Geld terug op jaarnota, maar termijnbedrag omhoog | Eneco Community

Geld terug op jaarnota, maar termijnbedrag omhoog

Reputatie 4
Badge +1
  • Moderator
  • 1736 reacties
'Ik kreeg geld terug op mijn jaarnota van Eneco omdat ik minder energie verbruikt heb. Maar nu gaat mijn termijnbedrag toch omhoog. Hoe kan dat nou?’

Vooral op Twitter zien we deze vraag de laatste maanden regelmatig langskomen. Daarom hier een korte uitleg.

Bij het berekenen van een termijnbedrag kijken we niet alleen naar je energieverbruik in het afgelopen jaar. We houden bijvoorbeeld ook rekening met de tarieven waar je gebruik van maakt en de verwachte energieprijzen.

Ook de winterperiode speelt een rol. Stel nou dat het een erg milde winter was. Je hebt minder dan normaal gestookt en krijgt geld terug op de jaarnota. Wat nu, als we je termijnbedrag blindelings verlagen en de volgende winter is juist erg streng? Dan kun je een vervelende bijbetaling op je jaarnota verwachten. Daarom gaan we bij de berekening altijd uit van een gemiddelde winter.

Andersom geldt dit natuurlijk ook. Stel, het was een ijskoude horrorwinter. Goede kans dat je dan bijbetaalt op je jaarnota, omdat je veel gestookt hebt. Het is natuurlijk niet gezegd dat het komend jaar weer zo koud wordt. We gaan dus weer uit van een gemiddelde winter en verhogen niet zomaar je termijnbedrag.

1 Reactie

Reputatie 3
Badge
Ik hoop dat hiermee de vragen minder vaak gesteld zullen worden. Voor klanten die via Twitter communiseren is het moeilijk zoeken op een forum, maar voor klanten hier lijkt het mij handig als er een topic komt met meest gestelde vragen en antwoorden. Ik zou hierbij wel een bijdrage willen leveren.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen