Enkel tarief versus dubbel tarief electra | Eneco Community
beantwoord

Enkel tarief versus dubbel tarief electra

• 2 augustus 2014
  • 23 reacties
  • 1870 Bekeken

Iemand in mijn omgeving beweert stellig dat het wat het gebruik van electra voordeliger is met een enkele meter (enkeltarief) te werken dan met een dubbele meter (dubbeltarief) met dal- en piekverbruik. Zelf hebben we een meter met dubbeltarief. Waarbij we 's nachts en in het weekeinde vaak wasjes draaien en de vaatwasser aan het werk zetten. Kan iemand me wat zinnigs zeggen over de stelling van de buurtbewoner?
icon

Beste antwoord door jvdl 3 augustus 2014, 00:34

dit hangt dus af van je laag tarief verbruik
het een en ander hier over is met de zoek functie op het forum wel te vinden.
ik geloof als je meer dan 40 procent in het laag tarief verbruikt dat het dan een paar euro goedkoper is.
maar het zet tegenwoordig , niet veel zoden aan de dijk :(
of te wel het maakt niet zoveel meer uit.
Bekijk origineel

23 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
dit hangt dus af van je laag tarief verbruik
het een en ander hier over is met de zoek functie op het forum wel te vinden.
ik geloof als je meer dan 40 procent in het laag tarief verbruikt dat het dan een paar euro goedkoper is.
maar het zet tegenwoordig , niet veel zoden aan de dijk :(
of te wel het maakt niet zoveel meer uit.
Klopt Jan,

De vuistregel is dat je inderdaad 40% minimaal maar liever veel hoger van je totaal in de goedkope uren moet verbruiken.
Dus wat stellig door de "iemand" rond ts beweert is niet helemaal juist!

Overigens heb ik Eneco gevraagd de berekening standaard op de jaarnota op te nemen, zodat klanten heel snel kunnen zien hoe voor of nadelig een dubbeltarief meter is/kan zijn.

Kelly heeft ooit toegezegd dat misschien in het 4e kwartaal 2014 dat ingevoerd wordt!
Reputatie 4
Badge
Een wat uitgebreider verhaal staat hier te lezen.
Even een klein stukje naar beneden scrollen.
Bedankt voor jullie heldere en nuttige reactie. Ons electra dalverbruik bedraagt in de meest recente jaarafrekening met 2300 kWh wat meer dan ons piekverbruik. Die bedraagt namelijk 2150 kWh. Hetgeen dus betekent dat het hebben van een dubbele meter wél lonend is. Al moet ik vrezen dat het voordeel beperkt is.
Hoi korfja,

Daar kom je makkelijk achter door even af te wachten op de reactie van een moderator.
Die kan simpel weg en snel zien hoeveel ongeveer het voordeel kan/zou kunnen zijn.
Reputatie 4
Badge
Al moet ik vrezen dat het voordeel beperkt is.
Ik denk dat dat bij bijna iedereen zo is. (Behalve bij de nachtbrakers dan 🙂 )
Ik heb ook een dubbele meter en schiet er ook niet veel mee op.
@Danielle of @Kelly

Wij hebben over dit onderwerk eerder een discussie gehad.
Toen stelde ik voor dat Eneco op de jaarnota een berekening zou plaatsen.
Vermoedelijk zou dat z'n beslag krijgen in het 4e kwartaal 2014

Hoe is de status van die wijziging nu?
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Brandje,

Daar kan ik helaas nog niks over zeggen. Het heeft wel onze aandacht, maar de prioriteiten rondom het aanpassen van de jaarnota, liggen nu ergens anders. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we dit punt nog steeds op de lijst hebben staan :)

Groet,
Mike, Eneco
Hoi Mike,

Wil je ook nog even een reactie geven op de vraag van @korfja?
Hij denk dat het lonend is, maar het voordeel gering en ik beloofde hem dat een moderator daar wel antwoord op zou geven.
Reputatie 4
Badge
Het is toch gewoon een rekensommetje?
Reputatie 4
Badge +1
Jullie hadden het juiste antwoord reeds gegeven; het omslagpunt ligt bij 40%. Het is dus inderdaad lonend :)

Groet,
Mike, Eneco
Jullie hadden het juiste antwoord reeds gegeven; het omslagpunt ligt bij 40%. Het is dus inderdaad lonend :)

Groet,
Mike, Eneco

Hoi Mike,

Ja zeg dat is het standaard antwoord wat we geven.
Maar er werd hier gevraagd of het echt lonend was, dus er werd een beroep gedaan op een voorbeeld berekeningetje.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Ton,

Dat kan op basis van een vergelijking met de tarieven voor enkeltarief van dubbeltarief. Dit hebben wij reeds voorgerekend en geconstateerd dat het omslagpunt ligt bij 40%. Ik lees niet terug dat er wordt gevraagd om een voorbeeldberekening 🙂 Zoals Toontjelager aangeeft, is het inderdaad een rekensommetje. Mocht er behoefte zijn aan berekening op basis van de tarieven voor enkeltarief en dubbeltarief, houdt er dan wel rekening mee dat dit ook afhangt van het soort contract dat er op moment loopt. De tarieven kunnen namelijk verschillen.

Groet,
Mike, Eneco
Hoi Mike,

Letterlijk staat het er niet.
Ik had het gevoel dat @korfja nu juist, omdat hij wilde weten of het lonend was, de berekening zou willen weten.

Maar aan de andere kant reageert @korfja ook niet meer, dus zal het belang afgenomen zijn:8
Reputatie 4
Badge

Dat was duidelijk toch. En het is lonend dus korfja ook weer blij als hij dit leest.
Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat het geld oplevert. In plaats van kost. Al ben ik, zoals Brandje terecht opmerkt, wel razend benieuwd of we op jaarbasis dan praten over b.v. € 5,00, over € 50,00 of over nog meer.
Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat het geld oplevert. In plaats van kost. Al ben ik, zoals Brandje terecht opmerkt, wel razend benieuwd of we op jaarbasis dan praten over b.v. € 5,00, over € 50,00 of over nog meer.

Hoi korfje,

Ik zelf zit uit m'n hoofd op 55% dal tov het normaal tarief en mij levert het ongeveer 10 euro op.
Dus rijk wordt je er niet van.
Reputatie 4
Badge
Ook al is het een klein beetje, het is toch weer mooi meegenomen.
Alle kleine beetjes maken ook één hoop.
Ik heb me suf zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat ik met twee meters 5 euro op jaarbasis goedkoper ben. Maarja, het is kruimelwerk en veel kruimels maken 'n heel brood 😉
Ik heb me suf zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat ik met twee meters 5 euro op jaarbasis goedkoper ben. Maarja, het is kruimelwerk en veel kruimels maken 'n heel brood ;-)

Klopt helemaal en de vraag is of je dan daar mee door moet gaan.
Tenslotte moet je je meeste stroomverbuikers wel in de daluren gebruiken.
Ik heb al jaren deze vorm van verbruik. Het is wel zo als je anders gaat gebruiken, zit je in de min.
Ik heb al jaren deze vorm van verbruik. Het is wel zo als je anders gaat gebruiken, zit je in de min.

Ik ook, maar als ik met m'n dubbel tarief meter stop en stroom verbruik op de tijden die ik wil dan kost mij dat maar 10 euro, dat zal bij jou niet veel meer of minder zijn. Het op we hebben het over 10 euries op jaarbasis!!
Ach het is een keuze!
Reputatie 4
Badge
Maarja, het is kruimelwerk en veel kruimels maken 'n heel brood ;-)

Precies, en iedere jaar 5 euro is over 10 jaar toch weer wat meer. En je hoeft er niets voor te doen.
Maar het is 5 euro hier en 7 euro daar en 3 euro daar. Als je alles bij elkaar optelt...

Reageer