Jaarnota 2015 klopt niet | Eneco Community
vraag

Jaarnota 2015 klopt niet

• 17 februari 2015
  • 34 reacties
  • 2242 Bekeken

Reputatie 1
Meterstanden opgegeven via mijn Eneco. Heb mijn verwarming vanaf 18-03-2014 tot heden zeer sporadisch aangezet met als resultaat 0000 GJ (alle nullen voor de komma!) en 1 m3. Mijn opgave van de meterstanden is ook per e-mail door Eneco op 04-02-2015 bevestigd. Desondanks van Eneco een wel heel vreemde berekening van mijn meterstanden in mijn jaarnota 2015 gekregen, omdat zij zeggen, dat zij mijn meterstanden niet hebben kunnen verwerken! Ze baseren mijn verbruik van 2014 over voorafgaande jaren.Nu breekt mijn klomp. Nota bene is op 18-03-2014 een nieuwe meter geplaatst. Heeft het nog zin om als gebruiker je meterstanden via mijn Eneco op te geven? Ik ben zeer ontstemd!

34 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo R.R.F. Dracht,

Allereerst welkom op het forum! Ik begrijp dat je het vervelend vindt dat wij niet de doorgegeven stand 0GJ hebben aangehouden maar een schatting hebben gemaakt. Wij gaan ervan uit dat de stand 0 niet klopt, zeker niet na een winterperiode. Ook al heb je maar 'sporadisch' de verwarming hebt gebruikt, is het onwaarschijnlijk dat je sinds maart 2014 maar 0 GJ hebt verbruikt.

Ik geef je klacht door aan de warmte afdeling. Mogelijk is een controle aan de meter noodzakelijk. Hierover wordt dan nog contact met je opgenomen. Mocht het anders zijn, dan informeer ik je hier. Naar verwachting heb ik hierover meer informatie aan het einde van deze week.

Groet, Kelly
Reputatie 1
Uw reactie is geheel voor uw verantwoording. Ik heb de gegevens van mijn nieuwe meter via teller 1 en 2 bij mijn weten correct opgegeven geheel volgens de aanwijzingen daartoe van Eneco. Dus de aantallen voor de komma! In de jaaropgave 2015 is door Eneco voor de 0000 aan GJ die ik heb opgegeven een eigen interpretatie gegeven door voor de eerste nul een komma te zetten. Ik zit door de politiek afgeknepen gepensioneerde in deze dure tijden wel dringend te wachten op een spoedige teruggave van het door mij te veel betaalde aan termijnbedragen. Nogmaals beklemtoon ik, dat ik mijn verwarming hoogstens vier keer heb aangezet voor mijn (kortdurende)visite en meteen weer heb uitgezet als ze weg waren! Het is mijn eigen keuze om zo min mogelijk van mijn verwarming gebruik te maken. Dan maar een paar truien en dikke sokken aan. Moet toch kunnen? De getallen achter de komma van meter 1 (GJ) zijn er natuurlijk wel maar hoef ik volgens de aanwijzingen van Eneco niet op te geven! Gisteren kwam de stoom door de woedeaanval nog uit mijn oren. Nu ben ik wat rustiger, maar nog steeds zeer ontevreden over de eigengereide handelwijze van Eneco. Graag hoop ik op een spoedige actie van Eneco.

Groet en dank voor uw snelle reactie,
R.R.F. Dracht
Ook al zet u de kachel bijna nooit aan, 0GJ in bijna een jaar tijd kan niet.
Warmwater om te douchen kost ook al de nodige kuubs gas per jaar (geen idee hoeveel omgerekend in GJ), maar 0GJ is gewoon onmogelijk.
Reputatie 1
Ik heb geen gas, maar ben tot electrisch koken verplicht (gedoemd tot als fervent hobbykoker!). Hoezo 'warmwater om te douchen?' Ik heb een boiler, die via United Consumers van de benodigde stroom wordt voorzien om het water, dat ik van Vitens waterleidingbedrijf afneem te verwarmen. Dus geen warmwater van Eneco! De boiler huur ik van Eneco Installatieberdrijven BV voor € 12,56 per maand. Wordt het plaatje voor u nu meer inzichtelijk gemaakt? Dus 0GJ is best heel goed mogelijk voor een oude spartaanse knakker als ik ben.
Uw reactie is geheel voor uw verantwoording. Ik heb de gegevens van mijn nieuwe meter via teller 1 en 2 bij mijn weten correct opgegeven geheel volgens de aanwijzingen daartoe van Eneco. Dus de aantallen voor de komma! In de jaaropgave 2015 is door Eneco voor de 0000 aan GJ die ik heb opgegeven een eigen interpretatie gegeven door voor de eerste nul een komma te zetten. Ik zit door de politiek afgeknepen gepensioneerde in deze dure tijden wel dringend te wachten op een spoedige teruggave van het door mij te veel betaalde aan termijnbedragen. Nogmaals beklemtoon ik, dat ik mijn verwarming hoogstens vier keer heb aangezet voor mijn (kortdurende)visite en meteen weer heb uitgezet als ze weg waren! Het is mijn eigen keuze om zo min mogelijk van mijn verwarming gebruik te maken. Dan maar een paar truien en dikke sokken aan. Moet toch kunnen? De getallen achter de komma van meter 1 (GJ) zijn er natuurlijk wel maar hoef ik volgens de aanwijzingen van Eneco niet op te geven! Gisteren kwam de stoom door de woedeaanval nog uit mijn oren. Nu ben ik wat rustiger, maar nog steeds zeer ontevreden over de eigengereide handelwijze van Eneco. Graag hoop ik op een spoedige actie van Eneco.

Groet en dank voor uw snelle reactie,
R.R.F. Dracht

Misschien ook slim om de volgende keer een foto te maken als extra bewijs???
Juist in de gevallen dat standen "vragen" oproepen.
Reputatie 1
Beste Brandje, het is van de gekke dat Eneco preventief toezicht houdt op mijn meterstanden. En er dus vooraf zelf een draai aan kan geven en dat vind ik hondsbrutaal! De meteropnemer is verdwenen. Nu is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor een correcte opgave van de meterstanden. Eneco moet repressief toezicht daarop houden en in geval van twijfel dus achteraf controle uitoefenen op de meterstanden met alle gevolgen van dien voor de gebruiker, want hij is nu verantwoordelijk voor een correcte opgave van zijn meterstanden. Bedankt voor jouw suggestie. In ieder geval zal ik de volgende keer een foto van de meterstanden maken.
Reputatie 5
Badge +3
Beste R.R.F. Dracht,

Ik begrijp je gevoel hoor. Het is ook niet prettig als wij standen aanpassen terwijl je ze zelf ter goede trouw hebt doorgegeven. We doen dit niet om voor irritaties te zorgen. Het aanpassen van de stand doen wij alleen in uitzonderlijke situaties waarbij wij aannemen dat er een verkeerde stand is opgegeven. Ik heb deze kwestie nog uitstaan en wacht op een terugkoppeling. Ik informeer je zo snel mogelijk want ik begrijp dat je graag snel meer duidelijkheid wilt hierover.

Wordt vervolgd...
Reputatie 3
Badge +1
Beste R.R.F. Dracht,

Ik begrijp je gevoel hoor. Het is ook niet prettig als wij standen aanpassen terwijl je ze zelf ter goede trouw hebt doorgegeven. We doen dit niet om voor irritaties te zorgen. Het aanpassen van de stand doen wij alleen in uitzonderlijke situaties waarbij wij aannemen dat er een verkeerde stand is opgegeven. Ik heb deze kwestie nog uitstaan en wacht op een terugkoppeling. Ik informeer je zo snel mogelijk want ik begrijp dat je graag snel meer duidelijkheid wilt hierover.

Wordt vervolgd...

Hallo Kelly,

(Even zijdelings)
Je geeft al aan dat dit alleen gebeurt in uitzonderlijke situaties.

*Misschien een intern verbeterpunt:
Bij vergelijkbare situaties, waarbij de opgegeven meterstand zeer onwaarschijnlijk is, eerst contact opnemen met de cliënt, daarna eventueel een fysieke controle uitvoeren.
Dit zowel bij onwaarschijnlijk lage- maar ook onwaarschijnlijk hoge opgegeven meterstanden
Natuurlijk uitgevoerd vooraf aan het uitbrengen van de jaarnota of eindafrekening.
Daarmee voorkom je in de toekomst grotendeels vergelijkbare situaties.
Reputatie 2
Badge
@R.R.F. Dracht. U bent heel zuinig met gas. Mijn moeder gebruikt ook nagenoeg geen gas en heeft ook lang met haar energie-leverancier moeten praten om ze hiervan te overtuigen. Ze geloofden haar ook niet. Het was trouwens niet Eneco. Best jammer trouwens dat een bedrijf dat pretenteert mensen tot zuiniger gedrag te stimuleren, niet gelijk gelooft dat het ook echt heel zuinig kan. Maar het komt wel goed als ik Kelly mag geloven.

De tip van @het_toontje vind ik trouwens een heel goede.
Reputatie 1
Kelly, bedankt voor je reactie. Hoop echt, dat mijn klacht nu snel wordt verholpen. Energiek, ook bedankt voor je blijk van medeleven. Het_Toontje schiet midden in de roos. Zo had het afgehandeld moeten worden. Dank voor je bijdrage. Toch blijf ik van mening, dat Eneco niet preventief maar repressief toezicht moet houden. Allen gegroet en nogmaals bedankt.
Reputatie 1
Beste Kelly, vandaag via tante Pos de door mij gewraakte jaarnota 2015 helaas dus geheel ongewijzigd ontvangen. Beseft u goed, dat ik ruim € 300 euro's van Eneco terug verwacht, wat ik nu dringend nodig heb. Ik heb er recht op! Ook is het nieuwe termijn bedrag van € 56 euro's er dan al van af getrokken! Maak er nu dus snel werk van a.u.b. Anders wend ik mij tot de diverse media met mijn probleem. Groet.
Beste Brandje, het is van de gekke dat Eneco preventief toezicht houdt op mijn meterstanden. En er dus vooraf zelf een draai aan kan geven en dat vind ik hondsbrutaal! De meteropnemer is verdwenen. Nu is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor een correcte opgave van de meterstanden. Eneco moet repressief toezicht daarop houden en in geval van twijfel dus achteraf controle uitoefenen op de meterstanden met alle gevolgen van dien voor de gebruiker, want hij is nu verantwoordelijk voor een correcte opgave van zijn meterstanden. Bedankt voor jouw suggestie. In ieder geval zal ik de volgende keer een foto van de meterstanden maken.

Graag gedaan!

Ik probeer Eneco al meer dan een jaar er toe te bewegen bij de jaarnota-run de uitgeschoten jaarnota's beter en adequater te behandelen.

Daar valt jou nota dus ook onder; net als de nota's die via het P4 systeem (automatisch ophalen meterstanden slimme meters) geen respons krijgen.
Nu wordt m.i. nog te makkelijk een geschatte stand ingevuld en het probleem ligt vervolgens bij de klant.

Mijn advies is al die tijd al om of de jaarnota's een 2e run te laten doorlopen, zodat de juiste meterstanden wel gebruikt worden, zo niet benader dan de klant via Email en geef, die bv 14 dagen de kans om alsnog de standen te geven.
Dat zou klantvriendelijk zijn en een hoop handmatig extra correctie-werk/-nota schelen en nog belangrijker irritatie bij de klant voorkomen.

Er is door Eneco (Danielle of Kelly weet ik niet meer) toegezegd dat het e.e.a. de aandacht heeft en men bij Eneco over gaat naar een nieuw cq verbeterd factuursysteem.

Dus het heeft hun aandacht, maar daar heb jij nu niets aan.
Helaas zal je nu weer moeten wachten tot maandag op een reactie van Kelly
Reputatie 1
Beste Brandje, dank voor jouw reactie. Het standpunt dat Eneco repressief toezicht dient uit te voeren en niet preventief op moet treden blijf ik benadrukken.Toppunt van arrogantie! Eneco als geprivatiseerd bedrijf wil alleen maar winst maken! Wat ik al eerder opmerkte, de verantwoordelijkheid om zijn/haar meterstanden correct op te geven, ligt nu in handen van de client en dat is een serieuze bezigheid nietwaar? Eneco heeft de taak van de meteropnemer nu in handen gelegd van de client. Hun eigen meteropnemer genoot natuurlijk alle vertrouwen van Eneco, dat hij/zij zijn/haar werk naar behoren verrichtte. Waarom wordt de client dan gewantrouwd c.q. als een klein kind in een hoek gezet ? Bovendien draag ik in mijn geval bij tot energiebesparing, al is mijn keuze om mijn CV niet of zeer sporadisch aan te zetten, extreem te noemen. Maar het is mijn eigen vrije keuze. Ik wil hoogstens een week op antwoord van Eneco wachten. Anders ga ik mijn licht opsteken bij Tros Radar of de Consumentenbond, een raadslid of de plaatselijke pers, want ik ben nog steeds des duivels! Groet.
Beste Brandje, dank voor jouw reactie. Het standpunt dat Eneco repressief toezicht dient uit te voeren en niet preventief op moet treden blijf ik benadrukken.Toppunt van arrogantie! Eneco als geprivatiseerd bedrijf wil alleen maar winst maken! Wat ik al eerder opmerkte, de verantwoordelijkheid om zijn/haar meterstanden correct op te geven, ligt nu in handen van de client en dat is een serieuze bezigheid nietwaar? Eneco heeft de taak van de meteropnemer nu in handen gelegd van de client. Hun eigen meteropnemer genoot natuurlijk alle vertrouwen van Eneco, dat hij/zij zijn/haar werk naar behoren verrichtte. Waarom wordt de client dan gewantrouwd c.q. als een klein kind in een hoek gezet ? Bovendien draag ik in mijn geval bij tot energiebesparing, al is mijn keuze om mijn CV niet of zeer sporadisch aan te zetten, extreem te noemen. Maar het is mijn eigen vrije keuze. Ik wil hoogstens een week op antwoord van Eneco wachten. Anders ga ik mijn licht opsteken bij Tros Radar of de Consumentenbond, een raadslid of de plaatselijke pers, want ik ben nog steeds des duivels! Groet.

