Eneco verlaagt prijzen in 2013 | Eneco Community

Eneco verlaagt prijzen in 2013

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4171 reacties
Door dalende inkoopprijzen verlaagt Eneco per 1 januari 2013 de variabele leveringstarieven. Hierdoor betaalt een huishouden met een variabel tarief en een gemiddeld verbruik jaarlijks 80 euro minder voor de levering van elektriciteit en gas. Dit is een indicatie exclusief energiebelasting. Zelfs inclusief belasting zal de energierekening lager uitvallen dan 2012.

Belasting stijgt
Het voordeel van dalende tarieven komt op het moment waarop de overheid de belasting op energie verhoogt. Alle verbruikers van energie krijgen volgend jaar te maken met hogere belastingen. Nog niet alle belastingtarieven zijn op dit moment bekend. De verwachting is dat een huishouden met een gemiddeld jaarverbruik (3.350 kWh en 1600 m³ gas) ongeveer € 47 meer aan energiebelasting betaalt in 2013.

Begin januari zijn de nieuwe tarieven te vinden op deze website en in Mijn Eneco.

Goed om te weten
De vaste tarieven voor een Garantieprijs zijn op dit moment lager dan de nieuwe variabele tarieven. Het is dus een geschikt moment om uw tarieven vast te zetten!

47 Reacties

Zijn de vaste tarieven voor volgend jaar dan bekend? Bij een vraag over contract garantieprijs wordt gezegd dat er je in het eerste half jaar 2013 voordeliger uit bent. En daarna, de volgende 2,5 jaar?
Wat als je nu het contract aangaat en achteraf blijkt dat de tarieven gedurende 3 jaar toch lager zijn dan waarvoor is getekend. Wordt het verschil dan verrekend?
Met vriendelijke groet. W. Philips
Reputatie 3
Badge
In juli gaan ze weer vergelijken volgens mij. Ik mag pas in oktober 2013 vernieuwen dus moet de volgende prijsverhoging/verlaging afwachten.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Jeroen,

"De vaste tarieven voor een Garantieprijs zijn op dit moment lager dan de nieuwe variabele tarieven."

Vreemd deze quote die ik ook gelezen heb op de "reklame" pagina van Eneco.
Als Eneco echt transparant wil zijn vermelden ze de verlaagde gasprijs nu al zodat ik kan controleren of die quote ook klopt!
Nee nu moet ik wachten tot 1 januari 2013.
Pagina groot in AD dat Eneco 80,- voordeliger is i.v.m. lagere gasprijs maar een gasprijs per m3 noemen......nee dat niet.
Ergio conclusio: De quote dat ik beter een vast tarief moet nemen is voor mij niet te kontroleren.

Stansat
Reputatie 5
Badge +3
@chris,
De exacte tarieven per 1 januari 2013 zijn nu nog niet bekend. We bieden klanten die kiezen voor de Garantieprijs de zekerheid van een vast leveringstarief gedurende de looptijd van het contract. Of dit voordelig is hangt af van de ontwikkelingen op de inkoopmarkten gedurende de looptijd van het Garantieprijscontract. Of er een stijging of daling aankomt in de standaard (variabele) tarieven de komende drie jaar kunnen we niet voorspellen. Alleen achteraf kan worden vastgesteld of de Garantieprijs financieel voordeliger is ten opzichte van een variabel tarief.

Om je vraag te beantwoorden, als je kiest voor een Garantieprijscontract, kies je voor een bepaald tarief. Als achteraf het variabele tarief gunstiger blijkt, vindt er geen verrekening plaats. Andersom uiteraard ook niet ;)

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@Stansat,
Begrijpelijke opmerking. We zijn zo transparant mogelijk. We weten nu alleen nog niet exact wat de tarieven worden in januari 2013. Op basis van de dalende inkooprijzen hebben we een indicatie afgegeven en daaruit blijkt dat bij een gemiddeld energieverbruik de huidige Garantieprijzen iets lager liggen ten opzichte van de verwachte variabele tarieven.

Of een Garantieprijsovereenkomst voordeliger is, is vooraf niet te bepalen. Wel gebruiken wij onze ervaring met betrekking tot de ontwikkelingen op de energiemarkt om een zo gunstig mogelijke Garantieprijsovereenkomst samen te stellen. Kortom, kies je voor een Garantieprijsovereenkomst, dan kies je voor een gunstig tarief in combinatie met zekerheid.

Heb ik het zo duidelijk uitgelegd voor je? Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge +1
@Stansat,
Begrijpelijke opmerking. We zijn zo transparant mogelijk. We weten nu alleen nog niet exact wat de tarieven worden in januari 2013. Op basis van de dalende inkooprijzen hebben we een indicatie afgegeven en daaruit blijkt dat bij een gemiddeld energieverbruik de huidige Garantieprijzen iets lager liggen ten opzichte van de verwachte variabele tarieven.

Of een Garantieprijsovereenkomst voordeliger is, is vooraf niet te bepalen. Wel gebruiken wij onze ervaring met betrekking tot de ontwikkelingen op de energiemarkt om een zo gunstig mogelijke Garantieprijsovereenkomst samen te stellen. Kortom, kies je voor een Garantieprijsovereenkomst, dan kies je voor een gunstig tarief in combinatie met zekerheid.

Heb ik het zo duidelijk uitgelegd voor je? Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Groet, Kelly

Hallo Kelly,

Dus de quote "De vaste tarieven voor een Garantieprijs zijn op dit moment lager dan de nieuwe variabele tarieven" waarin Eneco duidelijk zegt: "OP DIT MOMENT LAGER DAN DE NIEUWE VARIABELE TARIEVEN" is zoals jezelf zegt vooraf niet te bepalen.

Ik snap dat dit pas acheraf te bepalen is.
Per 1 juli 2013 zou bijvoorbeeld de gasprijs weer kunnen stijgen waardoor de nu genoemde 80,- Euro achterhaald is.

Bij een afweging tussen variabel en vast is pas achteraf te bepalen of je gunstiger uitkomt.

De suggestie die Eneco doet op Uw website dat je bij een Garantieovereenkomst voordeliger uit bent is dus niet correct.

Stansat

Reputatie 5
Badge +3
@Stansat
De keuze voor een Garantieprijs is een persoonlijke. Wanneer je liever voor zekerheid kiest en prijsschommelingen wilt vermijden kies je hiervoor. Het is eigenlijk hetzelfde als bij het kiezen van een vaste (hyptheek)rente. Feit op dit moment blijft dat de huidige Garantieprijs gunstiger is dan de huidige variabele tarieven en dan de indicatie van de variabele tarieven voor 1 januari 2013. Of dat zo blijft is afhankelijk van de ontwikkeling van de inkoopprijzen.
In juli zouden de prijzen omhoog gaan, dus op advies van Eneco de prijzen voor langere tijd vast gezet.
Nu worden de prijzen verlaagd en is dus maar de vraag of ik er verstandig aan heb gedaan.
Ik krijg nu het idee dat Eneco wel wist dat de prijzen omlaag gingen en nog snel hun klanten langer aan zich wilden binden.
Ik voel me dus eigenlijk een beetje gen....
Waar kan ik mijn klacht deponeren?  Als het op deze manier moet dan kijk ik over een paar jaar wel verder naar een leverancier die eerlijker te werk gaat.
Reputatie 3
Badge
Het blijft koffiedik kijken. Succes met je zoektoch 😉 het gaat je nooit lukken een aanbieder te vinden die wel 100% tevredenheid kan bieden. Als je echt ontevreden bent over Eneco en dat kan zou ik overwegen om te kijken welke aanbieder naast een scherp tarrief ook de service geeft die jij graag wilt. Blijft altijd een moeilijke keuze. De 1 wil deze leverancier en de ander de concurent.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Wrenneh,

Jammer om te lezen dat je het gevoel hebt dat we al wisten dat de tarieven omlaag zouden gaan. Graag leg ik je uit dat we op basis van de stijgende tarieven de afgelopen perioden, eerder een advies aan je hebben uitgebracht. Natuurlijk vinden we het fijn dat je de komende 3 jaar klant bij ons blijft. Wat we nog belangrijker vinden is dat je een tevreden klant bent. We wisten dan ook niet eerder dat de tarieven zouden dalen. Daarnaast is het nog niet bekend wat de tarieven doen in de resterende looptijd van je huidige contract. Het daadwerkelijke voordeel is pas zichtbaar aan het eind van de looptijd.

Groet,
Mike
In juli 2012 heb ik op advies van Eneco de gasprijs vast laten zetten voor 3 jaar, zodat ik niet mee omhoog zou gaan als de prijs van het gas zou gaan stijgen.
Nu lees ik in de krant dat de gasprijs in jan. 2013 waarschijnlijk omlaag zal gaan . Ik zit nu natuurlijk vast aan mijn contract .
Eneco heeft dit waarschijnlijk toch wel geweten, en ik voel mij als jarenlange klant van Eneco behoorlijk in het ootje genomen,en ik hoop dan ook dat Eneco mij het vertrouwen weer terug zal geven die ik nu helemaal kwijt ben,anders moet ik over 3 jaar naar een andere leverancier uit kijken.     Gerard.
Reputatie 3
Badge
Wist jij of de prijzen zouden gaan dalen. Iedereen roept dat de prijzen gaan stijgen (ongetwijfeld) maar nu ben ik 2 jaar met een contract bezig en als ik hem nu opnieuw vast moet zetten zie ik weinig verschil. 2 jaar geleden riepen mensen al dat je het maar vast moetst zetten. Ik mag in oktober volgend jaar weer vernieuwen als ik het goed heb en zie dan wel wat ik ga doen. 1 of 3 jaar vast
In juli zouden de prijzen omhoog gaan, dus op advies van Eneco de prijzen voor langere tijd vast gezet.
Nu worden de prijzen verlaagd en is dus maar de vraag of ik er verstandig aan heb gedaan.
Ik krijg nu het idee dat Eneco wel wist dat de prijzen omlaag gingen en nog snel hun klanten langer aan zich wilden binden.
Ik voel me dus eigenlijk een beetje gen....
Waar kan ik mijn klacht deponeren?  Als het op deze manier moet dan kijk ik over een paar jaar wel verder naar een leverancier die eerlijker te werk gaat.

Je hebt gelijk Wrenneh.
Ik vind dit ook een onjuiste manier van klantenbinding. Maar ja, ik vertrouwde de informatie van Eneco. Een misvatting mijnerzijds helaas.
Ik pak derhalve mijn verlies, zit mijn contract uit en stap daarna, na 33 jaar Eneco, over naar een andere energieleverancier.   
In juli 2012 heb ik op advies van Eneco de gasprijs vast laten zetten voor 3 jaar, zodat ik niet mee omhoog zou gaan als de prijs van het gas zou gaan stijgen.
Nu lees ik in de krant dat de gasprijs in jan. 2013 waarschijnlijk omlaag zal gaan . Ik zit nu natuurlijk vast aan mijn contract .
Eneco heeft dit waarschijnlijk toch wel geweten, en ik voel mij als jarenlange klant van Eneco behoorlijk in het ootje genomen,en ik hoop dan ook dat Eneco mij het vertrouwen weer terug zal geven die ik nu helemaal kwijt ben,anders moet ik over 3 jaar naar een andere leverancier uit kijken.     Gerard.

Mooi verwoord gerard, 100% met je eens.
Reputatie 3
Badge
Wat ik zo grappig vind is dat iedereen roept dat de prijzen de komende tijd alleen maar stijgen. Riepen ze 2 jaar geleden al met de crisis en nu ik zie dat er daadwerkelijk weinig verandering ten opzichte van 2 jaar gelezen (met mijn contract) . Dan gaan we ook ineens roepen dat eneco wel zou weten dat het ging dalen.

Ik ben benieuwd van welke bronnen eneco dit zou moeten hebben en of je als concument die info ook niet had kunnen opzoeken.
Het gegeven van stijgende en dalende prijzen blijft ons lekker bezighouden.
De mogelijkheid dat de prijzen voor 3 jaar vast kunnen heb ik als fijn ervaren.
Echter wat mij wel een beetje vreemd overkomt is dat ik nu een keuze moet maken voor een nieuw contract vanaf 1 januarie 2013 voor de komende 3 jaar.
De prijs die dan ingaat wordt nu wel vastgezet.
Liever zou ik zien dat er dan, met in het achterhoofd dat de prijzen gaan dalen, in januari bekeken wordt wat een mogelijke contract (vast) zou kunnen zijn.
Dat zou mij dan als lange trouwe klant van Eneco een goed gevoel geven.

Kortom waarom nu een prijs vastzetten die 1 januari ingaat, terwijl de prijzen mogelijk gaan dalen.
Reputatie 3
Badge
De concurent heeft een optie dat stijgende prijzen niet kunnen maar dalende prijzen ook te zien zijn op je contract. Dan vraag ik me af waar je uiteindelijk wel voor betaald. Niets is gratis in Nederland en ook de concurent wil winst maken.
Afd, klant gericht handelen en denken

Kelly, ik ben het met je eens

Ze haden ons kunnen informeren, wacht nog even, de prijzen zakken nog.
Dat was eerlijker geweest
Onze adviseur praat maar wat, een eerlijk antwoord mag niet.

Kelly, hoe kom je van het contract af.
Om naar een andere leverancier over te stappen
Als het niet lukt dan maar na het contract

Of mail even naar Tros  opgelicht heb je die tas nog niet.

Joop

Reputatie 4
Badge +1
@ In het ootje genomen
We hebben je vandaag geprobeerd telefonisch te bereiken voor een toelichting. Helaas hebben we je niet bereikt.
We vinden het vervelend dat je dit zo ervaart. De variabele tarieven zijn per 1-7-2012 gestegen (met €70 bij een gemiddeld jaarverbruik). Door de tarieven destijds vast te laten zetten is je tarief niet mee gestegen en profiteer je dit half jaar van goedkopere tarieven. Voor het komende half jaar verwachten we dat jouw vastgezette tarief iets duurder is t.o.v. het variabele tarief. Of de keuze voor een vaste prijs gunstig is geweest, kan pas aan het einde van de looptijd worden bepaald en is afhankelijk van de ontwikkeling van de (variabele) energieprijzen. Mocht je toch nog telefonisch contact willen, laat het dan even weten. We proberen je dan nog een keer te bereiken ?

@ Niek
Jou hebben we wel telefonisch gesproken. We hebben je in dit gesprek uitgelegd dat je profiteert van het vaste tarief en niet mee bent gegaan met de laatste prijsstijging. De afgesproken tarieven liggen lager dan de variabele tarieven van dit moment. Ook voor jou geldt dat we pas na afloop van je huidige contract kunnen zien wat het uiteindelijke voordeel bedraagt. Leuk trouwens dat je onze reacties op het forum en het telefonisch contact waardeert!

@pooj37
Ook jou hebben we telefonisch gesproken. Fijn dat je het contact zo op prijs stelde en dat nu het voordeel duidelijk voor je is. Jij hebt al enige tijd geleden een vaste prijs afgesproken en deze loopt op 1 januari 2013 af. Ik hoop dat we met de uitleg de onvrede en onduidelijkheden bij je hebben weggenomen. Ook voor jou geldt, heb je toch nog vragen; stel ze gerust!
Hallo, ik heb ook nog een aardige over een 3-jarig contract. Ik had (en heb weer) een 3-jarig contract dat zou verlopen. Dus ik kreeg een paar weken geleden een voorstel voor een nieuw contract  van Eneco met het bekende commerciele verhaal. 3 jaar lang gegarandeerd van een voordelig tarief, blablabla. Ik getekend en zit weer voor 3 jaar vast. Dat laatste klinkt negatief omdat ik vorige week op het journaal zag en hoorde dat een aantal energiemaatschappijen de tarieven voor gas en stroom flink gaan verlagen. Scheelt voor een gemiddeld gezin 80 a 90 euro per jaar. Dat geldt alleen voor klanten met een VARIABEL tarief. Toen ik dat hoorde, voelde ik me uiteraard zwaar belazerd door Eneco omdat die AL LANG wisten dat de tarieven naar beneden zouden gaan. Ik hoop dat Eneco hier wat aan gaat doen anders denk ik toch dat juridische stappen ondernomen gaan worden. Dit zou toch niet moeten kunnen.
Reputatie 3
Badge
Kan jij bevestigen dat Eneco dit al langer wist? Zo ja, had je zelf mogelijk ook onderzoek kunnen doen. Ik begrijp je frustratie maar mocht Eneco de boel willen bedonderen, zou een andere leverancier dit niet doen? Ze zijn toch allemaal zo.

Ik denk dat altijd koffiedikkijken is. Zal even een topic zoeken waar eneco reageerd. Die zeggen ook dat je pas na 3 jaar kunt kijken of je voordeliger of duurder uit bent. Als je volgend jaar stijgende prijzen zou krijgen, beginnen we ook niet van: ik betaal nu minder, schande. 🙂
ha, die Jeroen, aardige reaktie hoor. je vraagt of ik kan bevestigen of Eneco dit al langer wist. Ik mag er toch vanuit gaan dat het NOS journaal in de regel geen onzin vertelt (die zijn redelijk objectief). Vorige week in het NOS journaal: "3 grote energie leveranciers gaan de prijzen flink (ik geloof zelfs drastisch) verlagen". nou Jeroen, je denkt toch niet dat die 3 dat in een middagje bedacht hebben? Die zijn daar maanden over aan het debatteren geweest. N
natuurlijk wist Eneco 3 weken geleden dat de prijzen verlaagd zouden worden !!!!!!!
Reputatie 3
Badge
je hebt een punt.  helaas zijn we overlegeverd aan deze bedrijven en andere roepen dat bedrijven zonder ons niet bestaan. Uiteindelijk zal je ergens anders niet beter af zijn denk ik zo.

Gaat nu wel om variabele tariefen  en niet voor vaste. als je straks in juli weer een stijging krijgt weet je als nog niet of je goedkoper af bent.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo hjous1,

Welkom op het Eneco Forum 🙂 Ik heb je reactie verplaatst naar het topic, dat Jeroen heeft gestart, waar de prijsdaling al ter sprake is. Zo houden we overzicht op het forum.

Klopt, je huidige 3-jarig contract loopt binnenkort af. Ook heb je met ons een nieuw 3-jarig contract afgesproken. De tarieven die je hebt vastgelegd, liggen al lager dan de huidige variabele tarieven. Wat het verschil per 1 januari 2013 voor jou wordt, is nog niet precies bekend. Ook is het nog niet bekend wat de prijzen gaan doen ná 1 januari 2013. Het is dus pas aan het aan het eind van de looptijd van het 3-jarig contract pas duidelijk wat het voordeel voor jou concreet bedraagt. Omdat de huidige tarieven voor een Garantieprijs al lager liggen dan de variabele tarieven van dit moment, is het nog steeds een geschikt moment de tarieven vast te zetten.

Groet,
Mike
Badge
Als iedereen 1 basis regel wilt onthouden dan moet het altijd goed komen: Alles wat je op tv ziet of waarvoor geadverteerd wordt daar zit een addertje onder. 
Je ziet met regelmaat dat alle energie boeren bij een hoger tarief voor energie en gas direct veel gaan adverteren om maar zoveel mogelijk vaste en langere contracten af te sluiten bij klanten. Het voordeel voor de energie boer is dat ze voor jaren een klant aan zich kunnen binden voor een hoger gas en energie tarief. De energie boer profiteerd daar automatisch weer van als dan een half jaar later alle tarieven weer omlaag gaan. Jij betaald dan een hoger tarief en de energie boer verdient daar dan weer goed aan omdat zij inmiddels voor een lager tarief inkopen. 

Je ziet het meestal gebeuren als energie leveranciers weten dat een half jaar laten of een paar maanden later de tarieven omlaag gaan. Dan poppen de advertenties uit de grond. Anyway. Het is altijd goed om te vergelijken en niet direct op de blauwe ogen van je leverancier te geloven. De wereld draait om geld niet om filantropie. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen