heffingskorting niet verrekend 2018/19 jaarnota | Eneco Community
beantwoord

heffingskorting niet verrekend 2018/19 jaarnota

• 5 juni 2019
  • 1 reactie
  • 249 Bekeken

Hallo,

Schrok behoorlijk van de jaarnota +1146 euro bijbetalen terwijl ik zelf al berekend had dat dit +/- 650,- zou zijn aan de hand van de meterstanden (gas vooral ivm gaskachel). Om een idee te geven, woon in een 55m2 hoekwoning met 8 ledlampen, toen nog elektrische boiler en gaskachel, en alleen savonds thuis. Met een nu berekend maandbedrag a 282,-........ Meerdere malen telefonisch contact gehad en zou een onderzoek ingesteld worden en zou met ca 2 weken hier wat over horen. Kon zelf niet thuisbrengen waar het nou misging.

Mail van 15 mei; verzoek
''Op 14 mei 2019 heeft u telefonisch contact met ons gehad over de jaarnota van 2018/2019. Hierbij zijn wij samen er achter gekomen dat uw beginstanden geschat zijn en dus niet correct zijn ingevoerd.
Ik heb hier een verzoek voor ingediend en die neemt ruim 2 weken in beslag, ik verzoek u hierbij daarom ook om hier geduld voor te hebben zodat we dit zo goed mogelijk kunnen corrigeren.

Nu ben ik zelf ook alle administratie even aan het controleren geweest, begin (2018) meterstanden zijn niet geschat zoals gesuggereerd werd. Enige rare is dat mijn KWH meter 1 (dubbele meter) in 2017 op 17286 stond, in 2018 op 19419 stond en in 2019 17451. Of dit is een fout aan onze kant, of een verwerkingsfout so be it. Gaat om 2133KWH maargoed dat is al betaald over de vorige jaarnota en dat is dan maar zo.

Waar ik nu wel achter kom en belangrijker vind is het volgende. In 2018 is er 374,35 euro aan ''vermindering energiebelasting'' in mindering gebracht op de jaarnota, zoals het hoort, want ik woon in een woonhuis.
Op de huidige jaarnota 2019 is deze ''vermindering energiebelasting'' niet verrekend. Terwijl er niks is gewijzigd in de tussentijd.

Mijn verzoek:
  • alsnog de 373,33 euro vermindering energiebelasting toepassen
  • door Eneco berekend maandbedrag a 283 euro terugzetten naar huidig maandbedrag a 172,- euro op de nota
Een medewerkster bij Eneco heeft de betaaldatum reeds uitgesteld tot juli ivm onderzoek, is dus nog niet betaald.

Met vriendelijke groet,

P. Quist
icon

Beste antwoord door Erica 7 juni 2019, 13:56

@PepijnQuist bedankt voor het delen van jouw bevindingen en sorry dat er nog altijd onduidelijkheid is over jouw jaarnota. Ik breng hier graag verandering in.

De bijbetaling op de jaarnota zit 'm niet in de vermindering energiebelasting. Dit is wel degelijk in mindering gebracht zoals te zien is op pagina 7 van 8.

Wat is er dan wel aan de hand? Het zit 'm toch in de meterstand zelf. De beginstand is namelijk wel geschat. De oorsprong hiervan ligt al bij de eindnota van E.ON want daarop is de eindstand ook geschat. Dit maakt dat met de start bij Eneco, na de overgang vanuit E.ON, wij ook zijn gestart met diezelfde stand. Ook wel een berekende stand genoemd.

Met de komst van de huidige jaarnota hebben we gevraagd om meterstanden door te geven. Dit maakt dat we het verschil over notajaar 2017-2018 hebben rechtgetrokken op basis van jouw werkelijke meterstanden.

Voor jou is deze uitkomst natuurlijk niet leuk, dat besef ik mij terdege. Er kan er een ruime betalingsregeling ingezet worden indien hier behoefte aan is. Ik lees graag of je hiervan gebruik wenst te maken.
Bekijk origineel

1 Reactie

Reputatie 5
Badge +5
@PepijnQuist bedankt voor het delen van jouw bevindingen en sorry dat er nog altijd onduidelijkheid is over jouw jaarnota. Ik breng hier graag verandering in.

De bijbetaling op de jaarnota zit 'm niet in de vermindering energiebelasting. Dit is wel degelijk in mindering gebracht zoals te zien is op pagina 7 van 8.

Wat is er dan wel aan de hand? Het zit 'm toch in de meterstand zelf. De beginstand is namelijk wel geschat. De oorsprong hiervan ligt al bij de eindnota van E.ON want daarop is de eindstand ook geschat. Dit maakt dat met de start bij Eneco, na de overgang vanuit E.ON, wij ook zijn gestart met diezelfde stand. Ook wel een berekende stand genoemd.

Met de komst van de huidige jaarnota hebben we gevraagd om meterstanden door te geven. Dit maakt dat we het verschil over notajaar 2017-2018 hebben rechtgetrokken op basis van jouw werkelijke meterstanden.

Voor jou is deze uitkomst natuurlijk niet leuk, dat besef ik mij terdege. Er kan er een ruime betalingsregeling ingezet worden indien hier behoefte aan is. Ik lees graag of je hiervan gebruik wenst te maken.

Reageer