Bezwaar tegen naheffing nav defecte meters | Eneco Community

Bezwaar tegen naheffing nav defecte meters

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
Geachte LS,

3 jaar lang werden mijn meterstanden doorgegeven door mijn slimme meter en 3 jaar lang was mijn slimme meter defect. Hierdoor had ik 3 jaar lang alleen geschatte jaarnota's. 3 jaar lang is mij nooit verteld dat mijn slimme meter defect was of is aan mij een verzoek gedaan om zelf mijn eindstanden door te geven. In mei 2012 werd mijn slimme meter vervangen en sinds jan 2012 woonde ik niet meer in mijn woning, maar woonde ik bij mijn vriendin tot wij samen een ander huis zouden vinden en heb ik dus minimaal gebruik gemaakt van jullie voorzieningen aangezien deze nooit volledig uitgeschakeld kunnen worden.

In juli 2012 ben ik verhuisd en moest ik voor het eerst in 3 jaar zelf mijn eindstanden doorgeven en heb ik dit dus ook netjes gedaan en tot mijn verbazing had ik in de periode van mei t/m juli een verbruik van +/- 750 hoog en +/- 500 laag terwijl ik dus geen gebruik maakte van jullie voorzieiningen! In goed vertrouwen en met de zekerheid dat ik geld terug zou ontvangen wachtte ik de eindnota af en van de ene verbazing in de andere moest ik een bedrag terug betalen van +/-1200 euro (ook voor het voorgaande jaar 2011 omdat de schatting van de slimme meter onjuist zou zijn gegaan). In mijn volle verbazing heb ik contact gehad met de klantenservice van eneco en de klantenservice van stedin en hier werd mij gezegd dat de monteur die mijn nieuwe meter zou hebben geplaats het pakbonnummer en de eindstanden van mijn oude meter kwijt zou zijn geraakt en dat hier een onderzoek naar zou worden gedaan. Er werd mij verzekerd dat ik mij hier verder geen zorgen over hoefde te maken en zodra zij mij meer informatie konden geven over dit probleem er contact met mij zou worden opgenomen.

Na enkele maanden kreeg ik in de post een brief van de eneco met een herinnering dat het bedrag van +/-1200 euro zsm betaald moest worden. Dus ik heb weer gebeld met de klantenservice en weer werd mij verzekerd dat er een onderzoek zou worden gedaan en dat ik mij verder geen zorgen hoefde te maken en er contact met mij zou worden opgenomen.

Na enkele dagen kreeg ik weer herinnering  dat ik binnen 5 dagen het bedrag over moest maken of anders zou het worden doorgestuurd naar het incasso bureau. Dus heb ik weer contact opgenomen met de klantenservice van eneco en werd ik aangesproken door een (licht uitgedrukt) niet zo vriendelijke medewerker dat ik niet zo moest zeuren en dat alles klopt en ik gewoon het bedrag van +/-1200 euro moet betalen en mocht ik hier nog problemen mee hebben ik contact op moest nemen met stedin.

Na heel wat telefoontjes die mij heel wat hebben gekost is stedin voor de 3de maal tot de conclusie gekomen dat er inderdaad allemaal fouten zijn gemaakt en dat er tot hun verbazing nog geen onderzoek naar is gedaan en dat ik hierover terug gebeld zou worden en dat er nu echt een onderzoek plaats zou vinden. Een dag later (na hun uitgebreidde onderzoek) belt stedin mij om te zeggen dat er nooit een fout is gemaakt en dat alle voorgaande medewerkers die ik aan de telefoon heb gehad en mij allemaal vertelde dat er een fout is gemaakt het verkeerd hebben gezien. Vreemd verhaal??? maar goed.
Nu zijn mijn vragen:

Waarom word mijn defecte meter niet direct vervangen en ben ik hier nooit van op de hoogte gesteld?
Hoe zijn jullie aan mijn eindstanden van mei 2012 gekomen als de monteur deze is kwijtgeraakt?
Hoe kan ik als iemand die altijd alleen heeft gewoond en de laatste 7 maanden niet in mijn huis heb gewoond een verbruik hebben van +/- 3000 euro

En tot slot:

Waarom word ik als trouwe en altijd netjes betalende klant behandeld als iemand die alleen maar onzin uitkraamt en word mijn probleem niet serieus genomen?

Mijn verzoek is dus ook dat er daadwerkelijk een onderzoek zal komen naar het tot stand komen van dit bedrag van +/-1200 euro en een uitleg.

