Geen teruglevering op de jaarnota | Eneco Community

Geen teruglevering op de jaarnota

Toon eerste bericht

64 Reacties

Badge
Beste Folkert,
Sorry dat ik weer moet storen maar ik snap het echt nu niet meer..

Kan je me helpen met inzicht in dit.
Nu de 3e (correctie) nota ontvangen, nu staan alle meterstanden er wel op waarvoor dank.
Maar…..

Als ik de kolommen optel en bij bv punt 1 de leverkosten voor stroom de verbruik gegevens zie, kan ik met de beste wil van de wereld niet de berekening nabootsen.

Ok, laat ik het zien:

De totalen van verbruik normaal tarief komen op: 1729kWh
daltarief: 3547kWh

Totalen stroom teruglevering normaaltarief: 2973kWh
daltarief: 1662kWh

Op de nota staat:

Levering van stroom
Elektriciteitsprofiel 1 (t/m 3x25 Ampère)
In rekening gebrachte producten:
Eneco EcoStroom®️ icm teruglevering
Verbruik stroom (daltarief) 1695 kWh
Verbruik stroom (normaaltarief) 398 kWh
Terugleververgoeding 1452 kWh

Vaste leveringskosten stroom (26-06-2015/26-06-2016) 41,50

Totaalbedrag voor leveringskosten voor stroom 40,51

enz end, dit is natuurlijk ook bepalend voor de belasting

Ik kan echt niet bedenken hoe er op de getallen 1695, 398 en 1452kWh gekomen kan worden.

Op de eneco site staat bij salderen dat er eerst tegen het hoge tarief gesaldeerd wordt, wat er over is dan op dal en uiteindelijk wordt er tegen daltarief gefactureerd als er dan geen overschot is natuurlijk.

Mijn berekening dus nu:

Hoog tarief verbruik 1729 - hoogtarief teruglever 2973 = -1244kWh
Dal tarief verbruik 3547 - overgebleven saldering 1244 - daltarief teruglevering 1662 = 641kWh

Dus er is geen teruglever vergoeding, alleen een totaal verbruik van 641kWh tegen dal tarief aan kosten
Dit is zeer bepalend voor het eindbedrag, want de belasting wordt dan niet geheven over 2093kWh maar over 641kWh en dat scheelt een bak.

Ik verwacht dat deze redenatie klopt, het staat wel zo op de eneco site en heeft nogal wat gevolgen;

https://www.eneco.nl/zonnepanelen/saldering/#uheefteenmeter
en
https://forum.eneco.nl/zonnepanelen-114/salderen-stroom-gebruikleverantie-4534

Nu de kosten berekening...
641kWh x daltarief + opslag - vermindering = -288 euro ipv -86 euro die nu op de nota staat
Nog vele andere kosten , onderhoud en aansluiting - al betaald

Dus in plaats van 500 euro bij (nu gecorrigeerd naar 146) zou ik ongeveer een 15 euro terug krijgen, wat ik ook steeds had verwacht

Kan je me nog een keer helpen en kijken of het klopt of een hele goede uitleg waarom ik het niet correct zie 🙂
Reputatie 7
Badge +6
@nijlstr,

Ik zorg dat mijn collega Folkert er na het weekend bij je op terug komt!
Badge
Folkert, Daniëlle al mogelijkheden gehad om hier naar te kijken?
Reputatie 7
Badge +6
@nijsltr

Mijn excuses, de nota is wederom niet correct wat betreft de saldering. Ik ga ermee aan de slag. Je hebt het bij het rechte eind hoe jij het beschrijft.
Badge
Je maakt me dag goed Folkert, ik kijk er naar uit en hopelijk voor de laatste keer 🙂. Bedankt voor je hulp alvast
Badge
Ik haak heel even in dit draadje. Ik ben nieuw qua dubbele standen en zonnepanelen. Maar ik zie hier standen van teruglevering on zowel hoog als laag. Laag gaat toch pas in de avond in (en weekend en feestdagen)
Namelijk best hoge waardes of heb ik het niet bij het rechte eind?
Mack wrote:

Ik haak heel even in dit draadje. Ik ben nieuw qua dubbele standen en zonnepanelen. Maar ik zie hier standen van teruglevering on zowel hoog als laag. Laag gaat toch pas in de avond in (en weekend en feestdagen)
Namelijk best hoge waardes of heb ik het niet bij het rechte eind?

Lees in dit topic even terug, want wat ik altijd vertel hierover, wordt daar keurig samengevat.
Eneco is 1 van de leveranciers die deze gunstige salderingsmethode voor de klant toepast.

Vele zonpaneel-eigenaren zijn daarvan niet op de hoogte!!

Ook op zaterdag en zondag en feestdagen schijnt de zon, toch.....

Niet dat dat belangrijk is, want eerst wordt de totale teruglevering verrekend met hoogtarief; blijft er wat over dat gaat dan van het laagtarief af. De rest reken je af.

In mijn situatie wordt bijna de gehele hoogtarief weggepoetst en betaal ik eigenlijk alleen nog het verbruik laagtarief met €0,015 extra korting dus!
Kassa!!
Badge
@Folkert,

Ik krijg net de laatste correctie nota te zien, alles klopt nu. bedankt voor de hulp de laatste maanden, dit had ik denk ik nooit op de telefonische manier kunnen uitleggen
Reputatie 5
Badge +3
Hi @nijlstr,

Mooi om te lezen dat alles nu is opgelost. Bekeken vanaf de zijlijn heeft dit aardig wat tijd in beslag genomen. Ik breng jouw dankwoord over aan Folkert.

Alvast een heel goed weekend toegewenst!

Groet,

Rodney
Badge
Als ik zo dat administratieve gegochel met die slimme meter lees, dan ben ik erg blij dat ik die ferrarismeter gehouden heb.
Zo´n slimme meter is echt wel een vooruitgang voor de consument!
Ik zie dat Jan "gelukkig" weer z'n "stokpaardje" aan het berijden is:P

Hij is kennelijk vergeten dat met domme meters of in geval van zijn ferrarismeter bij hem ook fouten werden gemaakt door Eneco.

Dus domme of slimme meters daar ligt het verder niet aan.
Helaas is het Eneco die er soms (herhaaldelijk helaas) een potje van maakt bij de jaarnota.

En als de één kickt op een ferrarismeter dan moet hij vooral niet overstappen; de ander gaat voor het gemak en volledige inzicht in het verbruik.
Gelukkig hebben we die keuze!

Ik zelf heb nu meer dan 2 jaar slimme meters met zonnepanelen met reeds 1 jaarnota; over 2 maanden volgt de 2e sindsdien.
Alle meterstanden waren perfect verwerkt en dat geldt ook voor de salderingsmethode!
Badge
Brandje wrote:

Ik zie dat Jan "gelukkig" weer z'n "stokpaardje" aan het berijden is:P

Bij Brandje blijft de naald weer op de grammafoonplaat hangen.
Reputatie 7
Badge +6
@jandebehanger

In dit geval heeft het niets te maken met wel of geen slimme meter, analoge meters kunnen ook administratief verkeerd opgevoerd worden, zelfs een ferraris meter..
Kijk!, goed om te lezen en het nog even bevestigd te krijgen door Folkert, want precies deze mening was ik dus ook toegedaan!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen