Warmtepomp | Eneco Community

Warmtepomp

Toon eerste bericht

36 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
@Folkert
Jullie spraken over de grote uitrol in Januari.
Ik als pionier moet hem nog ontvangen.
Wat is de prognose voor levering aan pioniers en de rest van de markt?
Reputatie 5
Badge +1
Hi @Ton van Rijn. De warmtepomp draait. De gasmeter wordt volgende week verwijderd. Helaas nog even wachten op de levering van de zonnepanelen, maar dan zijn we compleet.
Reputatie 7
Badge +8
Oké, dat is mooi!
Kun je misschien even laten weten hoe je installatie eruit ziet, wat je investering was en hoelang het duurt voordat je dit verwacht te hebben terug verdiend?
Reputatie 5
Badge +1
De investering is pakweg 35000 inclusief zonnepanelen. De terugverdientijd is daarbij ongeveer 10 jaar. Hiermee ga ik met het huis volledig nul-op-de-meter.
Op dit moment ben ik nog aan het overwegen om tegelijk met de panelen te kijken naar schilisolatie.

De warmtepomp is een Ecodan 7,5 KW, met 200 liter boilervat. WW voorziening loopt vanuit de boiler via een Instant-heater (Clage). Hierdoor is de ww voorziening niet afhankelijk van de toevallige boilertemperatuur.
Reputatie 7
Badge +8
Beste J.A. van Eck,

Ik hoop toch zeker dat er een 0 teveel staat.
Reputatie 5
Badge +1
Beste Ton,
Ik neem aan dat je weet dat een warmtepomp (en dan bedoel ik niet zo'n apparaat waar je toch een gasketel bij nodig hebt) duurder is dan een HR ketel. Bij een geschat jaarverbruik van 8000 KWh (inclusief verwarming) heb je nou eenmaal niet genoeg aan de standaard 10 paneeltjes... De opbrengst van deze panelen gaat mijn gebouwinstallatie EN de electriciteit binnen het huis afdekken.

Maar ok, ik gun iedereen zijn eigen aanpak en mening. Ik hoop dat je begrijpt dat de trend dat energie goedkoper wordt door dit soort ontwikkelingen wordt gestimuleerd, maar dat gas daarentegen alleen maar duurder (kan en gaat) worden. Ik voel me er goed bij dat ik binnen 2 weken mijn gasmeter kan laten weghalen.

Groetjes,
Menno

Toon, Ecodan Lucht-Water warmtepomp (7.5KW), Full-electric, (nog) geen zonnepanelen.
Reputatie 7
Badge +8
Beste Menno,

Ik wist je verbruik niet en vind je beslissing om deze stap te nemen echt bewonderenswaardig. Ik schrok alleen even van de prijs. Ik zou graag hetzelfde doen maar die middelen heb ik niet. Mijn dak laat me maar 7panelen toe.. Een warmtepomp gaat er zeker komen al weet ik nog niet in welke vorm.

Ons verbruik is dan ook niet te vergelijken als je per jaar zo'n 3500 euro bespaard. Ons verbruik met z'n vieren is nu zo'n 80 euro per maand.
Maar serieus, ik vind het mooi en nul op de meter... Ik ben jaloers!
Zet hem op met verdere verbeteringen en deel gerust wat foto's als je wilt!

Mvg,

Ton van Rijn
Reputatie 5
Badge +1
Hoi Ton, dit verbruik is een schatting, maar ik ben inmiddels full-electric. De gasketel was "op", 14 jaar oud en lekte. Mijn keuze om nu dit soort stappen te nemen is vooral omdat ik niet nog 15 nieuwe jaren aan gas wilde. Ook de kookplaat is vervangen door inductie. Het is inderdaad een nieuwe ervaring, maar ik ben niet de eerste die dit doet.

Mijn mening is dat het iedere keer dat je een systeem vervangt, moet kijken wat de beste keuze is. In mijn geval levert dit pakweg 5 tot 10 procent rendement op. Er zijn weinig spaarrekeningen waar ik dat krijg. Overigens, jij bent ook al goed bezig, want je hebt al geïnvesteerd in panelen. Ik begin nu pas.
Ik zal binnenkort een aantal foto's plaatsen. De pomp draait al, maar de panelen liggen nog niet.

Groetjes Menno
Reputatie 7
Badge +8
Mooi verhaal en kijk uit naar de foto's!
Mvg,
Ton
Reputatie 7
Badge +6
@Folkert
Jullie spraken over de grote uitrol in Januari.
Ik als pionier moet hem nog ontvangen.
Wat is de prognose voor levering aan pioniers en de rest van de markt?

@Ton van Rijn,

In dit topic hebben we een update geven. Verdere vragen over de Warmtewinner kun je daar stellen zodat alles over het onderwerp inzichtelijk is in dit topic.
Reputatie 7
Badge +8
Danielle bedankt!

Reageer