vraag

allemaal mooie apps maar wat is waar

Eneco heeft alweer een tijd geleden zijn eneco app vernieuwd. Ook hierin kan je monitoren wat je verbruik is en de kosten daarvan. Het verbruik klopt maar de kosten kan ik niet volgen.
Als ik in de eneco-app naar mijn gasverbruik kijk zijn de kosten hoger dan in de toon-app. Ook volgens mijn berekening lopen de kosten in de eneco-app naarmate het verbruik hoger is verder uit elkaar.
Ik heb in de eneco-app op dagniveau gekeken en zie dat ik op 9 en 11 juni geen gasverbruik had. Dat klopt. Maar toch had ik kosten die op deze dagen.
Als ik in de eneco-app kijk naar electra zie ik dat de kosten lager zijn dan mijn berekening en tov de toon-app.
Welke app spreekt de waarheid en waarom is er zo'n enorm verschil? Kan eneco transparatie geven in de berekeningen die gedaan worden?

7 Reacties

Heb je de FAQ bij de nieuwste App Mijn Eneco gelezen.
Ik geef 1 voorbeeld:

Bedankt voor je antwoord.

Waarom zijn de kosten van electra dan lager in de eneco-app tov de toon-app?
Electra Gas
Toon Eneco Toon Eneco
feb 47,08 39,65 33,48 50,13
mrt 47,50 39,34 18,26 36,12
apr 46,21 37,96 12,28 29,88
mei 46,22 38,04 14,55 32,34
jun 23,89 19,32 7,79 17,98

Misschien een optie om meer duidelijkheid en transparatie te krijgen om deze kosten in de overzichten te splitsen?
Bij Toon®️ wordt alleen met kale verbruikkosten gerekend, dus zonder vaste kosten, zoals bv de netwerkkosten.
Die staan immers per jaar toch vast, ongeacht het verbruik.
Toon®️ toont dus alleen het variabel verbruik.
En weer bedankt voor je antwoord. Maar waarom is electra dan weer lager?
Reputatie 2
Badge +2
Op deze manier wordt er dus meer tijd besteed aan het vergelijken van diverse getoonde bedragen i.p.v. de achterliggende verbruiken. Eneco/Toon zou er goed aan doen in alle gevallen de zelfde definitie van kosten te gebruiken. En nog beter de gebruiker zelf te laten kiezen voor berekeningen inclusief of exclusief vaste kosten en inclusief of exclusief overheidstoeslagen. Als er bedragen genoemd worden zouden die eenvoudig met bijvoorbeeld een jaarnota (of voorschot nota) vergeleken moeten kunnen worden.
Ik ben altijd bezig geweest met de gebruiken. Deze zijn daardoor de afgelopen 7 jaar enorm gedaald. 40%!. Om geen verrassingen te hebben met de eindafrekening betaalde ik altijd teveel. Leuk spaarcentje voor in maart maar ik heb liever het geld op mijn eigen rekening staan. 🙂
Om geen verrassing in maart te ontvangen ben ik nu de termijnbedragen, het verbruik en mijn eigen inschatting aan het monitoren. Uiteindelijk gaat het aan het eind van het hele verhaal toch om mijn portemonnee.
Zoals Zuid ook al aangeeft zal er in alle apps berekend moeten worden op dezelfde wijze. Mijn voorkeur hierin is apart het gasverbruik, apart het electraverbruik en apart de vaste kosten. Dit zou niet in alle apps zo hoeven te zijn. De Eneco-app lijkt mijn wel de juiste app hiervoor. Toon moet gewoon alleen het verbruik van gas en elektra weergeven. Maar dan wel berekend met de juiste tarieven als deze tussentijds wijzigen.
Aan het eind van het hele verhaal zal je dan met je eneco-app de eindafrekening moeten kunnen vergelijk.
Zoals Eneco nu met de tarieven in de apps omgaat is het appels met peren vergelijken als je inzicht wilt houden in je kosten voor energieverbruik.
Reputatie 4
Badge +6
@Ferry135

Het klopt dat de dagelijks kosten niet gelijk zijn. Toon rekent alleen met het verbruik en de daar aan gekoppelde leveringstarieven en niet met de energiebelasting en de teruggave energiebelasting. Ook wordt er geen vast bedrag per dag in getoond voor de kosten van de netbeheerder. Waarom elektra lager is op Mijn Eneco dan op Toon ligt aan het feit dat de teruggave energiebelasting gekoppeld is aan het elektra verbruik. Dat dit verwarrend kan zijn is bekend bij de beheerders van de Mijn Eneco app, en er wordt nagedacht over diverse opties om dit duidelijker te maken. Wel is het zo dat beiden een juist advies geven over hoe je ervoor staat mits er geen andere zaken spelen uiteraard, zoals een storing bij het uitlezen van de standen o.i.d.

Reageer