Berekening Energiebelasting | Eneco Community

Berekening Energiebelasting

• Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Ik was aan het kijken wat de nieuwe energieprijzen gaan betekenen voor mij en daar stuitte ik op iets vreemds.

Wat ik ervan begrijp is dat ik dit jaar ongeveer € 0.114 per Kilowatt moet betalen en als ik dat vergelijk met mijn verbruik van vorig jaar, kom ik uit op 2800 X 0.114 = € 319 .

Kijk ik nu op de jaarnota van vorig jaar ( waar ik dus 2800 kilowatt gebruikte ) verbaas ik me erover dat ik toen maar €22,61 betaalde. Toen was de belasting in het taart-diagram 4% van de kosten.

Ik begrijp dus duidelijk niet hoe dat berekend is.

16 Reacties

Beste Hanterp,

Allereerst heet ik je van harte welkom op ons forum! Ik heb een kleine wijziging aangebracht in de titel van je topic zodat de vraag duidelijk is en zodat het voor anderen ook makkelijk te vinden is. Ik begrijp dat het je niet duidelijk is hoe we de energiebelasting berekenen. Naast de berekening van de energiebelasting, brengen we op de jaarnota ook een vast bedrag in mindering op de energiebelasting. Dit is de vermindering energiebelasting. Dit is een vast bedrag per jaar en wordt tijdsevenredig berekend over de periode op de jaarnota. Na deze verrekening wordt het totaalbedrag voor de energiebelasting lager. Ik zie dat je vorig jaar een verkorte nota hebt ontvangen. Hierop wordt deze berekening niet gespecificeerd. Als je dit wilt, kan ik je de uitgebreide versie toesturen. Laat het me weten via een reactie.

Groeten, Hosnia
Beste Hanterp,

Allereerst heet ik je van harte welkom op ons forum! Ik heb een kleine wijziging aangebracht in de titel van je topic zodat de vraag duidelijk is en zodat het voor anderen ook makkelijk te vinden is. Ik begrijp dat het je niet duidelijk is hoe we de energiebelasting berekenen. Naast de berekening van de energiebelasting, brengen we op de jaarnota ook een vast bedrag in mindering op de energiebelasting. Dit is de vermindering energiebelasting. Dit is een vast bedrag per jaar en wordt tijdsevenredig berekend over de periode op de jaarnota. Na deze verrekening wordt het totaalbedrag voor de energiebelasting lager. Ik zie dat je vorig jaar een verkorte nota hebt ontvangen. Hierop wordt deze berekening niet gespecificeerd. Als je dit wilt, kan ik je de uitgebreide versie toesturen. Laat het me weten via een reactie.

Groeten, Hosnia

Dank u voor het welkom op het forum.

Ik zou inderdaad graag de uitgebreide versie van de jaarnota ontvangen. Kunt u die per mail toesturen? Daar u kunt zien dat ik een verkorte nota heb ontvangen, neem ik ook aan dat u kunt zien wat mijn email-adres is.

Bij voorbaat dank!

Han.
Ik heb je zojuist een e-mail gestuurd met de specificatie van de jaarnota. Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

Hosnia
Ik heb je zojuist een e-mail gestuurd met de specificatie van de jaarnota. Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

Hosnia

Dank u voor de specificatie.

Ik zie nu een post "Vermindering Energiebelasting".

Hoe is die berekend en hoe wordt dat in de komende nota van 2012 berekend?

Anders gezegd : Hoe kan ik daarmee zelf een beetje inschatten hoe hoog mijn komende jaarnota uitvallen want dan kan ik eventueel nog mijn voorschotbedrag verhogen...
Beste Hanterp,

De Vermindering Energiebelasting is een vast bedrag per jaar en wordt van overheidswege in mindering gebracht op je jaarnota. De Vermindering Energiebelasting verandert in 2012 niet ten opzichte van 2011. Voor woonhuizen gaat het om een bedrag van 379,16 euro per jaar inclusief btw. Zoals ik in mijn vorige reactie aangaf wordt dit tijdsevenredig berekend. Het aantal dagen waarover we het verbruik berekenen op de jaarnota bepaalt dus de hoogte van de vermindering van de geheven Energiebelasting.

Ik hoop dat ik je vraag hiermee heb beantwoord. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze dan gerust!

