Administratiekosten volgens tarievenblad 2016 | Eneco Community
beantwoord

Administratiekosten volgens tarievenblad 2016

• 11 januari 2016
  • 21 reacties
  • 2679 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
In jullie nieuwste tarievenblad lees ik net het volgende:

'2.1 U betaalt, via uw jaarnota, € 2,50 administratiekosten per
maand voor de verzending van acceptgiro’s en het verwerken
van uw betaling. Betaalt u via automatische incasso of
ontvangt u uw nota digitaal? Dan krijgt u daarvoor een korting
van € 2 per maand via uw jaarnota. Deze bedragen zijn
inclusief btw.'

Begrijp ik dit nu goed, dat ik vanaf januari elke maand sowieso 0,50 € aan administratiekosten kwijt ben, ook krijg ik facturen via email en betaal ik via automatische incasso? Dus ik moet 6 euro per jaar aan jullie betalen alleen maar om te mogen betalen? Klopt dit? Ik hoop van niet, omdat dit slaat natuurlijk nergens op...
icon

Beste antwoord door Kelly 11 januari 2016, 11:35

Beste J.Muth,

Welkom op de community!
Wat je schrijft, klopt. Ik kan me je gedachtegang hierover voorstellen. We brengen met de verhoging de kosten in lijn met de kosten die Eneco moet maken voor de betalingsverwerking. Die kosten brengt Eneco in rekening bij haar klanten. De laatste keer dat Eneco de administratiekosten verhoogde, was vier jaar geleden.
Bekijk origineel

21 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Beste J.Muth,

Welkom op de community!
Wat je schrijft, klopt. Ik kan me je gedachtegang hierover voorstellen. We brengen met de verhoging de kosten in lijn met de kosten die Eneco moet maken voor de betalingsverwerking. Die kosten brengt Eneco in rekening bij haar klanten. De laatste keer dat Eneco de administratiekosten verhoogde, was vier jaar geleden.
Dat menen jullie toch niet serieus? Dat jullie klanten facturen via email willen sturen in plaats van met de post - perfect, kan ik me helemaal in vinden (zeker ook uit milieuoogpunt). Dat jullie graag automatische incasso willen gebruiken ipv acceptgiro - prima, niks mis mee. Ook dat jullie administratiekosten vragen, om klanten deze kant op te sturen kan ik nog begrijpen. Ik geloof ook best wel, dat het voor het eerst de laatste 4 jaar is, dat jullie deze kosten verhogen. Maar tot deze maand kon ik dit nog 'ontlopen' door dat te doen, wat jullie vragen (namelijk facturen per mail / betalen via automatische incasso). Deze optie heb ik nu niet meer. Ik MOET elke maand betalen, geen keuze. En nu MOET ik nog 50 cent extra betalen elke maand alleen maar om te MOGEN betalen. Geen optie meer, om onderuit te komen. (Of kan ik die 50 cent besparen als ik het geld maandelijks contant naar Cappelle breng?) Dit is een beetje zo alsof die mevrouw achter de kassa bij de Appie mij tijdens mijn wekelijkse boodschappen op zaterdag verteld 'Boodschappen voor 38,49 euro, dat maakt dan 38,99 euro, omdat je moet ja ook nog betalen.' Of vanavond bij de Chinees 'U had twee keer menu, drie bier en twee wijn. Dat is dan 79,50 euro. Oh, u wilt ook nog betalen? Dan wordt het 80 euro'. Dit slaat toch nergens op. Kosten van de betalingsverwerking zijn toch echt voor de ondernemer, niet voor de klant. Leg het dan op de tarieven of leveringskosten om. Doen jullie tenslotte met alle andere kosten ook. Maar zo heb ik als klant echt het gevoel helemaal gen... te worden. In en in triest, dit.
Helemaal mee eens.
0,50 per maand verhoging terwijl betalen daarvoor gratis was is 100% verhoging!!
En voor wat dan precies?
Eerst al het werk naar de klant schuiven en er vervolgens moet de klant er ook nog voor betalen.
Ik noem bv meterstanden opnemen, zelf overzichten uitprinten, automatisch betalingen regelen, in MijnEneco je adm. bijhouden etc etc.
ENECO hoort nu toch wel een volwassen geautomatiseerd betalingssysteem te hebben. Toch?
Verder valt dit ook onder het kopje "Service". Maar die is ook niet meer wat het is geweest.
De website heeft vaak last van zgn "Tegenwind"en terugbellen op klachten gebeurt in mijn situatie ook niet.
En ook juffouw Emma kan op de meest eenvoudige vragen geen goed antwoord geven.
Tja, 100% administratiekosten verhoging om te mogen betalen???
En Service? Moet ik daar ook voor betalen of is dat gratis. En als ik geen gebruik maak van Uw service?
Service is toch ...... eh Service. Service van de zaak heette dat vroeger. En dan voelde je je goed als klant.

Grote vraagtekens bij mij bij deze ontwikkeling.

Overigens vind ik de gasprijs nog erg hoog gezien de huidige energieprijzen. Maar dat is een ander onderwerp.
Reputatie 2
Ik begrijp de frustratie, betalen om te mogen betalen... Maar ik geloof niet dat het ergens anders beter of anders is. Ik ben recent overgestapt van een andere leverancier naar Eneco, en ook bij mijn vorige leverancier werden er jaarlijks administratiekosten in rekening gebracht.

Zelfs het CJIB doet het en die rekenen wel 6 euro per factuur!

Ja, maar bij het CJIB kan ik nog kiezen: als ik niet te hard rij krijg ik ook geen factuur. 😃
Reputatie 2

Ja, maar bij het CJIB kan ik nog kiezen: als ik niet te hard rij krijg ik ook geen factuur. :D

Ook weer zo!
CJIB stuurt denk ik ook een acceptgiro en OvJ bepaald nog even het bedrag. En redelijke kosten bij acceptgiro zijn nu weer niet onredelijk bezwarend heeft de rechter bepaald.

Maar ENECO heeft een volledig geautomatiseerd betalingssysteem met automatische afschrijving etc.
Van dergelijke situaties is heel weinig jurisprudentie en bijna niemand klaagt over € 0,50.
Dus dan voeren we het maar in?

Eneco heeft +/- 2 miljoen klanten in Nederland.
Als die 50 cent alle klanten treft dan hebben ze 1 miljoen per maand extra!
Dat is 12 miljoen per jaar extra!!! ??

Dat is bovenop de 200 miljoen winst die ze al jaarlijks hebben.

Ik vind het schandalig.
Al jaren klant van eneco, dit zijn van die momenten dat ik toch maar eens moet kijken naar andere aanbieders. Morgen maar eens werk van maken. Eigenlijk nooit klachten, maar dit is bezopen. Kijken als er veel overstappers zijn of ze dan ook van mening veranderen.
Reputatie 2
@Harald

Ik kan je bij deze waarschuwen, zoals ik al eerder zei, ik ben zelf pas overgestapt naar Eneco. Maar ook bij mijn vorige leverancier van energie betaalde ik de afgelopen jaren ook administratiekosten!
Dat voor niet automatische incasso-klanten de kosten toenemen kun je je nog wat bij voorstellen. De werkzaamheden voor Eneco bij automatische incasso zijn echter niet toegenomen. Die blijven gewoon gelijk. Ik vind dan ook een korting van 3 euro bij autom incasso heel logisch in plaats dat de 50 cent verhoging wordt doorberekend.
Mijn gevoel is dat het gewoon ter compensatie van de lagere opbrengst door de gedaalde tarieven wordt doorgevoerd. Een andere reden kan ik niet bedenken.
Dat andere energieleveranciers het ook doen mag niet uitmaken. Daar juist zou nou Eneco het verschil kunnen maken en kun je werken aan klantbehoud.
Waar is die nieuwe manager Klantgeluk mee bezig geweest sinds zijn aantreden bijna een jaar geleden? Ik word er in elk geval niet gelukkig van.

Waar is die nieuwe manager Klantgeluk mee bezig geweest sinds zijn aantreden bijna een jaar geleden? Ik word er in elk geval niet gelukkig van.

Een manager Klantgeluk??
Vertel waar heb je dat gelezen/gehoord?
Reputatie 5
Badge +6
http://nieuws.eneco.nl/ondernemers-kiezen-hun-eigen-hoofd-klantgeluk

Niet voor particulieren 😞
http://nieuws.eneco.nl/ondernemers-kiezen-hun-eigen-hoofd-klantgeluk

Niet voor particulieren :(

Bedankt Zuid!

Kijk vandaar dus!!
Ik dacht heb ik nu wat gemist!
Ik moet zeggen dat Bart wel een boel geluk uitstraalt; met dit somere weer wordt ik er bijna gelukkig van:D:D
Voor particulieren is er dus geen speciaal hoofd klantgeluk. Misschien zou een klantpanel helpen. Ik ben benieuw hoe de organisatie zich houdt nu ze op willen gaan voor een certificering voor service-excellence. Gaat het er om om met het certificaat te kunnen wapperen of komt de klant echt in het DNA van Eneco?

http://www.newbusinessresearch.nl/2014/uitstekende-klantbeleving-is-daar-een-europese-norm-voor-nodig/

"Eneco houdt van haar klanten

De CEO van Eneco wil dat klanten van Eneco gaan houden en dat de medewerkers van Eneco ook van haar klanten gaat houden. De CEO en overige RvB-leden laten zien dat ook zij de klant voorop hebben staan door een aantal keer per week zelf klachten van klanten af te handelen."

Stapje extra doen, Eneco!
De service- en administratiekosten zijn met € 0,50 per maand verhoogd.
Wat is de argumentatie hier achter?
Reputatie 7
Badge +6
Beste L. van den Boogerd,

Welkom op de community! Ik heb je topic samengevoegd met een ander topic met hetzelfde onderwerp.

Groet,

Folkert
De service- en administratiekosten zijn met € 0,50 per maand verhoogd.
Wat is de argumentatie hier achter?

Lees dit topic eens door; je vindt een argumentatie van Kelly!!
Folkert,

U bericht mij het volgende:

Beste L. van den Boogerd,

Welkom op de community! Ik heb je topic samengevoegd met een ander topic met hetzelfde onderwerp.

Groet,

Folkert

Dat is wel leuk en aardig en zeker om verwarring te zaaien maar leg me nu eens uit wat je onder service verstaat.Ik heb het laatste jaar alleen maar geen service gehad.Ik wil ook wel aangeven hoe dat komt,jullie worden een te groot gebouw dat op het punt staat om om te vallen. Moeten wij nu nu palen rond het gebouw plaatsen om het overeind te houden.

Groet,

Loek
Reputatie 3
Badge +1
Eneco, waarom gaan jullie niet naar een andere bank die lagere tarieven hanteert.
Of de banken vragen waarom er een tariefs verhoging is, want die hebben ook alles geautomatiseerd en dus zouden de tarieven omlaag moeten gaan, want ze schoppen er duizenden mensen uit.
Dat zal dus binnenkort ook wel bij Eneco gebeuren.
De consument moet het allemaal maar slikken, is niet logisch.
Reputatie 5
Badge +6
Ben wel benieuwd wat wij moeten betalen. Electra en gas op twee aparte jaarnota's. Maar door zonnepanelen GEEN maandbedrag voor elektra. Jaarbedrag elektra is zelfs negatief. Krijg ik dan geld of moet ik dubbel betalen 🙂
Wat een waanzin. Ik ben het eens met de andere schrijver, dit is gewoon een verkapte inkomstenpost. Dit heeft niets te maken met kosten voor betalingsverwerking. Een SEPA incasso kost voor een MKB-er vlgs de ABNAMRO website € 1,- per batch en per incasso € 0,10. Ik weet zeker dat met de volumes die Eneco heeft dit nog vele malen lager zal zijn.

En als Eneco claimt dat ze de overige 0,40 nodig heeft voor administratie, nou dan moeten ze maar eens wat in IT investeren.
Wel opmerkelijk dat ze niet de moed hadden om die kosten de afgelopen jaren te verhogen, want toen werden de energietarieven ook al verhoogd. Dat was zeker een brug te ver ....
Dit is voor mij een reden om op te stappen.

Ik daag Eneco uit om volledig transparant te maken waar die kosten op gebaseerd zijn. En hoe dit zich dan verhoudt met de tegenprestatie. Voor 12 miljoen p/jr extra mogen ze wel wat meer inspanning doen.

Reageer