Grote schoonmaak voor je centrale ventilatie? | Eneco Community

Grote schoonmaak voor je centrale ventilatie?

• 13 augustus 2014
  • 9 reacties
  • 1270 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
Wanneer we in de lente aan de grote schoonmaak beginnen zetten we het hele huis op z’n kop en nemen we vaak alle hoekjes mee. Maar hebben jullie er bij deze grote schoonmaak ook aan gedacht je centrale ventilatie te laten schoonmaken? Enig idee hoe vaak je deze ventilatie moet schoonmaken en waarom dat zo belangrijk is? Eneco start een campagne over ventilatie. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!
Kijk voor meer informatie op www.eneco.nl/ventilatie

9 Reacties

Reputatie 3
Badge
Het schoonmaken is heel eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt. Gezien wat gerekend wordt voor het schoonmaken heb je de flexibele as erg snel terugverdiend. En als je de instelling van de ventielen niet aanpast hoeft echt niet het hele systeem opnieuw ingeregeld te worden.

En de ventilatie ombouwen naar een DC uitvoering is leuk, maar deze gelijk CO2 gestuurd maken is nog veel beter: wat aan warme lucht niet afgezogen wordt hoeft ook niet opgewarmd te worden.
Wanneer we in de lente aan de grote schoonmaak beginnen zetten we het hele huis op z’n kop en nemen we vaak alle hoekjes mee. Maar hebben jullie er bij deze grote schoonmaak ook aan gedacht je centrale ventilatie te laten schoonmaken? Enig idee hoe vaak je deze ventilatie moet schoonmaken en waarom dat zo belangrijk is? Eneco start een campagne over ventilatie. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!

Hoi Folkert,

Ik zie je bericht nu pas. Dat was vroeger bij het oude forum nooit gebeurd, tja....

Ik heb de schoonmaak in m'n agenda staan en minimaal 1 keer in de 2 jaar reinig ik het zelf.
De unit op zonder is er met een snelle handeling in enkele seconden af. Stofzuiger er bij en weg al dat stof.

Vorige keer is er een erkend bedrijf langs geweest en heeft er een sterkere motor ingezet, dat levert nu dus nog meer vervuiling in het systeem op, maar aan de andere kant werkt het nu nog beter.

En waarom het zo belangrijk is? Er kan stofbrand ontstaan, toch.............
Reputatie 6
Badge +1

Vorig jaar hebben we deze campanje ook gehad. Volgens mij was toen Mike de topic starter. Of klopt mijn geheugen niet?
Reputatie 6
Badge +1
Even het topic in de database opgesnord. Na deze topic start vraagstelling van destijds kwam dezelfde actie er achter aan.

Ik heb een huurhuis en dat regelt de verhuurder. Echter moet ik wel zeggen, dat ik hem daar persoonlijk achter zijn broek voor moet zitten, want anders maakt hij hem niet schoon. En zelf wil ik er niet aan beginnen, omdat er electronica in zit en zodra daar iets mis in gaat, dan is het mijn pakkie aan, omdat dit onderhoud voor de verhuurder is.
Ik weet niet wat je met electronica allemaal bedoelt.
Met 1 korte handeling komt het hele motorhuis en het centrifugaal ring met enorm veel stof/vuil er af.
Stofzuiger er op een de grootste stof opeenhoping is weg!

Maar Folkert vroeg met name: "waarom het zo belangrijk is"
Badge
Vergeet niet dat het voor je gezondheid goed is.. Een goed geventileerd huis bevat minder vocht en stofdeeltjes..

In ons vorige huis (zeer slechte ventilatie) had ik regelmatig hoofdpijn.. In ons huidige huis zit een centrale ventilatie/afzuigsysteem met een computer in de meterkast.. Die heb ik zo ingesteld dat het hele huis dagelijks geventileerd word.. In dit huis nooit meer hoofdpijn..

De roosters maak ik 2 keer per jaar en de motor 1 keer per jaar zelf schoon.. De buizen door het huis laten we 1 keer in de 2 jaar schoon maken.

Vorig jaar hebben we deze campanje ook gehad. Volgens mij was toen Mike de topic starter. Of klopt mijn geheugen niet?

Jij zit helemaal goed en inmiddels heb je de link ook al opgeduikeld!
Goed bezig Jürgen.
Reputatie 4
Badge
Vergeet niet dat het voor je gezondheid goed is.. Een goed geventileerd huis bevat minder vocht en stofdeeltjes..

En met goede ventilatie is je huis ook nog eens sneller warm, dus energie zuiniger :)

Jammer genoeg heb ik hier geen centrale ventilatie.
Reputatie 6
Badge +2
bij mij is dat ook de verhuurder die dit regelt verleden jaar oktober is er bij mij een nw cv ketel HR++ ( INTERGAS kombi kompact HRE 24/18) en ventilatiebox geinstalleerd en in juli dit jaar zijn ze geweest een specialbedrijf om alle ventilatiekanalen te reinigen en hebben ze alle ventielen vervangen.

Reageer