Even nog wat verduidelijking!
Een eigen meter opnemer hebben ze uiteraard niet, aangezien onze regering bij Wet Netwerkzaken en Leverancie gescheiden heeft gemaakt.

Dus het opnemen van standen is en Netwerkbeheerszaak. De Netbeheerder heeft als taak eens per 3 jaar een controle op de meters uit te oefenen, waarbij de meterstanden worden meegenomen.

Natuurlijk ontstaat er een krachtenveld als de leverancier geen standen heeft, want haar taak is het om met deze standen een jaarnota op te maken.
Als dat wringt vraagt Eneco in ons geval de standen op, maar moet deze altijd ter goedkeuring aan het Netbeheer voor leggen.

Dus soms zit Eneco ook tussen wal een schip omdat bv geen toestemming van het Netbeheer wordt verkregen.
De "arrogantie" zoals jij het ziet zou wel eens daar kunnen liggen.....

Ik geef je deze toelichting even mee om daarmede rekening te houden! Ik hoop dat je daardoor de taak van de meteropnemer, zoals jij die ziet, ietsje bijstelt!!

Ik hoop dan ook dat Eneco voor jou a.s. maandag het e.e.a. verduidelijkt.

Suc6 met de afwikkeling. Het zal heus wel goed komen!
Zoals het er nu uit ziet is er toch bij de (handmatige) verwerking van je jaar(correctie)nota iets fout gegaan.
Reputatie 1
Beste Brandje, man wat ben jij keigoed en to the point met jouw bijdragen. Bravo! Boosheid is meestal een slechte raadgever! Ik ben me nu haarfijn aan het orienteren door nu geduldig de meest recente Algemene voorwaarden Eneco voor warmte door te nemen en nog meer. Ik kan nog niet exact begrijpen wat een warmte wisselaar inhoudt en waar je die in je meterkast aan kunt herkennen al heb ik diverse schema's van Eneco bekeken. In ieder geval neem ik geen tapwater af, want ik heb boven op zolder een boiler, gehuurd van Eneco Installatiebedrijven. United Consumers levert de stroom om het water dat ik van Vitens Waterleidingbedrijf afneem op te warmen. Koken doe ik ook via stroom van United consumers. Als jij mij de warmte wisselaar wil uitleggen en waar je die aan kunt herkennen, ben ik jou zeer dankbaar. Ook ben ik benieuwd wat dan jaarlijks voor kosten vastrecht voor dat apparaat in het kader van de Warmtewet door Eneco in rekening mogen worden gebracht, want ik heb een enorm onverklaarbaar verschil ontdekt in mijn jaarnota 2015 vergeleken met mijn jaarnota 2014. Alvast bedankt en groet.
Ja dat probeer ik altijd, hoewel sommigen niet altijd de waarheid kunnen verdragen.:P
Geldt niet voor jou uiteraard.

Je bent goed bezig hoor ik al. Een warmwaterwisselaar kan je herkennen doordat er er koud (blauwe kleur leiding vaak) in gaat en warm (rood) uitkomt.
Dus uit jouw bericht begrijp ik dat dat via de boiler komt, die dus kennelijk op nachtstroom werkt.
In mijn ogen een veels te dure vorm van tapwatervoorziening!

De vastrecht kosten ihkv de Warmtewet weet ik niet, maar kan je simpelweg hier op het forum terug vinden via de zoekfunctie, omdat velen daartegen ageren, met voorzover ik nu kan beoordelen weinig tot geen succes. Eneco doet kennelijk niets iets wat niet zou mogen.
Dus dat grote verschil is bekend en daar mopperen veel over.
Reputatie 1
Beste Brandje, wederom bedankt, groet en verder een fijn weekend toegewenst!
Graag gedaan en voor jou ook een fijn weekend!
Reputatie 1
Beste Kelly, om je een eind op weg te helpen. Verdiep je nu a.u.b. heel snel in de 'Algemene Voorwaarden Warmte Eneco 2014, verbruikers met een aansluiting van maximaal 100 KW' Lees dan artikel 10, lid 4 juncto artikel 13, lid 2. Letterlijk staat er onder meer het volgende: ' een andere, na overleg met de gebruiker te bepalen billijke maatstaf'. En dat is de crux van mijn probleem met Eneco. Brandje heeft jou al eerder zijdelings hierop geattendeerd! Dat overleg heeft helaas nimmer plaats gevonden. Doe het dus nu s.v.p. met gezwinde spoed. Alvast bedankt en groet.
Reputatie 1
Beste Kelly, zie ook de Kwaliteitscriteria Eneco Warmte & Koude B.V. 2014 met name het item 'klachtafhandeling'. Groet.
Reputatie 5
Badge +3
Beste R.R.F. Dracht,

De jaarnota is gecorrigeerd en zichtbaar op Mijn Eneco. De oorspronkelijke jaarnota is hierbij komen te vervallen.

Wanneer we een afwijkende meterstand ontvangen, is het gebruikelijk dat we een verzoek tot heropname versturen. Hierin vragen we de meterstanden nogmaals door te geven. Op die manier verifieren we bij de klant of de doorgegeven stand echt klopt. Blijkbaar is dat in deze kwestie niet gebeurd of het heropname verzoek is niet ontvangen. Mochten wij geen reactie ontvangen, dan wordt stand in een uiterst geval geschat. Achteraf aanpassen is dan vervolgens geen probleem als de stand toch juist blijkt te zijn, zoals hier het geval is.

Nogmaals excuses voor de vervelende situatie die ontstaan is. Ik ga ervan uit dat de correctienota duidelijk is maar mocht deze nog vragen oproepen, dan hoor ik het graag.

Groet, Kelly
Reputatie 1
Beste Kelly, bedankt voor je klantvriendelijke reactie! No hard feelings, want ik heb er veel van opgestoken! Ik hoop Eneco ook! Volgend jaar zal ik vooraf aan mijn opgave van mijn meterstanden Eneco eerst een e-mail toesturen, want ik verwacht weer een zeer laag verbruik, tenzij we in 2016 winterse toestanden krijgen zoals in 1963. Was trouwens een best spannende tijd. Ik heb toen heel veel geschaatst. Groet.
Beste Kelly, bedankt voor je klantvriendelijke reactie! No hard feelings, want ik heb er veel van opgestoken! Ik hoop Eneco ook! Volgend jaar zal ik vooraf aan mijn opgave van mijn meterstanden Eneco eerst een e-mail toesturen, want ik verwacht weer een zeer laag verbruik, tenzij we in 2016 winterse toestanden krijgen zoals in 1963. Was trouwens een best spannende tijd. Ik heb toen heel veel geschaatst. Groet.

Hoi RRF Dracht,

Kijk zo zie je maar weer; is en wordt keurig opgelost!
En ik zou voor de zekerheid een foto bijvoegen bij je Emailtje wat je dan van plan bent te sturen.
Reputatie 1
Hallo Brandje, ik ben nu zeer tevreden met de gecorrigeerde jaarnota 2015. Nogmaals mijn dank voor jouw inspirerende en wijze bijdragen. Het heeft me goed gedaan! Wie weet, kan ik jou eens helpen in geval jij onverhoopt een probleem met Eneco ondervindt. Hartelijke groet!
Hallo Brandje, ik ben nu zeer tevreden met de gecorrigeerde jaarnota 2015. Nogmaals mijn dank voor jouw inspirerende en wijze bijdragen. Het heeft me goed gedaan! Wie weet, kan ik jou eens helpen in geval jij onverhoopt een probleem met Eneco ondervindt. Hartelijke groet!

Hoi RRFDracht,

Wie weet.
Ik heb het van mijn kant ook leuk gevonden met je mee te denken en vooral een rustgevende factor in je probleemstelling aan te brengen.
Dat het jou goed heeft gedaan; kijk dat geeft mij weer de extra energie om hier door te gaan.
Ook voor jou de hartelijke groeten!!!

Reageer