Incasso kosten bij een te late betaling | Eneco Community
vraag

Incasso kosten bij een te late betaling

• 16 augustus 2016
  • 21 reacties
  • 1202 Bekeken

Ik vind het asociaal dat bij een te laten betaling de kosten 40 euro zijn , ik heb ook opgezegd en een andere leverancier gezocht , ik betaal nog liever een boete , dan dat ik nog langer klant bij jullie blijf!

21 Reacties

Reputatie 2
Tip voor de volgende keer: Gewoon netjes op tijd betalen, dan hoef je ook geen extra kosten te betalen.
Precies M. Munneke, zo is het gewoon!

Het is toch treurig om te roepen dat het asociaal is:@

Als je de wettelijke bepalingen bekijkt bij te late betaling dan is het simpel: Eneco past gewoon die regels toe.

Zonde om een boete te betalen; tijdig betalen is slimmer voor je portemonnee.

Ps:

Of Eneco het kostenbedrag juist in rekening brengt is o.a. hier te lezen:

http://www.ondernemersplein.nl/regel/betalingstermijn/
Reputatie 1
Badge +1
[quote=Brandje]Precies M. Munneke, zo is het gewoon!

Het is toch treurig om te roepen dat het asociaal is:@

Nou Brandje, ik ga niet snel tegen je in, maar hier ga je toch mis. Ik weet van een insider binnen Eneco dat deze extra kosten op jaar basis MILJOENEN oplevert. Het is dan ook een erg hoge post tegen vrijwel geen uitgave voor Eneco. De herinnering gaat volledig geautomatiseerd, de 2de idem, de 3rde waarbij de 40 word berekend gaat ook volledig automatisch en de brief kost omgerekend nog geen 25 cent. het bedrag hoort gelijk te staan aan een redelijk bedrag, deze 40 euro is echt dikke dikke dikke winst voor Eneco...trust my Brandje. Gaat ook in het grote geheel niet om kattepis maar Miljoenen euro's extra inkomsten voor Eneco!
Reputatie 1
Badge +1
P's Eneco past idd de regels toe, het maximum is 40 euro wat gevraagd mag worden, echter, Eneco heeft ook niet voor lager gekozen maar precies het maximum bedrag, denk daar eens over na Brandje 🙂 Of Brandje moet het helemaal oké vinden dat Eneco miljoenen extra verdiend aan het innen van extra winst over de ruggen van mensen die in een kwetsbare positie zitten?
Je mag uiteraard graag tegen mij in gaan!
Altijd leuk een discussie.
Ik gaf alleen naar aan dat het gewoon een wettelijke mogelijkheid is.
Of de productiekosten daarbij laag zijn doet natuurlijk niet ter zake!
Voor dat het incassotraject start met een miniumum van €40 is er natuurlijk wel al een gratis herinnering uit gegaan.....

Kijk ik werk niet op de debiteurenadministratie dus ken ik ook de opbrengst niet van het onderdeel kosten.

Als je mij vraagt staat het dan in verhouding tot het achterstallige bedrag?
Dat weet ik niet.

Dat deze wettelijke mogelijkheid misschien wel zou moeten worden aangepast; ja daar ben ik wel voor in.
Dat zullen we dan via verkiezingen moeten regelen.

For the time being zou ik zeggen zorg als klant van Eneco of welke andere instantie dan ook, dat het niet zo ver komt of vraag bijtijds een regeling aan!
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben het wel eens met de €40,- die Eneco er op een gegeven moment boven opleg.

Aangezien:

- De consument genoeg kansen heeft gehad om het officiële bedrag over te maken. Zonder extra kosten.

- Verantwoordelijkheid tot betalen lig bij de consument dat rekeningen optijd betaald worden, Eneco is eenmaal onderdeel van je vaste lasten, die keren elke maand terug.

- Ben je zelf niet in staat om je financiële situatie op orde te krijgen, trek aan de bel. En schakel budgetbeheer of bij schulden bewindvoering in. Deze helpen je daarmee!

- Niks doen, en gewoon afwachten (Wat vaker gebeurd, dan je denk) is geen oplossing.. Op een gegeven moment, schakeld Eneco een deurwaarder in, dan ben je nog verder van huis. Want die gaat ook zijn kosten op je verhalen

- Denk dat die €40,- express zo hoog is, dat het mensen wakker schud, want dat willen ze niet.
Kijk ik ga in zo ver met je mee, dat stel dat het openstaande bedrag waar de termijn van is verstreken slechts €30 is en het incassotraject gaat starten, dan vind ik dat het minimale bedrag wat wettelijk is toegestaan erg hoog.
Daar zou ik best een differentiatie op willen.
Maar zoals gezegd dan zal de wet daarvoor moeten worden aangepast.
En bij dit alles dient te worden afgewogen dat als dit moment start nou dan loop je al behoorlijk achter en heb je alle kansen al verspeelt, toen de gratis herinneringen werden gestuurd.
Leuke wet is dat "Alleen als uw klant een consument is. Is uw klant een bedrijf, dan bent u dit niet verplicht." wanneer je een incasso moet betalen harde werkenden consumenten moeten betalen , maar als het een bedrijf is niet verplicht , of te wel de regering naait je gewoon een oor aan.
Leuke wet is dat "Alleen als uw klant een consument is. Is uw klant een bedrijf, dan bent u dit niet verplicht." wanneer je een incasso moet betalen harde werkenden consumenten moeten betalen , maar als het een bedrijf is niet verplicht , of te wel de regering naait je gewoon een oor aan.

Jij bent een grapjas!
De regels mbt consumenten en bedrijven zo uitleggen dat je je genaaid voelt als consument is uiteraard niet reëel.

Lees het nog maar eens na!
Bedrijven kunnen dus voor de betaling onderling (afwijkende) afspraken maken.
Dat geldt dus voor consumenten niet, daar gelden de standaard wettelijke eisen.

Je zou natuurlijk ook de hand in eigen boezem kunnen steken en wellicht dat je dan bemerkt dat voordat het zover komt er een behoorlijke tijd is verstreken.
In die tijd moet je, hoe moeilijk ook soms, net als bv ziektekosten, energiekosten tijdig voldoen.

Want als het tot afsluiten komt, nou dan rijzen de kosten de pan uit.

Sterkte met de oplossing!
@brandje Leuk dat je zo vaandeldrager bent voor Eneco , maar mijn maandelijkse kosten van eneco zijn 23 euro .
Ik heb nu al 1 keer de incasso kosten moeten betalen van 40 euro , dat moet ik nu nog keer doen . Eneco gaat hier door heel veel klanten verliezen onder de noemer van de wet , maar ondertussen zoals Marcel al zei lopen jullie je eigen zakken te spekken.
@brandje Leuk dat je zo vaandeldrager bent voor Eneco , maar mijn maandelijkse kosten van Eneco zijn 23 euro.

Leuk dat jij dat vindt, maar ik heb je de feitelijke situatie geschetst en dat die geënt is op wettelijke gronden.
Als je m'n betoog goed had gelezen dan kon je begrijpen dat bij lage bedragen ik het bedrag van €40 kosten ook veels te veel vind.

Maar, zoals gezegd, dan moeten we in Den Haag zijn, toch..........?

En overstappen kan uiteraard, dat recht heb je, alleen zal die andere leverancier precies dezelfde wettelijke regels toepassen, denk je ook niet?
Reputatie 1
Badge +1
@brandje Leuk dat je zo vaandeldrager bent voor Eneco , maar mijn maandelijkse kosten van Eneco zijn 23 euro.

Leuk dat jij dat vindt, maar ik heb je de feitelijke situatie geschetst en dat die geënt is op wettelijke gronden.
Als je m'n betoog goed had gelezen dan kon je begrijpen dat bij lage bedragen ik het bedrag van €40 kosten ook veels te veel vind.

En overstappen kan uiteraard, dat recht heb je, alleen zal die andere leverancier precies dezelfde wettelijke regels toepassen, denk je ook niet?

Ik had dat wel gelezen Brandje en dat siert je. Ik schets even een vreselijke situatie waarin Eneco toch winst maakt. Mevrouw -a- is 20 jaar getrouwd en haar man is de kostwinner, man doet de rekeningen en moeder zorgt voor het gezin. Vader krijgt een fataal ongeluk op het werk en komt te overlijden. Moeder staat er ineens alleen voor, begrafenis de nasleep. Moeder is zo verdrietig en in de war dat ze vergeet Eneco te betalen. Eneco stuurt 1/2/3 mails maar moeder deed dat nooit en weet niet hoe of wat. Dan plots ligt er een brief dat mevrouw ineens incasso kosten moet betalen. Is dit dan redelijk? neen! dit is natuurlijk een fictief verhaal want 7 van de 10 keer is de klant zelf bewust in gebrekke, waar het aan short is dat er soms gebeurtenissen zijn waardoor de klant echt niet wist of kon, en dan vind ik dat Eneco coulanter dient te zijn want Eneco is zo happig op die 40 euro dat ze ZELDEN het bedrag kwijt scheld.
Reputatie 1
Badge
Zonder herinnering op de datum betaald en toc boete.
We hebben dit bedrag met de volgende maand verrekend
Ik vind dat echt geldklopperij
Reputatie 7
Badge +9
@kaipo : op de datum betalen is ook telaat, je hebt immers 2werkdagen verwerkingstijd..

Ik had dat wel gelezen Brandje en dat siert je. Ik schets even een vreselijke situatie waarin Eneco toch winst maakt. Mevrouw -a- is 20 jaar getrouwd en haar man is de kostwinner, man doet de rekeningen en moeder zorgt voor het gezin. Vader krijgt een fataal ongeluk op het werk en komt te overlijden. Moeder staat er ineens alleen voor, begrafenis de nasleep. Moeder is zo verdrietig en in de war dat ze vergeet Eneco te betalen. Eneco stuurt 1/2/3 mails maar moeder deed dat nooit en weet niet hoe of wat. Dan plots ligt er een brief dat mevrouw ineens incasso kosten moet betalen. Is dit dan redelijk? neen! dit is natuurlijk een fictief verhaal want 7 van de 10 keer is de klant zelf bewust in gebrekke, waar het aan short is dat er soms gebeurtenissen zijn waardoor de klant echt niet wist of kon, en dan vind ik dat Eneco coulanter dient te zijn want Eneco is zo happig op die 40 euro dat ze ZELDEN het bedrag kwijt scheld.

Hoi Marco,

Ik snap je verhaal. Uiteraard als de klant in gebreke blijft en geen eerdere actie heeft ondernomen, dan heeft inderdaad de klant pech.

Maar ik heb hier op het forum ook situaties voorbij zien komen, waarbij er een speciale reden of oorzaak was en de kosten werden toen keurig buiten invordering gesteld.
Het blijft voor Eneco maatwerk.

Maar dat er ook voor €20 a 30 toch €40 aan incassokosten wordt geëist blijf ik schandalig vinden!
Hoewel Eneco voor alle duidelijkheid, wettelijk gezien, niets verkeerd doet.
Reputatie 5
Badge +3
@ marcel1970

Goedemorgen,

Graag informeer ik je over de de extra kosten die we bij klanten berekenen bij een late betaling. Allereest berekenen we juist liever geen kosten, als een klant netjes op tijd betaalt of tijdig contact met ons opneemt. Het starten van een incassotraject kost veel geld en deze kosten berekenen aan klanten die niet op tijd betalen. Het zou daarom erg vreemd zijn om winst te behalen uit klanten die juist te laat betalen. De situatie die je eerder hebt omgeschreven, waar er sprake is van een overlijden, dan denken we graag mee. Natuurlijk kan het zijn dat je door alle hectiek vergeet om te betalen, toch weten wij als bedrijf niet wat er speelt als er niet tijdig contact met ons opgenomen wordt. Dit betekent dat het belangrijk is dat de contractant ook een stukje eigen verantwoording heeft, door tijdig met ons te communiceren, waardoor het niet zover hoeft te komen dat we extra kosten berekenen. In de praktijk blijkt vaak dat klanten pas reageren als er sprake zijn van extra kosten.

Groet, Audrey
Hoi Audrey,

Goed dat je meer duidelijkheid schetst.
Mbt tot mijn stelling "schandalig" weet ik dus nu, dat ik dat moet nuanceren, omdat dat door jullie dus pas wordt toegepast bij recidive.

Kijk dat schept een totaal ander beeld op o.a. het openingsbericht van de ts!!
Reputatie 1
Badge
@kaipo : op de datum betalen is ook telaat, je hebt immers 2werkdagen verwerkingstijd..dat weet ik maar mijn inkomen komt wel eens de 14e binnen en helaas gaat eten voor alles
Reputatie 1
Badge +1
............................
Reputatie 7
Badge +9
@kaipo : op de datum betalen is ook telaat, je hebt immers 2werkdagen verwerkingstijd..dat weet ik maar mijn inkomen komt wel eens de 14e binnen en helaas gaat eten voor alles

Dan moet je toch is een kasboek gaan bijhouden.. Vaste lasten komen elke maand terug, als je elke maand keuzes moet gaan maken welke je nou betaal. Dan doe je iets niet goed. Ik val je niet aan, absoluut niet. Maar bedrijven kopen niks ervoor als je zegt 'Eten gaat voor alles'

Reageer