Afschrijving niet gelukt | Eneco Community
vraag

Afschrijving niet gelukt

• 18 december 2013
  • 5 reacties
  • 1122 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Ik krijg vandaag een mail dat de afschrijving van een voorschot niet is gelukt.

Nu kan het inderdaad zo zijn dat ik destijds onvoldoende saldo had. Geen probleem, dan maken we het toch over?

Nee, de mail stelt het volgende:

...
Binnenkort geven wij uw bank opdracht het totaal verschuldigde bedrag, eventueel verhoogd met het bedrag van de volgende nota, automatisch af te schrijven. 
...
Als afschrijven niet lukt, kunnen de incassokosten voor deze nota oplopen tot € 40,00.
...

Pardon? Er wordt dus op een onbekende datum een onbekend bedrag afgeschreven en als dat niet lukt krijg ik een boete?

Kan ik niet gewoon een bedrag, betalingskenmerk en rekeningnummer krijgen? Dan regel ik het vandaag nog.

PS. Er staat een linkje waarop waarmee gesuggereerd wordt dat ik de incasso datum kan aanpassen. Dit linkt echter naar "Mijn Eneco", en geeft me alleen de mogelijkheid de regulie termijndatum aan te passen. Niet deze herinnering.

5 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo mrk,

Bedankt voor je reactie en het delen van je ervaring rondom het niet lukken van de automatische incasso. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat er onduidelijk bestaat over de datum waarop we opnieuw gaan incasseren.

Eneco bied haar klanten een aantal betaalwijzen. Wanneer je kiest voor automatische incasso, vragen we je niet het bedrag zelf over te maken. Ook niet wanneer de automatische incasso de eerste keer niet lukt. We incasseren het bedrag dan later in de maand nog een keer, inderdaad eventueel verhoogd met het nieuwe termijnbedrag. Je feedback over het vermelden van een datum waarop we het opnieuw gaan incasseren, waarderen we. We nemen dit punt dan ook mee. Graag leg ik je uit, wanneer de automatische incasso niet lukt, we dit op de 29e van de maand opnieuw proberen.

Op Mijn Eneco kun je aangeven welke datum je voorkeur heeft. We incasseren rond deze datum de maandelijkse nota van je rekening. We bieden deze mogelijkheid, zodat je er voor kunt zorgen dat er rond deze datum voldoende saldo aanwezig is.

Groet,
Mike
Beste Mike,

Betekent dit dan in feite dat er geen "extra" incasso plaatsvindt, maar dat de mislukte incasso opgeteld wordt bij de volgende termijn?
De reguliere incasso datum voor mijn termijn ligt rond de 28e, is dat een reden om de incassos samen te voegen?

Dit vraag ik namelijk omdat je wel antwoord geeft op het deel van de vraag dat betrekking heeft op de datum, maar nog onzekerheid laat bestaan over de hoogte van het bedrag.

Verder wil ik benadrukken dat ik dit een zeer vervelende werkwijze vind.
De incasso is met een reden mislukt, dit betreur ik zeer en wil ik graag direct corrigeren; echter wordt deze mogelijkheid niet geboden.

Jullie gaan dit nu op de 29e opnieuw proberen. Dat is op zich prima, maar Eneco is niet het enige bedrijf wat automatisch incasseert van mijn rekening. Ik kan dus niet 100% garanderen dat er voldoende saldo is voor een dubbele termijn, tenzij ik een voldoende grootte buffer uit mijn spaarrekening haal. Niet onmogelijk, maar het zou overbodig moeten zijn.

Dat er aan een mogelijk falen van een incasso van een X bedrag op een Y moment een boete verbonden zit van EUR 20 vind ik daarom onacceptabel.

Groet,
 Mark
Reputatie 4
Badge +1
Hallo mrk,

Wanneer er onvoldoende saldo was en de betaling wordt gestorneerd door de bank, incasseren we het bedrag rond de 28e/29e van de maand opnieuw. Heb je zelf het bedrag teruggehaald, schuift deze op naar de incasso van de volgende nota. Omdat ik begrijp dat de eerste situatie van toepassing was, incasseren we het bedrag dus rond de 29e opnieuw. Kort hierna, rond de 1e van de nieuwe maand, incasseren we het nieuwe termijnbedrag.

Wanneer de nieuwe incasso niet lukt, proberen we het nog keer. Lukt het dan opnieuw niet, brengen we inderdaad extra kosten in rekening. Het bedrag staat dan immers al te lang open. Als de nieuwe incasso gewoon succesvol verloopt, brengen we geen extra kosten in rekening.

Betaal je nu alvast liever het bedrag, is dat geen probleem. Je kunt het bedrag dan overmaken op rekeningnummer NL10ABNA0240120000 ten name van Eneco, onder vermelding van je klantnummer.

Weet je zo voldoende?

Groet,
Mike
Beste Mike,

Dank voor je antwoorden.

Ik ga het openstaande bedrag vandaag nog overmaken, en ga er daarmee vanuit dat de "extra" incasso niet meer plaats zal vinden.

Ik wil bij deze verzoeken de verduidelijkingen die je mij gegeven hebt, inclusief de optie tot zelf overmaken, voortaan direct in de email te vermelden.
Niet alleen voor mij, maar ook voor de andere Eneco klanten.

Groet,
 Mark
Reputatie 4
Badge +1
Hallo mrk,

Ja, je feedback nemen we zeker mee! Als je het bedrag nu overmaakt, vindt er inderdaad geen extra incasso meer plaats.

Fijne feestdagen!

Groet,
Mike

Reageer