Jaarnota 2013 belasting en transport omhoog? | Eneco Community
vraag

Jaarnota 2013 belasting en transport omhoog?

• 7 november 2013
  • 14 reacties
  • 577 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
HALLO IEDEREEN

HIERBIJ WIL IK MEDEDELEN BETREFT DE EINDNOTA 2013 [eind jaars nota 2013 & 2012 verschil]  ENERGIEBELASTINGEN & LEVERING VAN ELEC & TRANSPORTKOSTEN.

LOCATIE ...

1   LEVERING VAN ELEKTRICITEIT EN GAS                            nu    1213 .30,- euro                 2012     was 946 .66,- euro     is 266,64 meer inrekening gebracht
door Eneco Retail B.V

2   Energiebelasting op levering van elektriciteit en gas       nu     340 .34,- euro               2012     was 251 .36,- euro    is 88,98  meer inrekening gebracht 2013 ?
af te dragen aan de overheid

3  TRANSPORTKOSTEN                                                                nu     464. 57,- euro                2012      was 383 .57,- euro    is 81,-  meer inrekening gebracht 2013 ?
door stedin netbeheer B.V
                                                                                                                                                                                                    TOTAAL 436,62  ? veel belasting H(.)(.)R
4 overige producten nvt .

IK WEET DAT DE BELASTING OMHOOG IS GEGAAN,  EN IK BEN GEEN EINSTEIN MAAR DIT KAN NOOIT KLOPPEN , IK WEET DAT ENECO VAKER DIT SOORT JAAR NOTA'S OPMAAK EN OP Televisie Men Klaagt en niet bij iedereen gelijk is etc . belasting is altijd gelijk voor iedereen , dus de 1 kan niet 100 betallen en de ander 300 betallen.

DUS HIERBIJ VOORDAT IK ONZE BEKENDE TELEVISIE PROGRAMMA BENADERD VOOR DEZE FORS GESTEGEN BELASTINGS en uitleg.

BEN IK BENIEUWED WAT HEBBEN JULIE OP DE JAARNOTA - EINDNOTA  2013  IS DAT NET ZOALS BIJ MIJ DE  1 & 2 & 3 belasting VERHOGINGEN ?

U KUNT MIJ EMAIL VERSTUREN MET INFO ZOALS  klopt niet of is fout gedaan door eneco of website met informatie etc .

14 Reacties

Zinnen met hoofdletters komt schreeuwerig over; ook in je header!
Is tegen de huisregels!
Ook je email adres vermelden is niet handig; wel eens van spam gehoord.

Als het goed is zal een moderator dat straks verwijderen.
Je kan het beter binnen de 60 minuten zelf doen!
Verder maakt het gestegen verbruik ook onderdeel uit van een hogere nota.
Dus heb je gaande weg in het afgelopen jaar de standen bijgehouden?

Monitoren daarvan kan ook een hogere jaarnota voorkomen.
Was je voorschotbedrag wel voldoende opgehoogd?
Extra verhogingen waren uiteraard de BTW verhoging naar 21%
Afgelopen winter was het op bepaalde momenten erg koud en ook in de periode maart bleef de koude aan houden.

Vandaar dat monitoren zo handig is, je ziet zo of je uit de pas loopt!

In dit stadium al roepen naar de TV te stappen, vind ik een beetje voorbarig eigenlijk; wie weet is er een zeer logische verklaring voor de hogere jaarnota.

Ik heb ook net m'n jaarnota ontvangen, en moest 35 euries bij betalen, maar mijn voorschotnota stond dan ook goed ingeregeld.
Tevens was mijn verbruik gas en stroom vrij constant.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Primo,

Welkom op ons forum.
Je hebt je vraag op 2 verschillende plaatsen gesteld, namelijk ook hier. Ik zal je vraag alleen in dit topic beantwoorden. Graag in het vervolg je vraag eenmaal stellen, om het forum overzichtelijk te houden. Ook is het overmatig gebruik van hoofdlettes niet toegestaan i.v.m. de leesbaarheid van de tekst. Tot slot; ik heb je e-mailadres verwijderd uit privacy overwegingen.

Uit je bericht maak ik op dat je de recente jaarnota vergeleken hebt met die van 2012. Je bent van mening dat het verschil in de kosten niet kan kloppen. Ik heb beide nota's bekeken en informeer je graag als volgt:

Verbruik
Op de jaarnota van 2012 brengen we 2054 kWh en 1823 m³ in rekening. Dit jaar is dat 1658 kWh en 2265 m³. Het elektriciteitsverbruik is gedaald en het gasverbruik is toegenomen. Op de jaarnota van 2012 hebben we de tarieven van de vorige Garantieprijs gebruikt. Dit jaar zie je ook de tarieven terug van de Garantieprijs die je in april dit jaar hebt afgesloten.

Kosten
De leveringskosten voor elektriciteit zijn wat gedaald op de recente jaarnota. De leveringskosten voor gas zijn aanzienlijk gestegen vanwege het toegenomen verbruik. Daarnaast is het tarief voor gas van de huidige Garantieprijsovereenkomst, wat hoger dan het tarief van de Garantieprijs overeenkomst die je 3 jaar geleden had afgesloten.

In oktober 2012 is het btw gestegen naar 21%. Daarnaast brengen we vanaf 1 januari 2013 'opslag duurzame energie' in rekening namens de overheid. Ook is de energiebelasting per 1 januari 2013 aanzienlijk gestegen. Hetzelfde geldt voor de transportkosten. Dit zijn echter kosten waar Eneco zelf geen invloed op heeft. Deze brengen we in rekening namens derden.

Oorzaak bijbetaling
De bijbetaling op de recente jaarnota wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het toegenomen gasverbruik en de daarbij behorende hogere kosten. Meespeelt is dat de tarieven voor energiebelasting en het transport per 1 januari zijn gestegen. Het termijnbedrag van 140 euro was niet toereikend.

Betalingsregeling
Als je over de bijbetaling een betalingsregeling wilt afspreken, laat het dan gerust aan ons weten. Je kunt mij daarover ook een privé bericht sturen. Dat kan door links op mijn naam te klikken.

Ik hoop dat ik je zo voldoende toelichting op de bijbetaling heb gegeven.

Groet, Kelly
Reputatie 6
Badge +1
@kelly,

mag ik je svp wat vragen naar aanleiding van 1 zin uit jou verhaal?

De leveringskosten voor gas zijn aanzienlijk gestegen vanwege het toegenomen verbruik.

Leveringskosten ( meterhuur, transport, etc) zijn toch een vastgesteld bedrag op basis van de metercappiciteit en niet meer op basis de geleverde gas hoeveelheid? Dus hoe kunnen deze kosten dan stijgen?
Reputatie 5
Badge +3
@jvp, wat ik bedoel is dat wanneer je meer gas verbruikt, de kosten automatisch stijgen. Dan heb ik het over de leveringskosten. De transportkosten zijn niet meer gebaseerd op de omvang van het verbruik maar op de aansluitcapaciteit. Je haalt de termen leveringskosten en transportkosten even door elkaar denk ik 🙂
Goed en duidelijk verhaal Kelly!
Ik hoop dat @primo nu begrijpt wat er aan de hand is.

Ook hoop ik toch zeer dat hij z'n verbruik gaat monitoren, want dat had een grote bijbetaling kunnen voorkomen.
Reputatie 2
Badge
Ook hoop ik toch zeer dat hij z'n verbruik gaat monitoren, want dat had een grote bijbetaling kunnen voorkomen.

Beste Brandje,

Ik denk  niet dat hij een bijbetaling had kunnen vóórkomen, wel dat hij het had kunnen zien áánkomen.
Als je meer gas gebruikt, heb je het waarschijnlijk ook nodig. Het was een lange koude winter en voorjaar dit jaar. Het verbaast me dus niet dat zijn gasverbruik is toegenomen. Je gaat echt niet je verwarming uitzetten omdat je anders moet bijbetalen en daardoor kou moet lijden, toch?
Beste Brandje,

Ik denk  niet dat hij een bijbetaling had kunnen vóórkomen, wel dat hij het had kunnen zien áánkomen.
Als je meer gas gebruikt, heb je het waarschijnlijk ook nodig. Het was een lange koude winter en voorjaar dit jaar. Het verbaast me dus niet dat zijn gasverbruik is toegenomen. Je gaat echt niet je verwarming uitzetten omdat je anders moet bijbetalen en daardoor kou moet lijden, toch?

Ik denk dat we het zelfde bedoelen.
Waar het omgaat is het monitoren van je gebruikt. Je kan doen wat je wilt en nodig vind; een ieder bepaalt met de thermostaat in de hand hoe hoog zijn/haar verbruik ook wordt.
En als er dan een extra koude periode is, dan juist is monitoren een middel om niet bij de eindstreep te schrikken.

Dan zie je aankomen dat je voorschot te laag is en dat je dat moet verhogen.
En dan voorkom je een grote bijbetaling!
Goeiedag Kelly en Brandje,

Primo heeft wel degelijk gelijk hoor! Ik heb ook zojuist mijn eindnota ontvangen en moet 64 euro bij betalen terwijl ik praktisch hetzelfde verbruik als 2012....In 2012 kreeg ik 370 euro terug en in 2011 kreeg ik meer dan 400 euro terug met hetzelfde termijnbedrag van 125 euro per maand...

Ik heb gezien dat de energiebelasting op levering van electriciteit  en gas met maar liefst 100 euro is gestegen!...schandelijk!
Daarbij zijn ook nog de transportkosten met zo`n 80 euro gestegen.....Het heeft helemaal niets te maken met een hoger verbruik!
Uiteraard zijn er ieder jaar verhogingen van kosten maar dit is wel bijzonder buitensporig en ik ga hier ook zeker werk van maken...
Ik hoop dat meer mensen hier actie op gaan ondernemen!
Groet
Hoi Lonneke,

Ik ben nieuwsgierig!
Houdt ons op de hoogte!
hier is primo erweer ik zal geen geen dik vette letter gebruiken omdat schreeuwerig over kom , terwijl wel de opties ervoor zijn als je hier een bericht wil schrijven , als dat niet mag dikke vette letters , haal dan de opties weg , en we schrijven hier hoor nergens staan scheld worden etc , maar het kom schreeuwerig over hahaha .

er klopt niks van met de jaar nota  , en dan heb ik het nog maar alleen over nummer 1 op de factuur die bij mij maar liefst 266,- meer is als verledenjaar , 

dan schrijven ze hier ja je heb veel gebrijkt nou niet mijn electriciteit is zo er laag minder als verleden jaar alleen mij gas gebruik is ietjes meer .

nou dan ga ik toch aan me buren even vragen hoe hun nota is , en wat blijkt groot gezin veel en veel meer electriciteit en gas verbruik en bij hun de nummer 1 op de jaar nota is 224,-euro   dus ze gebruiken meer veel meer als mij en nummer 1 bij hun is 224,- meer als 2012 en bij mij die alleen is en veel en veel minder gebruik is met 266,- toegenomen ??

ik dacht dat belasting voor iedereen zelfde is in nederland ? en dat transportkosten ook voor iedereen gelijk is in nederland ? maar nee ik gebruik minder en meer 266,- betallen en de buurman minder betallen die groot gezin heb 224,- ?? 

dan schrijven ze ja maar de belasting is 21% umm ja klopt maar dat is van 19% naar 21% dat is 2% erbij  dus ik ben geen einstein maar is dat dan 266,- euro wat omhoog moet in 1 jaar  ? zelfs als je 19% plus 21% reken klopt heel die verhoging niet .
Over het schreeuwerige kan ik je wel een reactie geven hoor. 
Als je tekst schrijft wil je wel eens een woordje vet gedrukt schrijven, dus is het terecht dat die optie aanwezig is. 
Overigens is het op vele forums niet toegestaan om hele zinnen vet gedrukt te schrijven. 
Dus dat is niet alleen hier een huisregel!
Reputatie 5
Badge +3
Beste primo,

Als je bij onderdeel 1 de kosten voor elektriciteit vergelijkt met die van vorig jaar, zie je dat die 24,26 euro gedaald zijn. De kosten voor gas zijn 291,90 euro toegenomen. Dit komt door het extra gasverbruik van 442 m³, het hogere leveringstarief voor gas en voor een klein deel door de periode waarover vastrecht berekend is. Dit loopt nu tot 30 oktober terwijl dat op de voorgaande jaarnota tot 1 oktober werd berekend.

Je zegt dat de buren veel meer verbruiken maar dat bij hun de leveringskosten toch minder hard zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het is mij niet bekend om welke buren het gaat en wat voor leveringsovereenkomsten met bijbehorende tarieven zij precies hebben. Het is in ieder geval feit dat de leveringstarieven en het verbruik de totale kosten bij onderdeel 1 op de jaarnota bepalen. De prijzen bij de buren staan dan ook in verhouding met hun verbruik en de afgesproken tarieven.

Ik heb je inmiddels wat toelichting gegeven. Jammer dat je nog steeds in de veronderstelling bent dat de jaarnota 'niet klopt'. Kun je dan concreet aangeven welke berekening of welk verbruik dat we gebruiken op de jaarnota, niet klopt?

Groet, Kelly

nou dan ga ik toch aan me buren even vragen hoe hun nota is , en wat blijkt groot gezin veel en veel meer electriciteit en gas verbruik en bij hun de nummer 1 op de jaar nota is 224,-euro   dus ze gebruiken meer veel meer als mij en nummer 1 bij hun is 224,- meer als 2012 en bij mij die alleen is en veel en veel minder gebruik is met 266,- toegenomen ??

ik dacht dat belasting voor iedereen zelfde is in nederland ? en dat transportkosten ook voor iedereen gelijk is in nederland ? maar nee ik gebruik minder en meer 266,- betallen en de buurman minder betallen die groot gezin heb 224,- ?? 

dan schrijven ze ja maar de belasting is 21% umm ja klopt maar dat is van 19% naar 21% dat is 2% erbij  dus ik ben geen einstein maar is dat dan 266,- euro wat omhoog moet in 1 jaar  ? zelfs als je 19% plus 21% reken klopt heel die verhoging niet .

Hoi primo (weer)

Ik neem aan dat je met de nadere uitleg van Kelly nu volledig ingelicht bent.
Ik zou je toch adviseren om samen met de buren de standen eens per maand, beter eens per week bij te houden.
Dan kan je samen goed vergelijken met elkaar en samen misschien proberen een besparing te bewerkstelligen.
En als dan vervolgens je voorschot bedrag goed is ingeregeld, dan komen er volgend jaar geen verrassingen meer.
Want de netwerkkosten kunnen wel weer hoger of lager worden, daar heb je geen enkel invloed op, maar op je verbruik wel degelijk!

Reageer