Bent u ook bang voor een hogere jaarnota dan verwacht? | Eneco Community

Bent u ook bang voor een hogere jaarnota dan verwacht?

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Deze keer is de vraagstelling simpel:
of met andere woorden
Bent u met regelmaat bang dat u uiteindelijk moet bijbetalen op de jaarnota?

Ik ben benieuwd naar de stemmers

22 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik zeker niet. Ik zet altijd mijn maandbedrag na de jaarnota meteen omhoog en zie dat "extra" bedrag als vangnet en uiteindelijk ( over het algemeen genomen) spaarcentje zonder rente voor sint en kerst.
Nou voor een spaarcentje doe ik het zeker niet; ik probeer gewoon quite te spelen.
Voor ons is het makkelijk want ik weet de gemiddelde jaarverbruiken en zolang dat hetzelfde blijft hoef ik niet het maandbedrag aan te passen.
Ook niet voor de verlaging van volgend jaar; simpelweg omdat die verlaging op jaarbasis voor een gemiddeld gezin op een schamele €2,50 uitkomt.
Helaas biedt Toon nog te weinig houwvast of je op schema ligt met het ingeschatte jaarverbruik door Eneco; misschien dat die berekening volgend jaar reeler wordt.
Ik zeker niet. Ik zet altijd mijn maandbedrag na de jaarnota meteen omhoog en zie dat "extra" bedrag als vangnet en uiteindelijk ( over het algemeen genomen) spaarcentje zonder rente voor sint en kerst.

Ik doe exact hetzelfde en betaal altijd wat meer .
Reputatie 1
Badge +1
Ik verwacht komend jaar geen hele strenge winter. Ik betaal 180 Euro en denk dat ik daarvan nog en redelijk bedrag ga terugkrijgen. Als ik mijn verbruik meet met die van mijn ex 4 deuren verderop (zelfde huis) dan moet dat haast wel. Zei betaald al jaren 180 Euro en speelt altijd quite of krijgt iets terug. Zei zit nu al dagen op 6 euro gas per dag tegenover ons 2 euro gas per dag. Wij verbruiken 1.90 aan stroom per dag (wasdagen iets meer) en mijn ex zit standaard op 3.50 per dag.

Kortom, als zei dus op een termijn bedrag van 180 quite speelt moeten wij dus royaal gaan terug krijgen 🙂
Dan doen wij het zo slecht nog niet met 122 euries per maand en spelen ook quite.
Afgelopen dagen was € 3,38 aan gas het hoogste.
Reputatie 4
Badge
Ik heb deze winter voor het eerst de toon, en als ik zie wat ik nu verbruik ben ik toch wel bang. Vorig jaar heb ik misschien wel meer verbruikt, maar nu zie ik wat ik verbruik, en dat is meer dan ik eerst dacht.
Reputatie 6
Badge +1
Toontjelager, misschien wijs om je voorschot voor de resterende maanden een euro of 5 a10 omhoog te zetten. Het is wel renteverlies, maar verzacht te "pijn" als je direct moet bijbetalen.
Reputatie 3
Badge +1
Ook wij passen het voorschotbedrag eventueel aan, gekoppeld aan het huidige gebruik t.o.v. het verbruik van afgelopen jaar.
Daarbij zorg ik altijd dat er wat financiële overshoot is.
De jaarnota zorg bij ons eigenlijk nooit voor verrassingen, ook omdat ik al jaren de meterstanden bijhoudt in excel met daaraan gekoppeld de variabele en vaste kosten.
Reputatie 3
Badge
Hoge nota? De laatste jaren krijgen we iedere keer geld terug. En meestal gaat het om forse bedragen. De laatste jaren is het maandbedrag fors verlaagd, naar nu 48 euro per maand en weer denk ik dat we geld terug gaan krijgen. Laat maar komen die rekening...
Reputatie 6
Badge +1
De laatste jaren is het maandbedrag fors verlaagd, naar nu 48 euro per maand en weer denk ik dat we geld terug gaan krijgen.

Ben jaloers, want dit maandbedag ga ik nooit van zijn lang zal hij leven halen. ik zit ongeveer op 160 per aamd voor gas en stroom.
Reputatie 3
Badge +1
Ben jaloers, want dit maandbedag ga ik nooit van zijn lang zal hij leven halen. ik zit ongeveer op 160 per aamd voor gas en stroom.

Niet schrikken dan, wij zitten op €235,-/mnd.
Reputatie 6
Badge +1
Dan vraag ik me echt af wat voor een woning leonvb heeft. ( even als grapje 🙂 ) een hamsterwoning misschien? Want dat kan nooit groot zijn.
Weinig thuis; CV 2 graadjes lager; veel panelen op je dak.....................
Je buren mee laten stoken.
Dan kom je een heeeeel eind
Reputatie 3
Badge
Veel PV, CV op 21 graden en altijd iemand thuis. Het is een heel gewone hoekwoning uit 1989. We zijn er net achter dat de voorgevel ongeisoleerd is, dus de rekening gaat nog lager worden als deze straks weer gevuld is. Gewoon je spullen op orde maken is een heel erg grote stap: zorg voor zuinige apparatuur, isoleer het huis, zorg voor goede ruiten en kierdichting, etc. en de rekening daalt vanzelf.
Ik moet toch enige kanttekenen plaatsen, want altijd 21 grd en altijd iemand thuis?
Prima maar hoeveel gas stook je dan per jaar? Dat is maatgevend om te vergelijken....................

Ik heb al mijn spullen op orde; goed geisoleerd; zuinige apparatuur en stook maximaal 20 grd; ik kom niet verder dan 804 m3
Reputatie 4
Badge
Toontjelager, misschien wijs om je voorschot voor de resterende maanden een euro of 5 a10 omhoog te zetten. Het is wel renteverlies, maar verzacht te "pijn" als je direct moet bijbetalen.

Ik had een poosje geleden mijn voorschot bedrag al omhoog gezet, maar ik bedoelde eigenlijk sinds ik de toon heb zie ik wat ik verbruik, en dat is meer dan ik eerst dacht. Ik ga er van uit dat ik hetzelfde of minder verbruik dan vorig jaar. Dit ook door aanschaf led verlichting etc. Maar toch. En nu blijkt weer dat als men een energiedisplay heeft jaarlijks 6% minder stroom en gas gebruiken.  Wat een besparing van o.a. 125 tot 170 euro kan opleveren. We wachten even af tot maart, dan krijg ik mijn afrekening weer binnen.
Reputatie 3
Badge
De prognose zit voor dit jaar op 704m3, ik verwacht dat dit na isolatie van de voorgevel nog wel wat zal zakken. Stroom zit op ca. -1550 kWh, dus daar krijgen we wat geld voor. Combineer dat met de verlaging van de vaste lasten en ik voorzie een teruggave volgend jaar.

Even voor de beeldvorming: in 2008 zaten we nog op € 165,- per maand. Je kunt ervoor kiezen niets te doen en ieder jaar meer te gaan betalen, of je kunt ervoor kiezen iets te gaan doen en geld over te houden voor leuke dingen. Aan de andere kant: als je wat je overhoud opnieuw weer investeert in nog grotere verbeteringen, en dat een paar jaar volhoud dan kom je uiteindelijk waar wij staan: wonen wordt dan wel heel goedkoop. En comfortabel, want het is echt heel erg makkelijk om het huis op temperatuur te houden.
Ik zit dus op 122 euro per maand, waarmede ik quite speel.
Overigens moet je niet je zelf blij maken met de aangekondigde verlaging netwerkkosten; er is reeds becijferd dat een gemiddeld gezin € 2,50 verlaging krijgt...................................
Reputatie 3
Badge
Dat komt door de extra heffingen op verbruik. Er wordt daarbij uitgegaan van het gemiddelde aan stroom en gasverbruik. Als je dat niet hebt... daal je meer :) 
En heb je trouwens wel gezien hoeveel 2,50 bij ons is in procenten?
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb eerlijk gezegd de jaarnota onder controle.
Ik ben energieneutraal wat betreft elektriciteit en voor gas betaal ik 56,- Euro per maand wat waarschijnlijk teveel is.
Zelf monitoren en de meterstanden bijhouden dan hoef je niet bang te zijn, kan je eventueel de laatste maanden van de jaarnota het maandbedrag aanpassen.

Stansat🆒
Dat komt door de extra heffingen op verbruik. Er wordt daarbij uitgegaan van het gemiddelde aan stroom en gasverbruik. Als je dat niet hebt... daal je meer :) 
En heb je trouwens wel gezien hoeveel 2,50 bij ons is in procenten?

Let op, het door mij genoemde bedrag ad € 2,50 is op jaarbasis he!
Dus is de verlaging aan netwerkkosten als component te verwaarlozen. 
Reputatie 3
Badge
Let op, het door mij genoemde bedrag ad € 2,50 is op jaarbasis he!
Dus is de verlaging aan netwerkkosten als component te verwaarlozen.

Bekijk even de Stedin cijfers bij de ACM. Dan zie je dat de verlaging stukken hoger ligt. De extra heffingen zorgen voor die 2,50 maar met ons verbruik hebben die extra heffingen natuurlijk veel minder impact.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen