Jaarnota - hoge bijbetaling | Eneco Community
vraag

Jaarnota - hoge bijbetaling

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 9 reacties
ik kreeg bijna een hartaanval toen ik mijn jaarnota zag; ik moet 3250 euro betalen en mijn nieuwe termijnbedrag wordt 401 euro. Hoe kan het zo zijn dat ik vorig jaar 895 euro terug krijg en hoe kan het zijn dat mijn termijnbedrag wordt verhoogd van 137 euro naar 401 euro. Afgelopen jaar was het een mindere winter en we zijn 2 maanden niet thuis geweest ik verwacht dat ik geld terug krijg maar 3250 euro terugbetalen dit is echt te gek voor woorden. mijn verbruik afgelopen jaar is 400% meer geweest en in mijn postcode gebruik ik ook ruim 300 procent meer ik weet echt niet wat ik moet doen!!!!!!!!!!!

36 Reacties

Hoi murat,

Dan zal je toch je jaarnota's moeten gaan vergelijken, want je geeft hier niet op wat je jaarverbruik is....
Als ik een inschatting moet maken dan is het volgende gebeurt:

je vorige jaarnota is geschat en je standen zijn te laag geschat
nu zijn de standen juist en blijk je eigenlijk over 2 jaar gezien te weinig aan voorschotnota's betaald.

Maar zekerheid krijg je door je standen te monitoren, dus wekelijks of maandelijks de standen op te nemen en dan te kijken of je in de pas loopt.

Deze standen zou je kunnen bijhouden op www.energiemanageronline.nl
Hallo Brandje,

2010 gas 3070 m3, 2011 gas 3128 m3, 2012 gas 3421 m3, 2013 gas 1964 m3, 2014 gas 4953 m3.
2010 e, 2762 kwh, 2011 e, 2441 kwh, 2012 e, 2062 kwh, 2013 e 875 kwh, 2014 e, 6760 kwh.

Gemiddelde postcode in mijn buurt; gas 2010 1470 m3, 2011 1472 m3, 2012, 1344 m3, 2013, 1288 m3 en 2014 1254 m3,

electricitieite; 2010, 2345 kwh, 2011, 2329 kwh, 2012, 2139 kwh, 2013, 2165 kwh, 2014 2114 kwh.

Ik heb een gezin we zijn met zn vieren en zijn het afgelopen jaar 2 maanden niet thuis geweest en we hadden een mindere winter ik weet echt niet wat er aan de hand is heeft u nog tips of suggesties alvast bedankt,

Murat
Als ik gasstanden van 3000m3 tot 500m3 zie, dan schrik ik toch behoorlijk...........; ik zou bijna aan een gaslek denken.
Bijna 5000 m3 gas; dat ie een verbruik waar ik 5 jaar op kan stoken.

Zelf heb ik maar 800m3 verbruik en dat jij veel te hoog zit zie je ook aan het verbuik bij je in de buurt.
Dat klopt met het landelijke gemiddelde dat zit rond de 1200 m3 gas.

Ik ga ervan uit dat die standen juist zijn en dat je dat gas daadwerkelijk hebt verbruikt, dan zal je dat toch echt moeten afrekenen.

Vandaar dat mijn eerste voorstel was je moet je standen gaan noteren en bijhouden, want je zal je stookgedrag en/of gebruik van warm water (douchen e.d.) dan toch echt moeten wijzigen.

Ik zou ook even afwachten op een reactie van een moderator as maandag, want die kan de relatie tussen verbruik en je betaalde voorschot bekijken.
Reputatie 3
Badge
Als ik naar de getallen kijk kan de opgave van 2013 niet kloppen: die was in verhouding veel te laag. Als je 2013 en 2014 samen neemt, en daar het gemiddelde van uitrekent kom je voor het gas op ongeveer de getallen van de jaren ervoor. Het stroomverbruik is stukken hoger, en verklaring daarvoor kan niet alleen gezocht worden in een verkeerde opgave van 2013.

Gaan we rekenen met een gemiddelde van 2013 en 2014 voor zowel gas als stroomverbruik dan kom ik op een maandbedrag van ca. 222 euro. Ik stel voor dat je met Eneco overlegd over wat er is fout gegaan vorig jaar, en aan de hand daarvan het maandbedrag samen aanpast.

Verder is het natuurlijk verstandig te kijken naar het energieverbruik. Ten opzichte van de rest van de straat wijkt dit wel erg af.
Hoi Leon,

dank je wel ik ga maandagochtend gelijk bellen. Volgens mij heb ik een gaslek gehad of er wordt afgetapt kan niet anders ik kan toch nooit 4 keer zoveel gebruiken dan anderen in mijn wijk.

Murat
Reputatie 3
Badge
4x zoveel is behoorlijk overdreven. Het elektraverbruik is ca. 34% hoger als anderen met dezelfde postcode maar jullie gemiddelde elektraverbruik van 2980 kWh per jaar ligt toch nog behoorlijk onder het gemiddelde per huishouden (3340kWh) en al helemaal beneden het gemiddelde voor een 4-persoons huishouden: 4580 kWh.

Wel is jullie gasverbruik erg hoog, met ca. 2,5x het verbruik van wat iemand anders gebruikt zal je niet heel blij zijn. Toch kun je ook daar niet zomaar stellen dat het wel een lek zal zijn. Een hoog verbruik komt veel vaker door een opeenstapeling van kleine dingen zoals bijv. een groter huis, een wat oudere ketel, slechtere isolatie, iets hoger ingestelde kamertemperatuur, etc. Allemaal afzonderlijk kleine dingen, maar opgeteld levert het een veel hogere rekening op.

En vergis je niet: de cijfers die je opgeeft komen van de mijn Eneco site, en daar wordt alles teruggerekend naar een "normaal" jaar. Waarschijnlijk was het werkelijke gasverbruik over 2013 veel hoger, en was het werkelijke getal over 2014 veel lager. Juist door de zachte winter rekent de site dat echter om naar een wel heel hoog "normaal" verbruik over 2014, en zorgt dat op zijn beurt voor een heel hoog maandbedrag.
Hoi Leon,

dank je wel ik ga maandagochtend gelijk bellen. Volgens mij heb ik een gaslek gehad of er wordt afgetapt kan niet anders ik kan toch nooit 4 keer zoveel gebruiken dan anderen in mijn wijk.

Murat

Dus moet je met spoed beginnen om je standen te monitoren.
Nu weet je niet wat er bij je thuis bv per week cq per maand wordt verbruikt.

En een gaslek is toch vrij snel te localiseren ivm de stank?
Ik blijf het raar vinden; nogmaals mijn termijnbedrag in 2013 was 242 ik kreeg 895 euro terug en mijn termijn bedrag ging naar 137 euro, dit jaar moet ik 3255 euro betalen en termijn bedrag gaat naar 401 euro. Dus in 2014 heb ik 4 keer zoveel gas en electra gebruikt als in de afgelopen jaren, we zijn 6 weken niet thuis geweest rara hoe kan dat????? Ga morgenochtend bellen want dit is gewoon absurd!!!
Ik blijf het raar vinden; nogmaals mijn termijnbedrag in 2013 was 242 ik kreeg 895 euro terug en mijn termijn bedrag ging naar 137 euro, dit jaar moet ik 3255 euro betalen en termijn bedrag gaat naar 401 euro. Dus in 2014 heb ik 4 keer zoveel gas en electra gebruikt als in de afgelopen jaren, we zijn 6 weken niet thuis geweest rara hoe kan dat????? Ga morgenochtend bellen want dit is gewoon absurd!!!

Hoi murat,

Bellen is uiteraard ook een oplossing!
Heb je m'n eerdere reacties doorgelezen?

Ik denk nog steeds dat je gewoon een te laag voorschotbedrag per maand uiteindelijk hebt betaald. Dat moest eigenlijk rond de 400 euro zijn met jouw jaarverbruik.

Ook adviseerde ik je je stookgedrag onder de loep te nemen, want daar zit in mijn optiek je winst!

En als er een fout in de gasmeter zou zitten, moet je rekening houden met ijken hiervan, die voor je eigen rekening komt, behalve als je Netbeheerder inderdaad een fout vindt.

Vandaar mijn eerdere tip: ga meteen je standen monitoren, dan krijg je vat op de zaak!!
Hallo Brandje,

dank je wel voor je reactie, ik heb naar mijn verbuik van afgelopen 5 jaar gekeken, vanaf nu ga ik zeker mijn standen monitoren, heb altijd een maandbedrag van rond de 200 euro betaald nooit hoefde ik zoveel bij te betalen, waarom dit jaar ineens wel en zo veel 3250 euro, 5000 m3 gas gebruik en ruim 6500 kwh we zijn 6 weken niet thuis geweest gezinsituatie is niet veranderd geen andere apparaten niks is veranderd ik weet het gewoon niet meer!!!!
Hallo Brandje,

dank je wel voor je reactie, ik heb naar mijn verbuik van afgelopen 5 jaar gekeken, vanaf nu ga ik zeker mijn standen monitoren, heb altijd een maandbedrag van rond de 200 euro betaald nooit hoefde ik zoveel bij te betalen, waarom dit jaar ineens wel en zo veel 3250 euro, 5000 m3 gas gebruik en ruim 6500 kwh we zijn 6 weken niet thuis geweest gezinsituatie is niet veranderd geen andere apparaten niks is veranderd ik weet het gewoon niet meer!!!!

