Gasprijs - specificatie | Eneco Community
beantwoord

Gasprijs - specificatie

• 2 december 2016
  • 27 reacties
  • 1356 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 316 reacties
Bij "mijn eneco" zie ik een gasprijs op mijn 3-jarig contract. Dit is een vaste prijs inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen. Nu probeer ik al een tijdje om er achter te komen wat de juiste gasprijs is. Ik zou graag een gespecificeerd overzicht hebben hoe die gasprijs is opgebouwd.
Dus bedrag van tarief gas + bedrag regiotoeslag + gespecificeerde bedragen van de diverse ( en welke heffingen dit zijn) overheidsheffingen. Dit alles opgeteld moet het bedrag zijn wat in mijn contract staat. Zo'n overzicht mag natuurlijk naar mijn e-mail / PM gezonden worden.
Dank bij voorbaat!
icon

Beste antwoord door Danielle 6 december 2016, 14:16

@Arno01,

Sorry voor de late reactie!
Het tarief voor gas staat inderdaad niet gespecificeerd op Mijn Eneco, maar wel staat dit in het contract. Aangezien je die een tijd geleden hebt afgesloten, stuur ik die voor de zekerheid nogmaals toe. Het enige wat aangepast is, is de Energiebelasting. Dit is per 1 januari 2016 verhoogd naar €0,30453. Als je dat tarief optelt bij de levering (€0,21500), de regiotoeslag (€0,15383) en de opslag duurzame energie (€0,00895), dan weet jij hoe we op het totale tarief uitkomen!
Weet je zo voldoende?
Bekijk origineel

27 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
Als enige in dit hoofdstuk "Financien" nog geen antwoord mogen ontvangen. Jongere berichten zijn al wel beantwoord!
Reputatie 7
Badge +6
@Arno01,

Sorry voor de late reactie!
Het tarief voor gas staat inderdaad niet gespecificeerd op Mijn Eneco, maar wel staat dit in het contract. Aangezien je die een tijd geleden hebt afgesloten, stuur ik die voor de zekerheid nogmaals toe. Het enige wat aangepast is, is de Energiebelasting. Dit is per 1 januari 2016 verhoogd naar €0,30453. Als je dat tarief optelt bij de levering (€0,21500), de regiotoeslag (€0,15383) en de opslag duurzame energie (€0,00895), dan weet jij hoe we op het totale tarief uitkomen!
Weet je zo voldoende?
Reputatie 3
Badge +3
weet jij hoe we op het totale tarief uitkomen!
De bedragen die je nu geeft, geven in totaliteit een ander bedrag ( wel leuk want het is lager) dan in mijn 3-jarig contract vastgelegd. Energiebelasting en opslag duurz.energie liggen/lagen toch ook vast in het contract?. Alleen netbeheerkosten zijn toch aan wijzigingen onderhevig? Sorry moest mijn antwoord beginnen met dank voor de reactie. Verder staat op mijn jaarafrekening ( 09-08-2016) ook een lager tarief voor energiebelasting en een hoger tarief voor opslag duurzame energie. Help me Danielle wat is nu juist? Want het wordt een beetje verwarrend.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi @Arno01,

Bedankt voor jouw reactie. Mooi dat het tarief inmiddels iets gezakt is ten opzichte van het moment dat je het contract hebt afgesloten. De oorzaak hiervan schuilt in de punten die je zelf benoemd. De tarieven voor energiebelasting en opslag duurzame energie kunnen na het afsluiten van een vaste overeenkomst wél tussentijds wijzigen, dit wordt bepaald door onze overheid/de Belastingdienst, aan wie wij de heffing ook volledig afdragen.

Dit wordt vermeldt in de bijgevoegde begrippenlijst van jouw jaarnota en verder gespecifieerd onder kopje 2 van de jaarafrekening: 'Overheidsheffingen op stroon en gas'. De bedragen die je wel 'vastzet' door middel van het aangaan van een vaste overeenkomst, zijn de tarieven zoals je die op jouw jaarnota terugziet onder kopje 1 'Leveringskosten voor stroom en gas'. Met daarbij wel weer de kanttekening dat deze kunnen wijzigen wanneer bijvoorbeeld het btw tarief tussentijds aangepast wordt op last van onze overheid.

Ik hoop het zo voor je te hebben opgehelderd.

Groet,.

Rodney
Reputatie 3
Badge +3
Dank voor je reactie. Als de BTW omhoog gaat ( zal wel nooit meer dalen) dan weet iedereen het. Maar van de tarieven voor "energiebelasting " en "opslag duurzame energie" daar kom je toevallig achter. Is het niet mogelijk om daar een melding op dit forum van te maken bij wijziging van die tarieven? Dus wanneer het ingaat en wat de verhoging wordt/is? Jullie komen daar als eerste achter. Ik heb en lees geen kranten ( vernietiging van het regenwoud) en kom er dus meestal per toeval achter. Dus geef de consument die informatie.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo @Arno01,

Opnieuw bedankt voor jouw bericht. Ik kan me voorstellen dat je deze informatie graag op het forum terugleest. Wij hebben ervoor gekozen de prijzen persoonlijk te delen met onze klanten op hun jaarnota. Een actueel overzicht van deze tarieven kun je ook terugvinden op de website van de Belastingdienst.

Groet,

Rodney
Reputatie 3
Badge +3
Hallo Rodney. Het antwoord is (te)gemakkelijk maar daardoor ook weer onduidelijk. In een eerder bericht wordt geschreven: "dit wordt bepaald door onze overheid/de Belastingdienst" .Het zijn overheidsheffingen. En voor de overheid is iedereen gelijk, toch? Dus de tarieven van de overheid gelden dus voor iedereen ( want op de site van de belastingdienst zie ik geen enkel onderscheidt van bepaalde groepen mensen, wel van een bepaalde afname hoeveelheid gas) dus waarom dan "persoonlijk delen" met de klanten? Ik heb er geen probleem mee hoor, maar waarom dan wel mijn tarief met iedereen delen? Conclusie trek ik nu dat mogelijk mijn buurman dus meer of minder betaald voor de overheidsheffing ( energiebelasting en ODE) dan ik of anderen, dat kan toch niet waar zijn?
Reputatie 5
Badge +3
Hoi@ Ano01,

De tarieven gelden inderdaad voor iedereen en zijn daarom ook voor iedereen inzichtelijk op de website die ik eerder noemde. Wel zullen deze tarieven op een ieders jaarnota afzonderlijk afwijken gezien de periode van levering op een jaarnota. Omdat de tarieven jaarlijks opnieuw bepaald worden, zien deze posten er per klant verschillend uit. Wanneer jouw jaarnota bijvoorbeeld loopt van maart 2015 tot maart 2016, wijken de genoemde kosten af van een klant waarbij de leveringsperiode loopt van december 2016 tot december 2017.

Groet,

Rodney
Reputatie 3
Badge +3
Dank je wel Rodney voor het verschaffen van de duidelijkheid.
Reputatie 3
Badge +3
de regiotoeslag (€0,15383) en de opslag duurzame energie (€0,00895), dan weet jij hoe we op het totale tarief uitkomen!
Ik wil nog graag even terugkomen op bovenstaande quote:
De regiotoeslag is gebaseerd op het feit dat, hoe verder je weg woont van Groningen des te meer betaal je per m3 voor regiotoslag. De regio's zijn verdeeld in 10 regio's. De prijzen zijn dus ook per regio. Ik zit in regio 4 ( bijna bovenop de gasbel van slochteren :S) en volgens de diverse tabellen op Internet betaal je 0,00000ct voor regio 4. Terecht want de levering zit zowat in mijn achtertuin. Hoe is het dan mogelijk dat ik op mijn jaarrekening wordt belast voor 0,15383 per m3? Mis ik iets? BTW kan het niet zijn want dat is ook 0,00 op 0,00000ct. Ook hier graag duidelijkheid over.
Reputatie 7
Badge +6
@Arno01

Iedereen betaalt regiotoeslag, deze kosten worden iets hoger naarmate je verder van Slochteren afwoont. Wanneer je op onze website zoekt op ''regiotoeslag'' krijg je het volgende antwoord:

Op de energienota van gas wordt de regiotoeslag in rekening gebracht. De kosten voor gas zijn namelijk voor een deel afhankelijk van waar je woont. Hoe verder van Slochteren (Groningen), hoe hoger de kosten. Deze kosten worden door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet aan ons in rekening gebracht.
Reputatie 3
Badge +3
De toeslag op de gasprijs wordt bepaald in welke regio je woont. Zichtbaar op Internet ( verschillende sites) geven aan "goedkoopste regio" 0,0000 per m3 ( = 4 waarin ik ook woon 20 km. van Slochteren) duurste is 0.0198 per m3. Op mijn jaarafrekening staat 0,15383 per m3 dat is 1500 % hoger dan de tabellen voor regio 4, en 800% ten opzichte van de duurste regio. Dat moet te verklaren zijn, toch?
Ik betaal € 0,15332 per m3 (volgens het Eneco contract), ik woon ook in regio 4 en voel de trillingen vanuit de grond ook met regelmaat.
Ook ik ben na aanleiding van jouw verhaal eens gaan Googelen en vind dit ook allemaal er vreemd.
Ik zit in ''gasprofiel 1'' en mijn verbruik is al enige jaren rond de 300m3 gas per jaar.
Ik kwam o.a. deze duidelijke site ook tegen -> https://verslademarkt.nl/blog/2016/02/12/wat-is-de-gas-regiotoeslag/
In regio 4 (bijvoorbeeld gebieden in Groningen zelf) betalen mensen geen regiotoeslag. In Limburg en Zeeland betalen mensen veel meer regiotoeslag omdat de afstand groot is. Om te bepalen hoeveel regiotoeslag u betaalt, moet u dus weten in welke gasregio u woont..... VREEMD VREEMD VREEMD..!!!!! :?
Reputatie 7
Badge +9
Die € 0,15383 per m3 is niet alleen je regiotoeslag hé?
Daar zitten ook de volgende dingen nog in:

- BTW

- overheidsheffingen

Dan zou je dus eerst moeten weten wat op dit moment de BTW en Overheidsheffingen zijn..
Reputatie 3
Badge +3
Sorry mAiden wat je schrijft is niet juist. De 0,15383 is inclusief 21% BTW en exclusief overheidsheffingen. Overheidsheffingen worden apart doorberekend op de jaarafrekening. @ Bulldog, ik weet in welke regio ( en jij dus ook) ik woon en dat is in Groningen dichtbij de "bel". Dus regio 4 en dus 0,0000 ( incl 21 %BTW)toeslag. Ik wacht geduldig af hoe Eneco dit getal en het percentage verschil verklaard. Ik heb mijn energierekening van vorige leverancier nog eens bekeken en die berekenden dus ook geen regiotoeslag.
Reputatie 7
Badge +9
Sorry mAiden wat je schrijft is niet juist. De 0,15383 is inclusief 21% BTW en exclusief overheidsheffingen. Overheidsheffingen worden apart doorberekend op de jaarafrekening. @ Bulldog, ik weet in welke regio ( en jij dus ook) ik woon en dat is in Groningen dichtbij de "bel". Dus regio 4 en dus 0,0000 ( incl 21 %BTW)toeslag. Ik wacht geduldig af hoe Eneco dit getal en het percentage verschil verklaard. Ik heb mijn energierekening van vorige leverancier nog eens bekeken en die berekenden dus ook geen regiotoeslag.

Oké..
Dan staat het waarschijnlijk ook fout op Mijn Eneco dan..

Want daar staat in het klein aangegeven: "voor gas is het totaaltarief per m³ gas inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen."
Reputatie 3
Badge +3
Het staat daar wel juist. Maar het totaaltarief is inclusief regiotoeslag en dat bedrag (regiotarief is een onderdeel van dat totaaltarief) heb ik beschreven. En volgens alle bezochte site's hieromtrent geven regio 4 een 0,0000 tarief. En alle prijzen zijn incl. BTW.
Ik kom de term ''regiotoeslag'' ook niet tegen op de jaarafrekeningen van mijn vorige energieleveranciers.
Ben wel nieuwsgierig naar het commentaar van Eneco.. 😛
Reputatie 7
Badge +6
@Arno01

De regiotoeslag is niet voor alle leveranciers gelijk. Dit heeft onder andere te maken met de manier en het moment van inkopen. Daarnaast zijn leveranciers vrij in de manier van doorberekenen van de regiotoeslag in de tarieven, het kan dus op een andere manier verwerkt zijn in de tarieven op andere sites.
Reputatie 3
Badge +3
Maar het gaat hier niet om het doorberekenen in de tarieven. Het gaat hier om het exclusieve bedrag van de regiotoeslag, niet dat het verwerkt wordt/is in een tarief. Het staat trouwens los van het gastarief en de energiebelasting en duurzame opslag. Want het wordt apart berekend op de afrekening. Dus graag antwoord op de directe vraag: Het is toegestaan dat Eneco een regiotoeslag berekend dat respectievelijk 800% of 1500% hoger ligt dan op de eerder genoemde website die "Bulldog" gaf in zijn bericht ( geen leverancier) staat beschreven? Voor de genoemde percentages zie mijn eerder bericht.
Dus mogelijk 2 antwoorden: Ja of Nee.
Reputatie 7
Badge +6
@Arno01

Je moet kijken naar de totale gasprijs, elke leverancier staat vrij om de hoogte van de regiotoeslag te bepalen, dit staat ook vermeld op deze site. Het lijstje wat je daar ziet staan kun je gebruiken voor de verschillen in tarief per regio, dat betekent niet dat je deze waardes ook op je nota ziet staan. Er kan bijvoorbeeld ook voor gekozen worden om de regiotoeslag niet meer te vermelden.
Reputatie 3
Badge +3
Ik merk weer een mistopwekkend antwoord. Het is toch niet moeilijk om op een directe vraag "ja" of "nee" te antwoorden? Als men kiest om de regiotoeslag niet te vermelden ( wat volgens de wet verplicht is om duidelijkheid te geven over de doorberekende/opgebouwde gasprijs) kan men het ook niet doorberekenen. Maar dit lijkt alleen maar mistopwekkend. Op de website staat : "De kosten voor gas zijn namelijk voor een deel afhankelijk van waar je woont. Hoe verder van Slochteren (Groningen), hoe hoger de kosten". Gewoon een ja of nee op de eerste gestelde directe vraag. Of wil Eneco daar geen antwoord op geven omdat.....? Nogmaals herhaald: "Mag Eneco 1500% meer regiotoeslag berekenen dan vastgelegd door Gasunie voor de diverse regio's?"
Reputatie 7
Badge +6
@Arno01

Ja dat mag zoals vermeld in mijn vorige post en zoals ook op diverse andere websites aangegeven. Het gaat uiteindelijk om het totale tarief wat je betaalt per m3.
Reputatie 3
Badge +3
Ik hoop dat er dan mensen uit Zeeland reageren waar de regiotoeslag ook 1500% hoger ligt dan de bewuste tabel. Zij zouden dan ongeveer 0,297 ct per m3 ( 1500 % x 0,0198). Zo niet, dus lager, dan noem ik het willekeur. En dan ga ik maar eens overwegen om maar weer terug te gaan naar mijn vorige leverancier waar ik uiteindelijk toch goedkoper uit was.
Reputatie 3
Badge +3
Dit is per 1 januari 2016 verhoogd naar €0,30453. Als je dat tarief optelt bij de levering (€0,21500), de regiotoeslag (€0,15383) en de opslag duurzame energie (€0,00895), dan weet jij hoe we op het totale tarief uitkomen!
Als ik bovenstaande bedragen bij elkaar optel dan kom ik uit op
€ 0,68231. Dit bedrag is anders dan bij "mijn eneco" beschreven. Met welk bedrag moet ik nu rekenen?. Ik wil namelijk straks geen verrassingen tegenkomen. Als het bedrag van "mijn eneco" juist, welk bedrag hierboven is dan niet juist?

Reageer