Indicatie Toon jaarafrekening | Eneco Community
vraag

Indicatie Toon jaarafrekening

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier een antwoord kan krijgen op mijn volgende vraag.
22 oktober mijn jaarafrekening ontvangen, viel mij erg tegen.
Ruim een jaar geleden heel veel geld uitgegeven aan mijn huis nog meer te isoleren, vloerisolatie open trap in mijn huiskamer met een deur afgesloten enz.
Mijn verwachting was dan ook hoog gespannen.
En ja hoor Toon ging hier zoals verwacht hier keurig in mee ( gemiddeld 25 euro per maand minder energie gebruikt!) De vreugde na mijn jaar afrekening was dus van korte duur, ik moest zelfs meer gaan betalen. Contact opgenomen met Eneco en mijn vraag gesteld, na heel lang met een mevrouw aan de telefoon te hebben gehangen maar opgehangen ,kreeg namelijk geen tevreden antwoord! Dit antwoord was namelijk het volgende wat toon zegt over 25 euro minder gebruikt moet u vergeten...... dit is alleen maar een indicatie...... dus met andere woorden trek toon maar van de muur want dit is een grote leugen! Ik hoop dat u mijn frustratie begrijpt, veel geld uitgegeven denken dat ik geld terug krijg en een lager maandbedrag, maar niets van dit alles!

m.vr.gr. Hans

7 Reacties

Ik denk even mee.
Toon®️ geeft idd een indicatie en is niet maatgevend. Toon®️ is een afgeleide van de originele meters.
Immers een volledige juiste werking en instellingen is ook van belang.
Denk daarbij aan:
-ingeschatte jaarverbruik op Toon juist?
-storingen op Toon bij weergave verbruik?
-voldoende hoogte maandelijkse voorschotten?
-tussentijds voorschot verlaagd en Toon niet ook bijgewerkt?
-domme of slimme meters?
-enz

Uiteindelijk zijn de standen op de energiemeter maatgevend! En dan dienen die ook nog juist te zijn en niet geschat.

Is Toon®️ dan overbodig; nee zeker niet, maar oppassen is het devies! Na enige tijd bv 3 maanden een service berekening laten maken, zeker bij te gunstige berekeningen om te zien of je nog in de pas loopt is zeer aan te bevelen.
Zoals gezegd Toon®️ maakt de dienst niet uit, maar de standen op de energiemeters.
Prachtig dit vakjargon, ik ben 74 heb afgelopen jaar heel veel geld in energie verlagende investeringen gedaan, nogmaals vloerisolatie, opentrap afgesloten, ongeveer 20 50 wat lampen vervangen door 3wat led lampen, iedereen zegt dat je dit vanzelf terug verdiend, maar Eneco niet want de standen van de energiemeters zijn maatgevend. Nou gooi het maar in mijn pet! En nogmaals die slimme Toon heb ik dus niets aan, die geeft gemiddeld per maand 25 euro besparing aan, maar dat is maar een indicatie 😂
met vr,gr. Hans
Reputatie 7
Badge +8
Met alle goede wil, Toon kan en zal geen rekening houden met vaste kosten zoals belastingen, netbeheerderskosten, etc etc.
Is ook natuurlijk zinloos, het zijn nu eenmaal vaste kosten, die verschuldigd zijn ongeacht het verbruik. Daarom kan de App Mijn Eneco ook niet vergeleken worden met Toon®️, want de App houdt nu juist wèl rekening met de vaste (netwerk)kosten.
Bij Toon®️ gaat het juist alleen om de variabele kosten, dat is dus het verbruik wat bv beïnvloed wordt door eigen stookgedrag en temperatuurinstelling en wel of niet strenge koude.
Ik heb het niet over de vaste kosten, ik begrijp ook wel dat die gewoon moeten betaald.
Ik heb het over mijn stookgedrag dat volgens Toon een paar honderd euro lager had moeten zijn😡
Overigens na mijn contact met Eneco liep mijn ingeschat verbruik voor het eerst in een heel jaar terug 🤔Ik maak er verder geen woorden meer aan vuiI, krijg hier toch geen duidelijk antwoord
jammer.

met vriendelijke groet,
Hans
Kijk dat klopt dus met m’n eerste punt in mijn eerste reactie!?
Daar noemde ik meteen het ingeschatte jaarverbruik op Toon®️ ?.
Als eerste dient dat goed op jouw situatie afgesteld te zijn. Geldt idem voor je voorschotbedrag.
Dan pas zal Toon®️ een goed beeld geven omtrent je verbruik en status per maand.?
Helaas hier hetzelfde probleem. Ik zoek morgen contact met Eneco en wil direct van mijn contracten af. Voel mij echt compleet opgelicht. Wat heb je dan aan toon a la 70 euro per jaar..?! Helemaal niks. Aldus toon iedere maand 40-80 euro minder verbruikt. Totaal 1666 euro. Op de eindafrekening staat wat compleet anders. Wat heb je er dan aan als het niks goed doet? Dus nooit aanschaffen enige handige is het van afstand aanpassen van de temperatuur. Maar dat kan ik met andere thermostaten ook wel.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen