Energie rekening omlaag volgend jaar door lagere transportkosten | Eneco Community

Energie rekening omlaag volgend jaar door lagere transportkosten

• 27 november 2014
  • 12 reacties
  • 771 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Ik zit net het nieuws te volgen, krijgen ik te horen dat we volgend jaar een kleine financiele meevaller gaan krijgen op energie.

In verband dat lokale netbeheerders goedkoper geld kunnen lenen door lagere rente en Doordat lokale netbeheerder onterecht kosten in rekening hebben gebracht en daardoor extra geld hebben gegenereerd ( 260 miljoen euro in totaal 😠 ), heeft de ACM deze kosten aan banden gelegt en gezorgt dat deze "winsten" weer terug vloeien naar de klanten. Dit gaat betekenen dat de klant ongeveer 25 euro per jaar goedkoper uit is aan transport van zijn gas en stroom. Over de landelijke netbeheerder word later gesproken. Dus misschien wordt het bedrag hoger.

Het mooiste is dat dit voor iedere klant geld. Iedereen betaald transport kosten en deze zitten nooit in (korting) afspraken bij mensen met een meerjarig contract. Dus gaat deze kosten omlaag, gaat dus voor iedere klant ( dus met zowel variabel als vast contract) omlaag.

Maar vinden wij het wel noodzakelijk dat deze kosten door de ACM aan banden gelegd moet worden, of zou in deze tak ook marktwerking op toegepast moeten worden. Zo kan de klant niet alleen kiezen tussen zijn leverancier, maar ook tussen de netbeheerder.
( even daargelaten, of het wel of niet zou kunnen)

12 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ja zie het ook net ben beniewd
Reputatie 6
Badge +1
Ik ben ook scheptische. Eerst zien, dan geloven. Meestal gaan er dan andere dingen omhoog, waardoor het onder de streep 0 is. Maar zo zie je dat de "graai cultuur" na de crisus nog steeds overal heerst.
Nou sceptisch hoef je niet te zijn, want de AFM heeft het simpelweg opgelegd.
En maar goed ook want de Netbeheerders concurreren toch niet met elkaar; ze hebben nu eenmaal in de regio's een monopolie positie.

Overigens krijgen we niet alleen een jaarkorting van €25, maar ook per 1 januari 2015 wordt de gasprijs verlaagd.
Ik betaal nu €0.64667 per m3; ik ben nieuwsgierig wat dat wordt.......
Badge
Waar kun je nu vinden wat de transportkosten precies zijn?
Het lijkt wel of ze het expres allemaal zo onduidelijk maken, een normaal mens snapt er toch niks meer van!
Wat dacht je van Google..........

http://www.stedin.net/

Even scrollen naar beneden en de tarieven in PDF zijn zo te downloaden.
Badge
Ja daar snap ik dus niks van!
Waar precies, het is allemaal veel te onoverzichtelijk!
Ja daar snap ik dus niks van!
Waar precies, het is allemaal veel te onoverzichtelijk!

Heb je m'n hele bericht gelezen?
Badge
Ja heb ik gelezen, maar die pdf is een waslijst van tarieven, daar snapt een normaal mens toch niks van!
Waarom kan Eneco niet bij je overzicht die tarieven plaatsen?
Ik neem toch aan dat je bij Mijn Eneco hebt gekeken?
Heb je bij opbouw van je termijnbedrag gekeken?
Badge
Ja daar staan alleen de tarieven van electra en gas en het vastrecht, niet de transportkosten!
Ja daar staan alleen de tarieven van electra en gas en het vastrecht, niet de transportkosten!

He vreemd is dat..........
Heb je een andere samenstelling dan?
Bestaat jouw voorschotbedrag maar uit 3 onderdelen?

Bij mij bestaat het uit 5 a 6 onderdelen....................
Als ik op de site van Stedin kijk bij punt 3 dan lees ik:

Transportafhankelijk tarief (capaciteitstarief)
Een vast bedrag per jaar voor het transport van energie (onder andere aanleg en onderhoud van energienetten). De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting.

Dus; gewoon rustig lezen en het wordt allemaal een stuk duidelijker, toch............

Reageer