Huur warmteset | Eneco Community
vraag

Huur warmteset

• 9 januari 2015
  • 10 reacties
  • 1060 Bekeken

Op de rekening 2015 zie ik voor het eerst Huur warmteset staan voor €168,77. Ik heb niets ondertekend.
en weet dus niet waar ik de huur voor betaal. Ik heb geen idee wat een warmteset is. Wat is een warmteset en waarom betaal ik hiervoor en voorgaande jaren niet?

10 Reacties

Over de huur warmteset is erg veel geschreven hier op het forum.
Gebruik de zoekfunctie met de woorden huur en warmteset en de nodige info komt tot je.
Mijn warmtapwater voor douche en handafwas en overige warmtapwater gebruik kost mij over 2014 per Kubieke meter 11,49 euro koud water van Evides 2,55 per Kubieke meter. "WAT" zoveel?

Reputatie 4
Badge
Beste Royco, bedankt voor het stellen van je vraag. Je betaalt voor het warmteverbruik aan tapwater bij Eneco een tarief van 5,00115 euro per m3 (over periode 24-02-2014 t/m 05-03-2015). Aangezien je 26 m3 verbruikt hebt, brengen we daarvoor een bedrag in rekening van 130,03 euro. Daarnaast is het tarief voor het verbruik van water 0,96885 per M3, in jouw geval 25,19 euro. Dat maakt in totaal dus ongeveer 155 euro. Weet je zo voldoende of heb ik je vraag verkeerd begrepen?

Groet Martijn
Beste Martijn, de bedragen zijn juist echter er wordt een huurbedrag gerekend van een warmteset die ik niet heb in de woning van 200,38 euro. Naar verbruik zou de M3 prijs + 130.03 + 25.19 dus 355.6/26M3 = 13.677 euro zijn. Ik denk dat die huur warmteset niet gerechtvaardig is want dan zou de M3 prijs (warmte en koud water) die eneco rekend sterk verlaagd moeten worden. Wij betalen immers ook geen huur voor de vuilverbrandingsset waar onze warmte vandaan komt. Mocht er een reden opgevoerd worden dat er een gemeenschappelijke warmteset aanwezig is dan is die berekening van 200.38 euro maal het aantal woningen die erop aangesloten zijn een welkome inkomstenbron voor eneco. Op de foto's die ik heb geplaatst is immers geen warmteset te zien. Ik krijg mijn warmtapwater direct de woning in.

Groet Roy
Reputatie 4
Badge
Hoi Royco, nu begrijp ik het beter. Ik kan me je vraag ook goed voorstellen. Eigenlijk heeft alles te maken met de Warmtewet (simpel gezegd). Jouw warm tapwater komt inderdaad uit een collectieve warmtewisselaar die dit voor meerdere woningen regelt. De Warmtewet voorziet er echter in dat afnemers geen voordeel mogen hebben en er dus geen ongerechtvaardigd onderscheid mag zijn (gelijkheidsbeginsel). Om die reden brengen we, geheel volgens deze Warmtewet, dus alsnog een bedrag in rekening voor de warmteset. Om deze wijze zijn er dus geen verschillen tussen klanten die uiteindelijk hetzelfde geleverd krijgen.

Ik kan me best voorstellen dat dit wellicht voor vraagtekens zorgt, maar dit is dus wettelijk geregeld. Ik hoop dat mijn uitleg voor meer duidelijk zorgt. Meer informatie over de Warmtewet kun je ook vinden op onze website: https://www.eneco.nl/warmte-koude/warmtewet/ of op de site van ACM: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/loket/afnemers-van-energie/warmte/de-warmtewet/.

Groet Martijn
op mijn jaarnota 2015 staat Huur warmteset 8 liter( 01-01-2014/05-03-2015) kosten 220.88 euro

en vastrecht warmte 283.52 euro totaal: 504.40 euro moet ik per jaar gaan betalen. inden heb ik nog warmte gebruikt. dat vind ik echt niet normaal bedrag van Eneco. Waarom ZO duur. !!!!!als kan, ik ga liver geen stadverwarm hebben. gewoon met CW ketel gaan kopen voor warmte water en verwarm. CW ketel kosten maar 1000 euro kan je 10 jaar gebruiken.
ik wil graag van Eneco weg gaan, kan ik nog aandere bedrijf in Rotterdam stadverwarm bieden?
Beste Martijn, Het kan toch niet zijn dat opwarming van water ( Bij ons het warmtapwater genoemd ) door bijvoorbeeld een Gasgeiser of een combi-ketel of boiler een " niet meer dan " M3-prijs rechtvaardigd van 13,68 euro.
kun je de huur van de warmteset ad eur 170 afkopen? ik hoor graag van je
Reputatie 5
Badge +3
kun je de huur van de warmteset ad eur 170 afkopen? ik hoor graag van je

Hi @ZBM,

Bedankt voor je bericht. Het is niet mogelijk om dit af te kopen.

Groet, Audrey

Reageer