Afkoop huurboiler | Eneco Community
vraag

Afkoop huurboiler

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Helaas heb ik ooit een boiler gehuurd bij Eneco. Het blijkt nu erg lastig en duur om van het huurcontract af te komen. En het kost ook heel veel tijd, omdat de administratie Eneco het volgens eigen zeggen erg druk heeft.
Toen ik in 2003 een woning ging huren, moest ik de daar reeds aanwezige en stokoude boiler van Eneco huren. In 2015 heb ik die boiler laten vervangen door een nieuwe huurboiler. Omdat ik in oktober 2016 verhuisde, wilde ik de huur van die boiler bij Eneco stopzetten. Dat bleek lastig en erg duur. Door de kleine lettertjes (algemene voorwaarden) zit je aan een huurperiode van 144 maanden vast, die je tegen een afkoopsom kunt afkopen. Eneco heeft mij een afkoopsom voorgesteld van 1.145,20 euro, terwijl de nieuwprijs van de boiler slechts 860,- euro is en ik sinds maart 2015 voor deze boiler al bijna 300,- euro huur betaald heb (14,87 euro per maand). Voor de vorige stokoude boiler heb ik tussen 2003 en 2015 ook al ongeveer 1.200,- euro aan huur betaald, terwijl Eneco er geen enkel onderhoud aan deed.

Op het afkoopaanbod heb ik op 23-10 per mail inhoudelijk gereageerd en ik heb Eneco gevraagd om een nieuw reëel en redelijk aanbod. Maar Eneco reageert steeds maar niet. Als ik bel, krijg ik te horen dat het erg druk is dat het 4 tot 6 weken zal duren.

De inhoud van het zo genoemde huurcontract, van de algemene voorwaarden en van het afkoopaanbod wijzen erop, dat het om koop op afbetaling gaat in plaats van om een huurcontract zoals boven het contract staat. Naar mijn mening zijn die voorwaarden in strijd met de bijzondere regels voor koop op afbetaling en is de voorgestelde afkoopsom onredelijk, gelet op die bijzonder regels.
Volgens mij is Eneco verplicht om de boiler terug te nemen, zonder daarvoor een onredelijk bezwarend hoog bedrag als afkoopsom te vragen.
Als het wel om huur zou gaan, dan lijken de algemene voorwaarden in strijd met de regels voor consumentenbescherming. De vaste huurperiode van 144 maanden is onredelijk bezwarend voor iemand die een woning huurt en dat per definitie altijd tijdelijk doet.
Ik begrijp dat Eneco bij tussentijdse beëindiging een vergoeding verlangt. Maar het voorgestelde afkoopbedrag is onredelijk hoog en bezwarend.
Ik vraag Eneco om een snelle en redelijke reactie.

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Ien,

Bedankt voor het kenbaar maken van jouw vragen over het contract voor de boiler.
Zonde dat je eerder geen goed antwoord hebt ontvangen i.v.m. drukte. Het wordt inderdaad tijd dat je nu duidelijkheid krijgt over het contract.
Aan kennis ontbreekt het mij, waardoor ik jouw bericht heb doorgespeeld aan ons installatiebedrijf. We nemen telefonisch contact op om uitleg te geven over het contract en wat de mogelijkheden zijn. Ik verwacht dat je binnen enkele dagen van ons verneemt.
Het is nu 4 dagen verder en ik heb verder niets meer gehoord.
Reputatie 5
Badge +3
@len

Wij zijn je niet vergeten. Ik heb zojuist met spoed opnieuw een bericht verstuurd aan Eneco Installatiebedrijven. Ik ga er ook echt ervan uit dat er nu wel contact met je wordt opgenomen. Uiteraard onze excuses dat dit zolang duurt!

Groet, Audrey
Ja Audrey, contact is opgenomen, maar alleen met de boodschap dat het nog even langer gaat duren. Sinds mijn mail van 25 oktober nog steeds geen inhoudelijke reactie, noch van Eneco, nog van jullie installatiebedrijf (alleen een telefoontje dat jullie ermee bezig zijn). Ik wacht sinds 25 oktober nog steeds op een inhoudelijke reactie. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat een bedrijf als Eneco zo met haar klanten omgaat. Al de tijd die nu voorbij gaat moet ik huur blijven betalen zonder dat ik nog in het huis woon waarin de huurboiler hangt. Eneco lijkt vooral zoveel mogelijk geld uit de klanten te willen persen.
Reputatie 7
Badge +6
@Ien,

Toevallig zie ik dat we vandaag een reactie hebben gestuurd. Het heeft even geduurd, nogmaals sorry daarvoor! Als je verder nog vragen hebt omtrent dit onderwerp dan kun je het beste een reply op de me-mail sturen en komen we er dit keer snel op terug.
Klant vriendelijk hebben ze nog niet ontdekt bij Eneco en aanhang.
Heb zo'n zelfde geval in de familie, geiser hangt er nu 38 jaar en vervangen ho maar.
kost handen vol met gas bij een app uit de jaren 70, maar ja ze leveren toevallig gas.
C. van Kampen wrote:

Klant vriendelijk hebben ze nog niet ontdekt bij Eneco en aanhang.
Heb zo'n zelfde geval in de familie, geiser hangt er nu 38 jaar en vervangen ho maar.
kost handen vol met gas bij een app uit de jaren 70, maar ja ze leveren toevallig gas.

Hoi C van Kampen,

Maar dan ga je toch een verzoek doen voor afkoop.
Eerdere voorbeelden zijn op het forum ook genoemd.
Misschien is in de situatie van jouw familie een boiler op stroom wel handiger/goedkoper enz
Reputatie 7
Badge +6
Beste C. van kampen,

Welkom op de community, heb je hier al contact over gehad met ons installatiebedrijf? Ik kan daar iets van terug zien namelijk.

Groet,

Folkert

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen