 
Dit jaar, hoewel ik minder gas en elektra verbruikt heb, slechts 18, 92
?? 

Eind vorig jaar/ begin 2012 heb ik een contract afgesloten voor 3 jaar waar de prijzen van 2011 gehanteerd zouden worden.
Het voorschotbedrag wat ik in 2011  en 2012 betaalde was 140,- Dus daar was geen verschil in.
Ik zou nu dus opeens 400,- duurder uit zijn,

Er klopt iets niet! 

Ik laat expres altijd  een wat hoger voorschotbedrag afschrijven uit veiligheid en om een spaarpotje te kunnen maken.
Ik leef van een uitkering en sparen schiet er verder bij in. 

Wie kan en wil meekijken. De nota is zo ingewikkeld tegenwoordig dat je er bijna hogere wiskunde voor gestudeerd moet hebben....

Ik heb al een mail naar Eneco gestuurd en kreeg vandaag een nietszeggend antwoord terug!! 
Bellen doe ik alleen in uiterste geval om niet ook nog eens een hoge telefoonrekening te krijgen! 

Ik ben al bijna 20 jaar trouwe klant van Eneco, nooit ook maar iets op aan te merken gehad.... 
Ik hoop dat zo blijft.
Reputatie 3
Badge
Ik heb je net antwoord gegeven in je andere topic. Ik neem aan dat je nog geen reactie had gehad van eneco? als dit klopt zou je vraag dus niet hier thuis horen. vandaar dat ik je in het andere topic opweg probeer te helpen. 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Beste frankie,
Je vraag is beantwoord in dit topic.

Ik sluit dit topic om het overzicht te bewaren.

Kelly