Capaciteitstarief gas < 500m³ | Eneco Community
beantwoord

Capaciteitstarief gas < 500m³

Reputatie 2
Badge +1
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 193 reacties
Hallo Eneco,

Ik heb vandaag mijn eindafrekening ontvangen en ik vraag me af of dit klopt:

Totaal gasverbruik is 414m³

Waarom betaal ik dan van 13-06-2017 t/m 07-06-2017 het "hoge" tarief?
icon

Beste antwoord door Danielle 15 juni 2018, 10:58

@Mattie,

Graag kom ik terug op het capaciteitstarief. Het tarief wordt vooraf bepaald door de netbeheerder en aangezien je vorig jaar meer dan 500 m3 hebt verbruikt en op 708 m3 was ingeschat voor het hele jaar, ondervind je hier jammer genoeg nadeel aan. Volgend jaar heb je wel het voordeel, omdat je voor komend jaar bent ingeschat op 426 m3. Voor die 6 dagen is die aanpassing gedaan omdat je op 6 juni de meterstanden hebt doorgegeven.
Op de jaarnota van volgend jaar zit je in het lage tarief wat over het hele verbruik en over het hele jaar berekend wordt.
is het zo iets duidelijker voor je?
Bekijk origineel

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Mattie,

Scherp! De reden durf ik niet direct te zeggen waarom je die periode wordt afgerekend op het hoge capaciteitstarief. Je zit inderdaad onder de 500 m3, maar de inschatting was 708 m3 dus wie weet komt het daardoor. Lijkt mij onterecht, want het werkelijke verbruik lijkt mij leidend. Ik heb jouw vraag uitgezet en als ik meer weet kom ik er op terug.
Reputatie 2
Badge +1
Top ik hoor het wel, viel mij eigenlijk alleen op omdat er 6 dagen een
Reputatie 7
Badge +6
@Mattie,

Graag kom ik terug op het capaciteitstarief. Het tarief wordt vooraf bepaald door de netbeheerder en aangezien je vorig jaar meer dan 500 m3 hebt verbruikt en op 708 m3 was ingeschat voor het hele jaar, ondervind je hier jammer genoeg nadeel aan. Volgend jaar heb je wel het voordeel, omdat je voor komend jaar bent ingeschat op 426 m3. Voor die 6 dagen is die aanpassing gedaan omdat je op 6 juni de meterstanden hebt doorgegeven.
Op de jaarnota van volgend jaar zit je in het lage tarief wat over het hele verbruik en over het hele jaar berekend wordt.
is het zo iets duidelijker voor je?
Reputatie 2
Badge +1
Ha @Danielle ,

Hm dat klinkt mij toch wel erg vreemd in de oren. Ik betaal toch ook niet voor de geschatte 708m³. Waarom zou ik dan wel moeten betalen voor het capaciteitstarief wat er bij hoort?

Ik heb 414 m³ gebruikt en ik wil dan ook berekend worden voor 414 m³. Factureren op basis van een schatting is natuurlijk niet de bedoeling lijkt me.
Reputatie 7
Badge +6
@Mattie,

Zo is het ingeregeld en landelijk vastgesteld. Dat je het vreemd vindt kan ik me voorstellen, maar dit is het wat betreft het capaciteitstarief.
Reputatie 2
Badge +1
Ok, mocht ik dus volgend jaar 2500m³ gas gebruiken dan betaal ik alsnog het lage tarief?
Reputatie 7
Badge +6
@Mattie,

Inderdaad. Het jaar daarop zou het dan weer het hoge capaciteitstarief worden en zo wordt het elk jaar bekeken.
Reputatie 2
Badge +1
Ok, bedankt ik ga even kijken of ik hier nog wat mee gaan doen maar ik weet genoeg voor nu in elk geval.
Reputatie 7
Badge +9
Volgens mij is dit het bedrag dat je betaalt voor het transport van elektriciteit en gas. Vroeger was dit afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik. Nu is dit een vast bedrag dat wordt bepaald door de grootte van je aansluiting. Hoe groter de aansluiting hoe hoger de kosten. Deze kosten worden natuurlijk berekend door je netbeheerder, de aansluiting is zijn verantwoordelijkheid.
Reputatie 2
Badge +1
Ja en nee, voor gas is dit (ook) afhankelijk van je verbruik:

Reputatie 7
Badge +9
Zou best eens kunnen. Ik weet dat ik €122,62,- per jaar inclusief BTW (21%) betaal daarvoor. Nou kan het misschien zijn, dat er verschil zit tussen stadswarmte, en normale gasaansluiting. Ik heb namelijk een normale gasaansluiting, en een CV Ketel thuis hangen.
Reputatie 2
Badge +1
Dat heb ik ook, bovenstaande screenshot is in elk geval van Liander maar afaik is dat bij elke netbeheerder zo (allicht zijn de tarieven wat anders dat durf ik niet te zeggen).

Reageer