Groeten,
Hosnia
Beste Hanterp,

De Vermindering Energiebelasting is een vast bedrag per jaar en wordt van overheidswege in mindering gebracht op je jaarnota. De Vermindering Energiebelasting verandert in 2012 niet ten opzichte van 2011. Voor woonhuizen gaat het om een bedrag van 379,16 euro per jaar inclusief btw. Zoals ik in mijn vorige reactie aangaf wordt dit tijdsevenredig berekend. Het aantal dagen waarover we het verbruik berekenen op de jaarnota bepaalt dus de hoogte van de vermindering van de geheven Energiebelasting.

Ik hoop dat ik je vraag hiermee heb beantwoord. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze dan gerust!

Groeten,
Hosnia

Dat is een duidelijk antwoord. Bedankt!
Is vermindering van energiebelasting ook van toepassing op een zakelijk contract? Of geldt dat alleen voor particulieren?
Misschien vindt je hier de gevraagde info:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen/inhoud/energiebelasting
@Brandje: Dankjewel. Ik had die pagina inderdaad al bekeken. Daar wordt het me namelijk niet helemaal duidelijk. In de eerste paragraaf beschrijven ze dat bedrijven en instellingen in sommige gevallen energiebelasting kunnen terugkrijgen (dus dat lees ik dan als de mogelijkheid die er is voor bedrijven en niet voor particulieren).
Maar dan lees ik in de volgende paragraaf volgens mij wat alleen bedoeld is als voordeel voor particulieren: "Belastingvermindering Energiebelasting". Per elctriciteitaansluiting geldt een door de overheid vastgesteld bedrag aan Belastingvermindering. (dus dat lees ik dan als een voordeel van een particulier contract boven het aangaan van een zakelijk contract). Echter uit de tekst kan ik niet helemaal zeker opmaken of deze vergoeding op een aansluiting met zakelijk contract niet van toepassing is.
En om te bepalen of het nu voordeliger is om een particulier of zakelijk contract af te sluiten, maakt dat bedrag van Vermindering Energiebelasting nogal wat uit.
@Brandje: Dankjewel. Ik had die pagina inderdaad al bekeken. Daar wordt het me namelijk niet helemaal duidelijk. In de eerste paragraaf beschrijven ze dat bedrijven en instellingen in sommige gevallen energiebelasting kunnen terugkrijgen (dus dat lees ik dan als de mogelijkheid die er is voor bedrijven en niet voor particulieren).
Maar dan lees ik in de volgende paragraaf volgens mij wat alleen bedoeld is als voordeel voor particulieren: "Belastingvermindering Energiebelasting". Per elctriciteitaansluiting geldt een door de overheid vastgesteld bedrag aan Belastingvermindering. (dus dat lees ik dan als een voordeel van een particulier contract boven het aangaan van een zakelijk contract). Echter uit de tekst kan ik niet helemaal zeker opmaken of deze vergoeding op een aansluiting met zakelijk contract niet van toepassing is.
En om te bepalen of het nu voordeliger is om een particulier of zakelijk contract af te sluiten, maakt dat bedrag van Vermindering Energiebelasting nogal wat uit.

Aii duidelijk!
Zo als jij het omschrijft, zo lees ik dat ook over de vermindering en ga ik er van uit dat het alleen bij particulieren geldt.
Even maar afwachten op nader bericht van een moderator.
Dank voor je snelle reactie weer hoor! Idd even afwachten en horen van moderator.
Reputatie 4
Badge +4
@HGL005,

Welkom op onze Community!

Ik geef je graag nog wat aanvullende informatie. De vermindering op de energiebelasting geldt voor zowel zakelijke als particuliere klanten. Alleen voor aansluitingen zonder verblijfsruimte is de vermindering niet van toepassing. Hopelijk heb ik je hiermee duidelijkheid gegeven. 🙂
Kijk dat is mooi!
Ook hier is weer duidelijkheid geschapen.
Dank je wel, EvavdZ! Het is mij nu duidelijk!
Handig, dit forum!
Reputatie 2
Badge
In de jaarnota worden de leveringskosten conform de afspraken en looptijd van het contract berekend. Alleen de energiebelasting wordt op jaarbasis (van 1/1/ tot 1/1) berekend. Waarom wordt de energiebelasting niet conform de looptijd van het contract berekend?
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb net een reactie geplaatst op je eerdere vraag wat dit betreft.

Groet, Vincent

Reageer