Hoi murat,

Heel goed, want dan kom je beslagen ten ijs!

Morgen zal een moderator er ongetwijfeld ook nog even induiken!
Let op je zegt wel steeds dat je 6 weken niet thuis bent geweest, maar was dat niet gewoon in de zomer? Nou dan zet dat geen zoden aan de dijk; in de zomer wordt het meeste gas 10 a 20 m3 per maand aan douchen en een beetje voor koken verbruikt, maar dan heb je het wel gehad.
Reputatie 4
Badge
Beste Murat71, hartelijk bedankt voor je bericht op ons forum, al is de reden natuurlijk verre van leuk. Je gasverbruik is inderdaad flink toegenomen in vergelijking met vorig jaar. Belangrijk is om daarbij na te gaan of er iets veranderd is in je verbruikspatroon. Helaas kan ik het op afstand niet bepalen, maar mijn vermoeden is dat er geen gaslek is. In dat geval had je dit namelijk allang geroken. Daarnaast is het verbruik ten opzichte van 2013 weliswaar flink gestegen, als we naar het verbruik in 2011 en 2012 kijken is de stijging al flink minder. Er bestaat om die reden de kans dat de gasstand die je op 20 september 2013 aan ons doorgaf, niet conform de werkelijkheid was. Je kan je bijvoorbeeld heel goed in ene cijfer hebben vergist. Vorig jaar kreeg je daardoor te veel terug, wat nu weer resulteert in een flinke bijbetaling.

Voor elektriciteit geldt eigenlijk hetzelfde. Je verbruik vorig jaar was wel erg laag gezien je gezinssamenstelling, de kans is dus zeker aanwezig dat er toen iets niet goed is gegaan bij het doorgeven van de standen. Zoals verschillende forumleden hier boven al aangeven, is het inderdaad raadzaam, zeker nu de winter weer voor ons ligt, je verbruik goed bij te houden en te noteren. Eventueel zou ook een Toon-thermostaat kunnen helpen je verbruik onder controle te houden.

Wat blijft is natuurlijk de forse bijbetaling en je nieuwe termijnbedrag. Uiteraard kijken we hier graag samen naar. Om die reden nemen we deze week nog even telefonisch contact met je op om te kijken naar wat er mogelijk is.

Groet Martijn
Beste Martijn,

bedankt voor je reactie, ik heb inmiddels een heel goed gesprek gehad met een medewerkster heb mijn termijnbedrag laten aanpassen van 137 euro naar 220 euro en een betalingsregeling voor 3 jaar waar voor mijn dank ik ben echt heel goed geholpen en alles is mij goed uitgelegd. Toch vind ik het een vreemd verhaal ik heb naar gebruik van de afgelopen 6 maanden gekeken die zijn echt heel erg normaal bij mij blijft het verhaal hoe kan er zon groot verschil tussen zitten ik ben jarenlang klant bij jullie zie mijn overzichten zoveel heb ik nog nooit meegemaakt ruim 5000 m3 binnen een jaar en 8500 kw is toch absurd hoog ik heb inmiddels contact gehad met stedin helaas heb ik geen 600 euro anders zou ik naar mijn meters willen laten controleren hopelijk willen jullie nog zo vriendelijk zijn om nog een keer kritisch te kijken naar mijn verbruik en mij adviezen te geven als ik niet ben afgetapt hoe kan het zo zijn dat ik dan 4 keer zoveel hebt gebruikt dan de afgelopen jaren terwijl er niks is veranderd in mijn huishouden of gezinssamenstelling. Hopelijk willen jullie nog een keer voor mij kijken alvast bedankt.

Murat
Mijn jaarnota was ook niet in orde,dit in tegenstelling bij DONG.kan dan pas positief reageren over Eneco als mijn nota weer op orde is.Heb zojuist een enquete ingevuld,ben benieuw of er ook iets mee gedaan wordt. Dus geen praatjes maar gaatjes
Hoi Murat,

Voor mij was de jaarafrekening ook altijd een verrassing, toen ik een x flink bij moest betalen ben ik de standen bij gaan houden. Aan de hand hiervan bleek dat het echt wel tijd was om onze cv ketel te vervangen. Omdat we nog oude "dikke" verwarmingen hadden hebben we die ook meteen allemaal vervangen. Ik hou nu elke maand de standen bij, het wordt bijna een sport om zo min mogelijk energie te verbruiken.

Door zelf de standen bij te houden krijg je dus niet alleen inzicht, maar je wordt ook veel bewuster heb ik gemerkt.

Laat je ieder jaar onderhoud aan je cv ketel doen? Misschien kan de onderhoudsmonteur je helpen met achter de oorzaak te komen
Hoi Murat,

Voor mij was de jaarafrekening ook altijd een verrassing, toen ik een x flink bij moest betalen ben ik de standen bij gaan houden. Aan de hand hiervan bleek dat het echt wel tijd was om onze cv ketel te vervangen. Omdat we nog oude "dikke" verwarmingen hadden hebben we die ook meteen allemaal vervangen. Ik hou nu elke maand de standen bij, het wordt bijna een sport om zo min mogelijk energie te verbruiken.

Door zelf de standen bij te houden krijg je dus niet alleen inzicht, maar je wordt ook veel bewuster heb ik gemerkt.

Laat je ieder jaar onderhoud aan je cv ketel doen? Misschien kan de onderhoudsmonteur je helpen met achter de oorzaak te komen

Hoi Amun,

Een perfect advies.
Dat is vrijwel het 1e wat ik hier altijd adviseer: "monitoren"
Dat is in dit soort gevallen de 1e oplossing om zaken helder te krijgen en meteen na bv een maand inzichtelijk te maken dat je verbruik te hoog is of gaat worden.
En dan komt de volgende stap en zijn er vele mogelijkheden; denk aan je stookgedrag; denk aan vervanging.
Tsja, ik werd ook pas wakker nadat ik moest bijbetalen en dat zal voor veel mensen gelden denk ik. Natuurlijk vraagt vervangen wel eerst een investering, maar zoals ik het nu zie is die het hier dubbel en dwars waard geweest.
Goed zo Amun! Toen wij jaren geleden ook een nieuwe HR+ CV kregen, viel daarna ook op hoe hoog de besparing daar mee te behalen is. Maar vervanging moet natuurlijk mogelijk zijn denk aan eigenaren die het geld er voor moeten hebben en huurders die afhankelijk zijn van de verhuurder.

Inderdaad worden sommige hier pas wakker bij het bijbetalen.

Ik loop hier al een tijdje mee en ik heb mijn advies tot vervellend toe al vaak gegeven.

Het motiveert me ook om daar gewoon mee door te gaan.
Tsja, ik werd ook pas wakker nadat ik moest bijbetalen en dat zal voor veel mensen gelden denk ik. Natuurlijk vraagt vervangen wel eerst een investering, maar zoals ik het nu zie is die het hier dubbel en dwars waard geweest.
Het ging bij mij niet over gasverbruik,maar over electriciteit verbruik,dmv een slimme meter,is die meter nu zo slim,of de aflezers zo dom?
Het ging bij mij niet over gasverbruik,maar over electriciteit verbruik,dmv een slimme meter,is die meter nu zo slim,of de aflezers zo dom?

Volgens mij reageert de vorige reactieplaatser @Amun en ik op @Murat

Ik loop hier al een tijdje mee en ik heb mijn advies tot vervellend toe al vaak gegeven.

Het motiveert me ook om daar gewoon mee door te gaan.

Maakt het forum wel zo levendig als er ook gereageerd wordt. Zowiezo is advies vanuit iemands eigen ervaring fijn, mooi dat je de motivatie houdt om mensen te helpen.

Hier staat nu een nieuwe keuken op de wensenlijst, dus ik ben me in aan het lezen over energieverbruik van keukenapparatuur. Had ik paar jaar geleden niet eens bij stilgestaan om ook daar op te letten. Maar nu ga ik offtopic, mocht ik daar tegen problemen aanlopen stel ik gewoon weer een nieuw vraagje :8
Vandaag ben ik begonnen aan dit forum,maar vlg mij is het energieverspilling,en wordt er gereageerd op elkaars informatie,maar ik betwijfel of eneco er iets mee doet,wat heb je aan woorden als er geen daden op volgen.Kijk het nog even af en ga ik andere wegen bewandelen!
Hallo,

bedankt voor jullie reacties ik ben mij nu wel wat bewuster geworden en hopelijk gaat mij dit niet meer overkomen toch zou ik het op prijs stellen dat ik van eneco nog een terugkoppeling en wat tips krijg nogmaals voor mijn gevoel klopt deze rekening niet!!!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen