Jaarnota - hoge bijbetaling | Eneco Community
vraag

Jaarnota - hoge bijbetaling

  • 11 oktober 2014
  • 36 reacties
  • 5838 Bekeken


Toon eerste bericht

36 Reacties

Beste Murat71, hartelijk bedankt voor je bericht op ons forum, al is de reden natuurlijk verre van leuk. Je gasverbruik is inderdaad flink toegenomen in vergelijking met vorig jaar. Belangrijk is om daarbij na te gaan of er iets veranderd is in je verbruikspatroon. Helaas kan ik het op afstand niet bepalen, maar mijn vermoeden is dat er geen gaslek is. In dat geval had je dit namelijk allang geroken. Daarnaast is het verbruik ten opzichte van 2013 weliswaar flink gestegen, als we naar het verbruik in 2011 en 2012 kijken is de stijging al flink minder. Er bestaat om die reden de kans dat de gasstand die je op 20 september 2013 aan ons doorgaf, niet conform de werkelijkheid was. Je kan je bijvoorbeeld heel goed in ene cijfer hebben vergist. Vorig jaar kreeg je daardoor te veel terug, wat nu weer resulteert in een flinke bijbetaling.

Voor elektriciteit geldt eigenlijk hetzelfde. Je verbruik vorig jaar was wel erg laag gezien je gezinssamenstelling, de kans is dus zeker aanwezig dat er toen iets niet goed is gegaan bij het doorgeven van de standen. Zoals verschillende forumleden hier boven al aangeven, is het inderdaad raadzaam, zeker nu de winter weer voor ons ligt, je verbruik goed bij te houden en te noteren. Eventueel zou ook een Toon-thermostaat kunnen helpen je verbruik onder controle te houden.

Wat blijft is natuurlijk de forse bijbetaling en je nieuwe termijnbedrag. Uiteraard kijken we hier graag samen naar. Om die reden nemen we deze week nog even telefonisch contact met je op om te kijken naar wat er mogelijk is.

Groet Martijn
Hoi Murat, ''je hebt geen gaslek want dat had je het wel geroken.........?'' nouwwwwwwwww.......... dat zeggen ze allemaal, maar de praktijk is anders: Ik heb niks geroken en had wel degelijk een behoorlijk gaslek...... dus laat het door een ERKEND bedrijf onderzoeken, ik ken er wel een hoor: ''Kalisvaart'' google maar - die heeft het bij mij ook gevonden voor een klein bedragje alles onderzocht. Ik had dus al jaren een gaslek en van die idiote rekeningen die jij beschrijft; Meerdere mensen waren onder de vloer gekropen en niemand rook wat...... dus het onderzoeken waard met een gespecialiseerd bedrijf! succes!!!
Hallo Sarah bedankt voor je reactie ik ben al met de woningbedrijf en stedin bezig als ik er met hun niet uitkom zal ik zeker een onderzoek starten ik blijf er bij ik kan nooit 5000 m3 gas hebben gebruikt in de afgelopen jaar en ook niet 8000 kw electriciteit hoop dat de eneco ook nog ff wil gaan kijken want ook al heb ik nu mijn termijnbedrag laten verhogen en ik heb een betalingsregeling geregeld met Eneco iets klopt er gewoon niet!!!!

Murat
Precies, dat idee had ik ook, dus zoek het goed uit....... Ik heb 3 bedrijven in mijn huis gehad, die onder de vloer kropen en bedrijf 3 vond het en dit NADAT ENECO mij al maanden ervoor had afgesloten voor een gaslek. Het bedrijf dat ik toendertijd inhuurde om dit op te lossen kon niks vinden en sloot mij doodleuk weer aan........ iedereen riep: tja ja..... raar he mevrouw......... Ik was radeloos..... gelukkig vond bedrijf 3 het wel..... Hier heb ik veel hulp gehad en met behulp van de leden op dit forum wat praktische tips gekregen mbt sluipverbruikers die ik zelf niet door had - zoals boilertjes die je op de E stand moet zetten enzo. Kleintjes, maar wel leuk om te weten. En mensen die veel meer verstand hebben van energie en gas dan ik komen met hun input, zooooooooo fijn - tis echt een goed forum!!! Ik hoop dat je TOON hebt? Dat gaat echt helpen het goed te kunnen monitoren. Nou Murat nogmaals heel veel succes!!
Hallo Sarah,

bedankt ik hoop nog op een reactie van de Eneco!!!!

Murat
Reputatie 5
Badge +3
Beste Martijn,

bedankt voor je reactie, ik heb inmiddels een heel goed gesprek gehad met een medewerkster heb mijn termijnbedrag laten aanpassen van 137 euro naar 220 euro en een betalingsregeling voor 3 jaar waar voor mijn dank ik ben echt heel goed geholpen en alles is mij goed uitgelegd. Toch vind ik het een vreemd verhaal ik heb naar gebruik van de afgelopen 6 maanden gekeken die zijn echt heel erg normaal bij mij blijft het verhaal hoe kan er zon groot verschil tussen zitten ik ben jarenlang klant bij jullie zie mijn overzichten zoveel heb ik nog nooit meegemaakt ruim 5000 m3 binnen een jaar en 8500 kw is toch absurd hoog ik heb inmiddels contact gehad met stedin helaas heb ik geen 600 euro anders zou ik naar mijn meters willen laten controleren hopelijk willen jullie nog zo vriendelijk zijn om nog een keer kritisch te kijken naar mijn verbruik en mij adviezen te geven als ik niet ben afgetapt hoe kan het zo zijn dat ik dan 4 keer zoveel hebt gebruikt dan de afgelopen jaren terwijl er niks is veranderd in mijn huishouden of gezinssamenstelling. Hopelijk willen jullie nog een keer voor mij kijken alvast bedankt.

Murat



Hallo Murat,

Goed dat je al telefonisch contact met ons hebt gehad. Moderator Martijn is een weekje vrij dus ik heb het van hem overgenomen en meegekeken naar je energieverbruik.
In de aantekeningen lees ik terug dat er geconstateerd is dat er vorig jaar (2013) verkeerde standen zijn gebruikt voor de jaarnota. Wat hier de oorzaak precies van is, is mij niet duidelijk. Als gevolg van de verkeerde meterstanden heb je vorig jaar niet alleen te weinig afgerekend op de jaarnota, maar was het termijnbedrag ook gebaseerd op een te laag verbruik. Een teruggave van 895,80 is natuurlijk fijn om te zien, maar wel reden om de jaarnota nog eens te controleren. Een dergelijk tegoed kan terecht zijn wanneer je ineens veel minder bent gaan gebruiken dan voorheen, maar vaker geeft het aan dat er iets niet goed gegaan is. Je termijnbedrag is toen ook gedaald van 241 euro naar 137 euro. Als er in jouw woon- en leefsituatie ondertussen niets (of niet veel) veranderd is, had dat wel een alarmbel moeten zijn. Het is waarschijnlijk niet meer nodig om te zeggen, maar controleer de jaarnota ieder jaar goed en Brandje (Ton) adviseert je terecht om het tussentijds ook in de gaten te houden. Zo voorkom je zulke onprettige verassingen.

De meterstanden van september 2014 (de eindstanden op je jaarnota) zijn overigens geschat. Weliswaar zijn ze geschat op basis van de werkelijk opgenomen standen uit april 2014, maar het kan alsnog lonen om de standen te controleren. Heb je dus al gekeken naar de huidige standen om te controleren of de schatting niet teveel afwijkt? Anders kun je een correctie bij mij aanvragen om te voorkomen dat er volgend jaar weer een scheef beeld ontstaat.

Graag ontvang ik in ieder geval de huidige meterstanden van je (mag ook via een PB) zodat ik goed kan zien wat je daadwerkelijk hebt verbruikt tussen 2012 en 2014. Dan kan ik je ook aangeven in hoeverre dat afwijkt van het landelijk gemiddelde, als dat al het geval is.

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groet, Kelly

PS: voor het overzicht van het forum heb ik de titel van je bericht aangepast en je bericht verplaatst naar het forum 'servicevragen'.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Ikim35,

Welkom op ons forum! Goed dat je hier aangemeld hebt.
Op het forum kunnen klanten elkaar helpen, maar waar nodig springen wij natuurlijk ook bij. Gemiddeld binnen 2 werkdagen kun je een reactie van ons verwachten, zeker als er nog geen ander forumlid gereageerd heeft.

Ik zie dat je vandaag al contact met ons hebt gehad en afgelopen vrijdag heb je ons een brief gestuurd. Er is al een correctie voor je aangevraagd en deze ontvang je zo snel mogelijk. Ben je tijdens het telefoongesprek vandaag goed geholpen of heb je nog vragen op dit moment?

Groet, Kelly
Inzake Murat zat ik in essentie dus goed, verkeerde standen, geschatte standen, foutieve voorschotbedragen en in eerdere situatie een grote teruggave.
Met de uitleg van Kelly moet het nu volledig duidelijk zijn.
Murat had al aangegeven nu de standen te gaan bijhouden, hopelijk houdt hij vol, want in zo'n situatie wil je toch niet nog een keer geraken.
Reputatie 3
Badge
Eerst verkeerde standen en nu geschatte standen op basis van een opname uit April? Dat maakt de jaarnota wel heel erg onnauwkeurig. Ik zou heel snel nog even kijken naar de meterstanden, om te zien of dat er afwijkingen zijn zoals Kelly aangeeft.

Ik maak altijd vooraf al een berekening op basis van de huidige Stedin/Eneco tarieven om te zien waar de jaarnota op uit zou moeten komen. Een kleine afwijking is altijd wel mogelijk door tussentijdse tariefwijzigingen, maar meestal klopt de uitkomst heel aardig tenzij ergens iets fout is gegaan.
Hallo Kelly,

ik heb je inmiddels 2 pbs verzonden nog steeds geen reactie mogen ontvangen. Graag aub reageren zodat ik meer duidelijkheid krijg.

Trouwens ik heb dinsdag 28 oktober een afspraak met een aannemer via de woningbouwvereniging geregeld ze komen voor een nieuwe gas / elektrakeur op mijn adres. Ik blijf bezig totdat ik weet wat er aan de hand is.

Murat
Reputatie 5
Badge +3
Beste murat71,

Ik heb je pb inmiddels beantwoord. Wij proberen altijd binnen 2 dagen te reageren. Binnen 1 dag lukt helaas niet altijd, zeker niet wanneer het wat drukker is 🙂.
Ik hoop dat mijn uitleg helder voor je is en ik zie je reactie op mijn pb graag tegemoet.

Groet, Kelly

Reageer