check uw correctiefactor gas | Eneco Community

check uw correctiefactor gas

• 7 november 2013
  • 19 reacties
  • 4027 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Uit onderzoek onder leden van Vereniging Eigen Huis blijkt dat energieleveranciers regelmatig een te hoge correctiefactor rekenen. Daardoor betalen klanten ongemerkt te veel voor hun gas. Check dus uw rekening. De kwaliteit van het aardgas – de calorische waarde – is soms hoger dan de basisnorm. Hoe hoger de calorische waarde, hoe meer energie u eruit kunt halen en hoe meer u daarvoor moet betalen. Energieleveranciers geven met de correctiefactor het verschil in calorische waarde aan.In Nederland is de kwaliteit van het aardgas heel stabiel: de afgelopen jaren schommelde die tussen 1,0 en 1,03. Als uw correctiefactor hoger is dan 1,03 dan klopt dit niet. Ook een correctiefactor van 1,02 kan in theorie niet kloppen. Rekent uw energieleverancier 0,01 te veel dan maakt dat uw rekening niet heel veel euro's hoger. Maar op het hele klantenbestand kan de leverancier veel extra verdienen. U vindt de correctiefactor onder het gasgedeelte op de energierekening. De correctiefactor heet soms ook gaskwaliteit-correctiefactor, calorische correctie of factor.
Nieuwsbericht: Te veel betalen voor gas (4 april 2012)

Mischien handig om eens te controleren op Uw jaarnota?

Stansat🆒

19 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Toch even gecontroleerd vanaf 2009 (Eneco), de hoogste corretiefactor is 1,01853 (in 2009)
De huidige liggen onder de 1,00, dus goed.
Uit onderzoek onder leden van Vereniging Eigen Huis blijkt dat energieleveranciers regelmatig een te hoge correctiefactor rekenen. Daardoor betalen klanten ongemerkt te veel voor hun gas. Check dus uw rekening. De kwaliteit van het aardgas – de calorische waarde – is soms hoger dan de basisnorm. Hoe hoger de calorische waarde, hoe meer energie u eruit kunt halen en hoe meer u daarvoor moet betalen. Energieleveranciers geven met de correctiefactor het verschil in calorische waarde aan.In Nederland is de kwaliteit van het aardgas heel stabiel: de afgelopen jaren schommelde die tussen 1,0 en 1,03. Als uw correctiefactor hoger is dan 1,03 dan klopt dit niet. Ook een correctiefactor van 1,02 kan in theorie niet kloppen. Rekent uw energieleverancier 0,01 te veel dan maakt dat uw rekening niet heel veel euro's hoger. Maar op het hele klantenbestand kan de leverancier veel extra verdienen. U vindt de correctiefactor onder het gasgedeelte op de energierekening. De correctiefactor heet soms ook gaskwaliteit-correctiefactor, calorische correctie of factor.
Nieuwsbericht: Te veel betalen voor gas (4 april 2012)

Mischien handig om eens te controleren op Uw jaarnota?

Stansat🆒

Hoi Stan,

Ik heb net de jaarnota voor ook gas gehad.
Mijn factor staat op 1.0303
Mijn Gas-profiel is 1
Mijn Gas-Regio is 1

Is dat nu juist of niet Stan?

@Kelly wil jij ook je licht er even over laten schijnen?
Reputatie 3
Badge +2
Hi Ton,

Als je het stukje lees: "als de correctiefactor hoger is dan 1, 03 dan klopt dit niet"
Dat is dus het geval bij jou.

Laat Kelly even uitleg geven.

Regenachtige groet,

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge +1
Ton, volgens mij hebben ze jou edelgas gestuurd.:D:D
Reputatie 5
Badge +3
@Stansat,
Is dit artikel daadwerkelijk van 4 april 2012? Dan is het bericht niet actueel meer en geldt dat mogelijk ook voor de inhoud.

Het is goed om te weten dat niet Eneco maar de Nederlandse Gasunie maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vaststelt.

Ik zal nog extra navraag doen maar ik verwacht dat wij de juiste factor in rekening brengen.

Groet, Kelly
Ton, volgens mij hebben ze jou edelgas gestuurd.:D:D

Hoi Willem,

Deze keer even geen snelle reactie, was met m'n sociale verplichtingen bezig............
Ik ieder geval heb ik een hoger rendement van mijn gas:p
Als de waarde tenminste is gecontrollerd, dat horen we nog van Kelly.
En hie is de waarde bij jou, want 2009 is wel heeeel lang geleden?
@Stansat,
Is dit artikel daadwerkelijk van 4 april 2012? Dan is het bericht niet actueel meer en geldt dat mogelijk ook voor de inhoud.

Het is goed om te weten dat niet Eneco maar de Nederlandse Gasunie maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vaststelt.

Ik zal nog extra navraag doen maar ik verwacht dat wij de juiste factor in rekening brengen.

Groet, Kelly

Dank Kelly,

Ik wacht je verdere reactie af!
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Willem,

Deze keer even geen snelle reactie, was met m'n sociale verplichtingen bezig............
Ik ieder geval heb ik een hoger rendement van mijn gas:p
Als de waarde tenminste is gecontrollerd, dat horen we nog van Kelly.
En hie is de waarde bij jou, want 2009 is wel heeeel lang geleden?

Hoeft ook niet hè Ton, alles mag niets moet.
Nou........., in ieder geval betaal je door de hogere correctiefactor méér voor het gas........:D:D

De laatste correctiefactor op aardgas is berekend na de gasmeterwissel afgelopen januari 2013 en is 1,00971 (Eneco) regio3.

Nou........., in ieder geval betaal je door de hogere correctiefactor méér voor het gas........:D:D

Ja zeker dat klopt en als het zo is betaal ik graag iets meer, want uiteindelijk verbruik ik minder gas en krijg ik meer rendement uit m'n gas:o
Reputatie 3
Badge +1
Ik weet trouwens niet zeker of er voor elke regio een ander calorische factor wordt toegepast, het lijkt er wel op.
Nog even gegoogled, maar de landelijke en regionale netbeheerders zijn er alles behalve duidelijk over.
Deze jongens bepalen die calorische toeslag:

http://www.gasunietransportservices.nl/
Hier een lijstje van de tarieven gas per gasregio per 1 juli 2013. Dus de laatste!!

http://www.eon.nl/Cms_Data/Contents/Eon/Media/images/conceptenzo/20130701-tariefbladen/20130726_Tariefblad%20regulier%20flex%20juli.pdf
Reputatie 3
Badge +1
Hier een lijstje van de tarieven gas per gasregio per 1 juli 2013. Dus de laatste!!

http://www.eon.nl/Cms_Data/Contents/Eon/Media/images/conceptenzo/20130701-tariefbladen/20130726_Tariefblad%20regulier%20flex%20juli.pdf

Hoi Ton,

Dit betreft alleen de tarieven van Eon.
Hier de gasprijzen van Eneco:
https://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/tarieven2013/ot/gasjuli2013
(eneco heeft voor alles een apart blad)
Hier de verwijzing naar alle tarieven van eneco:
https://thuis.eneco.nl/groene-energie/energieprijzen/energieprijzen/#tab1

Bij GTS blinken ze desondanks niet uit in duidelijkheid, ik wordt geen wijs of dit landelijk bepaald wordt of regionaal?
Hier wat info bij GTS:  
http://www.gasunietransportservices.nl/transportinformatie/kwaliteit/calorische-waarden
Ook op energieleveranciers.nl is er wat info:  
http://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/calorische-waarde
Dat klopt, maar ik kon effe via google niet vinden, maar vond wel de GTS en die maakt de dienst uit vwb de calorische toeslag.
Reputatie 5
Badge +3
@allen,
Ik zou hier nog even op terugkomen. Het zit zo:

De toepassing van de calorische waarde op het verbruik wordt uitgevoerd door de netbeheerder.
In de situatie van Brandje was het verschil tussen de meterstanden 33. Na correctie van 1,0180 zou de netbeheerder dan op 33,6 m3 uitkomen, maar dit wordt rekenkundig afgerond. Het verbruik komt dan uit op 34 m3. Dat is ook de waarde die Eneco van de netbeheerder ontvangen heeft. Op de nota rekenen wij (Eneco) de calorische factor in de situatie van Brandje weer terug. Wij kennen de calorische waardes niet, en berekenen dit door het door de netbeheerder doorgegeven verbruik van 34 te delen door het verschil tussen de meterstanden. 34/33 = 1,0303. Hierdoor lijkt het alsof een te hoge correctiefactor is toegepast, maar uw netbeheerder heeft wel de juiste factor gebruikt om uw verbruik te bepalen.

Bij kleinere hoeveelheden gasverbruik ontstaan dergelijke verschillen in de calorische factorberekening, maar bij een gemiddeld gasvolume van 1600 m3 per jaar, zal zo’n afwijking niet snel voorkomen.

Helder zo?

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge +1
Goedemorgen Kelly,

Bedankt voor je uitleg.
Mij is het duidelijk, in zoverre dat Eneco ook niet weet wat de deze waarde uiteindelijk is, maar wel hoe Eneco de calorische toeslag terugrekent.
Ik ben wat verder op de site van GTS gaan kijken.
Er wordt toch wat uitgebreidere uitleg gegeven over de gaskwaliteit.
Voor de geïnteresseerden GTS Gaskwaliteit, onder deze noemer vindt je meerdere subpagina's en pdf's.
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt Kelly,

Als starter van dit topic bedank ik je voor de uitleg.
Ben blij te horen dat er bij Eneco niet gerommelt wordt met de calorische factor.
Welke energieleveranciers dat wel doen of gedaan hebben mag VEH van mij rustig benoemen.
Het blijft een moeilijke materie "de jaarnota" en als je nu ook nog de calorische waarde in de gaten moet houden..... wat 95% van de mensen echt niet doen.

Maar ik blijf scherp opletten, het blijft een flinke hap uit de maandelijkse vaste lasten.

Zonnige groet,

Stansat🆒
Reputatie 5
Badge +3
Graag gedaan Stansat, dit soort berichten vragen nou eenmaal wel om opheldering. Ik ben blij dat ik die heb kunnen geven en dat het duidelijk is zo. Fijn weekend!
@allen,
Ik zou hier nog even op terugkomen. Het zit zo:

De toepassing van de calorische waarde op het verbruik wordt uitgevoerd door de netbeheerder.
In de situatie van Brandje was het verschil tussen de meterstanden 33. Na correctie van 1,0180 zou de netbeheerder dan op 33,6 m3 uitkomen, maar dit wordt rekenkundig afgerond. Het verbruik komt dan uit op 34 m3. Dat is ook de waarde die Eneco van de netbeheerder ontvangen heeft. Op de nota rekenen wij (Eneco) de calorische factor in de situatie van Brandje weer terug. Wij kennen de calorische waardes niet, en berekenen dit door het door de netbeheerder doorgegeven verbruik van 34 te delen door het verschil tussen de meterstanden. 34/33 = 1,0303. Hierdoor lijkt het alsof een te hoge correctiefactor is toegepast, maar uw netbeheerder heeft wel de juiste factor gebruikt om uw verbruik te bepalen.

Bij kleinere hoeveelheden gasverbruik ontstaan dergelijke verschillen in de calorische factorberekening, maar bij een gemiddeld gasvolume van 1600 m3 per jaar, zal zo’n afwijking niet snel voorkomen.

Helder zo?

Groet, Kelly

Hoi Kelly,

Bedankt voor je uitgebreide en vooral duidelijke uitleg!

Reageer