Wie kan me hulp advies geven over mijn thermostaat | Eneco Community
beantwoord

Wie kan me hulp advies geven over mijn thermostaat

• 13 december 2016
  • 8 reacties
  • 1278 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 34 reacties
Ik zit hier met het volgende

Als ik mijn kamerthermostaat op bijv 21.5 zet, en de temp in de kamer is 18 graden stookt hij niet verder door als 19.5 soms 20 en slaat de cv en thermostaat uit, zet ik de kamerthermostaat bijvoorbeeld op 24 of 25, dat heb ik gedaan om uit te testen dan gaat de kachel ook uit op 19.5/20 graden, de cv verwarmd dus ook niet verder als ik de thermostaat een halve graad hoger zet.
Ik kan mijn cv dus niet als de temp bijv 20 is wat hij bijna niet haalt naar 20.5 of 21 zetten, en nee dan schijnt bijv niet de zon ik heb het over een donkere bewolkte dag
In de kamer word het dus niet warmer als ongeveer 19/20 graden als ik de thermostaat op 24 zet
Wat er dan aan staat is de kamer en de gang, slaapkamers nooit
In de keuken is ook een kachel, die zet ik al helemaal niet aan, die hangt dicht bij de thermostaat en die reageert gelijk op de wel hete temp van de keukenkachel dus dan word de kachel in de woonkamer helemaal niet warm
De keuken en woonkamer is 1 gedeelte, de keuken is/zit helemaal achterin, woonkamer is 11 meter lang.
Thermostaat is al vervangen, de monteur is al 4x langs geweest en kan het probleem niet vinden
In de woonkamer zit een convector en de keuken een gewone maar wel 3 dubbel plaat, zet ik alleen de keuken aan met dus die 3 dubbele plaat dan slaat de kachel giga snel uit, omdat die veel warmte afgeeft maar die warmte bereikt niet de woonkamer want de thermostaat slaat uit.
Doe ik dus alleen de convector aan in de woonkamer, dus keuken uit, allemaal zelf hier getest dan haalt de temp de 19 graden nauwelijks

Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg, thermostaat heb ik gevraagd die te verhangen dus naar de woonkamer maar dat doet de woningbouw niet, wat zou het probleem kunnen zijn of wat kan ik er zelf aan doen
Kachel is een Remeha Selecta en die moet volgens de monteur nog een aantal jaar mee.
Wat doe ik verkeerd, of ziet de monteur over het hoofd?

Ik heb reuma en multiple sclerose en heb zeker bij vochtig weer warmte nodig maar op deze manier krijg ik dat niet en lukt het niet

Wie wil er even met me meedenken
icon

Beste antwoord door mAiden 13 december 2016, 10:52

Nee ik heb geen Toon, er zit een thermostaat van de woningbouw aan de muur van het merk Honeywell, een ronde thermostaat, het is alleen een aan uit draai thermostaat

Oké, duidelijk..
Wat ik wel vreemd vind is dat dit sterk lijkt op dat de ketel terugmoduleert omdat deze bv zijn capaciteit niet kwijt kan...
Een verkeerde ingestelde radiator die je misschien nu open hebt gezet kan ook roet in het eten gooien.
Als er te veel cv water door die radiator gaat kan de ketel zijn warmte niet allemaal afgeven en voor de overige radiatoren blijft er minder cv water over.

Heb je veel radiatoren dicht zitten?
Bekijk origineel

8 Reacties

Misschien je ketel temperatuur te laag ingesteld. ? Moet ca 75 a 80 graden staan ,
Is dit ingesteld op deze waarde dan te weinig warmte afname onderweg , je water temperatuur is eerder 75 graden in de ketel ,dan je kamer op 23 graden , dan valt de ketel uit op zijn ketelwater temp. en niet op kamer temperatuur.
Suc 6.
Reputatie 7
Badge +9
- Alleeerste ben ik benieuwd of je Toon hebt? Zo niet wat voor thermostaat dan wel..

- Aanvoertemperatuur van 75 of meer is met dit weer volstrekt overbodig, je krijg er alleen een warmte boost mee (Hoofdpijn, geen comfort, etc.)
Reputatie 2
Badge
Nee ik heb geen Toon, er zit een thermostaat van de woningbouw aan de muur van het merk Honeywell, een ronde thermostaat, het is alleen een aan uit draai thermostaat
Reputatie 7
Badge +9

Oké, duidelijk..
Wat ik wel vreemd vind is dat dit sterk lijkt op dat de ketel terugmoduleert omdat deze bv zijn capaciteit niet kwijt kan...
Een verkeerde ingestelde radiator die je misschien nu open hebt gezet kan ook roet in het eten gooien.
Als er te veel cv water door die radiator gaat kan de ketel zijn warmte niet allemaal afgeven en voor de overige radiatoren blijft er minder cv water over.

Heb je veel radiatoren dicht zitten?
Badge +5
Weggejorist.
Reputatie 7
Badge +9
Te snel ingrijpen door een temperatuur wijziging verstoord de goede werking van de Toon®️ thermostaat omdat deze een geheugen heeft opgebouwd in de afgelopen weken en daardoor "eigenwijs" is.
Geef Toon®️ even meerdere minuten de tijd en wacht af als je de temperatuur hoger instelt naar een veel hogere waarde.
Als de ketelwater temperatuur bij deze buitentemperatuur omstandigheden op zo'n 60 tot 65 °C staat moet dat zeker lukken maar dan wel op een geleidelijke manier. Niet alleen Toon®️ maar ook je ketel zijn daarin min of meer eigenwijs door de gebruikte techniek.

Topicstarter heeft geen Toon Theo.. Maar een ouwewetse Honeywell thermostaat..
Reputatie 2
Badge
Ik ben nu van alles aan het uit proberen

Radiator in de keuken nu uit, maar de keuken zit aan het einde van m,n woonkamer, en die convector staat nu aan
Radiator woonkamer nu aan
Radiator douche staat alleen aan als ik ga douche
Radiator gang aan
Radiator van de 2 slaapkamers uit

Moet ik nog een radiator open zetten, keuken heeft geen zin dan slaat de kachel meteen uit

Dank voor je mee denken kanjer
Badge +5

Topicstarter heeft geen Toon Theo.. Maar een ouwewetse Honeywell thermostaat..

Had het over 't hoofd gezien en daarom weer verwijdert echter jouw reactie ging net iets vlotter.;)

Reageer