Foutief maandbedrag en eindnota | Eneco Community
vraag

Foutief maandbedrag en eindnota

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 8 reacties
Pas na het plaatsen van mijn bericht op de klachten afdeling van de consumenten bond vond ik uw forum. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen.

De aanleiding van mijn klacht zijn foute voorschotbedragen (gebaseerd op een eerder verbruik van vorige huiseigenaren) en een foutieve eindafrekening.

Op 1-1-2014 was onze meterstand 1867
Op 30-8-2014 kregen wij een geschatte eindafrekening van Dong eindstand 5121
Op 1-1-2015 eindafrekening Eneco zakelijk eindstand 7046 (verschil 1926 Nm3 verbruikt)

Werkelijke standen:
1-1-2014: 1867
30-8-2014: 3254
1-1-2015: 4709

Eneco heeft dus een verbruik geschat van 5180Nm3. Terwijl ik werkelijk maar 2842 Nm3 heb verbruikt in 2014.

Wat heb ik gedaan om dit op te lossen:
Gebeld omdat geschat eindafrekening Dong niet klopte, Eneco zakelijk zou dit verrekenen bij eindafrekening.
Overgestapt van Eneco zakelijk naar particulier.
Volgens Eneco particulier heb ik een slimme meter, dus ik heb geen eindstanden door kunnen geven.

Meerdere malen contact gehad met zakelijk en particulier en bewijs doorgemaild. Klacht ingedient op 9 januari, tot op heden is er nog geen oplossing.

Wat ik graag zou willen als oplossing:

1. Een juiste eindafrekening over 2014 (afgesproken zwart op wit dat de eindafrekening niet terug gestort zou worden, dit is toch gedaan)
2. Een juist voorschot bedrag betalen gedurende 2015 (we betalen nu alsnog 309 euro)
3. Een voorstel om dit snel en juist af te handelen, met een compensatie voor de geleden emotionele en financiële schade.

20 Reacties

Reputatie 4
Badge
Beste RvdS,

Hartelijk welkom om onze Community en bedankt voor het stellen van je vraag. Goed dat je de weg hebt gevonden naar ons forum want ik help je uiteraard graag verder. Ik stel voorop dat het heel vervelend is hoe zaken zijn gelopen en dat er een verkeerde beginstand is genoteerd. Ik ga dan ook direct een verzoek indienen dit te herstellen. Naar aanleiding van deze correctie wordt er dan ook een nieuw termijnbedrag bepaald. Normaliter gaan we in deze gevallen niet direct over tot compensatie, maar nadat de correctie is verschenen ben ik best bereid te kijken of ik je op enige wijze tegemoet kan komen.

Met vriendelijke groet,

Martijn, Eneco
Reputatie 4
Badge
Ter aanvullingen: het kan helaas nog wel enige tijd in beslag nemen, ik verwacht niet eerder dan in de loop van volgende week pas een uitkomst. Ik blijf het uiteraard voor je in de gaten houden.

Groet Martijn
Het is inmiddels bijna twee weken geleden dat ik mijn bericht postte. Is er al enig nieuws? Ik hoor het heel graag.

Mvg, Roos
Nog geen enkele reactie gehad van Eneco, niet via mail (wat al maanden loopt), niet via PB en niet meer in dit topic.

Ik vind het heel erg spijtig dat dit niet geregeld kan worden of dat er geen enkele reactie meer komt.

Mvg, Roos
Reputatie 4
Badge
Beste RvdS,

Dat begrijp ik volkomen. Je bericht van 13 april was helaas aan mijn aandacht ontsnapt, waarvoor mijn excuses. Ik wacht immer op terugkoppeling met betrekking tot de correctie. Voor de zekerheid ga ik er meteen verder achteraan.

Groet Martijn
Bedankt voor het bericht.
Tot op heden is er nooit een nieuw termijn bedrag bepaald en mag ik weer 1800 euro terug verwachten op mijn rekening. Echter heeft Eneco mij gevraagd of ik interesse had in een 3 jarig contract. Hierbij afgesproken dat ik best een contract met jullie wil aan gaan voor 3 jaar vast, maar dat ik dan mijn termijn bedrag aangepast wil hebben.

Dit jaar heb ik 2500 m3 verbruikt met een eindnota die vermeld dat ik in gasprofiel 2 val (boven de 5000m3). Kan dit gecorrigeerd worden nu eindelijk? En de tegemoet koming waarover 9 maanden geleden is gepraat, daar heb ik helaas tot op heden nog niks van vernomen.

Mijn termijn bedrag kan niet naar beneden, wegens de berekening dat ik bij een slechte winter meer verbruik! Momenteel betalen wij twee keer zoveel als zou moeten!

Kunnen jullie dit aanpassen? Anders maak ik graag nog gebruik van mijn annuleringsrecht. Ik hoor graag maandag 11 januari van u. Dit bericht naar aanleiding van mijn jaar nota die ik deze week heb ontvangen.

Mvg, Roos
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Roos,

Bedankt voor je bericht. Ik heb eens meegekeken maar er is inderdaad nooit meer een correctie verschenen, ondanks onze verzoeken begin vorig jaar. Heel vreemd. Sorry daarvoor.
Ik ga er achteraan en verzoek gelijktijdig om een correctie op de huidige jaarnota i.v.m. het verbruiksprofiel.

Ik hou het verder in de gaten en informeer je zo snel mogelijk.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Beste Roos,

Na nog eens verder in de kwestie te zijn gedoken, zie ik dat al wel de juiste stand per 1 januari 2015 is gehanteerd op de jaarnota. Dat was eerder 7072 en is gecorrigeerd naar 5185 op de meest recente jaarnota. Dat klopt dus. Hier is geen verdere correctie op nodig.

Wat betreft het profiel, dit kunnen wij niet aanpassen. Dit wordt bepaald door het gasverbruik. Bij gasprofiel 2 kan/mag je tot 5000 m³ verbruiken. Volgens de huidige berekening heb je in 112 dagen 1538 m³ verbruikt. Omgerekend naar een jaar komt dit net boven de 5000 m³ uit. Daardoor valt er een gedeelte van het gebruik in een hogere staffel. Als het verbruik lager wordt volgend jaar, kan dat anders uitvallen.

Ik hoor graag of het zo duidelijk voor je is.

Groet, Kelly
Geachte Kelly,

Ik weet niet waar je de berekening vandaan haalt, maar op mijn eind nota kun je zien dat ik een verbuik heb van 2571m3 in het jaar 2015. Dit is een precies kloppend verbruik. Gas profiel 2 is volgens mijn contract van toepassing bij een verbruik boven de 5.001 en een gasmeter groter als G6 voor ons dus absoluut niet van toepassing. Aangezien ik telefonisch niet geholpen wordt heb ik een mail verzonden naar Eneco. De standen van 1 januari 2015 en 1 januari 2016 zijn inmiddels kloppend. Hoe dat ooit zo fout heeft kunnen gaan met een slimme meter snap ik dan ook echt niet.

Ik heb in mijn mail gevraagd om een afrekening in Gasprofiel 1 daar heb ik recht op en een aanpassing van mijn termijnbedrag ivm. een lager verbruik. Inmiddels zijn er van de afgelopen 3 jaar standen bekend (zolang wonen wij hier namelijk en zolang hebben wij al een lager verbruik, jullie beroepen je constant op de 3 jaar, maar je kunt nu 3 jaar standen opvragen bij mijn netbeheerder en dan kun je zien dat mijn woning al 3 jaar geen werkende melkveehouderij meer is maar een particuliere woning). De mensen die hiervoor een bedrijf hadden in ons huis verbruikten wel meer als 5.001 m3 en ik ben het zat om daarmee vergeleken te worden.

Ik hoop dat Eneco reageert en het regelt via mail. Ik weet niet of dit forum daarmee samen werkt, want anders gaan onze berichten door elkaar lopen.
Geachte Kelly,

Ik weet niet waar je de berekening vandaan haalt, maar op mijn eind nota kun je zien dat ik een verbuik heb van 2571m3 in het jaar 2015. Dit is een precies kloppend verbruik. Gas profiel 2 is volgens mijn contract van toepassing bij een verbruik boven de 5.001 en een gasmeter groter als G6 voor ons dus absoluut niet van toepassing. Aangezien ik telefonisch niet geholpen wordt heb ik een mail verzonden naar Eneco. De standen van 1 januari 2015 en 1 januari 2016 zijn inmiddels kloppend. Hoe dat ooit zo fout heeft kunnen gaan met een slimme meter snap ik dan ook echt niet.

Ik heb in mijn mail gevraagd om een afrekening in Gasprofiel 1 daar heb ik recht op en een aanpassing van mijn termijnbedrag ivm. een lager verbruik. Inmiddels zijn er van de afgelopen 3 jaar standen bekend (zolang wonen wij hier namelijk en zolang hebben wij al een lager verbruik, jullie beroepen je constant op de 3 jaar, maar je kunt nu 3 jaar standen opvragen bij mijn netbeheerder en dan kun je zien dat mijn woning al 3 jaar geen werkende melkveehouderij meer is maar een particuliere woning). De mensen die hiervoor een bedrijf hadden in ons huis verbruikten wel meer als 5.001 m3 en ik ben het zat om daarmee vergeleken te worden.

Ik hoop dat Eneco reageert en het regelt via mail. Ik weet niet of dit forum daarmee samen werkt, want anders gaan onze berichten door elkaar lopen.

Wat is de waarde van de gasmeter?
Is deze na beëindiging vorig bedrijf wel vervangen door een lagere capaciteit?
Kennelijk niet.
Dan zal je contact met je Netbeheerder moeten opnemen. In een woonhuis is meestal G4 wel voldoende.
In 2013 is de meter vervangen door mijn huis baas voor een G6. In combinatie met een nieuwe ketel hoopte hij een lager verbruik te realiseren voor ons. We wonen echter wel in een grote vrijstaande slecht geïsoleerde boerderij, waardoor we dus aan een verbruik van 1500m3 komen.
Correctie 2500 m3.
Tja dan is het duidelijk en zal Eneco via je Netbeheerder je profiel moeten bijstellen naar Profiel 1.
Kennelijk is de vervanging op jouw adres niet in de administratie bijgewerkt.

Dus wacht nu even op een reactie van een moderator as maandag, dan kan het intern nagetrokken worden.
Reputatie 5
Badge +3
Beste RvdS,

Nog bedankt voor je reactie en excuses voor mijn late reactie! Je bericht was helaas aan mijn aandacht ontschoten.
Ik zet de kwestie rondom het gasprofiel intern nog een keer uit, ter beoordeling. Ik kom er z.s.m. op terug.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Hoi RvdS,

Ik kom bij deze terug op het gasprofiel waar we eerder over gesproken hebben. Het profiel kan door ons niet worden aangepast. Dit wordt automatisch aangepast n.a.v. werkelijke standen en verbruiken. Ten tijde van de aanmelding per 1 januari 2015 was het geschatte jaarverbruik 5515m³. Dus >4000.
Op 23 april 2015 hebben wij een nieuw ingeschat jaarverbruik ontvangen via de netbeheerder van 3864 m3. Dus
Uw bericht is niet volledig. En als het wordt aangepast n.a.v. Werkelijke standen en verbruiken waarom is het dan niet aangepast? In mijn eindnota staat duidelijk gasprofiel 2 en een verbruik van 2500m3, dat klopt dan toch niet? Daar komt nog bij dat Eneco zou zorgen dat termijn bedrag naar beneden ging. Wat tot op heden niet is gebeurd. Graag reactie, of telefoon om tot een oplossing te komen.
Reputatie 4
Badge +4
@RvdS,

Ik zie dat het bericht van mijn collega inderaad niet volledig is. Onze excuses, er is helaas iets misgegaan. Kelly is er van het weekend weer, ze voorziet je dan van de gewenste informatie.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo @RvdS,

Mijn excuses, er is iets misgegaan bij het verzenden vorige keer. Om onduidelijke reden krijg ik het bericht niet volledig verstuurd. Ik stuur je daarom een e-mail toe.

Reageer