Bij voorbaat dank

11 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo Leon,

Ik gaf het net ook al even aan via Facebook; je bericht heeft onze aandacht en ik ga er mee aan de slag. Ik neem dan ook op korte termijn contact met je op om de kwestie te bespreken.

Groet,
Mike
Reputatie 4
Badge +1
Goedemorgen Leon,

Zoals afgesproken heb ik de kwestie rondom de meterstanden en de naheffing die we in rekening brengen, onder de loep genomen. Ik zie dat de (defecte) energiemeters op 16 mei 2012 door de netbeheerder Stedin zijn verwisseld. Als gevolg van het defect aan de energiemeters, zijn de eindmeterstanden geschat door Stedin, op basis van het historisch verbruik. We hebben deze kwestie inmiddels ook samen doorlopen met Stedin. Ik informeer je graag over mijn bevindingen.

Als ik je goed begrijp, zit jouw bezwaar hem in de geschatte eindmeterstanden. Je legt uit dat je in de laatste periode nauwelijks aanwezig bent geweest op het adres. Ik kan me dan ook goed indenken dat je het gevoel hebt dat je financieel wordt benadeeld door de geschatte standen. Daarom heb ik de schattingen en de naheffing grondig bekeken.

De schattingen zijn zoals ik net uitleg, gebaseerd op het historisch verbruik. Om te controleren of deze schattingen inderdaad reëel zijn, hebben we ook het verbruik bekeken op de nieuwe meters. Het verbruik op de nieuwe energiemeters sluit exact aan op de gemaakte schattingen van de oude meter. Kortom; de schattingen komen overeen met het historisch verbruik én met het verbruik op de nieuwe meter. Waarom we niet terugzien in je energieverbruik dat je nauwelijks aanwezig bent gewest op het adres, is voor ons onduidelijk. Wel merk ik op dat je energieverbruik nog steeds aan de lage kant ligt.

De naheffing die we in rekening brengen heeft ook betrekking op de voorgaande periode. We hebben namelijk eerder het energieverbruik in rekening gebracht op basis van schattingen. Dit wordt nu ook gecorrigeerd middels de gemaakte eindnota. Een groot deel van de naheffing heeft ook betrekking op de periode na de meterwisseling, waarover we het werkelijke verbruik in rekening brengen volgens de door jou doorgegeven meterstanden.

De energiemeters zijn eigendom van de netbeheerder. Wanneer een energiemeter defect is, is het gebruikelijk dat het probleem wordt verholpen door de netbeheerder. Tot het moment dat Stedin ons informeerde over het defect aan de meters, waren we hierover niet op de hoogte.

Ik vind het jammer om te lezen dat je het gevoel hebt dat we je niet serieus nemen. We vinden het namelijk erg belangrijk op de duidelijk te reageren op klachten en onduidelijkheden. Dat je teleurgesteld bent door de naheffing, kan ik me goed indenken. We zijn wel van mening dat de naheffing terecht is en het verbruik daadwerkelijk door jou is afgenomen. Als je nog aanvullende vragen hebt, hoor ik het graag van je.

Groet,
Mike
Ik heb via facebook gereageerd op de overige vragen, het staat op de facebook pagina van Eneco

hopende dat u hiernaar kijkt
Reputatie 4
Badge +1
[COLOR="black"]2012-03 05-03-2012 €78,90 Ontvangen (hierover naheffing)
2011-03 04-03-2011 €81,14 Ontvangen (hierover naheffing)
2010-03 05-03-2010 €797,26 Ontvangen
2009-03 06-03-2009 €131,95 Ontvangen

Antwoord Mike vanaf Forum Eneco:
De schattingen zijn zoals ik net uitleg, gebaseerd op het historisch verbruik. Om te controleren of deze schattingen inderdaad reëel zijn, hebben we ook het verbruik bekeken op de nieuwe meters.

Waarom heb ik in de jaren die juist in totaal meer dan 800(+) Euro terug ontvangen, de berekening van 2011 is vanaf mei tm juni 2012 en nu tot mijn verbazing is mijn verbruik toch gestegen. Hier wil ik graag U citeren:
Wel merk ik op dat je energieverbruik nog steeds aan de lage kant ligt

Verbruik is aan de lage kant, hieruit concludeer ik dat het energieverbruik niet is gestegen, echter moet ik voor de periode 2011 Mei t/m 2012 juni 3000(+) Euro betalen voor het energieverbruik waarop is deze consternatie gebaseerd?
Antwoord Mike vanaf Forum Eneco:
We zijn wel van mening dat de naheffing terecht is en het verbruik daadwerkelijk door jou is afgenomen

Eindnota is opgemaakt vanuit een schatting, maar waarom kreeg ik in de voorgaande jaren bedragen terug? (mijn termijn bedrag per maand ging vooralsnog omhoog door eigen initiatief nota bene, hierdoor kan ik nooit te weinig betaald hebben) en zou het in lijn zijn met de voorgaande jaren, dat ik juist geld terug kan verwachten[/color]

Hallo Leon,

Om alle informatie en reacties overzichtelijk te houden, reageer ik hier op het Eneco Forum en niet op Facebook. Hierboven heb ik je reactie op onze Facebookpagina geplaatst. Je geeft aan dat je eerder ruim 800 euro hebt terugontvangen. Ik geef je graag een reactie.

We hebben je eerder inderdaad bedragen teruggestort. Als ik je reactie goed begrijp, vergelijk je het verbruik alleen met de teruggave op de jaarnota van 5 maart 2010. In het jaar voor de teruggave, heb je termijnbedragen betaald van 119 euro. In de periode hierna slechts 60 euro per maand. Zoals ik in mijn eerdere uitleg aangeef, hebben we de gemaakte correctie gecontroleerd op basis van het verbruik van de nieuwe meter. Dit verbruik is naar onze mening reëel, omdat je ook aangeeft dat je deze periode bijna nooit aanwezig was in de woning.

Op de nieuwe meter is tussen 16 mei 2012 en 25 juli 2012, volgens de ontvangen meterstanden, 1550 m3 gas en 1277 kWh (529&748) verbruikt. Dit verbruik hebben we gebruikt en omgerekend naar een geheel jaar van 365 dagen. Dit is toegepast in de correctie die Stedin heeft vastgesteld. Als je van mening bent dat het verbruik niet juist dat we nu in rekening brengen, zou betekenen dat de meterstanden van 25 juli 2012 niet goed zijn genoteerd. Om dit te achterhalen is het noodzakelijk dat je een formulier overhandigd met de meterstanden die ten tijde van de overdracht/inleveren sleutel, zijn genoteerd. Heb je foto's van de meterstanden van 25 juli 2012, volstaat dit natuurlijk ook. Zonder deze gegevens kunnen we bij de netbeheerder Stedin niet aantonen dat het verbruik onterecht is.

Dat je teleurgesteld bent in de naheffing, begrijp ik goed. Ook vinden we het belangrijk dat de onduidelijkheden over de gemaakte correctie worden weggenomen. Daarom hoor ik graag van je of je aanvullende vragen hebt. Deze beantwoorden we dan graag.

Groet,
Mike
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Leon,

Ik vraag me of de uitleg duidelijk voor je is. Heb je toch nog vragen, hoor ik het graag.

Groet,
Mike
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Leon,

Je hebt vanmorgen contact opgenomen met onze Klantenservice en aangegeven dat het probleem nog niet is opgelost. Graag verneem ik een reactie op mijn laatste berichten. Omdat ik hierop geen reactie meer heb ontvangen, hebben we de incassoprocedure voortgezet en inmiddels een incassobureau ingeschakeld.

Groet,
Mike
Ik heb via facebook gereageerd op de overige vragen, het staat op de facebook pagina van Eneco

hopende dat u hiernaar kijkt

Hoi Leon,

Ik lees dit vanaf de zijlijn uiteraard, maar als je dus volgens Mike, niet reageert op zijn eerdere berichten, dan gaat het niet goed.
Zie zijn berichten 19/2; 26/2 en 2 uur gelden!
Dus Leon: actie!!
Reputatie 4
Badge
oei oei oei... ik neem aan dat Eneco alle mogelijke moeite doet voor contact. Dan is het natuurlijk wel reageren wil je dat het opgelost wordt.
Reputatie 6
Badge +1
En nog geen reactie. dit word een dure naheffing. Jammer dat het zover moet komen.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb vandaag alle reactie die ik hier heb gegeven, per post toegestuurd. Op deze manier hoop ik dat onze reactie en standpunt alsnog duidelijk overkomt.

Groet,
Mike, Eneco
Hoi Mike,

Perfect gedaan hoor!
Jammer dat er op vorige berichten geen enkele reactie van ts is gekomen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen