Eerste termijnbedrag bijna 8 keer te hoog | Eneco Community
beantwoord

Eerste termijnbedrag bijna 8 keer te hoog

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 8 reacties
Mijn vastgestelde termijnbedrag is direct 8 keer te hoog.
Hoe kan dit nog voor de eerste betaling aangepast worden? Meer dan de helft van het hele jaar in de eerste maand betalen is echt veel te veel en niet te doen!
icon

Beste antwoord door MartijnvdV 13 mei 2015, 13:00

Hoi Rudy,

Dat is inderdaad niet goed gegaan. Precies toen ik alles in orde maakte, was de nota al opgevoerd en omdat die later werd tegengeboekt hebben we het bedrag uitgekeerd. Op 19 mei schrijven we zowel dat onterecht uitgekeerde bedrag weer af (geef het dus niet uit), samen met het nieuwe termijnbedrag van 200,00 euro. Mijn excuses voor de omslachtigheid. Weet je zo wel voldoende?

Groet Martijn
Bekijk origineel

18 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
beste @Rudy vK,
een moderator zal dit als het goed is oppakken morgen.
mvg,
Mijn vastgestelde termijnbedrag is direct 8 keer te hoog.
Hoe kan dit nog voor de eerste betaling aangepast worden? Meer dan de helft van het hele jaar in de eerste maand betalen is echt veel te veel en niet te doen!

Hoi Rudy,

Uiteraard kan een moderator, zoals @jvdl al aangeeft het voorschot-bedrag verlagen, maar te veel verlagen brengt je uiteindelijk misschien in betalingsproblemen bij de eerst volgende jaarnota.
Meestal stelt Eneco voor om na bv 3 maanden de standen door te geven; nu wel lastig omdat het stookseizoen voorbij is en het gas verbruik nu eenmaal een veel groter beslag op je voorschotbedrag legt.
Na 3 maanden kan Eneco i.o.m. jou uiteraard, een betere berekening maken en daardoor een juister voorschotbedrag vast stellen.
Ik wil het bedrag direct teruggezet hebben. We verbruiken 1800 m3 jperjaar en het bedrag slaat nergensop . In 3 maanden hebben we geen geld meer om te betalen met zo'n termijnbedrag.
Het gaat hier helaas om een absurd bedrag, vandaar dat ik er zo fel op ben.
Ik wil het bedrag direct teruggezet hebben. We verbruiken 1800 m3 jperjaar en het bedrag slaat nergensop . In 3 maanden hebben we geen geld meer om te betalen met zo'n termijnbedrag.

Oké; ik vind 1800 m³ erg hoog; zie m'n voetnoot.
En hoeveel stroom verbruik je op jaarbasis?
Om een voorbeeld te geven; mijn voorschotbedrag is met mijn verbruik (700m³ en 3400kWh) 122 euries.
Reputatie 7
Badge +7
Het gaat hier helaas om een absurd bedrag, vandaar dat ik er zo fel op ben.

Wat is dan je termijnbedrag ?

En wat is je verbruik in m3 en kwh

ik geef niet aan dat je je termijn bedrag kunt/moet verlagen
dat hangt van je verbruik af gas en stroom

als het 8 x hoger is dan dat je denkt dat het moet zijn
dan gaat er ergens iets niet goed

dus zal een moderator ,
het een en ander moeten nakijken

mvg,
Klopt. Ik kom normaal uit op 1800 m3 en 3000 kwh. Dat zou dus ergens rond de! € 180 per maand uit moeten komen. Hij staat nu op € 1300.
Had het zelf ook. Normaal is het maandbedrag altijd ruim onder de honderd euro, in mijn vorige, piepkleine woning zelfs 45 pm en geld terug maar na verhuizing werd dat ineens 245 euries. Kijk en als ik nou in een kasteel woonde maar nee. Kon toen gelukkig wel teruggedraaid worden maar na de jaarafrekening die al snel kwam werd ie weer flink verhoogd. Toen maar de energie wel en de huur niet betaald om afsluiting te voorkomen maar door een optelsom van factoren bijna mn huis uitgezet.
Zojuist heb ik ook met de helpdesk aan de lijn gezeten. Het termijnbedrag is nu gewijzigd, ik zal zelf komende maanden even goed in de gaten moeten houden hoe mijn verbruik is om het nieuwe termijnbedrag te beoordelen.

Helaas kunnen ze waarschijnlijk de eerste afschrijving niet meer tegen houden, ik heb dus ook toestemming gekregen deze direct te storneren als deze afgeschreven gaat worden om te voorkomen dat dit op een later moment compleet scheef gaat lopen.

We hebben dit huis pas twee jaar, daarvoor heeft het een tijd leeg gestaan. Daarom gaan alle automatische rekenprogramma's de mist in bij het berekenen van een bedrag.

Wel jammer dat er niet naar de opgave van de klant geluisterd wordt, of dat er niet gevraagd wordt naar historische gegevens van de klant als dit scheef loopt. Volgens mij is het nog altijd de bedoeling om als bedrijf de klant tevreden te houden.

Ik zie wel hoe het gaat, maar mijn start van een langdurig contract gaat al over de nodige hobbels. Beetje jammer dit...

Oké; ik vind 1800 m³ erg hoog; zie m'n voetnoot.
En hoeveel stroom verbruik je op jaarbasis?
Om een voorbeeld te geven; mijn voorschotbedrag is met mijn verbruik (700m³ en 3400kWh) 122 euries.

Nja.. 1800 m3 hoeft niet erg hoog te zijn. Jaren 30 woning, bovenverdieping weinig geisoleerd, koken op gas, nergens naar kijken met douchen. Lijkt me in dat geval zelfs een redelijk normaal verbruik.

Uit welk jaar is jouw huis en hoe is dit geisoleerd, dat je aan zo'n mooi gasverbruik komt? Gezien je hogere stroomverbruik zul je in ieder geval elektrisch koken.
Mijn ervaring is dat juist die nieuwbouwwoningen aan alle kanten tochten, zodat je veel moet stoken. Hiervoor een oudere woning en die warmde veel sneller op.
Reputatie 4
Badge
Beste Rudy, ik begrijp dat je inmiddels al contact hebt gehad met onze telefonische klantenservice, maar graag reageer ik ook nog even. Op basis van het historische verbruik (jij bent hier immers pas sinds kort klant geworden bij ons) ben ik het volkomen met je eens dat dit termijnbedrag veel te hoog is. Het is wel altijd belangrijk het zelf, met de hulp van je Toon, goed te monitoren. Ik ga het termijnbedrag per direct terug laten draaien. Mijn voorstel hierbij is het op 200,00 euro te zetten, vooral om enigszins op zeker te spelen en het historische verbruik van de woning wel hoger ligt dan jouw gemiddelde verbruik. Vind je dat een goed idee? Na een paar maanden valt het uiteraard altijd weer aan te passen. Overigens schrijven we de ruim 1300,00 euro dan niet meer af, dus van een stornering is dan geen sprake meer.

Groet Martijn

Zojuist heb ik ook met de helpdesk aan de lijn gezeten. Het termijnbedrag is nu gewijzigd, ik zal zelf komende maanden even goed in de gaten moeten houden hoe mijn verbruik is om het nieuwe termijnbedrag te beoordelen.

Hoi Rudy,

Dat is wat ik dus eerder bedoelde met monitoren.
Toon®️ kan je daar dus goed bij behulpzaam zijn.

Maar Martijn houdt de zaak hier op het forum nu voor je in de gaten, dus dat moet vast goed komen.

Inderdaad zit ik in een zeer goed geïsoleerd huis met een HR++ ketel.
Overigens is 3400 kWh niet zo uitzonderlijk; het is het landelijke gemiddelde; nee wij koken niet elektrisch.
Mijn voorstel hierbij is het op 200,00 euro te zetten, vooral om enigszins op zeker te spelen en het historische verbruik van de woning wel hoger ligt dan jouw gemiddelde verbruik. Vind je dat een goed idee? Na een paar maanden valt het uiteraard altijd weer aan te passen. Overigens schrijven we de ruim 1300,00 euro dan niet meer af, dus van een stornering is dan geen sprake meer.

Groet Martijn

Klinkt goed, Martijn! Bedankt voor je hulp. Ik zou een stornering ook niet fijn vinden, aangezien dit altijd later een boemerangeffect kan hebben.

Overigens kan het zo zijn dat het historisch verbruik van de woning hoger uitvalt dan ons verbruik. Onlangs is in de woning het een en ander aan glaswerk vervangen door dubbel en HR. Ook is er een nieuwe HR-ketel geplaatst in plaats van de eerst gebruikte VR ketel.

Maar ik speel het liever op safe. Toon gaat me als het goed is ook wat meer inzicht geven.
Gisteren hebben we ineens het volledige eerste voorschot teruggeschreven gekregen op onze rekening, zonder dat we dit betaald hebben. Gaat dit wel goed? Wij hebben in ieder geval niets gestorneerd.

@MartijnvdV, Graag zou ik willen weten wat de nu openstaande overschrijvingen/afschrijvingen zijn. Kunnen jullie deze aan mij mailen, of telefonisch doorgeven?
Reputatie 4
Badge
Hoi Rudy,

Dat is inderdaad niet goed gegaan. Precies toen ik alles in orde maakte, was de nota al opgevoerd en omdat die later werd tegengeboekt hebben we het bedrag uitgekeerd. Op 19 mei schrijven we zowel dat onterecht uitgekeerde bedrag weer af (geef het dus niet uit), samen met het nieuwe termijnbedrag van 200,00 euro. Mijn excuses voor de omslachtigheid. Weet je zo wel voldoende?

Groet Martijn
Hallo Martijn, maakt niet uit. Het ging me erom dat het in ieder geval gecorrigeerd werd. Op deze manier weet ik wat ik kan verwachten.

Dank je voor de info!
Deze fout/samenloop van omstandigheden had ik hier nog niet op het forum gelezen/meegemaakt.
Ongetwijfeld zal alles over enkele dagen weer op z'n pootjes terecht komen.

Reageer